Trimūrti

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
Avatar
Smaragd
Frater
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 09, 2014 5:27 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Trimūrti

ViestiKirjoittaja Smaragd » Pe Tammi 18, 2019 9:44 pm

Tässä ketjussa voimme pohtia hindulaisuuden kolminaista jumalaa Trimūrtia.
Olen yleensä kokenut Shivan ja Brahman jotenkin helpommin hyväksyttävinä. Ääripäiden — tuhoamisen ja luomisen — yhteys on käynyt järkeen, jolloin Vishnu on jäänyt jotenkin epämääräiseksi enkä ole nähnyt sitä kovinkaan merkittävänä. Ehkä se on jotain punaisen aspektin vimmaisuutta mikä houkuttelee; tavallaan kaipaa välittömään elämän ja kuoleman tanssiin, vaikkei todellisuudessa vielä omaisikaan valmiuksia siihen.

Obnoxionin postaus toisessa ketjussa herättelikin pohtimaan asiaa:
obnoxion kirjoitti:
Pe Joulu 07, 2018 2:48 pm
Kun hindulaisuuden merkitys on kasvanut hiljalleen ehkä merkittävimmäksi vaikutteeksi ajatteluuni, olen kiintynyt ajatukseen että tie helvettiin on tehdä eroa Vishnun ja Shivan välille. Siihen voin johtaa kaikki pienet ja suuret virheet joita voin kuvitella, mutta ymmärrän ettei tämä ajatus puhuttele kaikkia.

Shivassa puhutteelee kaukaisuuden ja läheisyyden yhtyminen. Kuten allekirjoituksessani lukee, yhdyn käsitykseen jossa Vishnun elinikä on Shivan päivä. Ajattelen, että juuri siksi Shivaa on helppo miellyttää (Asutosa). Kun näen vanhan hansikkaan tien reunassa, voin kokea sen ikoniseksi, tai voin lausua mielessäni rukouksen julkisessa vessassa, enkä kaipaa siihen enää mitään suitsuketta tai kirkkoa. Kaikki on aivan täydellisesti siten ja siinä. Ja juuri se, ajattelen, on Shivan valtavuutta; sellaista valtavuutta johon kaikki ristit ja tähdet ja kuunsirpit mahtuvat kuin valot taivaalle.

Elokuvasta First Reformed (2017):
Every act of preservation is an act of creation. Everything preserved renews creation. It's how we participate in creation.
Elokuvan sanat lausuva hahmo vain katsoo väkivallan teotkin mahdollisina säilyttävinä tekoina, vaikka ne sammuttaisivat potentiaalia toisaalla (kenties siellä missä muutos olisi kaikkein oleellisinta tapahtua oikeasti, ei pakotettuna, kun tarkastellaan vähän kauempaa).

Näillä eväillä näen Vishnun oleellisena osana evoluutioprosessia. Ilman ei olisi yhtenäistä ketjua vaan jokainen kuolema olisi nollaus. Kyseessä lienee siis yhtenäinen äly joka on toisaalta sattumanvaraisen oloinen uuden äärellä, mutta toisaalta ei toista täysin samaa kuviota kahta kertaa ja on siten silta merkityksellisen luomisen ja tuhoamisen välillä.
obnoxion
Sodalis
Viestit: 1009
Liittynyt: Ti Touko 25, 2010 7:59 pm

Re: Trimūrti

ViestiKirjoittaja obnoxion » Ke Tammi 30, 2019 12:05 pm

Minusta tuntuu että Shivan atribuuteissa on jotain itsevalaisevaa selkeyttä joka tuottaa syvältä kumpuavan affirmaation. Vishnun atribuutit ovat näyttäytyneet hiema sekalaisempana kokoelmana, eikä syvyydestäni löydy niille samalla tapaa selkeitä tyhjiä muotoja joita ne voisivat eheyttävästi täyttää. Mutta puranat hyvin vakuuttavasti opettavat kuinka Vishnun sydämessä asuu Shiva, ja Shivan sydämessä Vishnu. Seurammekin henkeä toteuttaen, olen yrittänyt keskittyä näiden kahden yhtymäkohtiin.

Vishnun kymmenestä inkarnaatiosta ehkä vähiten suosituin on kuudes - ihmismuotoisista toinen Vamana-kääpiön jälkeen - nimeltä Parashurama. Hän syntyi brahmaani kastiin aikana, jolloin Kshatrija-kasti hallitsi maailmaa vääryydellä. Parashurama surmasi sotureita Shivalta saamalla kirveellä, ja oli omistautunut Shivan palvoja. Ramayanassa Vishnun myöhempi ja suositumpi inkarnaatio kukistaa äkkipikaisen Parashuraman, joka vetäytyy Himalajalle. Kerrotaan kuitenkin että Vishnun kymmenes, tuleva Kalki inkarnaatio saa Parashuraman opettajakseen.

Minulle Parashuramasta on tullut tie Vishnun lähestymiseen - tuohon teerenpelin, käytännönpilojen ja makeiden voipalleroiden kosmiseen poika-jumalaan.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija