Fanaattisten kristittyjen Paholaisusko

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Fanaattisten kristittyjen Paholaisusko

Post by Shivaprasaada »

Olen miettinyt kauan Frater obnoxionin radiohaastattelun yhtä kohtaa ja mitä ajatuksia se herätti minussa.

Lempikohtani oli se, kun hän sanoi, että Luciferia pitää palvella hyvän teolla, ei pahan teolla.

Se toi minulle mieleen fanaattisten kristittyjen Paholaisuskon.

Itse en ole koskaan uskonut kristittyjen fundamentalistien ja fanaatikkojen ja herätysliikkeiden Paholaisuskoon. Jumala, joka sallii oman luomansa valonenkelin muuttua absoluuttisen tai äärimmäisen pahuuden persoonallistumaksi on kyllä aika tyhmä. Kaikkivaltias ja kaikkitietävä Jumala ei koskaan sallisi sellaista.

Nuo samat fanaatikot väittävät myös, että kaikki muut uskonnot kuin kristinusko on paholaisen harhaanjohdatusta ja ihminen voi pelastautua vain hyväksymällä Jeesuksen korkeimmaksi. Tuo on kyllä äärimmäisen syrjivää. Taivaan poika voi olla tasavertainen Taivaan isän kanssa, mutta ei mahtavampi. Millainen Jumala tuomitsee kaikki sellaiset jotka eivät usko häneen tietyllä tavalla ikuiseen ja peruttamattomaan kadotukseen? Monet ihmiset eivät usko Jumalaan juuri tietyllä tavalla. Jos tuo muka olisi totta, suurin osa ihmisistä oli niin sanotun paholaisen vallassa eli niin sanottu paholainen olisi pikemminkin voitolla. Jumala joka sallii tuollaisen tapahtuman, on kyllä erittäin tyhmä. Jumala-kaikkivaltias ei ole tuollainen, vain Hänen puutteellinen ja virheellinen kuvansa johtaa tuollaiseen näkemykseen ihmiset, jotka eivät voi käsittää Jumalaa.

Ongelma ei kuitenkaan ole todellakaan Jumalassa itsessään, vaan jumalkuvassa. Jolloin fanaattisilla kristityillä on puutteellinen jumalkuva. Jumala on osittain salassa eikä paljasta itseään kokonaan, eikä kaikkia tarkoitusperiään ihmisille. Noille fanaattisille kristityille ei ole tainnut juolahtanut mieleen, että ehkä pahat demonihenget saattavat saada heidät ajattelemaan, että heidän jumalansa ja jumalkuvansa on ainoa oikea. Se johtaa eripuraan ja pois yleisen ihmisrakkauden ja lähimmäisenrakkauden periaatteista ja eri uskontokunnat ovat toistensa kimpussa kuin herhiläiset väittäen omaa jumalaansa ainoaksi oikeaksi ja omia uskomuksiaan erehtymättömiksi totuuksiksi. Eivätkö pahat henget juuri pikemminkin yritä luoda eripuraa ihmisten välille ja nauttia kuinka ihmiset repivät toisiaan kappaleiksi uskonasioiden takia?

Jos fanaattisten kristittyjen jumala on tuollainen syrjivä ja puolueellinen, niin silloin minä en tiedä mistä jumalasta nuo fanaattiset kristityt puhuvat. Jos heillä on tuollainen jumala, tämä heidän jumalansa ei ole tosijumala ja silloin siitä ei tarvitse huolehtia. Minun Jumalani, joka on kaikkivaltias Luoja, on sama kuin Jeesuksen hyvä Isä-Jumala, joka on armon Jumala.

Itse olen Jeesuksen ystävä ja rukoilen Häntä joskus, jos tarvitsen moraalista opastusta ja apua, Hän on aina auttanut. Jeesus ei viimekädessä välitä onko ihminen kristitty vai ei. Jos Häntä tarvitsee ja Häntä kutsuu, silloin Hän vastaa aina.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Fanaattisten kristittyjen Paholaisusko

Post by Nefastos »

Siirretty Filosofia-osiosta osastoon Aatteet ja uskonnot.

* * *

Tässä avauksessa on pulmana se, että se "vie pöllöjä Ateenaan", kuten lentävä lause kuuluu. Ts. tarjoaa jotain sinne, missä sitä on jo viemisiksi asti. Fanaattisten kristittyjen paholaisuskon ei-toivottavuus on asia, josta tämän foorumin kirjoittajista tuskin kenelläkään on erimielisyyttä. Azazelin Tähden toiminnassa pyrimme ensisijaisesti kohtauttamaan vastakohtia emmekä alleviivaamaan erimielisyyksiä, mistä seuraa vain fanaattisten tahojen edelleen fanatisoitumista. Mistä siis keskustelemme?
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Fanaattisten kristittyjen Paholaisusko

Post by Shivaprasaada »

Tervehdys!

Keskusteluni avaus oli enemmänkin alku liittyen kysymyksiin satanistin kymmenestä käskystä.

En ymmärrä täysin käskyä: Vihaa Jumalaa

Miksi Jumalaa itseään pitäisi vihata. Ymmärrän sen, että puutteellista Jumalan kuvaa voi olla hyvinkin syytä vihata, mutta Jumala ei todellakaan ole aina niin kuin Hänen kuvansa tai ihmisen käsitys Hänestä.

Itse asiassa me kaikki saamme olla kiitollisia Jumalalle, että Hän ylipäätään loi meidät ja me saamme olla olemassa. Tietysti kun meillä on joskus todella vaikeaa ja tuntuu, että kaikki toivo on menetetty ja asiat eivät muutu paremmaksi, meille tulee helposti mieleen, että meistä ei välitetä ja miksi meidät ylipäätään luotiin. Itsekin olen ollut tuossa tilassa muutamaan otteeseen.

Äiti Amma sanoo, että me saamme olla kiitollisia Jumalalle joka elämäämme hetkestä ja jopa joka henkäyksestä. Amma sanoo, että jokaisen meistä pitäisi olla kiitollinen Jumalalle niistä asioista joita meillä on ja joka päivä pitäisi sanoa ainakin kerran: Kiitos rakas Jumala.

Olen samaa mieltä hänen kanssaan.

Toinen käsky jota en ymmärrä on: Vihaa vanhempiasi

Miksi vanhempia pitäisi vihata, jos he ovat kasvattaneet sinut hyvin, pitäneet sinusta huolta ja tukeneet sinua aina kun sinä olet tarvinnut heitä? Minä en ainakaan näe syytä vihata omia vanhempiani. Tietysti vanhemmista ei pidä olla liian riippuvainen. Osho Rajneesh sanoi, että meidän pitää olla valmis murhaamaan omat vanhempamme. Mutta hän tarkoitti tätä puhtaasti kuvainnollisesti, ei kirjaimellisesti.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Fanaattisten kristittyjen Paholaisusko

Post by Kavi »

Shivaprasaada wrote: En ymmärrä täysin käskyä: Vihaa Jumalaa
Toisinaan tuntuu että itse ymmärrän tätä liiankin hyvin. Kaikkivoipa persoonallinen hyvyys luo paikan joka juuri ja juuri pysyy pystyssä ja kehtaa sanoa sitä pöyhkeillen "sangen hyväksi".
Nämä väärät jumalkuvat ovat ennen kaikkea iskostunut meihin ja siitä syystä olisi hyvä käsitellä näitä asioita. Vaikka sitten vihan avulla. Oma mielipiteeni on että se ei olisi katkeroitunutta, vellovaa vihaa vaan jotain mistä ihminen voisi kehittyä ja pyrkiä eteenpäin rakkaudessa.
Shivaprasaada wrote:Toinen käsky jota en ymmärrä on: Vihaa vanhempiasi
Tämän olen ymmärtänyt olevan sitä jolloin tärkeää kun muodostetaan oma maailmankuva. Oikeastaan kehityspsykologisesti tärkeä prosessi. Vanhemmat ovat lapselle ensimmäinen ja tärkein auktoriteetti, jonka sanoja kuunnellaan kyseenalaistamatta.

Ei vissiin ihan tyhjentävä vastaus, mutta toivottavasti jollain on enemmän annettavaa näistä aiheista.
Satanistin kymmenen käskyä on LaVeyn oppia, jos en aivan väärin muista?
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Fanaattisten kristittyjen Paholaisusko

Post by Nefastos »

Shivaprasaada wrote:Keskusteluni avaus oli enemmänkin alku liittyen kysymyksiin satanistin kymmenestä käskystä.


Ok. Koetan vastata nyt lyhyesti tässä, ja siirrän myöhemmin tämän vastauskeskustelun erikseen Kysymykset -osioon, jossa foorumillamme voi esittää veljeskunnan jäsenille erilliskysymyksiä koskien heidän näkemyksiään sekä tekstejä artikkelissa, kirjoissa & muissa julkaisuissa tai haastatteluissa.

Nuo "Kymmenen käskyä" joihin tässä viittaat ovat alun perin Luciferin katekismuksesta. Luciferin katekismus oli pamflettimainen vastine kirjoittamisensa aikoihin jokaiseen suomalaiseen kotiin jaetulle Evankelis-luterilaisen kirkon katekismukselle. Niiden muotoon on ensisijaisesti vaikuttanut teoksen antikristillinen retoriikka. Kuten englanninkielisen käännöksen esipuheessa painotin, Luciferin katekismus ei vastaa "Azazelin Tähden katekismusta", joka olisi hyvin eri näköinen teos. (Vaikka AT:n ensimmäiset säännöt oli kirjoitettu LK:n kirjoittamisen aikohin, ulkoisena seurana AT syntyi vasta 2006, vuosia LK:n kirjoittamisen jälkeen.)

Shivaprasaada wrote:En ymmärrä täysin käskyä: Vihaa Jumalaa

Miksi Jumalaa itseään pitäisi vihata. Ymmärrän sen, että puutteellista Jumalan kuvaa voi olla hyvinkin syytä vihata, mutta Jumala ei todellakaan ole aina niin kuin Hänen kuvansa tai ihmisen käsitys Hänestä.


Olen samaa mieltä kanssasi. Tässäkin viha kohdistetaan "puutteelliseen kuvaan Jumalasta".

Shivaprasaada wrote:Itse asiassa me kaikki saamme olla kiitollisia Jumalalle, että Hän ylipäätään loi meidät ja me saamme olla olemassa.


Tässä olen kanssasi eri mieltä, enemmänkin Dhammapadan linjoilla: "Kaikki luotu on surua ja tuskaa". Paras tai oikeammin ainoa mahdollinen aidon onnen tila olisi faktisen ykseyden tila, nirvâna, & kaikenlainen (mielen kokemusten) erillisyys tuosta ainoasta todellisuudesta voi olla vain eriasteista kärsimystä - vaikka mielen uskomaton rajallisuus & sokeus usein suojeleekin sitä näkemästä omaa kahlehdittua kauheuttaan, muita samanaikaisesti koettelevaa kärsimystä, jne.

Shivaprasaada wrote:Miksi vanhempia pitäisi vihata [...] Osho Rajneesh sanoi, että meidän pitää olla valmis murhaamaan omat vanhempamme. Mutta hän tarkoitti tätä puhtaasti kuvainnollisesti, ei kirjaimellisesti.


Kuvainnollisesti eikä kirjaimellisesti on esitetty myös kaikki Luciferin katekismuksen käskyt, kuten asiayhteydestä & kommentaarista voi nähdä. Käsittääkseni olet kuitenkin ottanut nämä käskyt teoksesta Azazelin Tähti: Aatteesta ja veljeskunnasta? Siellä annettu lyhennetty kommentaari tähän kohtaan kuuluu seuraavasti:

"Isä" ja "Äiti" ovat kaikki muodolliset sidokset perheeseen tai ryhmään, jotka estävät meitä seuraamasta yksin totuudellisuuden pyrkimystä. Vain siinä määrin kuin olemme itse psykologisesti riippumattomia yksilöitä, voimme todella ymmärtää maailmaa.


Sama kommentaari on esitetty käskyjen julkaisussa Hänen työnsä tekemisestä maailmassa. Alkuperäisessä yhteydessään Luciferin katekismuksessa on mm. seuraava Raamatun viittaus selityksenä:

Matt. 10:34-35 wrote:34. Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
35. Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked