Psyykkisen herkkätuntoisuuden jaksaminen

Astraaliset ja paranormaalit kokemukset, unet, näyt.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Psyykkisen herkkätuntoisuuden jaksaminen

Post by Nefastos »

Fosforos (Polyharmonia XI) wrote:En tiedä liekö jokaiselle lukijalle vielä aivan selvää, kuinka kauhistuttava sielunvaikutteiden myrsky pyyhkii ylitse maailman, mutta joka tapauksessa olosuhteet puhtaan magian harjoittamiseen – nimenomaan kontrollin saavuttamiseen – ovat kaikkein nurjimmat mahdolliset, ja kokelaat, jotka menneinä aikoina löysivät suhteellisen rauhan ja turvalliset olosuhteet mysteerikouluista ja temppeleistä, korpien kätköistä ja erilaisten veljeskuntien suojista, ovat nyt hajotetut maailmalle ilman mitään näkyvää turvaa, joka pitäisi kasassa heidän mielenterveyttään; ja niinpä suuri osa potentiaalisista maagikoistamme löytyykin mielisairaaloista tai itsemurhaajien pitkiltä listoilta. Arki-ihminen ei saata tajuta sitä elävää hornantulta, joka pyyhkii näkymättömästä maailmasta näkyväiseen, sillä hänen siunattu sokeutensa pidättää hänen mielensä ja aistimuksensa tiiviisti yhdessä mitättömän pienessä pisteessä.


Ylläolevan tekstin kirjoittamisen (1999) jälkeen asiat ovat menneet kovaa vauhtia juuri siihen suuntaan joka, vaikkakin se monella tapaa vie länsimaista sivistystä eteenpäin, samalla tekee psyykkisesti herkkätuntoisen ihmisen elämästä yhä vaikeampaa.

Millaisin keinoin psyykkisesti (parapsykologisesti) herkkätuntoiset lukijamme ylläpitävät omaa mielenterveyttään & -tyyneyttään?

(Ymmärrän hyvin että kysymykseen vastaamista vaikeuttaa psyykkisen & psykopatologisen herkkyyden toisistaan erottamisen ei-itsestäänselvyys, mutta jätin tämän eron pohdinnan tarkoituksella pois avauksesta. Sivuta sitä toki voidaan, kuten varmaan täytyykin.)
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Psyykkisen herkkätuntoisuuden jaksaminen

Post by Insanus »

En osaa tähän asiaan juuri mitään hyödyllistä quickfixiä sanoa, koska oma menestykseni tyyneyden ylläpitämisen kanssa on ollut aika niin ja näin, eikä minua ole koskaan auttanut juuri muu kuin mahdollisimman selkeä etäisyyden ottaminen okkultismista ja huomion keskittäminen arkiseen ja aineelliseen mistä taas tuntuu seuraavan sisäinen uupumus ja turhautuminen ja näiden (pään kilahtamisen ja "zombifikaation") yhdistäminen tai tasapainottaminen on aina work-in-progress. Poikkeus tähän on kuolemaan syventyvä meditaatio, joka taas vaatii onnistuakseen sellaista tasapainoa ja keskittymiskykyä jota ei niissä tilanteissa ole kun sitä eniten tarvitsisi. Mahdollinen avain olisi sellainen elämäntapojen muutos, joka sallisi ainoastaan tietynlaisten psyykkisten vaikutteiden tulla läpi, joka taas puolestaan vaatisi hyvin kirkasta arvostelukykyä ettei pahentaisi tai torjuisi väärin ongelmaan liittyviä asioita parantamisen sijaan. Miten sitä nyt yleensäkään sovittaa elämänsä kasaan käymättä kokonaisvaltaisuutta vastaan, paitsi vain kulkemalla eteenpäin ja kasvamalla ihmisenä :|
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
RaktaZoci
Posts: 307
Joined: Tue Feb 05, 2013 10:32 pm
Location: Salo

Re: Psyykkisen herkkätuntoisuuden jaksaminen

Post by RaktaZoci »

Tämä aihe on äärimmäisen laaja, vaikkakin hyvin kiinnostava. En ole oikein varma mitenkä tällainen 'psyykkinen herkkätuntoisuus' tulisi määritellä, mutta itse liitän sen mm. empatiaan, josta voi myös helposti saada yliannostuksen. Tämä on tuttua varsinkin hoitoalalla ja monet voivat helposti tuntua hukkuvan avuntarvitsijoiden loputtomaan tulvaan. Tämä voi olla tukahduttavaa varsinkin on itse luonnostaan empaattinen ja tietynlainen seula voikin olla paikallaan. En tällä tarkoita, että itsensä pitäisi kylmettää, mutta jäsentely on monessa tapauksessa hyväksi.

Polyharmonia -viittaukseen palatakseni; Informaatiotulva on tänä internet-aikanamme valtaisa ja monelle voi olla vaikeata valita ns. oikeita tietoja ja viitteitä virheellisistä. Toki myös itse näiden määritteleminen varmasti vaihtelee yksilötasoilla. Myös liian informaation ja/tai inspiraation itseensäsulauttaminen voinee suht helposti aiheuttaa mielenterveysongelmia tai ainakin epävakautta subjektissa.

Olen itse altis kiinnostumaan monista asioista samanaikaisesti ja tämä saattaa johtaa turhautumisen tilaan sekä siihen, että asiat jäävät kesken, mikä korostaa entisestään ensiksimainittua. Olenkin koittanut keskittää huomioitani yhteen kohteeesen kerrallaan, säteen omaisesti. Koen, että tämä on minua ainakin auttanut, vaikka hapuilua edelleen tapahtuukin aika ajoin.

Ympäristön vaikutuksesta; Olen koittanut pyrkiä tunnistamaan ns. luontaisen energeettisen virtauksen ja pyrkiä yhtymään siihen, sekä samalla tietoisesti pyrkinyt torjumaan 'vahingolliset' vastaavat. Tämä on toistaiseksi toiminut varsin hyvin, mutta on hyvä muistaa, että tämän virtauksen aallonpituus saattaa vaihtua elämän kulkiessa eteenpäin, joten työ ei oikeastaan koskaan tule päätökseen..
die Eule der Minerva beginnt erst mit der einbrechenden Dämmerung ihren Flug.
-Hegel
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Psyykkisen herkkätuntoisuuden jaksaminen

Post by Nefastos »

Insanus wrote:Mahdollinen avain olisi sellainen elämäntapojen muutos, joka sallisi ainoastaan tietynlaisten psyykkisten vaikutteiden tulla läpi, joka taas puolestaan vaatisi hyvin kirkasta arvostelukykyä ettei pahentaisi tai torjuisi väärin ongelmaan liittyviä asioita parantamisen sijaan.


Millaisten elämäntapamuutosten näkisit auttavat psyykkisten vaikutteiden seulomisessa? Tarkoitan, että sikäli kuin vaikutteet ovat nimenomaan psyykkisiä, nehän tulevat läpi joka tapauksessa vaikka et tapaisi ihmisiä, avaisi tv:tä, tai osallistuisi keskusteluihin. Kulttuurista ei pääse pois, etenkään nykyisellä globaalilla ajalla. Muuttaminen pois hautausmaan reunalta auttaa välttämään pahimmat ruumishöyryt, mutta vain ne.

RaktaZoci wrote:En ole oikein varma mitenkä tällainen 'psyykkinen herkkätuntoisuus' tulisi määritellä, mutta itse liitän sen mm. empatiaan, josta voi myös helposti saada yliannostuksen.


Kyllä, empatia eli myötätunto (myötäkärsimys) yhtenä telepaattisen herkkyyden muotona. Samalla periaatteella myös kaikki muut seuraukset traagisesta kyvystä vastaanottaa muiden olentojen tunteet, tunnelmat & ajatukset ilman ulkoista välittäjää. Selkeimmilläänhän pulmaan hukkuminen näkyy skitsofreniassa, jossa ihminen enää ei kykene pitämään yllä holistista ykseyttä itsessään, vaan psyyke menee pirstaleiksi tuohon sisäisten & ulkoisten vaikutelmien moninaisuuteen - jotka, kuten okkultismi tietää kertoa, ovat itse asiassa pitkälti yksi & sama asia. Vaikka pulmana ei olisikaan koherenssin puute, telepaattinen herkkyys joka kirkkaammalla ajalla olisi lahja, on nykyaikana kirous - eikä tietysti vähiten siksi, että koko asiaa "ei ole olemassakaan".
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Psyykkisen herkkätuntoisuuden jaksaminen

Post by Kenazis »

RaktaZoci wrote:Tämä aihe on äärimmäisen laaja, vaikkakin hyvin kiinnostava. En ole oikein varma mitenkä tällainen 'psyykkinen herkkätuntoisuus' tulisi määritellä, mutta itse liitän sen mm. empatiaan, josta voi myös helposti saada yliannostuksen. Tämä on tuttua varsinkin hoitoalalla ja monet voivat helposti tuntua hukkuvan avuntarvitsijoiden loputtomaan tulvaan. Tämä voi olla tukahduttavaa varsinkin on itse luonnostaan empaattinen ja tietynlainen seula voikin olla paikallaan. En tällä tarkoita, että itsensä pitäisi kylmettää, mutta jäsentely on monessa tapauksessa hyväksi.
Itse olen tykästynyt psykologiseen malliin, jossa psyykkisyys on ”lähempänä” fyysisyyttä kuin mentaalisuus. Samoin sympatia on enemmän psyykkisyyden alueella ja empatia mentaalisuuden. Sympatia on kykyä myötätuntea (= psyykkistä herkkätuntoisuutta), joka helposti johtaa ylikuormittumiseen, jos ei ole psykologisia/mentaalisia taitoja käsitellä tätä energiaa. Empatia on taas ikään kuin seuraava taso sympatiasta, jossa kykenee myötätuntemaan, mutta tulemaan pois niiden psyykkisten energioiden kentästä, jolloin mahdollistuu mm. toisen ihmisen auttaminen. Simppelisti: sympaattinen tuntee toisen tuskan ja itkee mukana, empaattinen tuntee toisen tuskan ja pystyy tulemaan siitä pois auttaakseen toista henkilöä pääsemään myös pois tuskasta.

RaktaZoci wrote:Olen itse altis kiinnostumaan monista asioista samanaikaisesti ja tämä saattaa johtaa turhautumisen tilaan sekä siihen, että asiat jäävät kesken, mikä korostaa entisestään ensiksimainittua. Olenkin koittanut keskittää huomioitani yhteen kohteeesen kerrallaan, säteen omaisesti. Koen, että tämä on minua ainakin auttanut, vaikka hapuilua edelleen tapahtuukin aika ajoin.
Minulla on aivan vastaavanlainen taipumus sekä vastaavanlaiset seuraamukset. Tähän lisättynä miltei loputon energia, kun on kiinnostus kohdillaan, usein myös helposti johtaa taas lisäämään leviävää mielenkiintoa, joka taas vaatii lisää energiaa. Vakaa tahto suunnata keskittyminen kapeammalle alueelle on erittäin hyvä tapa, joskin välillä todella haastavaa.
Nefastos wrote: Millaisin keinoin psyykkisesti (parapsykologisesti) herkkätuntoiset lukijamme ylläpitävät omaa mielenterveyttään & -tyyneyttään?
Itselleni säännöllinen meditaatio (erityisesti shamatha) on erittäin oleellinen kyetäkseni toimimaan tasapainoisesti tässä hektisessä maailmassa. Introverttinä ja erityisherkkänä persoonana nykymaailma muistuttaa helvettiä informaatio- ja aistiärsykepommituksellaan. Meditaation avulla opin jatkuvasti keinoja sekä itseni rauhoittamiseen että energioiden kontrolloimiseen. Erilaiset keskittymistä ja rentoutumista opettavat harjoitukset yhdistettynä terveellisiin elämäntapoihin ovat omat päämetodini. Tähän vielä mahdollisimman paljon aikaa vietettynä rauhallisuudessa ja omien mielenkiinnon kohteiden parissa pitää minut tämän epämiellyttävän nykykulttuurin syrjällä suhteellisen tyytyväisenä ja toimivana.
"We live for the woods and the moon and the night"
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Psyykkisen herkkätuntoisuuden jaksaminen

Post by Tähti »

En nyt väitä että itsekään olisin lähelläkään tätä, mutta luulisin että maan päälläkin voi löytää rauhan, tämä Valoa tielle-kirjan teksti on inspiroinut monesti.
Niin kuin silmät ovat sielun ikkunat, niin ovat korvat sen portit eli ovet. Niiden kautta saapuu tieto maailman hälinästä. Ne Suuret, jotka ovat voittaneet elämän ja tulleet oppilaita suuremmiksi, seisovat rauhassa, häiriytymättä, keskellä ihmiskunnan värähtelyjä ja varjokuvien liikkeitä. Heillä on sisimmässään varma tieto ja syvä rauha. Siksi heitä eivät liikuta tai kiihota ne tiedon sirpaleet ja erehdysten katkelmat, joita ympärillä olevien vaihtelevat äänet tuovat heidän korviinsa. Puhuessani tiedosta tarkoitan intuitiivista tietoa. Tätä varmaa tietoa ei koskaan voida saada kovalla työllä tai kokeilulla, sillä nämä keinot sopivat vain aineeseen, ja aine sinänsä on alituisten vaiheiden alainen epävarma olemus. Luonnollisen ja fyysisen elämän ehdottomimmat ja yleisimmät lait, sellaisina kuin tiedemies ne ymmärtää, tulevat katoamaan, kun tämän maailmankaikkeuden elämä katoaa, ja vain sen sielu jää jäljelle äärettömyyteen. Mitä arvoa silloin on noiden lakien tuntemisella, jotka on saavutettu ahkeruudella ja havainnolla?

http://www.teosofia.net/teos/valoa_tielle.htm
Mitä nyt käytännöllisiä keinoja tulee mieleen, niin esim ayurvedasta vata-termi ja yleisesti okkultismista auric protection-termi.
User avatar
nahkahousununna
Posts: 6
Joined: Sun Nov 29, 2015 9:39 pm

Re: Psyykkisen herkkätuntoisuuden jaksaminen

Post by nahkahousununna »

Nefastos wrote:
Insanus wrote:Mahdollinen avain olisi sellainen elämäntapojen muutos, joka sallisi ainoastaan tietynlaisten psyykkisten vaikutteiden tulla läpi, joka taas puolestaan vaatisi hyvin kirkasta arvostelukykyä ettei pahentaisi tai torjuisi väärin ongelmaan liittyviä asioita parantamisen sijaan.


Millaisten elämäntapamuutosten näkisit auttavat psyykkisten vaikutteiden seulomisessa? Tarkoitan, että sikäli kuin vaikutteet ovat nimenomaan psyykkisiä, nehän tulevat läpi joka tapauksessa vaikka et tapaisi ihmisiä, avaisi tv:tä, tai osallistuisi keskusteluihin. Kulttuurista ei pääse pois, etenkään nykyisellä globaalilla ajalla. Muuttaminen pois hautausmaan reunalta auttaa välttämään pahimmat ruumishöyryt, mutta vain ne.
Psyykkisen kentän vaikutteet tulevat läpi tavalla tai toisella, mutta fyysisen etäisyyden ottaminen toisiin psykofyysisiin olevaisiin väljentää kyllä psyykkisten vaikutteiden erottelemisen ja työstämisen vaatimaa tilaa. Jos henkilö esimerkiksi elää harvaan asutulla alueella mahdollisimman anonyyminä ja ”näkymättömänä”, on psyykkisen läpitungun massa huomattavasti kevyempi kuin henkilöllä, joka asuu kerrostalossa, kulkee matkansa ruuhkametroissa ja jonka nimi on jatkuvasti monien huulilla. Puolensa ja mahdollisuutensa toki molemmissa, mutta akuuteimpaan ylitulvaan voi auttaa hakeutuminen kauemmas fyysisestä kaaoksesta ja huomion keskipisteestä.

Itse olen käyttänyt ajan saatossa moninaisia keinoja psyykkisesti välittyvän tiedon ja tuskan käsittelemiseen. Pienenä lapsena käytin mieleeni tulvivia aineksia kaikenlaisten tarinoiden keksimiseen ja kertomiseen, ajoittain suoranaisesti valehdellen päästäkseni ottamaan osaa asioihin, joihin minulla ei reaalimaailman piirissä ollut mitään yhteyttä. Varhaisaikuisuudessa pyrin kantamaan solidaarisen vastuuosani kutsumalla toisia ihmisiä vaivaavat ”pahat” itseni sisään esimerkiksi julkisissa kulkuvälineissä matkustaessani, ajatellen itselläni olevan todennäköisimmät mahdollisuudet niiden muuntamiseen paremmiksi. Ehkä henkilökohtaisesti tuskallisin vaihe oli kukkein nuoruuteni, jolloin minuun kohdistui huomattava määrä seksuaalista kiinnostusta. Kohdennettu seksuaalienergia vahvistaa ja selkeyttää ihmisten välissä kulkevaa informaatiokanavaa, ja tullessani jatkuvasti tietoiseksi itseeni kohdistuvista yksipuolisista ajatuksista, ja huomatessani itse mässäileväni niillä ja käyttäväni niitä jonkinlaisena elämäneliksiirinä, sain lopullisen ponnen maailmasta vetäytymisen vaiheelleni ja verhouduin kymmeneksi vuodeksi kaapuun estääkseni henkisen harjoitukseni pahemman vinoutumisen. Ja niin teki aika tehtävänsä 

Olen jossain vaiheessa harjoittanut myös perinteistä aivopesumenetelmää, pyrkien erottelemaan sekä ”omat” ajatukseni että ulkopuolelta tulevat vaikutteet sisäistämieni eettisten periaatteiden keskilinjaa seuraten. Rankimmissa vaiheissa torjuin tai syljin suoraan ulos suurimman osan mieleeni nousevista ajatuksista, koska niitä purkautui sellaisella syötöllä etten mitenkään pystynyt jokaista erikseen ajattelemaan loppuun asti ja tyhjentämään. Tämä tapahtui ajanjaksona, jona olin karsinut kaikki ulkoiset ärsykkeet minimiin – minulla ei vuosikausiin ollut esimerkiksi tietokonetta, televisiota, roskaromaaneja eikä sanomalehtiä, ja kanssakäymiseni muiden ihmisten kanssa oli hyvin rajoitettua. Todellisen mielentilan - tai mainitun ”sielunvaikutteiden myrskyn” - tiedostaminen omassa rauhassa oli ajoittain pelottava, ja lähes toivottomuuden partaalle ajava kokemus. Tuosta projektista selvisin kohtuullisessa mielenterveydessä lähinnä sen filosofian turvin, etten ole suoranaisessa vastuussa mieleeni pälkähtävistä, ajoittain hyvinkin sairaista ajatuksista, ennen kuin tietoisesti hyväksyn ne ja/tai toimin niiden mukaan. Tosin altruistille se on lohtuna laiha.

Vaikka en nykyään yhtä hysteerisellä vireellä toimikaan, on edellä kuvaamani vaihe vahvistanut psyykkisiä suodatusmekanismejani siten, että päällimmäiseksi nousevat itseäni kiinnostavat tai itselleni kuuluvat problematiikat. Toki ilmassa edelleen leijuu akuutisti epäolennaista informaatiota mielin määrin, mutta pystyn helpommin kohdentamaan huomioni sellaisiin yksilöihin, joita voin tavalla tai toisella auttaa eteenpäin joko psyykkisessä kentässä tai reaalimaailmassa tapahtuvan viestinnän keinoin. Asia kerrallaan, vaikka sitä paljon onkin.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Psyykkisen herkkätuntoisuuden jaksaminen

Post by Nefastos »

Hyviä neuvoja monilta osallistujilta, kiitokset niistä.
Kenazis wrote:harjoitukset yhdistettynä terveellisiin elämäntapoihin


Todellakin, vaikka aika on haastava, luonto on kuitenkin valmistanut meidät tavalla, johon kuuluu tietty kiinteys & psyykkinen immuuni- & sietojärjestelmä. Jos terveys kuitenkin syystä tai toisesta rakoilee tai kehon energia on muutostilassa (eli kriisitilassa), psyykkinenkin suojakalvo käy ohuemmaksi, & siihen voi tulla reikiä tai liikaa huokoisuutta. Kun ei sorruta ylilyönteihin - nekin ovat yleisiä nykyään, & silloin mennään ojasta entistä syvempään allikkoon - terveen vitaliteetin huomiointi on aivan varmasti hyväksi henkisempien metodien ohella.

nahkahousununna wrote:jonka nimi on jatkuvasti monien huulilla.


Olen aina miettinyt sitä, miten superjulkkikset kestävät itseensä kohdistuvaa ajatusmyrskyä. Tietynlainen temperamentti - juuri se, joka tekee ihmisestä alun perinkin julkisuushakuisen & -kykyisen - varmasti on se tärkein ainesosa, & sitten tulee tuo tietty naamioituminen, joka kyseiseen prosessiin näyttää liittyvän: ihminen nimenomaan lähtee näköjään helposti pelaamaan eräänlaista julkisuuspeliä (varmastikin usein huomaamattaan), jossa hän luo maskia juuri noista itseensä kohdistetuista ajatuksista, & siten julkimon julkisuuskuva onkin enemmän jonkinlainen yhdessä luotu gestalt-hahmo kuin "hän itse" sinänsä.

nahkahousununna wrote:Kohdennettu seksuaalienergia vahvistaa ja selkeyttää ihmisten välissä kulkevaa informaatiokanavaa, ja tullessani jatkuvasti tietoiseksi itseeni kohdistuvista yksipuolisista ajatuksista, ja huomatessani itse mässäileväni niillä ja käyttäväni niitä jonkinlaisena elämäneliksiirinä


Kiitos mielenkiintoisesta kuvauksesta. Tämäkin on asia joka minua on pitkään mietityttänyt, nim. kuinka korostuneen eroottisen huomion kohteena olevat naiset (koen naisten olevan tässä asiassa kulttuurisesti & psykofysiologisestikin hieman eri asemassa kuin miesten) tätä telepaattista kokemusta kokevat.

Mainitsit "elämäneliksiirin"... Yhdeltä puoleltaan koen 18.-19. vuosisadan alkeellisen & mekanistisen tieteen olevan soveltuvampi alempien okkulttis-psyykkisten ilmiöiden tarkasteluun kuin nykyisen edenneemmän muodon (joka puolestaan auttaisi korkeamman okkultismin ilmiöiden tutkimusta, jos sitä siihen haluttaisiin käyttää), & se koskee noita nyttemmin hylättyjä fluidumihypoteeseja: eetteri-, sähkö-, ym. ilmiöitä tarkasteltuina erittäin hienojakoisina nesteinä. Siis fyysisesti välittyvänä & tarttuvana substanssina. Tutkittaessa psyykkistä maailmaa (siis sitä joka, kuten fra Kenazis mainitsi, jää fyysisen & mentaalisen väliin) ollaan juuri näiden "elämäneliksiirien" kanssa tekemisissä. Ruusuristiläiset tutkivat niitä eri eetterien nimien alla; kiinnostava aihe sekin.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Psyykkisen herkkätuntoisuuden jaksaminen

Post by Insanus »

Nefastos wrote:
Insanus wrote:Mahdollinen avain olisi sellainen elämäntapojen muutos, joka sallisi ainoastaan tietynlaisten psyykkisten vaikutteiden tulla läpi, joka taas puolestaan vaatisi hyvin kirkasta arvostelukykyä ettei pahentaisi tai torjuisi väärin ongelmaan liittyviä asioita parantamisen sijaan.


Millaisten elämäntapamuutosten näkisit auttavat psyykkisten vaikutteiden seulomisessa? Tarkoitan, että sikäli kuin vaikutteet ovat nimenomaan psyykkisiä, nehän tulevat läpi joka tapauksessa vaikka et tapaisi ihmisiä, avaisi tv:tä, tai osallistuisi keskusteluihin. Kulttuurista ei pääse pois, etenkään nykyisellä globaalilla ajalla. Muuttaminen pois hautausmaan reunalta auttaa välttämään pahimmat ruumishöyryt, mutta vain ne.
Läpi tulemisella tarkoitin yhdistymistä toiminnan tasoon, eli elämäntapamuutosta, mitä tahansa tekoa: tv:n avaaminen ja keskusteluihin osallistuminen psyykkiselle virtaukselle alisteisena yhdistää siihen toiminnan ylläpitäen egon ja kehon sidonnaisuutta ko.psyykkiseen virtaukseen. Toimimisesta pidättäytyminen taas pitää vaikutteen tietoisessa kontrollissa, jossa omaa tulkintaamme vaikutteesta voidaan työstää & ohjata sen vaikutusta toiseen suuntaan suhteessa maailmaan. Sen jälkeen sen voi antaa tulla läpi toisenlaisena toimintatapana, joka taas sitoo uuteen suuntaan jne. Näin koen sekä karman, että synkroniteetin. Mikäli suhde maailmaan jätetään jollain tasolla kokonaan pois, ollaan pian vaikeuksissa koska tietoisen kontrollin ylläpitäminen kasvattaa sisäisen konfliktin sellaisiin mittoihin mitä ihmismieli ei enää kestä.
Käytännön elämässä ei tietysti ole olemassa sellaisia ehdottomuuksia kuin täydellinen tietoisuus tai pelkkä toiminta, joten sisäisen tulkinnan ja ulkoisen toiminnan välistä suhdetta on tarkkailtava kehkeytyvänä jännitteenä, jossa tietoisesti ohjaa psyykkiset vaikutukset tietynlaisina tiettyyn konkreettiseen tekoon ja suhtautuu vuorovaikutukseensa toiseuden kanssa taiteellisemmin.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Psyykkisen herkkätuntoisuuden jaksaminen

Post by Nefastos »

Olen samaa mieltä. Tosin suhteessa pienessä määrin synkronismeihin & suuressa määrin karmaan koen mielen mahdollisesti kirkastetunkin puolen tietoisen toimijuuden suhteellisesti ottaen vähämerkityksisenä. Mieleen tulee Wyrmfangin vanha allekirjoitus täällä foorumilla... We may be through with the past, but the past is never through with us. Toki karma voidaan kyllä kokonaisuudessaan palauttaa tietoisuutemme itse itsellemme olemassaoloa projisoivaksi, mutta kun "meillä" samaistuttavina ulkoisina olentoina on pääsy vain tuon palatsin uloimpiin huoneisiin, karman valtikka jää sittenkin toiseuden käsiin.

Lisäisin vielä yhden tekijän tässä mainittuihin mielen tarkkaavaisen asettelun, mietiskelyn/meditaation, kehon terveyden ylläpitämisen & ulkoisten kontaktien rajoittamisen oheen: nimittäin alempien emootioiden tahdonalaisen virittämisen. Ei ainoastaan mietiskelystä saatava mielentyyneys & (toivon mukaan) rakkaudellinen perustila, vaan myös alemmat psykologiset tunteet näyttävät olevan olennainen osa astraalista immuunijärjestelmää. Asiat kuten lempeys, huumorintaju & ilo ovat asioita jotka on manattava esiin tarpeen mukaan vaikka väkisin, niin äärimmäisen tärkeitä ne psyykikon energeettiselle terveydelle ovat. Täysin kaistapäisistäkin asioista voi löytää iloa, mutta ellei tuota iloa itsessään pysty herättämään melko lailla pysyvänä tilana, seurauksena on pian niin samea aura, että sitä voi leikata kakkulapiolla, & sellainen paha olo myrkyttää ihmisen itsensä lisäksi kaikki hänen lähellään. (Tämän new agehtavan kommentin uskoisin pienellä varauksella psykologienkin hyväksyvän, kun vain kielletyt termit vaihdetaan sallittuihin vastineisiinsa.)
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked