Omakohtaisesti todistetut ilmiöt

Astraaliset ja paranormaalit kokemukset, unet, näyt.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Omakohtaisesti todistetut ilmiöt

Post by obnoxion »

Tuollaista muodollista meditaatiota harjoitin joskus kolmisen vuotta oikeastaan päivittäin. Mutta siitä alkaakin olemaan jo seitsemän vuotta aikaa. Ruuhkavuodet ovat muuntaneet harjoitusta. Kokeilin viime vuonna josko olisi aikaa palauttaa muodollinen harjoitus edes viikottaiseksi osaksi elämää, ja kokeilin erästä uutta jooga-lajia ohjatussa ryhmässä. Oli ihan antoisaa, mutta ei ollut mieltä maksaa harrastuksesta kun paikalle ehti joka kolmas viikko.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Omakohtaisesti todistetut ilmiöt

Post by Nefastos »

obnoxion wrote:Eräs ilmiö johon uskon lähes samalla vakavuudella kuin painovoimaan ovat enneunet. Eräs läheiseni näkee enneunia muutaman kerran vuodessa. Ne koskevat merkittäviä asioita ja ovat hyvin tarkkoja. Jos hän saa unessa varoituksen, muutan aina suunnitelmani, enkä ole koskaan joutunut katumaan. Tästä johtuen pidän virheellisenä maailmankuvaa joka ei tunnusta enneunia, joskin ymmärrän miksi sellainen maailmankuva on vallalla. Enhän esimerkiksi itse muista koskasn nähneeni enneunia. Mutta jos omassa tilanteessani yrittäisin pitäytyä maailmankuvasssa joka ei sallisi että unessa voi nähdä enteitä, ei se tuntuisi kovin rehelliseltä.


Omat tulevaisuuteen liittyvät uneni ovat maltillisempia. Erittelisin niistä viisi erilaista tyyppiä:

1) Oraakkeliuni (hyvin harvinainen)
2) Myyttis-symbolistinen (harvinainen)
3) Suoraviivainen havainto (epätavallinen)
4) Telepaattinen (tavanomainen)
5) Ajan taittava (tavanomainen)

(1) Tällainen uni, joita en ole montaa nähnyt, jättää ikään kuin sanallisen vastauksen johonkin erityiskysymykseen. Vastauksen jäädessä unesta mieleen siinä ei tunnu olevan mitään järkeä, kunnes asia tapahtuu kuten esitetty (ei symbolistisesti vaan konkreettisesti).

(2) Tällainen uni vaikuttaa muuten tavanomaisen subjektiiviselta, symbolistiselta unelta, mutta se on vavahduttavamman tuntuinen, liittyy myyttiseen narratiiviin, & siihen liittyy tiedonanto koskien asioiden arkkityyppistä puolta. Okkultistin elämälle mielestäni kaikkein merkittävin unityyppi, ja samalla kaikkein vähiten "parapsykologinen", ts. ei juuri käsittele pintamaailman objektiivista tapahtumista, jossa verifioiminen & falsifioiminen suoritetaan. Enneuni siinä merkityksessä, että asioiden tapahtuessa näkee niiden osuvan myyttis-symbolistisen unen ilmoittamaan syvempään narratiiviin.

(3) Tavanomaiseen psykologis-assosiatiiviseen uneen sekoittuvassa enneunessa ilmenee asia, jonka herättyäni yleensä erehdyn tulkitsemaan symbolina, mutta mikä myöhemmin paljastuu objektiiviseksi.

(4) Tavanomaisten telepatiailmiöiden ilmeneminen unessa pitkälti samalla tavoin kuin valveilla. Tosin unimielen itserajaamisen defenssi on vähäisempi, eli tämä voi helpommin linkittyä havaintoihin ulkoisistakin asioista (edellinen kohta). Toisen ihmisen ajatusten, tunteiden tai tunnelmien poimimista, etenkin jos ne liittyvät minuun ja/tai ihminen on minulle läheinen.

(5) Aivojen ollessa rentoutuneessa, henkisesti herkistyneessä tilassa ennen täyttä heräämistä, tulevaisuuden yleensä täysin yhdentekevien arkisten hetkien valokuvamainen ennaltakokeminen, josta myöhemmin niiden toteutuessa seuraa nk. deja vú -kokemus. Erittäin yleinen & oikeastaan täysin hyödytön ilmiö, paitsi maailmankatsomuksen rakentajana. Merkityksekkäämmät ajan ylittämiset näyttävät tapahtuvan pitemmän aikavälin yli, eli lähdeuni nähdään vuosiakin ennen kyseisen hetken lineaarisessa ajassa saavuttamista, kun taas tavanomaisemmin aika unen & tapahtumisen välillä voi olla tyypillisesti muutama päivä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Omakohtaisesti todistetut ilmiöt

Post by Benemal »

Mitä mieltä olette, voiko astronomisen tapahtuman nähdä unessa? Näin ennen Tseljabinskin asteroidia parin viikon ajan unia sellaisesta tapahtumasta. Päädyin itse siihen tulkintaan, että tuollaista ei voi ennakoida. Mutta kun toisaalta sattumakin on niin kaukaa haettua ja helppo tekosyy.

Nykyään enneunia on vähän, tai ei lainkaan, mikä uskoakseni johtuu psyykkisen taantumuksen trendistä. Ohimenevää oletettavasti sekin ja nekin unet vielä palaavat. Aika mielenkiintoista tuo, mitä Nefastos kirjoitit "unityypeistä" ja hyvin tuttua. En ole lukenut Jungia, tai mitään unikirjoja. Analyyttisesti unista varmaan saisi enemmän tietoa, toisaalta jos olisin analyyttinen, näkisin kai erilaisia unia. Kakkoskohdan unet ovat mieleenpainuvimpia, koska ne eivät ole pekästään subjektiivisia. Kohtaamiset olentojen kanssa, jotka huomioivat minut ja näyttävät asioita muinaisissa raunioissa, tai tulevaisuudessa. Koskaan e ole tuntunut siltä, että nyt tajusin tämän asian ja opin jotain, vaan ihmetyksen tunne ikäänkuin jää poltetuksi aivoihin.
Edelleen minulla on jatkuvasti (siis yleensä aina nukkuessa) seikkailuja toisissa maailmoissa ja tuttuja asioita esiintyy harvoin. Usein kaupungeissa, joita ei ole olemassa, toisenlaisessa Euroopassa, missä on tapahtunut erilainen historia. Nämä unet ovat paljon enemmän, kuin mielenkiintoisia. Saan vapaasti päättää, että lähden nyt tuohon suuntaan ja sitten löydän mitä siellä on. Joskus pelottavia ihmissyöjähirviöitä, joilta täytyy piileskellä, tai sitten toiselle seudulle vievä juna. Tämä on hyvin yleinen.
User avatar
Ratnaraj
Posts: 20
Joined: Sun Jul 14, 2013 12:36 am

Re: Omakohtaisesti todistetut ilmiöt

Post by Ratnaraj »

Minä näen säännöllisesti - joskaan en välttämättä usein - myös unia kaupungeista, joita ei ole olemassa. Yhteistä näille unille on, että olen niissä kaupungeissa aina yksin ja kykenen aistimaan niiden tunnelmat selvästi. Kaupungit siis ovat jotenkin eläviä, vaikka niissä ei ole ihmisiä ja niillä on jonkinlainen tietoisuus.
"The intelligent man finds almost everything ridiculous, the sensible man hardly anything." -Goethe
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Omakohtaisesti todistetut ilmiöt

Post by Nefastos »

Benemal wrote:Aika mielenkiintoista tuo, mitä Nefastos kirjoitit "unityypeistä" ja hyvin tuttua. En ole lukenut Jungia, tai mitään unikirjoja.


Nuo tyypit kehitin nyt yksinomaan vain tähän postaukseeni. Olin miettinyt mitkä olisivat sellaisia okkulttisia ilmiöitä jotka uskaltaisi tässä ketjussa jakaa, kun jotain oli mielestäni hyvä esittää, & tartuin sitten Obnoxionin mainintaan unista.

Benemal wrote:Mitä mieltä olette, voiko astronomisen tapahtuman nähdä unessa? Näin ennen Tseljabinskin asteroidia parin viikon ajan unia sellaisesta tapahtumasta. Päädyin itse siihen tulkintaan, että tuollaista ei voi ennakoida. Mutta kun toisaalta sattumakin on niin kaukaa haettua ja helppo tekosyy.


Miksi ei voisi, jos ylipäätään pitää unissa tehtyä selvänäköisyyshavaintoa mahdollisena. Ensimmäinen hypoteesini olisi, että jos ilmiö oli etukäteen tiedemaailmalle tuttu & sinua millään tasolla kiinnostivat tähtitaivaan tapahtumat, poimit tuollaisen itsesi kanssa synkassa olevan havainnon siitä kiinnostuneiden mielistä, minkä avulla unimieli pystyi kohdistamaan huomionsa ilmiöön. Toinen vaihtoehto on, että jokin itse ilmiössä oli niin vahvassa synergiassa tai korrespondenssissa johonkin sinussa, että se nosti esiin havainnon. Muitakin vaihtoehtoja toki on, mukaan lukien tietysti paljaan yhteensattuman mahdollisuus.

Ratnaraj wrote:Minä näen säännöllisesti - joskaan en välttämättä usein - myös unia kaupungeista, joita ei ole olemassa.


Tämä on käsittääkseni melko yleistä. Vaikuttaisi siltä että siinä missä talounet ilmaisevat ihmisen kokemusta omasta itsestään, kaupunkiunet ilmaisevat suhdettamme ulkoisiin todellisuuksiin jotka ovat paikallisia.

Minulla valvemaailman yhteydet eri kaupunkeihin ovat ilmenneet unina toisista kaupungeista, jotka ovat ikään kuin paralleelisia noille konkreettisille kaupungeille. Kyseessä on siis kaupungin "astraalinen" vastine, tai oikeammin tietty tapa, jolla kaupungin energeettinen puoli ilmenee juuri minulle olennaisella tavalla. Noilla unikaupungeilla on hyvinkin erityyppinen tunnelma kuin fyysisillä vastineillaan, mutta johdonmukaisesti samankaltainen unesta toiseen. Tämä on ollut kiinnostava havainto, koska kaupungit kokonaisuuksina ovat minulle ehdottomasti rakkain & läheisin ulkoisen paikan/atmosfäärin ilmentymä. Mitään perinteisessä merkityksessä paranormaaliahan tällaisiin uniin ei yleensä liity.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Omakohtaisesti todistetut ilmiöt

Post by obnoxion »

Unimaailman pitäminen arvokkaana ja kiinnostavana on minulle henkilökohtaisesti yhtä tärkeä arvovalinta kuin seuralle kollektiivisempi kuoleman merkityksen korostaminen. Materialistiseen reduktionismiin perustuvan maailmanselityksen hegemonia on hyvin ymmärrettävä asiaintila, mutta suhtautuminen kuolemaan ja uniin vaikuttaa jossain määrin kulttuurilliselta oirehtimiselta.

Minusta Johanneksen viisijako on erinomainem ehdotelma. Läheiseni unet ilmeisesti sopivat kohtaan kolme. Tyypillisesti hän näkee unta kuolemista ja vakavasti sairaskohtauksista alle viikko ennen niiden tapahtumista. Unissa asia tapahtuu hyvin konkreettisesti ilman symboliikkaa. Unet koskevat myös omia sukulaisiani joista tämä läheiseni ei ole koskaan kuullut. Viimeisin uni oli sellainen että tiedossa oli seuraavalle päivälle laivamatka, ja läheiseni näki unta että laiva upposi. Matka peruuntui seuraavana päivänä, koska laivasta oli löydetty tekninen vika jonka korjaamiseen kului seuraava viikko. Mainittakoon että tämä läheiseni on rationaalinen käytännön ihminen jota uskonto jokseenkin epäilyttää ja new age lähinnä naurattaa. Hän ei itse käytä näistä unistaan nimitystä enneuni, vaan se on oma luonnehdintani.

Joku toinen ei ehkä tällaisen ilmiön antaisi häiritä maailmankuvaansa. Itse ajattelen että tarjolla ei ole sellaista mallia jonka voisin omaksua ilman että se vaatisi uskonponnistuksia.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Thelithiz
Posts: 90
Joined: Mon Apr 11, 2016 10:04 am

Re: Omakohtaisesti todistetut ilmiöt

Post by Thelithiz »

obnoxion wrote: Itse käytän termiä yliluonnollinen lähinnä runollisena tehokeinona.
Käytinkin sitä eräänlaisena pikku vitsinä; miten voisikaan olla mitään luontoon kuulumatonta?
obnoxion wrote:Meditaatiossa olen myös kokenut tunteen kohoamisesta ilmaan. En ajattele että olisin todella kohonnut ilmaan. Oli itse asiassa helpottavaa myöhemmin lukea että tällaiset kokemukset ovat taolaisessa meditaatiossa tavallisia kun harjoitusta on jatkettu yli 6 kk. Se normalisoi kokemuksen. Ilmiö on kiinnostava mutta mistä se johtuu ja mitkä ovat sen mahdollisuudet (jos mitkään?)
Jänniä kyllä tuollaiset tuntemukset. Kyseistä meditaatiota en (kai) ole tehnyt mutta melko helpostikin tunnen kohoavani ilmaan jos rentoudun ihan liikkumatta. Vielä helpommin kadotan tuntuman raajoihini ja joskus koko kehooni. Samalla voin joskus melkein tuntea ympäristöni kuin se olisi ruumiini. Kuten sanottu, kiintoisaa mutta tuskin järin hyödyllistä.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Omakohtaisesti todistetut ilmiöt

Post by obnoxion »

Ajattelen itse että me elämme paljon, paljon ihmeellisemmässä maailmassa kuin olemme tottuneet kuvittelemaan. Ja uskon että juuri siitä on kysymys - että olemme tottuneet kuvittelemaan. Ajattelen, että arjessamme on joka päivä vähintäänkin tuhansia mahdollisuuksia kääntää maailma niin sanotusti ylösalaisin. Yksi tällainen mahdollisuus saattaa olla pienten asioiden amplifikaatio. Se on tavallaan sitä, että jos hallin pitkän seinän maalissa on sormen kokoinen kohouma, laitetaan sen ympärille kultaiset kehykset. Tai jos vaikka kohtaisin syvällä metsäaukealla yhden, itseäni korkeamman auringonkukan: Voin ajatella että eihän siinä mitään, kyllä metsään aina kukkaa mahtuu; yhtä hyvin voin antaa sen muuttaa elämäni, ja kertoa joskus lapsenlapsilleni kuinka kaikki alkoi siitä, kun näin keskellä metsää maailman ihmeellissimmän kukan.

Tämä on tietenkin monitasoista puhetta, mutta muulla tavalla ei tällaisesta voi puhua.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Hairetikos
Posts: 25
Joined: Tue Nov 28, 2017 10:56 pm

Re: Omakohtaisesti todistetut ilmiöt

Post by Hairetikos »

Vuosien aikana sitä on avautunut - tai pitäisikö sanoa paremminkin avannut mieltään - ns. erikoisille ilmiöille vaikka omakohtaisia kokemuksia on loppujen lopuksi aika vähän. Jotain tapahtumia ja sattumuksia, jotka varmaan putoaisivat synkronisiteettien laariin, on tullut vastaan harvakseltaa silloin tällöin. En tosin ole osannut oikein kiinnittää niihin erityisemmin huomiota kyseisessä hetkessä ja myöhemmin ne ovat unohtuneet tai olen ollut liian laiska niitä enää kertailemaan ja miettimään.

Eräs jännittävä telepaattinen ilmiö sattui ihan hiljattain minun ja läheisen ihmisen välillä. Joidenkin päivien ajan olin eräästä asiasta kokenut henkistä painetta ja jollain asteella aloin olla jo vähän ahdistunut sen tiimoilta. Läheinen näki sitten prikulleen tästä asiasta unta, vaikka koko homma ei ollut tullut puheeksi missään välissä. En puhunut siitä kenenkään kanssa. Olin ehdottomasti hämmentynyt ja hetken jopa vähän kauhuissani, mutta lopulta totesin, että ehkä tällaisessa ystävyydessä oli jo aikakin...
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Omakohtaisesti todistetut ilmiöt

Post by Kavi »

Omasta mielestäni tälläistä arkista "telepatiaa" ilmenee, vaikkei sitä voisikaan todistaa tai se olisi epäjohdonmukaisesti ilmenevää. Vuosia yhdessä olleet pariskunnat, ystävykset jne kyllä löytävät samat sanat toistensa suusta tai kohtaavat samoja mielikuvia mielessään. Mielestäni tässä on kyse siitä, että kykenee asettumaan toisen asemaan, sekä ymmärtämään toisen ajatuksen juoksua sillä tavalla, että jopa tietää mitä toinen ajattelee, tuntee tai käy läpi. Kaksosilla voi esiintyä tämä "Tupu-Hupu ja Lupu"-puheenjatkaminen, missä toinen halutessaan voi jatkaa toisen lausetta. Asia on mielestäni erittäin mielenkiintoinen :)
Locked