Käärme ja lohikäärme kansanrunoudessa ja uskonnoissa

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
Yinlong
Posts: 121
Joined: Sat Feb 27, 2016 5:12 pm

Käärme ja lohikäärme kansanrunoudessa ja uskonnoissa

Post by Yinlong »

Heith wrote:
Tursas wrote: Juuri tällä hetkellä minua kiinnostaa erityisesti suomalaisten noitien luvut eli synnyt. Ehkä tarkemmin juuri madon luvut eli tarinat, runot ja uskomukset, joissa esiintyy käärme jossain muodossa ...
Tämä kiinnostaa minuakin. Ehkä aloitat aiheesta topicin, oppisin mielelläni lisää mainitsemistasi luvuista. Viikko sitten oli Mato-Pentti, ja sen jälkeen olen koettanut ahkerasti tarkkailla joko näkyisi käärmeitä- vielä ei ole onnistanut. ...
Näin Heithin kannustamana ja perjantain kunniaksi ajattelin aloittaa topicin (lohi-)käärmeistä.

Lyhyeksi taustoitukseksi, henkisemmässä etsiskelyssäni innostun usein jostain aiheesta ja teemasta, jota seuraan suhteellisen vapain assosiaatioin kirjasta tai lähteestä toiseen. Esimerkiksi toinen tällainen teema on numeroiden 8 ja 9, ja ehkä vähän 7:n pohdiskelu ja esiintyminen eri uskonnoissa.

Kaikki käärmeestä alkoi, kun kiinnostuin kansanperinteessä esiintyvästä hahmosta Lievo tai lappalaisittain Vuokko, jonka Martti Haavio arveli olleen jonkinnäköinen jopa lohikäärmeen tapainen olento, käärmeiden (ja mahdollisesti myös lintujen, vrt. Kokko-lintu) kantaemo. Tämän olennon jotkut noidat ottivat omakseen ja suojelijakseen matkatessaan henkimaailmaan. Taustoitukseksi hankin muutaman Haavion kirjan ja Mythologia Fennican. Niinkuin nimimerkistäni voi päätellä, minulla on jossain määrin merellinen suhtautuminen asioihin. Em. kirjojen lukemisen ohella rupesin kiinnittämään erityistä huomiota matelijaan viittaaviin sanoihin muinaisessa ja nykyisessä venekulttuurissa. Esimerkiksi, sana uisko on läheisessä suhteessa sanaan lisko, viikingeillä ja muilla Itämeren venekansoilla on myös paljon viittauksia lohikäärme/matelija-tematiikkaan. Itse asiassa edelleenkin (etenkin Pohjoismaiden) kuninkaallisten suosima veneluokka on Louhi (engl. Dragon). Muuttuiko merenkävijöiden kulttuuri jossain veneenrakennusmurroksessa lohikäärmekulttuuriksi, vai onko se yleistä lainaa jostain, sillä mm. kiinalaisilla, polynesialaisilla ja Amerikan intiaaneilla on omat lohikäärmevenetyyppinsä ja -perinteensä? Kuinka vanhaa on (lohi-)käärmetematiikka - entä siihen liittyvät merenkulkijakansat? Tätä mm. pohdiskelen tällä hetkellä.

Yleisesti käärme ja lohikäärme -tematiikka on mielestäni erityisen mielenkiintoinen juuri tästä venekulttuurin näkökulmasta.
1. Isompi vene on kuin elävä lohikäärme, joskus jopa tarkoituksellisesti, sillä vene saatettiin myös koristella näyttämään siltä.
2. Muinaista venekunnan kapteenia tarkoittava kuningas oli käytännössä lohikäärmeen pää. Ei ihme, että monesti etenkin aasialaisessa kulttuurissa suuret johtajat identifioituvat edelleen lohikäärmeeseen.
3. Veneily- ja armeijasanasto on mielenkiintoista. Soutajat olivat ruodussa kuin ruodot, venekuri sanana saattaa jopa viitata kuurilaisiin. Ikäänkuin moni tähänkin päivään selvinnyt sana kuiskisi muinaisesta vene- ja sodankäyntisymboliikasta ja -uskomuksista. Ainakin jos antaa ajatuksen lentää hieman samaan tyyliin kuin Lennart Meren Hopeanvalkeassa. Hyviä esimerkkejä ei ole vaikea löytää googlaamalla sanojen etymologiaa.
4. Yhdistyminen kuukulttiin. Jos samojedien ja suomalaisten maailmannapa oli teltan keskimmäinen tukirunko, ottivatko merenkävijäkulttuurit veneen maston purjeiden yleistyessä samantyyppiseksi symboliksi, maailmansa navaksi. Kuusta ja muista taivaankappaleista puhuttiin usein termein, jotka viittaavat laivaan. Ehkä tässä vaiheessa voi mainita taivaannaulan eli pohjantähden tai sen ympärillä pyörivän jonkinlaisen ruorin.
5. Kokon ja veneen polttaminen (etenkin hautajaisissa) ja ruumiin siirtyminen nimenomaan vedenmukana uuteen kiertokulkuun. Olisiko tässä yhteys kokkolintuun - ainakin temaattisesti. Onko lohikäärme siis synteesi kaikesta, joka konkretisoitui veneessä ja sen miehistössä?
6. Mikä on veneillä liikkuneiden antiikin kulttuurien vaikutus myös aatteiden leviämiseen - on hyvä kysymys mielestäni. Internetistä ja kirjoista löytyy lennokasta ja akateemisempaa pohdiskelua. Muitakin esimerkkejä on, mutta haluan avata vielä vähän lisää muita viimeaikaisia havaintojani.

Eli muutamia sivujuonteita:
a.) Foorumilla esittäytymisen jälkeen Nefastos linkkasi liittyen lukuihin 8 ja 9 gnostilaisen tekstin (http://gnosis.org/naghamm/discorse.html), josta pidin suuresti ja olenkin uppoutunut muihin sivuston teksteihin iltaisin. Erityisesti kiinnitin huomiota käärmeen tai pedon hieman erilaiseen rooliin, kuin mitä raamattu antaa ymmärtää. Luciferin erityyppiseen rooliin kiinnitin huomiota jo tutkiessani vuosi sitten jesidejä. Tekisi mieli lukea myös Ginza Rba, jos löydän jostain englanninkielisen laitoksen.
b.) Lukupiireissä oli puhetta Shivasta. Olen myös aloittanut kevyesti tutustumisen Shivaan liittyviin teemoihin, jossa intialaiset työkaverini ovat olleet suureksi avuksi ja lainanneet myös kirjallisuutta ja jakaneet linkkejä. Kiinnitin huomiota kuvissa Shivan kaulaan kiertyneeseen käärmeeseen ja koruun/merkkiin kuusta. Ja aghorien kuoleman kanssa läheiseen toimintaan, joka voi vaikuttaa tavallaan ehkä siltä mitä saatananpalvonta on pop-kulttuurissa, mm. juomista pääkalloista.

Koska (lohi-)käärmeestä ja siihen liittyvästä tulesta ja kuusta tuntuu irtoavan yleisesti ja tällä hetkellä minulle niin paljon inspiraatiota, niin ajattelin kysyä teiltä, oletteko pohtineet kuinka paljon käärmeteemaa - etenkin yhtäläisyyksiä eri uskonnoissa? Miten se on muuttunut eri aikoina? Ehkä myös jonkinlaisista ahaa-elämyksista olisi mielenkiintoista kuulla. Toivon, että havaintoni ja kiinnostukseni eivät tunnu teistä lapsellisilta tai selviöiltä - tai sitten mahdollisesti assosiaatioineen liian korkealentoisilta, sillä aihepiiriin liittyvät oivallukset ovat olleet minulle henkisellä tasolla merkityksellisiä. Kuitenkin, olen tutkinut syvällisemmin lievosta alkanutta ajatusta vasta tämän talven, vaikka pinnallisemmin tematiikka on noussut esille silloin tällöin. Ehkä kysymykseni on, miksi käärme kiinnostaa ja miksi se on kiinnostanut niin monia ennen? Koska teema tuntuu löytyvän monesta uskonnosta, niin ainakin oma mieleni tuppaa ajattelemaan, että taustalla on jokin vanhempi traditio, joka on jo ajan saatossa sekoittunut, josta nykyisesti tiedetyt ovat silti heijastumia. Lappalaiset ja muut eristäytyneet ryhmät omaavat ajatuksia, jotka ovat ehkä lähellä alkuperäistä muinaista maailmankuvaa, joka tietysti selittää paljon. Joka tapauksessa olisi hauska kuulla lisää ja ehkä myös vinkkejä jatkokirjallisuudeksi. Mainittujen lähteiden lisäksi seuraan läheisesti liittyvästä kirjoista olen lukenut vain Argarizimin.
Quaerendo Invenietis - Na dìomhcuimhnich a-chaoidh - Feuer frei!
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Käärme ja lohikäärme kansanrunoudessa ja uskonnoissa

Post by Nefastos »

Itse olen nyt taas viime aikoina paneutunut enemmän Blavatskyn Salaiseen oppiin, joka minulle on okkultismin kaikkein perustavimmanlaatuisia teoksia. Blavatsky puhuu käärmeistä & lohikäärmeistä tyylilleen ominaisella nebulosamaisella ajatuskierteilyllä, jossa harva asia avautuu yksiselitteisesti. Mielestäni hän kuitenkin varsin selkeästi ja pienehköllä omalla tulkinnallani luettuna esittää, että:

1) Lohikäärme edustaa "Hyvää" [sillä se toimii irrallaan maasta] ja sitä hengen polaarisuutta, jota Blavatsky (kuten moni muukin) nimittää luonnon miehiseksi puoleksi; siis hengen urosnapaisuudeksi: aktiivisuudeksi. Tämä lohikäärme on tietyssä mielessä arkkityyppinen, henkinen olemus.

2) Käärme edustaa sellaista toismaailmallisuutta, salaista puolta, joka siten helposti vaikkakaan ei väistämättä ilmaisee "Pahaa" [koska se on kosketuksissa maahan: tämä tavallaan muuttuu käärmeen kiivetessä puuhun, kuten syntiinlankeemusallegoriassa tai Sefirothin puussa] ja sitä aineen polaarisuutta, jota Blavatsky nimittää luonnon naiselliseksi puoleksi, siis eräänlaiseksi maadoittavaksi, kätketyksi aktiivisuudeksi, joka voi vaikuttaa passiivisuudelta.

Lisäksi Blavatsky painottaa, että niin käärme kuin lohikäärme ovat nimityksiä mysteereihin vihityille monissa eri kulttuureissa. Ajoittain hän tuntuu tekevän sellaisen implikoinnin, että "käärme" edustaa vasemman tien vihittyjä ja "lohikäärme" oikean-, mutta tämä on kaikkea muuta kuin ilmiselvää. Pikemminkin käärme vihityn nimityksenä ylipäänsä sitoo assosioinnit salatieteelliseen, niin että jokainen adepti on siten (maallikon kannalta katsottuna) käärme tai/eli lohikäärme. (Minusta on myös ihan uskottavaa esittää ajatus käärmeen ja lohikäärmeen vihkimystasoihin, joissa toinen vihittyjen luokka on ottanut alemman-, toinen ylemmän kolminaisuuden vihkimyksiä.)

Kun puhuit ennen kaikkea pohjoisen mytologian käärmeistä, niin muistakaamme käärmeen osuus Lemminkäisen eli paikallisen Osiriksemme vihkimysallegoriassa. Kyseessä oli kaikin puolin pätevä sankari, mutta intohimoinen. Hän "ei tuntenut vesusen [vesikäärmeen] syntyä", siis ei ymmärtänyt veteen (astraalisuuteen, tunneluontoon) liittyvän voiman tosiolemusta, siis ei myöskään kyennyt sitä hillitsemään. Tämä astraalinen lataus - jonka kehkeytymiseen on oma tarinansa, ja joka selitetään jopa Lönnrotin Kalevalassa kiehtovan yksityiskohtaisesti - koituu sankarin kohtaloksi. Magna Materin, luonnon jälleensynnyttävän olemuksen kursittua miehen jälleen kasaan, tämä oppii tässä myös vesikäärmeen (alempien "sekoittuneiden" vesien astraalis-kâmisen Tiamatin) olemuksen, eli kykenee sittemmin pääsemään yli myös tästä haasteesta.

Kiehtovaahan on sekin, että Lemminkäisen surmannut vesikäärme esitetään runoissa myös "umpiputken" epiteetillä. Tästä umpiputkesta on esitetty (esim. Kemppinen), että se olisi samanlainen nuolta ja/eli keihästä kuvaava asia, jolla toinen jälleensyntyvä jumala Baldr surmattiin. Kuten Frog sanoo, Lemminkäinen ei ole Baldr (sen enempää kuin Osiriskaan), mutta arkkityyppinen tarina kietoutuu luonnollisesti aina samojen perusrakenteiden varaan.

Edit. Väärä sana korjattu
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Käärme ja lohikäärme kansanrunoudessa ja uskonnoissa

Post by obnoxion »

Hyvin kiinostavaa pohdintaa, kun koen käärmeen olennaisimmaksi tunnukseksi, jonka ympärille myös veljeskuntanimeni on rakentunut.

Tähän sopinee anekdootti, jonka kuulin viime viikolla työmatkalla radiosta. Haastateltavana oli Japanin kulttuuria ainutlaatuisella tavalla tunteva japanilaisen estetiikan dosentti Minna Eväsoja, jolta on julkaistu aiheesta kirja.

Puhe oli kääntynyt horoskooppeihin, jotka (Eväsojan mukaan) hämmentävän taikauskoiset japanilaiset ottavat hyvin vakavasti riipumatta koulutustasosta. Horoskooppeja tulkitaan Japanissa ilmeisesti veriryhmien valossa. Eväsoja kertoi että hänen horoskooppimerkkinsä (Käärme) ja veriryhmänsä (O) olivat erityisen pahaenteinen yhdistelmä naiselle, ja yhdistelmä aiheutti vahvoja reaktioita paikallisissa.

Kiinnostavaa keskustelumme kannalta on että näissä horoskooppimerkeissä lohikäärme on käärmeen sublimaatio, ja lohikäärme ymmärretään toisaalta karpin tai lohen sublimoituneeksi muodoksi. Eli vastavirtaan uiva lohi hyppää lopulta joen korkeimmassa kohtaa taivaalle, ja muuttuu lohikäärmeeksi.

Tältä kannalta suomalainen termi lohikäärme osuu naulan kantaan, kun lohikäärme käsitetään korkeaksi henkiseksi esikuvaksi.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Käärme ja lohikäärme kansanrunoudessa ja uskonnoissa

Post by Heith »

Tässä ketjussa on todella mielenkiintoisia ajatuksia, ja niitä on paljon. Harmikseni en kiireiltä ehdi osallistua itse, mutta halusin kuitenkin kiittää keskutelijoita & että minä luen tätä threadia.
Yinlong
Posts: 121
Joined: Sat Feb 27, 2016 5:12 pm

Re: Käärme ja lohikäärme kansanrunoudessa ja uskonnoissa

Post by Yinlong »

obnoxion wrote:
Tältä kannalta suomalainen termi lohikäärme osuu naulan kantaan, kun lohikäärme käsitetään korkeaksi henkiseksi esikuvaksi.
Jep, lohikäärme-sanan kuvaavuus tosiaan saa naurahtamaan! :)

Itse en Blavatskya ole vielä lukenut (voin kertoa, että luettavien kirjojen listan kasvunopeus on ollut viime aikoina hurja, onneksi kesäloma lähestyy), mutta kuvaus käärmeen ja lohikäärmeen erosta on tavallaan kyllä linjassa alkuperäisen kiinalaisen tarinan kanssa.

Avaan vielä hieman lisää tätä kiinalaista tarinaa karpin muuntumisesta lohikäärmeeksi, jos tätä joku muukin lukee ja haluaa perehtyä.

Karppi siis kuvastaa noin yleisesti Kiinan alueella (ja vähän ympärillä) vastavirtaan uimiseen tarvittavaa sisua, eli kestävyyttä ja mielenlujuutta. Legendan (ainakin yhden yleisen niistä) mukaan 360 karppia ui vastavirtaan joessa (ja/tai koskissa), mutta kaikki paitsi yksi luovuttivat. Palkinnoksi sisukkaimmalle korkeammat tahot tai jokin jumalista antoi lohikäärmeen muodon. Tämä on lukuisista lohikäärmeistä se, jolla on karpin ruumis, ja/tai joka liittyy veteen. Varmaan tarinan tarkoitus on kuvastaa sitä myös, että pelkkä sisu ei riitä - ja kuinka paljon itseltä vaatii ja kuinka harva pääsee "maaliin".

Linkki toiseen khimairaan eli Feenix-lintuun (tai sen variaatioihin) on myös mielenkiintoinen. Kun lohikäärme (maskuliininen) nousee vedestä, feenix (feminiiinen) taas tulesta. Nämä ovat joskus konfliktissa ja toisinaan muodostavat kokonaisuuden, vähän kuin yin ja yang - tai kuningas ja kuningatar. Toinen tunnettu pari on tiikeri (länsi) ja lohikäärme (itä), ikään kuin yhtä voimakkaat hahmot myöskin.

Khimaira-aspekti on kiinalaisessa lohikäärmeessä siinä mielessä läheinen, sillä sen uskotaan usein koostuvan nimenomaan yhdeksästä eläimestä. En ole syvemmin perehtynyt, mutta kuvittelisin, että sen koostuminen liittyy niihin eläimiin, joiden aspektit lohikäärme on omaksunut. Joskus mietin, vaikken muista mistä kirjasta ajatus jäi päähän, että vaikka luku 8 tuottaa onnea tai menestystä, se voi olla myös limbo (käännä luku "makuullen"). Luvun 8 voi rikkoa 9. Luku 9 on isoin yksittäinen luku, ja varmaan siksi se esiintyy niin monessa kymmenjärjestelmää käyttävässä kulttuurissa ja niiden numerologiassa. Luvun kymmenen usein huomaan liittyvän ihmiseen tai täydellisyyteen. Noh, ainakin jos on kymmenen sormea tallella. ;)

Toinen numeroihin liittyvä hauska yksityiskohta on lohikäärmeen sormien lukumäärä. Japanilaisella lohikäärmeellä on kolme sormea, ja sen sanotaankin saavan yhden sormen lisää liikkuessaan länteen: korealaisella on neljä sormea ja kiinalaisella yleensä viisi. Symboliikassa kiehtoo myös se, mitä lohikäärme pitää kädessään. Tavoiteltava tai varjeltava esine usein liittyy joko myyttiin meteoriitista/viisasten kivestä tai helmestä - ja helmitarinoilla tuppaa olemaan yhteys kuuhun, vettä hallitsevana tahona.

Joku varmaan osaisi avata intialaista Naga-ledendaa ja sen muuntumista ja sotkeutumista liikkuessaan kohti itää. Ja jotenkin tekisi mieli vielä puhua pohjoismaisesta mytologiasta seuraavassa avauksessa.

Edit: itä ja länsi sekaisin, lisäksi jokunen kirjotusvirhe.
Quaerendo Invenietis - Na dìomhcuimhnich a-chaoidh - Feuer frei!
Yinlong
Posts: 121
Joined: Sat Feb 27, 2016 5:12 pm

Re: Käärme ja lohikäärme kansanrunoudessa ja uskonnoissa

Post by Yinlong »

Nappasin työmatkalta mukaani kaksi uutta lohikäärmekirjaa. Ensimmäinen keskittyy enemmän aasialaiseen myyttiin ja jälkimmäinen on jonkinlainen yleisteos. Näihin tutustuessani voisin varmaan referoida ajatuksiani tähän samaan lankaan.
Quaerendo Invenietis - Na dìomhcuimhnich a-chaoidh - Feuer frei!
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Käärme ja lohikäärme kansanrunoudessa ja uskonnoissa

Post by obnoxion »

Selailin tässä Arya Nagarjunaan yhdistettyä eksegeettista kertomuskokoelmaa, jossa kerrottiin Gautama Buddhan eräästä entisestä elämästä myrkyllisenä lohikäärmeenä joka vetäytyi metsään mietiskelemään. Kesken mietiskelyä lohikäärme kuitenkin nukahti. Ja kun lohikäärmeet nukahtavat, ne muuttuvat käärmeiksi. Näin tarina siis kertoo, ja täten jatkaa kauniisti viestiketjumme teemojen pitkäksi kasvavaa helminauhaa.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Yinlong
Posts: 121
Joined: Sat Feb 27, 2016 5:12 pm

Re: Käärme ja lohikäärme kansanrunoudessa ja uskonnoissa

Post by Yinlong »

obnoxion wrote:Selailin tässä Arya Nagarjunaan yhdistettyä eksegeettista kertomuskokoelmaa, jossa kerrottiin Gautama Buddhan eräästä entisestä elämästä myrkyllisenä lohikäärmeenä joka vetäytyi metsään mietiskelemään. Kesken mietiskelyä lohikäärme kuitenkin nukahti. Ja kun lohikäärmeet nukahtavat, ne muuttuvat käärmeiksi. Näin tarina siis kertoo, ja täten jatkaa kauniisti viestiketjumme teemojen pitkäksi kasvavaa helminauhaa.
Oli niin kaunis intermezzo että sitä suorastaan itsekin vaipui hetkeksi kuin uneen tämän langan suhteen - ja toden totta: myrkyllisten lohikäärmeiden onkin parempi mennä metsään mietiskelemään ja uinahtaa :)

Nyt muutaman luetun kirjan jälkeen, en enää ihmettele miksi käärme ja lohikäärme voi symbolina ja teemana tempaista mukaansa matkalle - ja kummastakin voi tulla mukava seuralainen, toteemieläin tai muu symboli muistuttaen tärkeistä asioista. Käärmeen ja lohikäärmeen universaalius on vailla vertaansa ja toistensa kanssa yhteneviä tarinoita todella löytyy ympäri maailman. Ja tietysti eri mantereiden ja kansojen variaatiot tuovat omat mystiset mausteensa.

Koitan luetella muutamia mieleeni jääneitä teemoja, jotka resonoivat vahvasti tällä tutkimusmatkalla läpi lukuisten tarinoiden, legendojen ja myyttien. Olkoon tämä samalla itselleni hyvä muistutus palata näihin löytämiini asioihin ja toivottavasti tämä voisi innoittaa muitakin laittamaan mielensä lonkerot liikkeelle.

1.) Lohikäärmeen ja käärmeen otsassa / päässä oleva jalokivi tai vastaava - ja sen anastaminen: Tämän on helppo nähdä viittaavan oppineisiin tai valaistuneisiin ihmisiin. Monessa tarinassa nimenomaan painotetaan, kuinka tappamalla olennon ei saa tätä jalokiveä itselleen - sen voi saada vain elävältä olennolta. Lohikäärmeiden tappajat ovat muuten mielenkiintoinen hallitsijaryhmä Euroopan historiassa. Hauskana sivujuonteena huomasin ensi vuonna avattavan St. George -hotellin (ei-yllättäen Yrjönkadulla) pitävän logossaan elävää lohikäärmettä, joka istuukin G:n (Yrjön päällä) ja katsoo ylpeästi oikealle. :)

2.) Käärmeen nahan luonti: Kun käärme luo nahkaansa ja uusiutuu, sen silmät sumenevat, koska käärme luo nahkansa myös silmien päältä.

3.) Käärmeen voi nähdä sekä maskuliinisena (suu kiinni) että myös feminiinisenä (suu auki): Symbolina se siis on selkeästi ollut pätevä sekä matriarkaalisempiin ja patriarkaalisempiin suuntauksiin.

4.) Ehkä vähän samaan tapaan kuin Fra Nefastoskin kirjoitti Blavatskyn kirjoittaneen: Käärmehahmolla on vahva yhteys salaiseen, ja lisäisin vielä salaisen osuudesta menneiseen ja menneisiin, joka nyt on pompannut pinnalle keskustelun muodossa kahdessa viimeisimmässä lukupiirissäkin minulla. (Tästä teemasta kyllä riittäisi aineksia kokonaiseen kirjaankin, mutta näin erittäin tiiviissä muodossa omaa kiteytyneempää ajatustani.) Erityisesti pohdiskelin ja tutkin hahmoja, joilla on ihmismäinen yläruumis ja käärmeen (tai kahden) muodostama alaruumis. Tämä tuntuu olevan melkein universaali mielikuva myyttiselle esi-isälle tai vastaavalle olennolle, mutta ottaa jännästi myös hieman erikoisiakin muotoja. Yksi hauska assosiaatio minulla oli Aladdinista tuttu lampunhenki - eli edelleen yleisesti populaarikulttuurissa kuvattu moderni dzinni omaa käärmemäisen alaruumiin, mutta painotus on vahvemmin henkinen. Myös eri merenneito ja -mieshahmot ovat saaneet vähän erilaista näyttävyyttä mielessäni, lisäten vain viehtymystäni merenkulkumystiikkaan.

5.) Etenkin Kiinassa ja muualla Aasiassa lohikäärmeen voi rinnastaa melkeinpä minkä kokoiseen asiaan tahansa. Kommunistinen kiinalainen uudehko dynastiasarjakin joskus tuntuu katsovan olevansa itse kokonaisuutena juuri herännyt lohikäärme.

6.) Kutosena haluaisin tipauttaa pienen jokerin: Olisiko myrkyllinen käärmepää medusa vain onnettomuuttaan väärinpäin kääntynyt tursas eli mustekala. En tiedä aukeaako, mutta joku kreikkalaista tarustoa paremmin tunteva voisi tästä kertoa, tai sitten tutkin itse.

Seitsemäntenä kohtana toivottaisin vain aurinkoista viikonloppua kaikille - taitaa olla minunkin aika jättää pölyiset kirjat hetkeksi hyllyyn! :D
Quaerendo Invenietis - Na dìomhcuimhnich a-chaoidh - Feuer frei!
User avatar
Thelithiz
Posts: 90
Joined: Mon Apr 11, 2016 10:04 am

Re: Käärme ja lohikäärme kansanrunoudessa ja uskonnoissa

Post by Thelithiz »

(Lohi)käärmeestä minäkin olen kiinnostunut, kuten näkyy. Apep/Apophis on jännä koska se ymmärtääkseni edustaa yöpuolta, piiloteltua varjoa, uhkaa ja kuolemaa, ja Ouroboroksen tapaan rajaa, ja nämäkin olisi tarkoitus sulauttaa itseen rakentavalla tavalla. Lukemani mukaan Apep oli tarun mukaan ensin auringonjumala, kunnes Ra syöksi sen vallasta, joutuen jatkuvasti taistelemaan sen kanssa pitääkseen sen piilossa. Tällaisia olen tuumiskellut. Ja että samassa myytissä olisi myös luonnon kaaos järjestyksen vastustajana; muodoton perusmateria; henki aineen todellisena ytimenä, joka on samalla sekä uloin että sisin.
Egyptiläinen Apep-käärme siis vaaniii joessa tai makaa juuri taivaanrannan takana päivisin, Ra:n kulkiessa aurinkovaunuilla tai -laivalla taivaan halki. Öisin se koettaa estää aurinkoa kulkemasta manalan halki, ja aamun koittaessa hirmu taas voitetaan (tai siis siksi aamu ylipäänsä koittaa). Set, joka oli Ra:n tärkein apuri, surmasi Apepin kun se oli nukuttanut kaikki muut laivassa. Myöhemmin Set vasta yhdstettiin pahaan, tapettuaan veljensä Osiriksenkin, ja autiomaahan jne. Ja Apepia alettiin pitää jopa Sethin yhtenä muotona. Kertokaa jos tiedätte/tuumitte lisää tästä.

Jossain olen nähnyt puhuttavan keskiajalla Suomessa lapalievosta, joka oli siis käärme eli liepo jolla oli lavat eli lohikäärme :) Eikös kiinalaisten lohikäärmeiden sormien/varpaiden lukumäärä ole tärkeä? Viisi muistaakseni on varattu vain keisarillisille taivaallisille lohikäärmeille (long/lung), ja niiden lukumäärä ja värit vaatteissa yms. oli tarkkaan säädetty. Nelivarpainen (mang) oli keisariperheen lähipiirin käytössä. Ja feenikslintu oli/on pikemminkin keisarinnan ja feminiinisten ilmiöiden vertauskuva. Japanissa joku sadejumala on kolmivarpainen lohikäärme. Myös perhosessa taitaa olla tämä sama uudestisyntymisen teema.
User avatar
Thelithiz
Posts: 90
Joined: Mon Apr 11, 2016 10:04 am

Re: Käärme ja lohikäärme kansanrunoudessa ja uskonnoissa

Post by Thelithiz »

Ja täällä olikin hyvää juttua käärmeestä ja vähän Saatanastakin:
http://tarla.vuodatus.net/sivut/lohikaa ... -mytologia
Locked