Ennustusmenetelmistä

Astraaliset ja paranormaalit kokemukset, unet, näyt.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Ennustusmenetelmistä

Post by Nefastos »

Oletteko käyttäneet ennustusmenetelmiä? Mitä ja miksi, tai miksi ei?

Jonkin keskustelun yhteydessä taisi aikanaan tulla esille se, että periaatteessa mitä tahansa voi käyttää ennustamiseen, koska kyse on mielen intuitiivisten kykyjen avaamisesta.

Mielestäni tämä ei tarkoita, että kaikki keinot olisivat kuitenkaan yleisesti ottaen yhtä hyviä. Itse olen pitänyt eniten arvossa tarotia, koska sen symboliikka näyttää sitoutuvan arkkityyppiseen perusrakenteeseen eheällä tavalla niin, että astraalinen eksytys ei tapahdu yhtä helposti kuin ennustamisessa yleensä. Pikemminkin ongelma syntyy siten, että tulkitessani tarot-lukua voin vetää älyllisesti vääriä johtopäätöksiä.

Mitä vähemmän kaavamainen on ennustukseen käytetty rakenne, sitä subjektiivisemmaksi & astraalisemmaksi tulkintakin muuntuu. Tunnemme varmasti kaikki sen neuroottiselle käyttäytymiselle tyypillisen "spontaanin ennustamisen" yrityksen, jonka mukaan jostain mielivaltaisesta kohteesta vedetään mielivaltainen johtopäätös tyyliin "jos seuraava näkemäni auto on musta, päiväni menee hyvin". Useimmat tunnistavat tällaisen käytöksen kuitenkin sekä tuskalliseksi että epäterveeksi & näkevät, että se ei johda hyvään suuntaan.

Mutta mihin itse olette asettaneet rajan? Vai onko koko ennustamisen idea mielestänne lähtökohtaisesti epäkiinnostava tai epäuskottava?
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Ennustusmenetelmistä

Post by obnoxion »

Ennustusmenetelmistä olen itse käyttänyt enimmäkseen Tarotia sekä I Ching-menetelmiä. Nyttemmin olen erityisesti syventynyt geomantiaan. Olisi kuitenkin väärin sanoa että käytän näitä menetelmiä enimmäkseen ennusteluun. Itselleni tällaiset symbolijärjestelmät ovat niin sisäisesti kuin ulkoisesti käytettynä ajattelun väline. Olen erityisesti viime vuosina luopunut - osin spontaanisti, mutta nykyään yhä enemmän tietoisesti - kielen käytöstä ajattelun välineenä, ja siirtynyt symbolisten kuvien käyttöön. Tässä mielessä esimerkiksi astrologinen kuvasto on minulle pelkästään ajattelun väline, enkä ole kiinnostunut sen käyttämisestä ennustamiseen.

Itse asiassa lähes mitä tahansa ennusmerkistöä voidaan mielestäni käyttää ilmaisemaan kokonaisuuksia, joita ei voida sanallisesti ilmaista. Tai oikeastaan voidaan, mikäli aakkosto ei ole ratkaisevasti irtautunut kuvallisesta esityksestä ja symbolisesta merkityksestä. Heprea on hyvä esimerkki tällaisesta ilmaisuvoimaisesta kielestä, mutta ei suinkaan ainoa. Moni kieli on kuitenkin jo symbolisesti kuollut, eikä niiden ilmaisuvoimaa voida tältä osin aidosti palauttaa.

Mikäli meillä on käytössämme tällainen kieli - ja meillä on, jos me aidosti ymmärrämme vaikkapa Tarotin kuvaston - meillä on mahdollisuuksia paljon hienompiin asioihin kuin pelkkään povaamiseen.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Ennustusmenetelmistä

Post by Nefastos »

obnoxion wrote:Olen erityisesti viime vuosina luopunut - osin spontaanisti, mutta nykyään yhä enemmän tietoisesti - kielen käytöstä ajattelun välineenä, ja siirtynyt symbolisten kuvien käyttöön.


Tämä on tavattoman kiehtovaa!

Uskoisin myös, että se voi olla melko lailla mahdoton toteuttaa ennenaikaisesti, ts. jos luonne & oma elämänsykli ei ole oikea.

Hyvin paljonhan kuulee hyvinkin erilaisilta ihmisiltä - taiteilijoilta, tieteellisiltä ajattelijoilta, uskonnollisilta ihmisiltä... - sen saman ahdistuneisuuden sanoihin, "jotka koskaan eivät voi olla tarpeeksi". Jotka siten pettävät ihmisen & jättävät hänet yksin, ilmaisukyvyttömäksi.

Tässä jälkimmäisessä asiassa olen eri mieltä. Kun ymmärrämme sanojen näennäiset rajat, ymmärrämme myös niiden mahdollisuudet, ja kahleiden & rajoittavien piirien sijaan sanoista tulee jotain hirveän maagista. Todellista luomista. Ja tarkoitan nyt luomista sanan jokaisessa merkityksessä: oman mielen projisoimista muiden koettavaksi; oman mielen sisäistä rakentumista; faktista maagista luomistyötä.

Tämä oli nyt vähän ohi aiheen, mutta tarpeen mukaan voidaan taas jakaa keskustelua...

obnoxion wrote:Mikäli meillä on käytössämme tällainen kieli - ja meillä on, jos me aidosti ymmärrämme vaikkapa Tarotin kuvaston - meillä on mahdollisuuksia paljon hienompiin asioihin kuin pelkkään povaamiseen.


Ennustaminen ei juuri kiinnosta minuakaan, & olen saanut sellaisen kuvan, että se kiinnostaa aika harvoja okkultisteja. Sitä mukaa kun näitä rakenteita - vaikkapa tarotia - opitaan hallitsemaan, sitä käytetään yhä vähemmän tulevaisuuteen kurkkimiseen, koska okkultisti joka tapauksessa tietää luovansa oman tulevaisuutensa kokonaisvaltaisella ponnistuksella. Kuka oikeasti haluaa tietää neutraalisti sen, mitä tulee tapahtumaan? Mitä hyötyä siitä on? Yleisemmin haluamme jonkun sanovan meille, että kaikki käy hyvin & toiveemme toteutuvat; ja jos ennustuskyky toimii, tämä on valitettavan harvoin se meille välittyvä viesti, koska maailma on kuitenkin melko vaativa paikka, & parannettavaa löytyisi usein omasta itsestämme ennen kuin toiveemme voisivat toteutua.

Silti, never say never. Kyllä minusta on lämmin & sympaattinen ajatus ajatella sellaista enemmän jalat kiinni maassa toimivaa noitaa, joka kahvinporoista tai pelikorteista kertoo, että olet tapaava ihanan tytön 26. päivä tai että tiistaina kannattaa pysyä sisätiloissa. Nimittäin silloin, kun tähän todella liittyy aitoa kykyä eikä (itse-)petosta, kuten asianlaita niin usein on.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
mrd
Posts: 37
Joined: Thu Jul 04, 2013 6:06 pm
Contact:

Re: Ennustusmenetelmistä

Post by mrd »

omat näkemykset itään kallellaan, mutta tulee jossain määrin käytettyä ja tutkittua eri menetelmiä, kuten I ching. Viime aikoina tutkinut Intialaisen ja shamanististen traditioiden oppeja luonnonilmiöistä ja eläinten käyttäytymisestä ennustamista. Oma visioni ennustamisesta on ikäänkuin hienojakoisen säätilan katsomista, näiden pohjalta voi harkita omia valintojaan. Luonnosta asioiden näkemisen voi ajatella myös eräänlaisena indikaattorina omasta hereillä olosta, jos on tarkkaavainen näkee luonnostaan asioita ja ympäristön kertomia viestejä
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Ennustusmenetelmistä

Post by obnoxion »

mrd wrote:Luonnosta asioiden näkemisen voi ajatella myös eräänlaisena indikaattorina omasta hereillä olosta, jos on tarkkaavainen näkee luonnostaan asioita ja ympäristön kertomia viestejä
Pohdimme tätä juuri viikonloppuna kokouksessa, kun kävimme keskustelua tulevien riimutyöskentelyjen otollisista työmuodoista. Puhuimme menetelmästä jossa riimuja lähdetään etsimään metsästä, luonnon omista muodoista. Tällöin myös ennustamiseen käyvästä riimukielestä tulee jotain paljon enemmän. Siitä tulee kieli Itseyden ja Toiseuden välille, ja siten elävä, vuorovaikutteinen työkalu Ykseyden työhön.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
V. Nokkonen
Posts: 21
Joined: Wed Aug 13, 2014 2:35 am
Location: Alaska

Re: Ennustusmenetelmistä

Post by V. Nokkonen »

Mina hurahdin joitain vuosia sitten Tarotiin aivan totaalisesti, erityisesti Rider-Waite pakkaan. Sen arkkityyppinen symboliikka vain osuu ja uppoaa kompelosta kuvituksesta huolimatta. Niin monet elamantilanteet ovat kuin suoraan korteista. Useinkin joissain tilanteissa tulee mieleen etta tamahan on ihan kuin sauvojen kymmenen, tai etta tuo ihminenhan on kuin maljojen kuningas jne. Toisaalta on hammentavaa miten joitain itselleni tarkeita arkkityyppeja nayttaa puuttuvankin.
Nefastos wrote: periaatteessa mitä tahansa voi käyttää ennustamiseen, koska kyse on mielen intuitiivisten kykyjen avaamisesta.
En myoskaan kayta tarotia tulevaisuuden ennustamiseen, vaan lahinna avaamaan nykyisyydessa vaikuttavia voimia ja olen samaa mielta siita, etta se on oivallinen valine intuition avaamiseen. Korteilla on kuitenkin monia merkityksia seka hyvia ja huonoja puolia ja jos kortteja katsoo vain alyllisesti, on mahdotonta erottaa mika on olennaista ja mika ei. Niiden energia avautuu oikeastaan vain intuitiivisesti kunnolla, joskin niiden historian, symboliikan ym. opiskelusta on valtavasti hyotya tulkinnassa. Lisaksi se on mielenkiintoista ihan itsessaan.

En ole tehnyt montaakana luentaa muille, mutta se tuntuu aina jotenkin kompelommalta kuin itselle tehty luenta, joskin muutamat niista ovat osuneet aivan nappiinsa. Luetteko te muut laisinkaan muille?
Obnoxion wrote: Puhuimme menetelmästä jossa riimuja lähdetään etsimään metsästä, luonnon omista muodoista. Tällöin myös ennustamiseen käyvästä riimukielestä tulee jotain paljon enemmän. Siitä tulee kieli Itseyden ja Toiseuden välille, ja siten elävä, vuorovaikutteinen työkalu Ykseyden työhön.

Kuulostaapa mielenkiintoiselta! Valittaisitko kertoa tasta enemman?
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Ennustusmenetelmistä

Post by obnoxion »

V. Nokkonen wrote:Kuulostaapa mielenkiintoiselta! Valittaisitko kertoa tasta enemman?
Riimutyöskentelystä osaisi varmasti paremmin kertoa joku perehtyneempi. Mutta oma ajatukseni on, että kun riimujen muodot ovat tuttuja, näitä muotoja voi lähteä etsimään metsästä. Riimujen muodot ovat sellaisia että toisiaan ristivät oksat muodostavat niitä varmasti. Kun ajattelee miten riimujen kerrotaan löytyneen, Odinin roikkuessa puusta, voisi hyvin kuvitella että niiden muodot on ensin nähty puiden oksissa, ja näistä muodoista on tullut sitten askeesin edetessä kieli sisäisille merkityksille.

Itselleni läheisempi harjoitus on etsiä luonnosta Jumalatarta. Erittäin otollinen tälle harjoitukselle on Härän tähtikuvion vaikutuksen alainen aika (joka onkin pian käsillä), jolloin perinteisesti kätketyt Mustat Madonnat on löydetty. Etsin siis luonnon muodoista Jumalattaren tai jonkin hänen ruumiinosansa muotoa, tai jotain muuta häneen viittaavaa muotoa. Muu tällainen perinteinen muoto voi olla vaikkapa puu johon on ripustettu jokin kangas tai vaate.

Tällaista harjoitusta voi tulkita hyvin monella tavalla. Oleellinen merkitys on sisäisen prosessin totaalinen laajentaminen, jossa koko aistimusten kenttä käsitetään ensisijaisesti sielun maisemaksi, ja kaikki siihen liittyvät kuvat ja tunnelmat omiksi ajatuksiksi. Lähestymistapa on luontainen taiteilijoille, sillä kuten hyvin ymmärrämme, ovat realistisimmatkin maisemamaalaukset aina ensisijaisesi sielunmaisemia. Okkultistisena harjoituksena olisi tämä menetelmä kuitenkin aina yhdistettävä kokonaisvaltaisempaan yhdistämisen työhön, sillä väärin painottuneena harjoitus voi tuottaa psyykkistä epätasapainoa, kuten paranoiaa tai klassista paniikkia.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Ennustusmenetelmistä

Post by Insanus »

obnoxion wrote:
V. Nokkonen wrote:Kuulostaapa mielenkiintoiselta! Valittaisitko kertoa tasta enemman?
Riimutyöskentelystä osaisi varmasti paremmin kertoa joku perehtyneempi. Mutta oma ajatukseni on, että kun riimujen muodot ovat tuttuja, näitä muotoja voi lähteä etsimään metsästä. Riimujen muodot ovat sellaisia että toisiaan ristivät oksat muodostavat niitä varmasti. Kun ajattelee miten riimujen kerrotaan löytyneen, Odinin roikkuessa puusta, voisi hyvin kuvitella että niiden muodot on ensin nähty puiden oksissa, ja näistä muodoista on tullut sitten askeesin edetessä kieli sisäisille merkityksille.

Itselleni läheisempi harjoitus on etsiä luonnosta Jumalatarta. Erittäin otollinen tälle harjoitukselle on Härän tähtikuvion vaikutuksen alainen aika (joka onkin pian käsillä), jolloin perinteisesti kätketyt Mustat Madonnat on löydetty. Etsin siis luonnon muodoista Jumalattaren tai jonkin hänen ruumiinosansa muotoa, tai jotain muuta häneen viittaavaa muotoa. Muu tällainen perinteinen muoto voi olla vaikkapa puu johon on ripustettu jokin kangas tai vaate.

Tällaista harjoitusta voi tulkita hyvin monella tavalla. Oleellinen merkitys on sisäisen prosessin totaalinen laajentaminen, jossa koko aistimusten kenttä käsitetään ensisijaisesti sielun maisemaksi, ja kaikki siihen liittyvät kuvat ja tunnelmat omiksi ajatuksiksi. Lähestymistapa on luontainen taiteilijoille, sillä kuten hyvin ymmärrämme, ovat realistisimmatkin maisemamaalaukset aina ensisijaisesi sielunmaisemia. Okkultistisena harjoituksena olisi tämä menetelmä kuitenkin aina yhdistettävä kokonaisvaltaisempaan yhdistämisen työhön, sillä väärin painottuneena harjoitus voi tuottaa psyykkistä epätasapainoa, kuten paranoiaa tai klassista paniikkia.
Nerokasta. Olen koettanut viime aikoina pohtia okkultismia konstruktivismin kautta eläytyvänä myytin rakentamisena ja Nebukadnezzarin keskustelut henkisten ja maallisten velvoitteiden eroista ja samuuksista syvensivät tätä hyvin paljon. Monen näkemyksen mukaan oli viisasta pyrkiä näkemään merkitys arkiaskareissa, mutta minulle tämä kuulosti lähes mahdottomuuteen asti haastavalta tai jopa banaalilta "kaikki on pyhää"-ajattelulta, joka ajaisi ainakin minut joko teennäisyyteen tai turhautuneeseen epätoivoon. Mutta etsiä jotain tiettyä pyhää muotoa tai jäsentää mieltään yhteneväksi jonkin tietyn (vaikka riimu-)järjestelmän kautta vaikuttaa jo tehtävissä olevalta mielekkäältä työltä jonka kautta nähty merkitys voi alkaa vuotaa yllättäviinkin paikkoihin.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
V. Nokkonen
Posts: 21
Joined: Wed Aug 13, 2014 2:35 am
Location: Alaska

Re: Ennustusmenetelmistä

Post by V. Nokkonen »

Kiitos selvennyksesta! Tuo vaikuttaa mainiolta keinolta riimujen symbolikielen tuomiseen elettyyn elamaan. Minusta tuollaiset symbolijarjestelmat ovat parhaimmillaan kun ne elavat ja hengittavat harjoittajan kautta.
Obnoxion wrote: Tällaista harjoitusta voi tulkita hyvin monella tavalla. Oleellinen merkitys on sisäisen prosessin totaalinen laajentaminen, jossa koko aistimusten kenttä käsitetään ensisijaisesti sielun maisemaksi, ja kaikki siihen liittyvät kuvat ja tunnelmat omiksi ajatuksiksi. Lähestymistapa on luontainen taiteilijoille, sillä kuten hyvin ymmärrämme, ovat realistisimmatkin maisemamaalaukset aina ensisijaisesi sielunmaisemia. Okkultistisena harjoituksena olisi tämä menetelmä kuitenkin aina yhdistettävä kokonaisvaltaisempaan yhdistämisen työhön, sillä väärin painottuneena harjoitus voi tuottaa psyykkistä epätasapainoa, kuten paranoiaa tai klassista paniikkia.
On mielenkiintoinen ajatus etta koko aistimusten kentta voitaisiin kokea sielunmaisemana ja sehan tavallaan sopii siihen new age ajatukseen etta me luomme oman todellisuutemme. Taytyypa kokeilla tata viikonloppuna.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Ennustusmenetelmistä

Post by Shivaprasaada »

Itse käytän ennustusmenetelmistä eniten erilaisia Tarot-kortteja, Oraakkeli-kortteja ja I Ching-kortteja. Niiden käytössä minulla on luontainen lahjakkuus ja ne ovat aina antaneet lähes täydellisiä ja hyvin kattavia vastauksia.

Näen myös enneunia, mutta tämä on synnyinlahja ja ne tulevat omia aikojaan ja unta nähdessä olen tietoinen, että näen unta ja enneunta, mutta en pysty juurikaan hallitsemaan unta, vaan enemmänkin seuraan sen tapahtumia ja unet kertovat viestinsä ensisijaisesti symbolisilla tavoilla, mutta olen aina kyennyt tulkitsemaan symbolit oikein.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Locked