Unet neuvonantajina

Astraaliset ja paranormaalit kokemukset, unet, näyt.
Locked
Badb
Posts: 124
Joined: Sun Dec 14, 2014 4:56 pm

Unet neuvonantajina

Post by Badb »

Haluan jakaa unen, jonka näin juhannusviikonloppuna. Tämä uni jäi eristyisesti mieleen, koska ajattelin unessa "Olen epäonnistunut Saatanan haasteessa." Unessa siis seikkailin veljien Lux Ferre ja Sothoth kanssa (vietin heidän kanssa muutenkin juhannusviikonlopun, niin ehkä he siksi tulivat uneeni) ja eräs joukko vainosi meitä. Asiat menivät niin, että päädyimme murhaamaan yhden henkilön tästä joukosta, ja tämä teko oli tuo edellä mainittu epäonnistuminen. Jossain vaiheessa tulin siihen tulokseen, että jos poliisi saapuu, minä ilmiannan heti itseni. Se on vielä sanottava, että tuo meitä vainonnut joukkio oli "Chilling Adventures of Sabrina" -sarjasta 3. kaudelta ja he siis palvovat muinaisia jumalia ja heidän johtajansa, jonka kanssa puhuin ja olin tekemisessä unessa, on Pan-jumala.

Olen pyöritellyt mielessäni tuota "Olen epäonnistunut Saatanan haasteessa." -lausetta ja miettinyt, olenko jo tehnyt jonkun virheen vai onko tuo varoitus jostain tulevasta, jonka kenties voi välttää. En yleensä saa tällaisia viestejä unissani, ja toivon, että askeleet löytävät oikean paikkansa polullani.
Angolmois

Re: Unet neuvonantajina

Post by Angolmois »

Tämähän kuulostaa hieman tuolta "astraalisessa testissä epäonnistumiselta", mistä on Nefastoksen aloittama ketju englanninpuolisella foorumilla.

Unia on hankala tulkita ilman taustatietoja, mutta tämä tosiaan kuulostaa sellaisenaan kuin piilotajunnan viestiltä, josta voi oppia tulevaisuutta silmällä pitäen. Murhaaminenhan on rakkauden äärimmäistä vääristymää - ei sen vastakohta - näin koen, joten tässä voi olla viittaus kehotukseen rakastaa tuota Pan-jumalan ja hänen seuraajiensa edustamaa impulssia ensisijaisesti omassa sisäisessä työssään. Se, että joukkio jahtasi teitä, voi olla viittaus siihen, että tämä impulssi vaikuttaa sinussa/teissä suggestiivisesti. Pan-jumalahan on mielestäni helppo nähdä yhtenä Saatanan aineellisista naamioista, luonnon asettamana kasvuhaasteena, eräänlaisena "ylenpalttisuuden periaatteena". Ylenpalttisuus puolestaan liittyy mitä olennaisimmin tähän vuodenaikaan ja kesäpäivän seisauksen teemaan, joka näyttäytyy täällä Suomessa erityisesti hillittöminä dionysisina bakkanaaleina.

EDIT: tulipa mieleeni kysyä, että olitko kenties selvinpäin juhannuksena, ja liittyikö tähän pakottamista ja/tai noiden mainitsemieni bakkanaalien halveksuntaa tms.?
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Unet neuvonantajina

Post by Wyrmfang »

Oman kokemukseni mukaan unien tulkinnan alkupiste pitäisi olla välitös tunne heräämisen jälkeen. Tarkoitan tunnetta hyvin väljässä mielessä, siis ylipäätään välitöntä intuitiota, johon kuuluu myös älyllinen elementti, mutta ennen kuin mitään pohdintaa on ehtinyt tehdä. Vasta tämän tunteen valossa tulisi tulkita unen sisältöä, oli sitten kyse symboleista, konkreettisten tapahtumien toisinnosta, asioista joita on ajatellut paljon tai ollut erityisen paljon ajattelematta jne. Tämä on yllättävän haastavaa sillä melkein jokaisella ihmisellä on joku tai joitain defenssejä, jotka toimivat tietyllä tapaa automaattisesti, vaikka ne tunnistaisi. Useimmat ihmiset ehkä torjuvat suorilta liian inhottavat/pelottavat tai "hassut" tulkintamahdollisuudet ja hieman älyllisen suhtautuvat tapaavat tehdä heti rationalisoidun tulkinnan, jossa välitön tunneyhteys uneen katoaa, mikä tapahtuu muutenkin yleensä todella helposti ja nopeasti. Esoteristit eivät ehkä samassa mielessä rationalisoi, mutta symbolijärjestelmästä voi tulla pohjimmiltaan aivan samanlainen rationalisoinnin väline.

Lähtökohtaisesti tulkitsisin unta jonkinlaisen epäonnistumisen valossa vain silloin jos tämä oli välittömästi herätessä voimakas selkeä tunne, eikä unen sisällön pohjalta tehty päätelmä, josta tunne nousi. Huomattavaa on silti myös se, että ei ole vielä lainkaan selvää, millaiseen epäonnistumiseen uni itse asiassa viittaa, sillä ihminen käyttää usein yhtä epäonnistumisen tunnetta peittämään toista oikeasti olennaisempaa epäonnistumista, jonka mahdollisuutta haluaa vähemmän ajatella.

Teoreettisesti näkemykseni perustuu Jungin idealle siitä, että päin vastoin kuin Freudilla, alitajunta ei sinänsä yritä kätkeä meiltä mitään, joka sitten pitäisi symbolikielen kautta avata, vaan kyseessä on "luonnon oma kieli", joka ei ole täysin selvää yksinkertaiesti siksi koska se ei ole käsitteellistä. Olen huomannut, että okkultistit usein ylikorostavat unissa esiintyviä ilmeisiä okkulttisia symboleja tai tapahtumia. Usein voi olla niin, että näitä esiintyy unessa siksi koska niitä pyörittelee paljon päivätajunnassakin, mutta unen varsinainen sisältö voikin olla muualla kuin näissä symboleissa.
User avatar
RaktaZoci
Posts: 307
Joined: Tue Feb 05, 2013 10:32 pm
Location: Salo

Re: Unet neuvonantajina

Post by RaktaZoci »

Badb wrote: Mon Jun 22, 2020 2:59 pm Haluan jakaa unen, jonka näin juhannusviikonloppuna. Tämä uni jäi eristyisesti mieleen, koska ajattelin unessa "Olen epäonnistunut Saatanan haasteessa." Unessa siis seikkailin veljien Lux Ferre ja Sothoth kanssa (vietin heidän kanssa muutenkin juhannusviikonlopun, niin ehkä he siksi tulivat uneeni) ja eräs joukko vainosi meitä. Asiat menivät niin, että päädyimme murhaamaan yhden henkilön tästä joukosta, ja tämä teko oli tuo edellä mainittu epäonnistuminen. Jossain vaiheessa tulin siihen tulokseen, että jos poliisi saapuu, minä ilmiannan heti itseni. Se on vielä sanottava, että tuo meitä vainonnut joukkio oli "Chilling Adventures of Sabrina" -sarjasta 3. kaudelta ja he siis palvovat muinaisia jumalia ja heidän johtajansa, jonka kanssa puhuin ja olin tekemisessä unessa, on Pan-jumala.
Olipa erikoista lukea tästä, koska itse näin myös yllättäen juhannusaattona varsinkin ahdistavaa unta, johon niinikään liittyi veriteko. Tämä teko ei ollut minun aikaansaamani, mutta liittyi minulle hyvin läheiseen ihmiseen ja loppui voimattomuuden tai jopa lohduttomuuden tunteeseen asiaintilan johdosta. En muista koska olisi viimeksi nähnyt tällaista unta.

Mietiskelin hieman Wyrmfangin selitystä ja muistijälkeni mukaan ensimmäinen tunne johon heräsin oli hätääntyminen ja pelko niiden sekuntien aikana, kun en vielä ollut varma oliko uni unta vai totta. Eräs ystäväni sanoi, että ehkä myös vaikeassa elämäntilanteessa tämän kaltaiset tuntemukset unissa voivat jollain tavoin heijastaa alitajunnan läpikäymiä asioita?
die Eule der Minerva beginnt erst mit der einbrechenden Dämmerung ihren Flug.
-Hegel
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Unet neuvonantajina

Post by Nefastos »

Minulla on ollut ystäviä, jotka ovat nähneet unia ihmisen murhaamisesta ja kokeneet tämän jälkeen hirvittävää epäonnistumisen tunnetta. Yksi mahdollisuus on, että elämästä todellakin on vaarassa sulkea pois ("murhata") jonkin asian (joka toki voi olla myös henkilö), jota ei kuuluisi tappaa, vaan pyrkiä vielä ymmärtämään uusilta kannoilta.

Jos tämän mahdollisuuden haluaa pohtia syvästi läpi, voi lähteä miettimään mikä tuo murhan uhri on. Aloittaa esimerkiksi unen murhatusta tulevista ensimmäisistä assosiaatioista ja näiden analyyttisestä tulkinnasta. Murhapaikasta. Jne. Näin seuratut johtolangat saattavat johtaa asiaan tai henkilöön jota mieli on "murhaamassa".

Unet neuvonantajina ovat minulle erittäin tärkeässä osassa, & esimerkiksi viime kuukausien hyvin haastavassa psyykkisessä tilanteessa tunnen saaneeni mittaamatonta apua omilta uniltani. Olen myös huomannut että vapaamuotoinen rukous, nöyrä antaumus yli-inhimilliselle avulle, näyttää sujuvoittavan unen kautta tulevia oivalluksia tilanteen eri puolista, omista todellisista tarvetiloista, ja jopa ulkoisista asioista.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Badb
Posts: 124
Joined: Sun Dec 14, 2014 4:56 pm

Re: Unet neuvonantajina

Post by Badb »

Boreas wrote: Mon Jun 22, 2020 3:12 pm EDIT: tulipa mieleeni kysyä, että olitko kenties selvinpäin juhannuksena, ja liittyikö tähän pakottamista ja/tai noiden mainitsemieni bakkanaalien halveksuntaa tms.?
Minähän olen absolutisti, ja olen tottunut humalaisiin ihmisiin ympärilläni, enkä koe muiden alkoholin käyttöä ongelmaksi, jos se pysyy kohtuudessa. Viihdytin itseäni siis juhannuksena muilla tavoin kuin alkoholilla.

Kiitos kaikille vastauksista! Tulkitsin uneni murhan epäonnistumiseksi, koska "Olen epäonnistunut Saatanan haasteessa." -ajatus tuli välittömästi mieleen murhan jälkeen. En siis herännyt vielä tällöin vaan uni jatkui vielä jonkin aikaa.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Unet neuvonantajina

Post by Wyrmfang »

Badb wrote: Wed Jun 24, 2020 10:47 am Tulkitsin uneni murhan epäonnistumiseksi, koska "Olen epäonnistunut Saatanan haasteessa." -ajatus tuli välittömästi mieleen murhan jälkeen. En siis herännyt vielä tällöin vaan uni jatkui vielä jonkin aikaa.
Tämä muuttaisi omalla kohdallani tulkintaa huomattavasti. Itse unessa tapahtuvaa tunnetta ei mielestäni voi verrata siihen, mitä tunteita uni herättää heti herättyä. Unessa esiintyvä tunne tai varsinkin päätelmä on osa unisymboliikkaa, joka useimmiten poikkeaa ainakin jollain tavalla päivätajunnan diskursiivisesta ajattelusta. Lähtökohtaisesti pitäisin siis Saatanan haastetta symbolina jostain muusta, mutta nämä ovat tietenkin älyttömän henkilökohtaisia asioita ja jotkut unet voivat olla poikkeuksellisia.
Angolmois

Re: Unet neuvonantajina

Post by Angolmois »

Badb wrote: Wed Jun 24, 2020 10:47 am
Boreas wrote: Mon Jun 22, 2020 3:12 pm EDIT: tulipa mieleeni kysyä, että olitko kenties selvinpäin juhannuksena, ja liittyikö tähän pakottamista ja/tai noiden mainitsemieni bakkanaalien halveksuntaa tms.?
Minähän olen absolutisti, ja olen tottunut humalaisiin ihmisiin ympärilläni, enkä koe muiden alkoholin käyttöä ongelmaksi, jos se pysyy kohtuudessa. Viihdytin itseäni siis juhannuksena muilla tavoin kuin alkoholilla.
Ok! Entäs kohtuuttomuus? Kysyn tätä sen vuoksi, että tulkintaani liittyen tuli mieleeni, mikäli uni olisi ollut jonkinlainen piilotajunnan viesti tämän "bakkanaali-impulssin" asettamasta haasteesta.
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Unet neuvonantajina

Post by Tähti »

Ainakin itsellä on ollut semmoinen, että pistetään niin kova haaste, että vaikka kuinka yrittäisi, niin silti on olematon mahdollisuus onnistua. Ei tietenkään kerrota tuota etukäteen, tulee sitten ainakin yritettyä, ja näkee yrittämisessä muitakin positiivisia piirteitä, esim itsekurin ja tahdonvoiman kehittyminen, ehkä jonkinlaista pientä onnistumistakin välillä joissain asioissa. Myöskin tuntunut että semmoisissa asioissa kyllä saanut mahdollisuuden onnistua mitkä tärkeitä.

Tarkoituksena epäonnistumisilla saada esim vähän realistisempi minäkuva, jos siinä on ollut vaikkapa liioittelun piirteitä.
Locked