Esimerkkejä vasemman puolen symbolismista

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Esimerkkejä vasemman puolen symbolismista

Post by obnoxion »

Vaikka aloitan tämän ketjun hyvin spesifillä esimerkillä, tiedän että aineistoa löytyy useamman sivun verran. Parasta tietenkin olisi jos tässä ketjussa ei pelkästään jaettaisi esimerkkejä, vaan niistä myös keskusteltaisiin ja niihin etsittäisiin tulkintoja.

Yritin etsiä eilen erästä tamilikirjallisuuden huipentumana pidettyä tekstiä, nimeltään Silappatikaram, mutta en löytänyt kuin tämän tapaisia yleisiä esittelyjä:
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/en/Silappatikaram

Viestiketjun otsikkoon liittyen on mielenkiintoista, kuinka epäoikeudenmukaisuutta kokenut hyveellinen nainen tuhoaa kokonaisen kaupungin paljastamalla vasemman rintansa. Tällaisen tuhovoiman liittäminen vasempaan rintaan avaa varmasti vasemman puolen ja naiseuden merkityksiä. Millaisia tulkintoja te tässä mahdollisesti näette?

P.S. Mikäli joku tietää että Silapattikaram on luettavissa netissä, arvostaisin kovasti ilmoitusta!
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Lux

Re: Esimerkkejä vasemman puolen symbolismista

Post by Lux »

Hyvä ja foorumille sopiva aihe!
obnoxion wrote:Viestiketjun otsikkoon liittyen on mielenkiintoista, kuinka epäoikeudenmukaisuutta kokenut hyveellinen nainen tuhoaa kokonaisen kaupungin paljastamalla vasemman rintansa. Tällaisen tuhovoiman liittäminen vasempaan rintaan avaa varmasti vasemman puolen ja naiseuden merkityksiä. Millaisia tulkintoja te tässä mahdollisesti näette?
Tuli välittömästi tämä kuva mieleeni:

Image

Kuvasta itsestään tulee puolestaan mieleen sen osuvuus Kali-yugan viimeisen vaiheen käynnistymiselle l. traditionaalisen maailmankatsomuksen ja yhteiskuntamuodon rappiolle, liberalismin, kollektivismin yms. esiinnousulle jne. Tämän myötä taas tulee mieleen naiseuteen, ja etenkin naiseuden pimeään puoleen liittyvä vaarallisuus (femme fatale, pimeä anima, jne.). Nainenhan liitetään usein esim. vasempaan puoliskoon ja piilotajuntaan, ja tästähän kai seuraa myös osakseen VKT:n nimikin sekä sillä kulkemisen potentiaalinen vaarallisuus. En puhu nyt mistään pimeästä tyttöenergiasta (ehehehe), vaan elementaarisesta voimasta, shaktista, mikä valloilleen päästessään ja kahleista irtautuessaan näyttäytyy "puhtaana" tuhovoimana ja on kai parhaiten kuvattu intialaisen Kalin tai esim. hindulaisen Kamala-jumalattaren* hahmossa.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Esimerkkejä vasemman puolen symbolismista

Post by obnoxion »

Tuo sinun kuvasi oli kyllä niin oivaltava assosiaatio, että pelkän kiitoksen sijaan ansaitsisit ehkä lyhyen ylistyksen! Mutta jätän sen väliin, frater, ettei hybriksen perkele jäisi puntista
kiinni.

Silappattikaramissa kaupunkia ennen tuohottiin kuningas. Nimittäin tuohon aikaan kuninkaalta vaadittiin yli kaiken & ehdottomasti oikeudenmukaisuuden hyvettä. Ja kun kuninkaalle osoitettiin että hän oli kohdellut alamaistaan epäoikeudenmukaisesti, kuningas kuoli välittömästi sille paikalleen. Ranskan vallankumouksen aikaan hyveellisyys oli kauan sitten jättänyt kuninkaalliset, ja oli aivan liikaa vaadittu kuninkaalta kuolla omatoimisesti edes tuhannen vääryyden jälkeen.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Lux

Re: Esimerkkejä vasemman puolen symbolismista

Post by Lux »

obnoxion wrote:Ranskan vallankumouksen aikaan hyveellisyys oli kauan sitten jättänyt kuninkaalliset, ja oli aivan liikaa vaadittu kuninkaalta kuolla omatoimisesti edes tuhannen vääryyden jälkeen.
Totta.

Antiikissa (ja Roomassa sen huippuaikoina) kuninkailla oli joskus myös tapana uhrata itsensä pyhällä paikalla vapaaehtoisesti sotamenestyksen ja/tai kaupungin & hallintoalueen vakauden varmistamiseksi. Kuninkaan itseuhrauksen uskottiin vapauttavan häness vaikuttavan manan sekä jumalallisen koston vihollisen turmioksi. Jotain samaa on esiintynyt myös muinaisen keisarillisen Japanin sotien yhteydessä (kuten epäilemättä muissakin vanhemmissa sivilisaatioissa).
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Esimerkkejä vasemman puolen symbolismista

Post by obnoxion »

Nagahel wrote:Antiikissa (ja Roomassa sen huippuaikoina) kuninkailla oli joskus myös tapana uhrata itsensä pyhällä paikalla vapaaehtoisesti sotamenestyksen ja/tai kaupungin & hallintoalueen vakauden varmistamiseksi. Kuninkaan itseuhrauksen uskottiin vapauttavan häness vaikuttavan manan sekä jumalallisen koston vihollisen turmioksi. Jotain samaa on esiintynyt myös muinaisen keisarillisen Japanin sotien yhteydessä (kuten epäilemättä muissakin vanhemmissa sivilisaatioissa).
Tämä on tietenkin ihanne. Kaikki pyynteetön rojalismi mielestäni edellyttää puhtaan uhrivalmiuden periaatteelle omistautumista, ja sen korostamista kaikissa tilanteissa. Kuolemalle uhrautumisen lisäksi on toki myös elämälle uhrautumista. Mutta nämä ovat asioita joista puolueelliset ja laskelmoivat mielet eivät pääse selville.

Lopulta valtakunnat, kruunut, valtikat sekä valtaistuimet ovat pelkkiä ulkoisia asioita. Jokainen voi olla osallinen aidosta kuninkuudesta vaalimalla kuninkaallisia hyveitä. Jos sikopaimen puetaan kuninkaaksi, hän on yhä sikopaimen; Ja vaikka kuningas puettaisiin sikopaimenen vaatteisiin, hän olisi silti kuningas. Vain kuninkaalla on oikeus maihinsa; Teeskentelijän maa nielaisee.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Lux

Re: Esimerkkejä vasemman puolen symbolismista

Post by Lux »

obnoxion wrote:Lopulta valtakunnat, kruunut, valtikat sekä valtaistuimet ovat pelkkiä ulkoisia asioita. Jokainen voi olla osallinen aidosta kuninkuudesta vaalimalla kuninkaallisia hyveitä. Jos sikopaimen puetaan kuninkaaksi, hän on yhä sikopaimen; Ja vaikka kuningas puettaisiin sikopaimenen vaatteisiin, hän olisi silti kuningas. Vain kuninkaalla on oikeus maihinsa; Teeskentelijän maa nielaisee.
Jos pitäisi veikata, voisin melkein laittaa pääni pantiksi siitä, että olet lukenut Platonin Valtiomiestä juuri ennen tämän viestin kirjoittamista! Olen kanssasi toki samaa mieltä tässä asiassa, sillä tarkennuksella mikä tulikin jo toisessa aiemmassa keskustelussa (Byrokratia) ilmi, että on järjestelmiä jotka tukevat tätä (uhrauksellista ja heroois-aristokraattista) mentaliteettia ja toimintatapaa, jotka ovat sille neutraaleja, ja jotka ovat joko avoimesti tai piilotetusti (tekopyhästi) sille vihamielisiä. Post-moderni homo economicus -maailmamme elää väkevällä tapaa viimeisintä, jossa keisarilla ei todellakaan ole vaatteita. Iltakävely kaupungilla tai vierailu ostoskeskuksessa on enemmän kuin riittävästi asian todentamiseksi käytännössä.

Palataan itse aiheeseen myöhemmin, koin velvollisuudekseni kommentoida asiaa!
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Esimerkkejä vasemman puolen symbolismista

Post by obnoxion »

Nagahel wrote: Jos pitäisi veikata, voisin melkein laittaa pääni pantiksi siitä, että olet lukenut Platonin Valtiomiestä juuri ennen tämän viestin kirjoittamista!
No en ole lukenut juuri enkä koskaan, mutta pidän hyvänä mikäli olin samoilla linjoilla. Platonin "Pidot" olisi kyllä lukulistalla kärkipäässä... Mutta ehkä tästä aiheesta myöhemmin, vaikka aika kattavasti tässä asiaa jo tulikin.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Esimerkkejä vasemman puolen symbolismista

Post by obnoxion »

Sitten seuraavaan esimerkkiin:

"Sentähden nouse! voita itsellesi maine,
Voita vihollisesi ja nauti avarasta vallasta.
Minä jo olen heidät voittanut;
Ole sinä nyt ulkonaisena, vasenkätisenä syynä.
"

-Bhagavad-Gita 11:33-

Millaiseen vasenkätisyyteen näkisitte Krishnan tässä kehottavan?
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Lux

Re: Esimerkkejä vasemman puolen symbolismista

Post by Lux »

obnoxion wrote:Sitten seuraavaan esimerkkiin:

"Sentähden nouse! voita itsellesi maine,
Voita vihollisesi ja nauti avarasta vallasta.
Minä jo olen heidät voittanut;
Ole sinä nyt ulkonaisena, vasenkätisenä syynä.
"

-Bhagavad-Gita 11:33-

Millaiseen vasenkätisyyteen näkisitte Krishnan tässä kehottavan?
Tämän täytyy totisesti olla yksi lempikohtiani Bhagavad-Gitasta, ja sillä on aivan varmasti useitakin oikeita, eri kontekstiin sekä sielun kehitysvaiheisiin soveltuvia tulkintoja, mitkä eivät pohjimmiltaan sulje toisiaan pois. Tämän kokisin olevan ylipäätään yksi hengellisten kirjoitusten ja opetusten yksi samalla moniulotteisimmista ja hankalimmista, mutta myöskin rikkaimmista ja antoisimmista tekijöistä. Myös itse kyseisen kohdan jaenumeron merkitys on varmasti olennainen (11:33 --> 13 & 13 = kuolema, rakkaus, Saatana, 12 opetuslasta + Mestari jne.).

Yksi Bhagavad-Gitan tulkintahan on nähdä se eräänlaisena muinaisen hindusivilisaation Kshatriya-kastin (soturikastin) "raamattuna" ja oppaana soturin polulle. Yksi englanninkielinen käännöshän kohdasta kuuluu "they are already slain in me, be thy only the instrument, o' left-handed" jne., jolloin tämä voitaisiin tulkita merkitsevän Kurukshetran sotakentän ja "pyhän sodan" transsendenttia merkitystä / oikeutusta, jossa "vasenkätisyys" näyttäytyy tuhoavana voimana ja symboloi tätä vasemman käden tuhoavaa puolta. Tämän näkisin olevan kuitenkin monella tapaa sekä "aikansa elänyt" sovellusmuoto (modernissa sodankäynnissä ei voi juuri yksilöllisestä sankaruudesta tai "transsendentista oikeutuksesta" puhua, orgaaninen sivilisaatio on jo aikoja sitten käytännössä tuhoutunut eikä esim. sotilas (soldier) ja idealistinen soturi ole lainkaan sama asia), että myöskin kyseisen kohdan jossain määrin eksoteerinen tulkinta. Esoteerisesti asiaa voisi tulkita itsensä ja sisäisten vihollistensa voittamista - muinoin tämä on voinut tapahtua varsin hyvin myös kunniallisen ja oikeutetun sodankäynnin tavoin ja yhteydessä. Joka tapauksessa Khrisnan kehotus nousta vaikuttaisi viittaavan omien heikkouksiensa ja pelkuruuden, itsesäilytysvaiston jne. voittamiseen, oli sovellutusmuodot sitten "eksoteeriset" tai "esoteeriset". Onkuin Khrisna (Itse) sanoisi siis Arjunalle (Egolle), että "nouse nyt jo prs...täsi ylös ja hylkää saamattomuutesi, laiskuutesi ja epäilysi. Syöksy rohkeasti taisteluun, vaikka olisi mahdollista, että erehtyisitkin!"

Kyseistä kohtaa on uskoakseni myös kulttuurillisesti mahdotonta ymmärtää oikein ilman sijoittamatta sitä integraaliseen hindulaisuuteen, missä maine tai maallinekaan menestys eivät ole oikein, kunniallisesti ja henkisyyden ehdoilla toteutettuna ole koskaan olleet samanlaisia kirosanoja kuin esim. kristinuskon ja kristillisen sivilisaation piirissä asia on usein (mielestäni väärin tai huonosti) ymmärretty. Tässä kontekstissa tulkiten Khrisna yrittää ehkä sanoa lausahduksen alussa Arjunalle, että maine, valta (raha jne.) eivät ole itseisarvoisesti negatiivisia, hylättäviä tai huonoja asioita, vaikka niillä onkin helposti turmelluttava vaikutus väärällä tavoin toteutettuina ja lähestyttyinä.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Esimerkkejä vasemman puolen symbolismista

Post by Nefastos »

Nagahel wrote:Yksi Bhagavad-Gitan tulkintahan on nähdä se eräänlaisena muinaisen hindusivilisaation Kshatriya-kastin (soturikastin) "raamattuna" ja oppaana soturin polulle.


Sanoisin pikemminkin niin, että Bhagavad-Gita esittää koko harjoituksellisen spektrin. Muistamme, että kasteista arvostetuimpia olivat soturi- ja tietäjäkastit, lopulta kuitenkin tässä järjestyksessä, ja että väitetään kastien välillä liikkumisen olleen aikoinaan mahdollista (ja vähintään se oli sitä reinkarnaatioperiaatteella, joka tässä on vielä oleellisempi, & mikä huomioitiin harjoituksissa). Siten ei ole vaikea nähdä, miksi vihkimystien esitys alkaa käyttämällä soturikastin kieltä, mutta etenee tästä vähitellen yhä kauemmas. Hengen tiellään kshattriya-vaiheessa olevasta sielusta on kehittyvä brahmana-vaiheessa oleva sielu. Sitten seuraavat erilaiset brahmana-vaiheen kuvaukset, kunnes Krishnan viimeisissä opetuksissa hän ilmaisee itsensä Absoluuttina ja harjoituksensa niin ikään rajaamattomina ja absoluuttisina: jopa brahmana-vaihe "ylitetään". Siten Bhagavad-Gitaan ei välttämättä kannata tutustua vain alusta lähtien, vaan lehteillä esiin se luku joka omia sielun kieliä värähdyttää. Kukin luku on esitetty erilaiselle luonnetyypille, ja kukin luku johtaa samalla sekä yhteen ja samaan Jumalaan, että samalla myös toisten lukujen uusiin lähestymistapoihin.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked