Nimen avaus

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
Locked
Otava

Re: Nimen avaus

Post by Otava »

Anthony on kuollut.

Uuden nimen valinta osoittautui ajateltua vaikeammaksi ja pitkäkestoisemmaksi prosessiksi, mutta hyvä niin. Nimi löytyi lopulta yllättävän läheltä. Olen jo vuosia nauttinut tähtien, ja erityisesti Otava-tähtikuvion katselemisesta. Otava vaikutti ensin vähän turhankin suuruudenhullulta ja mahtipontiselta nimeltä, joten harkitsin nimeksi tähtiä Otavan ympäriltä.

Mizar B (esoteerinen nimi: oikea avustaja), ja Alcor (esoteerinen nimi: vasen avustaja) ovat kaksi, kulttuureista riippuen, "ylimääräistä" Otavaan liittoksissa olevaa tähteä. Alcoria kutsutaan myös silmänkoettajaksi, kyseessä ollen eräänlainen näkötesti (toisen tiedon mukaan tuo ei pidä paikkaansa). Okkultistille tästä saattaa tulla muutakin mieleen. Alcorissa varasuunnitelmana oli että jos kaikki menee ns. vituiksi niin lempinimeksi voi ottaa kätevästi alkkis. Mutta ei sellaisia. Otavassa on hurja positiivinen lataus, ja mitä tulee "tavoitteellisuuteen oman polun kulkemisen kannalta", sanoisinko että löytyy ihan jonkun verran.

Otavan merkitys on minulle läheisin ihan Pohjoisen kansojen näkemysten ja tarujen kautta, vaikka mm. "Arabeilla Otava on ruumisvaunut ja surusaattue, jonka johtajana on Alkaida" on aika hieno myös.

Kirjoitin lyhyehkön raportin omasta "nimenottoriitistä", jonka nyt voinee tähän pasteta suoraan.

Tänään aamulla hyvisssä ajoin herätessä päätin lähteä tekemään "rituaalin", vaikkei ollutkaan ihan oikeanlainen fiilis, eikä Otavakaan näkynyt kun ikkunasta taivasta katselin. Lähtö osoittautui kuitenkin hyväksi valinnaksi.

Tuossa mestoille kävellessä mielessä pyöri pari AT:n jäsentä kenen kanssa olen enemmälti jutellut. Muutenhan te olette aika tuntemattomia, mitä nyt foorumilta lukiessa saa jotain kuvaa muodostettua.

Minä tällä reissulla aika vähän mietin itse Otavaa, ja sen merkitystä / symbolismia. Siihen liittyy niin paljon asiaa, ettei oikein aamusella jaksanut aivot liikahdella. Kovin olen ylpeä tuosta nimestä, ja sitä aion kantaa hienosti. Niin paljon positiivista latausta siihen liittyy, toisin kuin Anthonyyn, joka kuoli tuossa joku aika sitten.

Näköalapaikalla aika kului keskittymisestä huolimatta pääasiassa luonnon ja maisemien ihasteluun. Näistä voisi varmaan jatkaa loputtomiin, mutta en nyt mene siihen. Pääasiassa minulla oli varsin helpottunut, ja jopa hieman kärsimätön olo: vihdoin voin jättää paljon ylimääräistä kuonaa pois harteiltani ja jatkaa eteenpäin. Samalla pieni huoli siitä että pystynkö oikeasti kantamaan uutta nimeäni sille kuuluvalla arvokkuudella. Parhaani teen!

Mielessä pyöri myös vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa rituaali, mutta se olisi vaatinut kirkkaan taivaan. Olisi ollut hienoa seurata ensin auringon noustessa Otavan katoamista, ja illan hämärtyessä sen ilmestymistä. Mutta ehkä tämä oli yksi oivallus tulevia rituaaleja ajatellen!

Näköalapaikalle kuuluu toisinaan vasemmalta kantautuva liikenteen melu. Vaimeana, mutta kyllä sen tietää mikä siellä hiljaa pauhaa. Tiettynä aikana nuo maisemat tuovat mieleen Taru sormusten herrasta -tyylisiä tuntemuksia, ja niin oli nytkin. Liikenteen melu toi mieleen tulevat taistelut mitä tuolla metsän keskellä käydään. Vasemmalta tuleva tuhon armeija vs. luonto. Alue tampataan "virkistyskeskukseksi" ja huvipuistoksi niin ettei siellä enää linnutkaan viihdy. Aika pieni tuo metsäalue todellisuudessa on, koska se rajoittuu vesistöihin. Onneksi iso osa on sitä suojeltua aluetta.

Eli tähän se sitten lopulta meni, haha! Kotiin kävellessä olin melko pahalla päällä, mutta nyt taas parempi.

Liitteenä kuvia tuosta paikasta. Aika jännä maalauksellinen efekti tuli noihin. Mun objektiivi on aika pimeä niin joutu pitämään jotain asetuksia aika äärimmäisissä mänöissä.


Viimeisessä kuvassa näkyy jo vähän auringonnousuakin.
Attachments
3.JPG
3.JPG (99.89 KiB) Viewed 6624 times
2.JPG
2.JPG (130.16 KiB) Viewed 6624 times
1.JPG
1.JPG (149.75 KiB) Viewed 6624 times
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Nimen avaus

Post by Heith »

Hienoa, veli Otava. Englanninkieliselle puolelle kirjoittelinkin jo. Todella upea ja positiivinen nimi. Totta puhuakseni olen tuntenut liikutusta kun nimi vihdoin löytyi sillä se resonoi niin kauniisti, ja piirtää todella positiivisen mielikuvan. Tämä sopii sinulle varmasti ja johdattaa tiellä; Otavan avulla voi suunnistaa. Karhumyytti taas sitoo Otavaa kauniisti maaelementin kanssa yhteen joten tässä yhdistyy todella miellyttävällä tavalla ilman ja maan elementit.

Kiitos kun jaoit raporttisi meille kaikille. Tämä varmasti inspiroi montaa tulevaa veljeskuntanimen kanssa pähkäilevää.
Alanor Nestor
Posts: 14
Joined: Mon Dec 05, 2016 3:43 pm

Re: Nimen avaus

Post by Alanor Nestor »

Oman mystillisen nimeni poimin täysin intuition kautta ilman suurta symboliikan ajattelua tai tuntemusta. Alanor on mystillisesti kalskahtava itsessään ja johdettu vapaan assosiaation kautta eräästä fiktiivisestä druidista,minkä lisäksi siinä on mielestäni hieman "germaanista" kaikua vanhasta maailmasta. Nestori on puolestaan vanha lempinimeni koska olen kahdesta veljeksestä vanhempi.Veljeyden teema miellytti minua suuresti valintahetkellä. Lyhensin sen lopulta muotoon Nestor.

Jälkikäteen tutkittuna siitä paljastui myös täysin uusia ja myöskin osuvia kuvauksia. Erään etymologisen teorian mukaan Nestor tarkoittaa kreikaksi kotiin palannutta.Odyseuksen ja Iliaksen seikkailuissa hän on myös Pyloksen kuningas,joka tunnettiin hyvistä neuvoistaan,huumorintajusta,sankarillisista teoista argonauttina. Olen pitänyt varsinkin Odysseuksen legendasta jo nuorempanakin. Se kuvaa myös kirjaimellisesti omaa kotiin paluutani viiden vuoden maakunta kiertueelta ja sen aikana koettuja erilaisia henkimaailman seikkailuita (ns.Odysseia). Nimi kuvaa varsinaisesti sitä matkaa,jonka olen kulkenut tähän päivään asti. Pyloksen kuninkaan persoonallisuudessa on myös lisäksi kohtia joihin voin samaistua. Sankarillisuudesta tosin voidaan olla montaa mieltä.. :D
Lux et veritas
User avatar
Manaarah
Posts: 10
Joined: Tue Jun 28, 2016 10:05 pm

Re: Nimen avaus

Post by Manaarah »

Nimessäni yhdistyy monta itselleni tärkeää asiaa. Manaarah alkaa oikean nimeni alkukirjaimella M, jonka avulla säilytän maagisessa nimessänikin koko ajan kontaktin siihen Kuka Olen. Siinä yhdistyy Mana ja Ra, jotka molemmat ovat minulle henk.koht. tärkeitä ja ovat olleet mielenkiinnon kohteinani monia vuosia. Manan olen kokenut konkreettisesti asuessani alueella, jossa tätä Voimaa oli kaikkialla. Ra puolestaan saa lisämerkityksiä kun sitä kuvataan näin:

"Ra kuvattiin yleensä egyptiläisessä taiteessa haukkapäisenä ihmisenä, jonka pään yläpuolella oli auringonkerä ja sitä ympäröivä käärme."
Olen kiinalaisessa horoskoopissa tulikäärme, joten symboliikka luonnollisesti puhuttelee. Lisäksi: "Ralla oli myös muita esiintymismuotoja mm. oinaspäinen auringon kehrää kantava ihminen." (olen oinas ja ensimmäinen foruminimeni oli Kehrä)

Kun tämän nimiharjoituksen tarkoituksena oli "muodostaa elävä ja tiedostettu suhde Itseyden kautta ilmenevään arkkityyppiin, siten että se kohottaa ja inspiroi työssä ja elämässä", inspiroivana arkkityyppinä toimi opastaja/opettaja, joka on tehtäväni tässä elämässä. Mietelauseena toimi "Be a Lighthouse", joka löytyi jokunen vuosi sitten YogiTea-pussista :)

Sana manaarah on arabiaa ja se tarkoittaa majakkaa ja merkkitulta/merkkivaloa (a lighthouse / a beacon). Mainittakoon, että sanassa olevat "n" ja "r" yhdistyvät arabian sanaksi "Noor" eli Valo.

Majakka seisoo usein yksin kaukaisimmalla luodolla ulkosaaristossa. Olen usein elämäni aikana ollut ulkopuolinen, musta lammas, pässi, oinas, joukkoon kuulumaton. Yksin, mutta vahva. Jollain lailla voin kuvitella miltä tuntuu olla majakka yksin ulkosaaristossa. Se ottaa vastaan kovatkin tyrskyt ja tuulten tuiverrukset. Majakka/ Lighthouse on Valo, joka ohjaa ja opastaa (siviiliammattiini). Merkkituli/beacon on Valo, joka varoittaa vaarasta. Sekin odottaa rauhassa yksinään korkealla paikalla tuleen sytyttämistä. Molemmat on tehty suojelevaan tarkoitukseen. Merkkitulessa/kokossa on voimakas Tuli ja Valo, kuumuus, lieskat jne, kuten auringossa, Rassa, ja se tarkoittaa verbinä valaisemista, to light up, to illumine.

Mana ja Ra muodostavat myös nimen Ramana (Auringon Voima). Tutustuin tämän nimiseen tietäjään ja parantajaan. Hän on osaltaan opastanut minua henkisellä tielläni ja näyttänyt minulle suuntaa. Näiltä ajoilta muistona on tatuointi, jossa yhdistyy Ra, Mana, kosmos, aurinko, tuli, lujuus ja lempeys.

Lopuksi: "Actuality is when the lighthouse is dark between flashes: it is the instant between the ticks of the watch: it is a void interval slipping forever through time: the rupture between past and future: the gap at the poles of the revolving magnetic field, infinitesimally small but ultimately real. It is the interchronic pause when nothing is happening. It is the void between events."
Author: George Kubler

Viimeinen on kuin viittaus sisään- ja uloshengitykseen: niiden välissä on tauko, jolloin kaikki pysähtyy. Silloin ei tarvitse _edes_ hengittää.

Tiivistettynä Manaarah nimenä tarkoittaa minulle: Be a Lighthouse. Anna sisäisen valosi, aurinkosi ja voimasi loistaa, vaikka olisi kuinka pimeää. Seuraa omaa sisältä kumpuavaa tietoa, joka valaisee tietäsi, silloin voit valaista tietä myös muille.
“Minä tähdistä pohjoisen taivaan
hengitän rauhan viisaan.”

― tuntematon
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Nimen avaus

Post by obnoxion »

Manaarah wrote:Be a Lighthouse
Vuosia sitten, kouluttautuessa viimeisintä edelliseen ammattiini, me luimme koulussa artikkelin jossa eettistä ammattilaista kuvailtiin majakaksi, jonka säteily tavoittaa koko työyhteisön. Siitä asti myös minulla on ollut mieleeni syöpyneenä tuo ajatus: "Be a Lighthouse"!
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Manaarah
Posts: 10
Joined: Tue Jun 28, 2016 10:05 pm

Re: Nimen avaus

Post by Manaarah »

Wau!!
“Minä tähdistä pohjoisen taivaan
hengitän rauhan viisaan.”

― tuntematon
Jihad

Re: Nimen avaus

Post by Jihad »

Koen nimimerkkien keksimisen hankalaksi pakkopullaksi ja tähän päädyin selaamalla luetteloa heprean kielisistä nimistä ja näistä eniten miellytti silmää ja korvaa tämä Ahab. Nää muut merkitykset; Jahven hylkääjä juutalaiskuningas tai monomaani valaanpyytäjä on siihen toki ihan särmikkäitä lisiä.
Abhavani
Posts: 45
Joined: Thu Feb 12, 2015 1:11 pm

Re: Nimen avaus

Post by Abhavani »

Kerronpas teille nimivalinnastani. Olen ollut asiasta tietoisenkin vaitonainen...

Sana abhavani on sanskritia ja kääntyy mm. ei-olevaisuudeksi, myös kuolemaksi. Nimi ei ole mystisesti vastaanotettu, mutta siihen liittyy omanlaisensa symboliikka mitä voisi kuvailla myös tyhjänä kanvaasina, kirjana jonka sivuille ei ole vielä kirjoitettu tai kivenmurikkaa jota ei ole vielä veistetty. Sanaan liittyvä muu symboliikka on puolestaan syvempää, henkilökohtaisempaa ja rajalliselle kyvykkyydelleni liian vaikea kuvailla sanoin. Sanskritin kielen valitsin luontevasti siksi koska koen idän/Intian mystiikan itselleni erityisen läheiseksi ja halusin pitää tämän siteen mukana.

Valitsin tämän nimen heti liityttyäni veljeskuntaan, ja halusin käyttööni nimen joka kuvastaa myös tilaa ennen työn aloittamista. Uskon vakaasti että tulen joskus vielä muuttamaan veljeskuntanimeni, mutta vasta sitten aikanaan jonkinlaisen (henkilökohtaisen) vihkimyskokemuksen myötä. Tämä on siis eräänlainen työnimi siihen asti kunnes vastaanotan varsinaisen nimeni.
Yinlong
Posts: 121
Joined: Sat Feb 27, 2016 5:12 pm

Re: Nimen avaus

Post by Yinlong »

obnoxion wrote:
Manaarah wrote:Be a Lighthouse
Vuosia sitten, kouluttautuessa viimeisintä edelliseen ammattiini, me luimme koulussa artikkelin jossa eettistä ammattilaista kuvailtiin majakaksi, jonka säteily tavoittaa koko työyhteisön. Siitä asti myös minulla on ollut mieleeni syöpyneenä tuo ajatus: "Be a Lighthouse"!
Itsekin saaristossa nuorempana työskennelleenä tykkään kyllä majakkavertauksista! Tunteet (=vesi, meri) on helppo käsittää säätilana ja joskus tosiaan joutuu seisomaan keskellä tyrskyjä, olivat ne omaa tai muiden kuohuntaa. Ja aina hyvä muistaa että huonompi sää menee aikanaan ohitse (vaikka täyttääkin koko horisontin), ja aina tulee uusi päivä.
Quaerendo Invenietis - Na dìomhcuimhnich a-chaoidh - Feuer frei!
Yinlong
Posts: 121
Joined: Sat Feb 27, 2016 5:12 pm

Re: Nimen avaus

Post by Yinlong »

Abhavani wrote: Valitsin tämän nimen heti liityttyäni veljeskuntaan, ja halusin käyttööni nimen joka kuvastaa myös tilaa ennen työn aloittamista. Uskon vakaasti että tulen joskus vielä muuttamaan veljeskuntanimeni, mutta vasta sitten aikanaan jonkinlaisen (henkilökohtaisen) vihkimyskokemuksen myötä. Tämä on siis eräänlainen työnimi siihen asti kunnes vastaanotan varsinaisen nimeni.
Mielenkiintoinen kuvaus, kiitos avauksesta! Itsellänikin paistaa nimessä läpi kiinnostus itään.

Itse aluksi ajattelin, että ottaisin jonkin valmiimman nimen, ja ensimmäiseksi tällaista ehdotinkin, mutta hyvässä ohjauksessa valitsin myös tällaisen, josta ei ole pahemmin mitään valmiita mielikuvia, ainakaan mahdollisesti negatiivisia. Näin jälkeenpäin se on ollut hyvä päätös ja periaate veljeskuntanimeä valitessa. Kiinassa (ja mahdollisesti Aasiassa muuallakin) ymmärtääkseni on edelleen tapana, että syntymänimen kirjoitusasua tai jopa itse nimeä voi muuttaa elämäntilanteen muuttuessa.
Quaerendo Invenietis - Na dìomhcuimhnich a-chaoidh - Feuer frei!
Locked