Tuuliviiri & Sanjak

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
Lux

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by Lux »

Hienoa A.A., tartuit jälleen kerran syöttiini täydellisesti! 8-)

Itsekin pidän Mikylloksen kukon ehdottamia vaihtoehtoja hyvin epämiellyttävinä, pelkurimaisina ja alhaisina. Tässä mielessä Mikylloksen kukon ja Saatanan välinen yhteys näyttäytyy perinteisemmässä valossa, jolloin kukon voidaan nähdä kiusaavan Mikyllosta ja testaavan mm. hänen miehisyyttään, rohkeuttaan, kunniallisuuttaan ja ylevyyttään esittämällä tälle tarkoituksella alhaisia keinoja ja vaihtoehtoja.

Voi tietysti olla, että näen kyseisessä tarinassa enemmän kuin mitä siihen on tarkoitettukaan piilottaa (jos mitään, tietoisesti), mutta tämä on yleensä vain varmistus sille, että tällaisia merkityksiä löytyy vielä enemmän ja tarkemmin kuin täysin tietoisen tai puolitietoisen piilottelun seurauksena. Tämä sama seikka pätee uskoakseni myös Obnoxionin mainitsemaan kirkonkattokukkoon.

Mitä tulee Pietarin ja Saatanan välisiin yhteyksiin, niin siitä olen täysin samaa mieltä, että nämä eivät ole yksi yhteen sama asia; Pietarissa on kuitenkin aimo annos Saatanaa, ja hänen nimissään toimivan katolisen kirkon toiminnassa vielä enemmän - sekä hyvässä että pahassa, kuten todettua. Myös Pietarin nimissä toimivan roomalaisen kirkon pään, Paavin, yhtäläisyydet Saatanaan ovat enemmän kuin likeisiä; hänen latinankielinen arvonimensä, Primus Inter Pares (= ensimmäinen tasa-arvoisten parissa, korkein enkeleistä jne.), Jumalan korkein käskynhaltija Maan päällä ("tämän maailman herra" jne.), ovat kaikki hyvin olennaisesti ja suoraan myös Saatanan tunnuksia, kolmikerroksisesta tiarasta (Saturnuksen symboloiman kulta-ajan kuninkuus-pappeus yhdistyneenä, hengellinen ja maallinen valta, kolmen maailman herruus, 666 jne.) ja käännetystä rististä puhumattakaan. Vain Paavilla on valkoiset vaatteet ("valkeista valkein"), kardinaalit kulkevat musta-punaisissa pukeissaan.

"Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari [Kallio], ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."
- Matt. 16:19-20

Jos ja kun allekirjoitamme sen näkemyksen, että Raamatun jaenumerotkaan eivät ole satunnaisia (kts. vaikka ihmisen luvun 666 mysteerin lukua 13 : 18, kuolema/rakkaus & 6+6+6 / XVIII Kuu jne), niin tässä jakeessa näkisin aivan erityisesti yhtäläisyyttä mm. Tornin (XVI, Mars, sota/itseuhraus/rakkaus/hybris jne.), Auringon (XIX, Auringon mahti sekä hyvässä että pahassa) ja Tuomiovallan (XX, Pyhä Henki) teemoihin. Pietarin nimi, Keefas / Kallio, ja tämän symbolinen yhteys "Harmaaseen Kiveen", Aineeseen ja Aikaan, Saturnukseen, voivat jäädä tuskin kenellekään epäselviksi.

"Saatanan luku 364, joka puhuu meille Saturnuksen kulta-ajan muistosta sekä lupauksesta, paljastaa sydämestään atmisena vastaavuutena korkeimman Jumaluuden kolmikirjaimisen nimen: AMN. Aamenen luku on kolmioluku, S (13) = 91, mikä tarkoittaa, että 91 pistettä muodostavat tasasivuisen, kolmetoistakerroksisen kolmion. Neljä tällaista kolmiota (4 x 91 ...) on pyramidi (... = 364), ja tuo pyramidi, joka on Saatanasta, kokoonpanonsa täydellisen kokonaisuuden jokaisella yksityiskohdalla osoittaa sekä kurkouttautuu kohti Ykseyttä, kohti sydäntään, siitä samanhetkisesti ulosvirraten, kuin neljä Pardesin virtaa alas maailman vuoren neljää rinnettä."

- Fra Obnoxion, Pedon Luvut, Hylätty Kivi #4

Pyramidin ja kirkon katonharjan yhtäläisyyttä toisiinsa lienee turha puida sen enempää, neljäkulmaisesta alarakenteesta puhumattakaan. Kristus rakentaa Saatanan päälle, ja "hylätty kivi", rakennuksen täydellistäjä, Kristus / Buddhi, "joko otetaan tai jätetään", järjettömästi. Historiallisen Temppelin Rakentajat - eksoteeriset kristityt, kolmen seurakunnan pystyttäjät, kolme naisellista l. aineellista prinsiippiä Kristuksen ristin juurella jne. - ovat Kulmakivensä - Kristuksen Rakkauden - ja Valonkantajansa - Luciferin gnosiksen, okkulttisen tiedon - melko tehokkaasti hylänneet, toimien useimmiten Henkisen Auringon sijaan tahdonvallan, tuomionjakajan ja järjen - Saatanan - nimissä.

"Olkaa siis te* viisaita kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset."

* Kristuksen varsinaiset opetuslapset, esoteristit, tosi-kristityt; ne joiden tunnuksena ei ole vain Pietari-Saatanan ja Luciferin, tahdon, järjen ja salatun tiedon miekkaristi, vaan myös Kristus-kalan (Ichthys) Vesica Piscis, Ykseyden ja Rakkauden Silmä. Totisesti kapea on tämä tie, ja vain harvat sille voivat tulla valituiksi; en väitä itse kuuluvani näihin, jos kohta luulisin vaatimuksista jo jotain ymmärtäväni.
Lux

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by Lux »

http://www.youtube.com/watch?v=dsJ0vpWWN6Y

Kappaleen sanoitusten esoteerisiin merkityksiin en taida nyt tällä erää pureutua sen enempää kuin sanomalla, että ne ovat Syvältä!
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by Nefastos »

A.A. wrote:Kukko taas edustaa karmallisesti asioiden todellista tilaa, ollen siinä mielessä täysin neutraali.


Exactly.

Luuletko, että me tarkoitamme Saatanalla "pahaa"?

Kyse on juuri siitä "realismista", joka erottaa kristuksellisuuden ei-kristuksesta/antikristuksesta.

666 edustaa täydellisyyttä kaikilla muilla tasoilla paitsi luomattomassa keskipisteessä. Se on "karmallisesti asioiden todellinen tila".

Juuri tässä kukko, Pietari & Saatana kohtaavat.

A.A. wrote:En näe kukossa enkä Pietarissa lainkaan väittämäänne yhteyttä Saatanaan. Pietari edustaa kieltämyksessään heikkoa ihmistä, joka ei vain kykene elämään ideaalinsa mukaisesti (vrt. Saatana - tämän koettelemuksen toimeenpanija).


"Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille: 'Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten'". - Matt. 16:23

(Ja niille jotka eivät muista tarinaa: Pietarin & kukon kohtaamisesta Matt. 26:69-75)
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
A.A.
Posts: 86
Joined: Wed Aug 04, 2010 9:15 pm
Contact:

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by A.A. »

Olen kyllä lukenut jo aiemmista teksteistä perusteet käsillä olevaan teoriaan. Kritiikkini on pelkistäen se, että katsomalla Saatana(tai muiden)-linssien läpi Raamattua (tms.) voi sieltä nähdä melkein mitä tahansa. Olen aiemminkin kritisoinut seuraanne käsitteiden sekoittamisesta.

Lainaamassanne kohdassa Jeesus ei evankeliumien hengessä puhu Pietarille, vaan Saatanalle (tai opetuksellisessa mielessä järkyttääkseen Pietaria & co. asian tärkeydellä puhuen Pietarissa olevalle lihalliselle osalle). Tilanne on samankaltainen, kuin evankeliumeissa kerrotaan Saatanan menneen Juudakseen ennen kavallusta. Tämän ei yleensä tulkita tarkoittavan, että Pietari tai Juudas olisivat muita ihmisiä enemmän saatanallisia, heillä on vain omat heikot hetkensä joissa Saatana käyttää heitä.

Mainittu tulkinta on pelkkä peruskertomus ilman tarkempaa symbolista avausta, itse en todellakaan usko persoonallisen Saatanan ottavan ihmistä hallintaansa. Omasta puolestani on ihan ok tehdä käsitteellisiä uudelleenjärjestelyitä ja vastaavia testejä, mutta tämä nimenomainen kuvio ei vain ole koherentti. Jeesus tietäjänä ja aktiivisena Saatanan vastustajana ei olisi todellakaan antanut työnsä avaimia Saatanan (/Saatanallisen ihmisen) käsiin. Hyvään pyrkivän, mutta vajavaisen ihmisen käsiin kyllä.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by Nefastos »

Väitteesi on itse asiassa paljon dogmaattisempi (paradigmaattisesti ankarampi & perustelematon) kuin kellään meistä kolmesta.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Lux

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by Lux »

A.A. wrote:Tämän ei yleensä tulkita tarkoittavan, että Pietari tai Juudas olisivat muita ihmisiä enemmän saatanallisia, heillä on vain omat heikot hetkensä joissa Saatana käyttää heitä.
Laajenna tämä lause organisaatioiden tasolle historiallisessa kontekstissaan, niin se on kuin yhden lauseen tiivistelmä teoksesta "Kertomus Historiallisesta Kristinuskosta", muistaen jälleen sen, että Saatanan rooli on koetella, kiusata, vietellä, valehdella ja testata - niin yksilöitä kuin yhteisöjäkin.
A.A. wrote:Jeesus tietäjänä ja aktiivisena Saatanan vastustajana ei olisi todellakaan antanut työnsä avaimia Saatanan (/Saatanallisen ihmisen) käsiin.
Ei saatanan käsiin, mutta Saatanan käsiin kyllä, väistämättä. Jokainen aikaan heitetty ja sen sylissä kehittyvä siemen (uskonnon ja kulttuurin ulkoinen muoto) on ajan aiheuttamalle väistämättömälle rappiolle altis, ja jokainen täydellinen järjestelmä sisältää oman vastustajansa. Katolinen kirkko pitää itseään virallisestikin Primordiaalisen Tradition - toisin sanoen Kulta-Ajan, Saturnuksen hallituskauden, alkuperäisen ilmoituksen - perillisenä ja lipunkantajana. RO-MA / AM-OR / A-MOR

Sen lisäksi, että maapallon luonnollinen historia on kulkenut ja kulkee Saatanan hallitusvallan alaisuudessa, myös "Salainen Veljeskunta palvelee Saatanaa ja karmaa, koska se ei muuhun kykene" (Ervast, Esoteerisia Opetuksia, Epistolat); puhumattakaan tradition mukaan Venuksesta tulleesta ihmiskunnan kasvattajajoukosta.
A.A. wrote:Hyvään pyrkivän, mutta vajavaisen ihmisen käsiin kyllä.
Tämän lauseen samanaikaisesti sekä allekirjoitan että en allekirjoita, riippuen tulkintatavasta. (Opetus tulee väistämättä vaikkakin hyvään pyrkivien, mutta samalla erehtyvien ja vajavaisten ihmisten eteenpäinviemäksi ja julistamaksi, jolloin se myöskin altistuu väärinkäsityksille ja väärinkäytöksille. Itse opetus pysyy kuitenkin turmeltumattomana läpi ajan ja aineellisten muutosten.)

Mikäli edellisen viestini Dannyn kappale vaikuttaa liian viihteelliseltä tai kevytmieliseltä tähän kontekstiin, niin aiheeseen liittyvää Asiaa löytyy melko paljon myös toisen Ison D:n teoksesta Karamazovin Veljekset (Suur-Inkvisiittori).
User avatar
A.A.
Posts: 86
Joined: Wed Aug 04, 2010 9:15 pm
Contact:

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by A.A. »

Olen monista asiaan liittyvistä sivupoluista samaa mieltä, ja toisista en (karsastan mm. melko paljon teosofista legendaa Salaisesta Veljeskunnasta etc).

Palaan edelleen seuranne omaan käsitteelliseen uudelleenmäärittelyyn, joka vaikeuttaa itse asioista puhumista. Luulen että ongelmallisuutta ilmenee eso-puolella satanistisessa ja yleisokkulttisessa viitekehyksessä sekä yleisesti ekso-puolella. Mikäli tavoitteenanne on puhtaasti jäsenten oman kehityksen edistäminen asia on ok, mutta haasteita tulee siinä vaiheessa kun keskustelu alkaa ulkopuolisten kanssa, jotka eivät ole omaksuneet jälleen yhden järjestön erityistä käsitemaailmaa.

Ymmärrän pääpiirteissään esittämänne näkokohdat käsillä olevaan aiheeseen, mutta monenlaiset merkityssisällölliset näkökohdat jäävät siinä määrin auki, että jätän mielelläni asian omasta puolestani tähän.
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by Aquila »

A.A. wrote:Mikäli tavoitteenanne on puhtaasti jäsenten oman kehityksen edistäminen asia on ok, mutta haasteita tulee siinä vaiheessa kun keskustelu alkaa ulkopuolisten kanssa, jotka eivät ole omaksuneet jälleen yhden järjestön erityistä käsitemaailmaa.
Ota huomioon, että jäsenistäkin lähes jokainen on joskus ollut juuri tarkoittamasi kaltainen ulkopuolinen.

Symboliikka ei ole ala, jossa seuraillaan vain yleisiä tulkintoja tai virallisia näkemyksiä. Päinvastoin se on koko elävä maailma, jossa ihminen itse on määrittävässä asemassa. En tarkoita sitä, että mistä tahansa voisi tulkita mitä tahansa, mutta tässäkin aiheessa on aika vahvasti ja perustellen tuotu esiin yhteyksiä.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by Nefastos »

Kuten fra Aquila sanoi. Mitä tulee tällaisiin detaljipohdintoihin, veljeskunnalla ei ole mitään virallista oppia, jota siitä ulospäin yritettäisiin saarnata, tai mitä tarvitsisi allekirjoittaa seuran sisällä. Sen takia olikin erikseen huomattavaa, että eri aspektien edustajia oli yksin tein niin samoilla linjoilla aiheesta...

Perusasiat jotka liittyvät etiikkaan jokapäiväisessä elämässä, kuten AT:n seitsenkohtainen perusta tai kolminainen avain, ovat asioita joita veljeskunta kollektiivina pyrkii perustelemaan & tuomaan esiin myös ei-jäsenille. Mutta mitä tulee symboliikan erityiskysymyksiin, nämä keskustelut ovat todellakin vain - keskusteluja.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tuuliviiri & Sanjak

Post by obnoxion »

Eettisiä periaatteita voidaan hakata kiveen, kuten ettei pidä tehdä murhaa tai petosta. Symbolismin käsittelyssä on sitten ennemmin kyse siitä, millaisella leilillä kukin lähti kaivolta vettä hakemaan. Sikäli vertauskuvoston käsittely ei ole "kaikki käy"-touhua, että jokaisen pitää kuitenkin itse ensin kävellä samalle kaivolle, ja tulla sieltä vielä veden kanssa takaisin.

Itselleni Vuorisaarnan etiikka on, kuten olen aiemmin todennutkin, elämän ensimmäinen prioriteetti. Muuten henkilökohtainen suhteeni Raamatun Kristukseen on sellainen, että shaktana ihailen erityisesti Hänen opetuksensa passiivisuuteen perustuvaa tehokkuutta, sekä sitä miten itseuhraus esitetään tässä verisenä uhrina, joka on omalle perinteelleni esoteerisesti keskeinen mysteeri, ja eksoteerisesti keskeinen ongelma. Samoin Kali-ikonin kuva esittää itseurhauksen veriuhrisymbolismin kautta. Tavallaanhan Vedalaista uhria Uudessa testamentissa näyttäisi edustavan Juudas, sikäli kun hänen hirttäytymisensä oli veretön uhraus, joka tehtiin rituaalisen tilan ulkopuolella.

(Toisin sanoen, Juudaksen kuolemaa ei esitetä osana ristiinaulitsemisen mysteeriä kuvaavia ikoneita, vaikka monen muun myyttisen hahmon edustamat vertauskuvalliset prosessit kuvaan mahtuvat. Mikäli kuitenkin itse joskus tekisin maalauksen tästä aiheesta, sijoittaisin kuvauksen Juudaksen uhrauksesta taustan kaukaisuuteen, sillä etenkin kahden käden yhdistämisen kannalta pidän sitä oleellisena tekijänä tässä mysteerissä, jonka ehjään kokonaisuuteen kuuluu elimellisesti monia muitakin Raamatun hahmoja kuin Kristus).
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Locked