Nefastos wrote:Tässä he tekevätkin kunnioitettavasti. Toisaalta, jos kyse ei ole siitä että haluaisi olla itsenäinen vaikka uskookin korkeampiin voimiin vaan siitä, että oikeasti ei pidä jumalia olemassaolevina - silloin koko kapina ja sankaruus vuotaa aika lailla tyhjiin...
Sanoisinpa melkein, että hyvin merkittävä osa satanisteiksi itsensä nimenneistä vuotaisivat itsekin tyhjiin, ellei tuota ulkoisesti vastustettavaa tahoa olisi olemassa. Toisin sanoen, lukuun ottamatta ateismin ja vastaavien uskontovastaisten tahojen oikeaa ja asiaan kuuluvaa kritiikkiä virallisia, rappeutuneita & tosi asiassa monesti itsessään hengettömiä instituutteja ja niiden lieveilmiöitä kohtaan, mikä on erittäin hienoa työtä, tällainen itseisarvollinen vastustus ja kapina ruokkii aina vain vastapuoltaan, ja usein varsin hedelmättömällä tavalla. Mikäli ateistit (uskonnonvihaajat, vapaa-ajattelijat) onnistuisivatkin pyrkimyksessään hävittää kirkot ja uskonnot kokonaan maan päältä vaikkapa Tieteen ja Järjen nimissä, niin viimeistään viimeisen temppelin roihutessa, todennäköisesti jo paljon enemminkin, he lysähtäisivät itsekin tyhjiin kuin ilmapallo, josta napsaistaan venttiili irti. Mikäli epäonnistutaan löytämään palvottava ideaali persoonallista minää ylempänä, ihmishenki etsii sen väistämättä jostakin, ja tällainen muodollinen jumaluuden (pyhyyden, Merkityksen) kieltäminen ei voi johtaa ennen pitkää mihinkään muuhun lopputulokseen kuin ihmisen itsensä rappioon ja tuhoutumiseen.
Nefastos wrote:Opportunismi ja itsekäs utilitarismi ei ole koskaan sankarillista, ja on väärin yhdistää se kosmisen (anti-)sankarin nimeen. Toki nimen "Saatana" voi antaa myös kosmiselle mekaniikalle sinänsä ja nähdä se hengettömänä, elottomana egokoneistona, mutta jokainen jossa on pisara henkeä näkee tuollaisen rakenteen läpi a priori.
Näinpä. Silti, jos henkisen kehityksen merkityksestä elämässä (tai oikeastaan mistä tahansa muustakin asiasta) kysyy keneltä hyvänsä arkiselta ihmiseltä, oli kyse sitten ei-hengellisestä / ateistisesta satanistista tai tapakristitystä, niin ensimmäisenä ajatuksena on usein "what's in it for me?" Elämme merkittävällä tapaa ideaalittomassa maailmassa, jossa keppi ja porkkana ovat usein parasta mitä voi havaita käytettävän.
Nefastos wrote:Väitän myös, että filosofinen argumentointi voi todistaa sen kestämättömäksi kartoittamalla esiin tarpeellisen ylifyysisen ja universaalien kaavojen mukaan toimivan liikuttajan.
Tämä on myös paras mahdollinen argumentti väärinkäsitettyä deismiä sekä panteismia kohtaan. Tokihan Jumalan ja Maailman / Luonnon suhde on hieman hienovaraisempi kuin se, että nämä olisivat toisensa poissulkevia käsitteitä, kuten edellä mainitut filosofiat usein asian ymmärtävät. Deismihän kiistää Jumalan / Jumaluuden immanenssin ja kaikkialla olon, siinä missä panteismi kiistää usein Luonnon transsendenssin ja yliajallisuuden naturalismin nimessä. Eri asia on toki käsittää panteismi siten, että
kaikki on jumaluuden itseilmennystä.
Nefastos wrote:Ts. kyseessä voi olla yksinkertaisesti tiedon puute, tai kyvyttömyys rikkoa kulttuurillista kontekstia. Koska nykymaailma opettaa ihmisille vielä selkeää "kristinusko tai ateismi"-mallia, sellaiset asiat kuin panteismi on liian helppo unohtaa. Ihminen voi olla itse asiassa teisti, esim. panteisti, mutta koska hän ei ole monoteisti, on hänet opetettu pitämään itseään ateistina.
Nefastos wrote:...halu repäistä itsensä kokonaan pois typeräksi ja valheelliseksi näkemästään uskosta saa aikaan sen, että koko uskontoa kattoterminä alkaa pitämään mätänä sinänsä. Kuten sanoit, lapsi menee pesuveden mukana.
Ilman parempaa ja eksaktia tietoa asiasta muuta kuin kokemuksen ja kontaktien kautta, sanoisin tämän olevan kaikista yleisin tekijä "ateistisen vakaumuksen" syntyprosessissa. Myös nykymaailmassa yleisesti vielä vaikuttava kartesiolainen ja rationalistinen erehdys vaikuttaa varmasti asiassa usein.
Nefastos wrote:Jako mustaan ja valkeaan, meihin ja muihin (= oikeassa oleviin ja väärässä oleviin) on aina niin mukava ja helppo tehdä.
ME olemme tietenkin absoluuttisen oikeassa ja MUUT ovat täysin väärässä!