Asurat

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Asurat

Post by Shivaprasaada »

Veedisten kirjoitusten mukaan asurat ovat valtaa janoavia jumalolentoja. Erotuksena devoista.

Varhaisissa veedisissä teksteissä, devat tunnettiin myös nimellä sura ja asura tarkoittaa devojen kilpailijoita. Joillain puolijumalilla on molemmat tittelit. Myöhemmissä teksteissä asuroista tuli vähäisempiä olentoja.

Termien sura ja asura erotuksesta liittyivät myös intialaisten arjalaisten ja persialaisten arjalaisten filosofiaan.
Alun perin muinaiset intialaiset ja persialaiset harjoittivat samaa uskontoa, mutta filosofinen erimielisyys kasvoi näiden kahden heimon välillä.
Intialaiset palvoivat mieluummin puolijumalista devoja, jotka ovat ensisijaisesti henkisten asioiden jumaluuksia. Persialaiset taas palvoivat mieluummin asuroita, joka ovat esisijaisesti aineellisten asioiden jumaluuksia.

Muinaiset perialaiset käyttivät omista jumalistaan nimitystä ahura ja intialaisten jumaluuksista nimitystä daiva.
Muinaispersialaiset uskoivat asuroiden olevien hyviä ja devojen valheessa eläviä jumaluuksia.

Termi asura voi tarkoitta ei-sura eli ei-deva, mutta kaikista vanhimmissa teksteissä ollaan tultu johtopäätökseen, että asura tarkoittaa elämänvoimaista tai mahtavaa.

Sana asura käännetäänkin, joskus länsimaisissa kielissä sanalla titaani.
Johannes Nefastos kirjoitti tuonpuoleisen maailmoista Asuroiden maailmasta kirjassaan Argarizim Luciferin lankeemus.

Asuroiden demonisaatio liittyy tarinaan, että devat ja asurat olivat ennen yhtä ja hyveellisiä, mutta asurat tulivat liian ylpeiksi, turhamaisiksi, nautinnonhaluisiksi ja lopettivat pyhien toimitusten suorittamisen. Lopulta asurat kääntyivät pois Jumalasta ja alkoivat olla väkivaltaisa eläville olennoille ja olivat kateellisia devoille, jolloin vihollisuus devojen ja asuroiden välillä alkoi.

Asurat karkotettiin taivas-planeetoilta maailmankaikkeuden keskitasolle ja pahimmille luotiin manalan planeetat maailmankaikkeuden alatasolle.

Kaikki asurat eivät kuitenkaan ole pahoja tai ateistisia.
Osa asuroista on hengellisiä ja pyrkivät hyvään ja palvovat Jumalaa.
Demonien henkinen opettaja Shukrācharya opettaa hengellistä tietoa ja viisautta demoneille, jotka sitä pyytävät.
Osa demoneista palvoo myös Jumalan persoonallisia muotoja.
Spiritual asura keeping his hands in prayer position 1.jpg
Spiritual asura keeping his hands in prayer position 1.jpg (49.49 KiB) Viewed 890 times
Spiritual asura  keeping his hands in prayer position 2.jpg
Spiritual asura keeping his hands in prayer position 2.jpg (43.59 KiB) Viewed 890 times
Mayāsura oli Krishna-bhakta ja palveli Häntä antaumuksellisesti.
Krishna orders Mayasura to build a palace for the Pandavas.jpg
Krishna orders Mayasura to build a palace for the Pandavas.jpg (6.72 MiB) Viewed 890 times
Virkāsura palvoi Shivaa niin antaumuksellisesti, että kidutti itseään viiltelemällä ruumistaan ja lopulta tarjosi omaa päätänsä, jolloin Shiva puuttui tapaukseen.
Virkasura and Shiva.png
Virkasura and Shiva.png (222.05 KiB) Viewed 890 times
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
mrd
Posts: 37
Joined: Thu Jul 04, 2013 6:06 pm
Contact:

Re: Asurat

Post by mrd »

En valita sen enempää tässä yhteydessä. Mainitaan vain, että samaa sanaa käytetään useammassa merkityksessä. Asura termi viittaa toisinaan myös kehen tahansa materialistiin. Ei pelkästään mainittuihin yli-inhimillisiin olentoihin
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Asurat

Post by Shivaprasaada »

Olet oikeassa, että termi asura voi viitata myös ihmiseen, joka on enemmän demoninen kuin jumalainen. Esimerkiksi ateistit, jotka ovat äärimäisen materialistisia, ovat tietyn määritelmän mukaan eräänlaisia ihmismuotoisia asuroita. Myös ihmiset joilla on enemmän demonisia ominaisuuksia persoonallisuudessaan, luonteessaan ja käyttäytymisessään lasketaan ihmismuotoisiksi asuroiksi.

Bhagavad Gita esittelee Kuudennessatoista luvussa jumalaiset ja demoniset ominaisuudet.

Jumalaiset ominaisuudet:

- Pelottomuus
- Olemassaolon puhdistaminen
- Henkisen tiedon kehittäminen
- Armeliaisuus
- Itsensä hallitseminen
- Uhrien toimittaminen
- Vedojen opiskeleminen
- Itsekuri
- Yksinkertaisuus
- Väkivallattomuus
- Totuudenmukaisuus
- Vapaus vihasta
- Kieltäymys
- Rauhallisuus
- Haluttomuus etsiä virheitä
- Sääli kaikkia eläviä olentoja kohtaan
- Vapaus ahneudesta
- Lempeys
- Säädyllisyys
- Vakaa päättäväisyys
- Voimallisuus
- Anteeksiantavaisuus
- Rohkeus
- Puhtaus
- Vapaus kateellisuudesta ja kunnianhimosta

Demoniset ominaisuudet:

- Ylpeys
- Julkeus
- Itserakkaus
- Viha
- Karkeus ja tietämättömyys
- Ei tiedä mitä pitäisi tehdä ja miten toimia
- Epäpuhtaus
- Huono käytös
- Valehtelu
- Väite, että maailma on epätodellinen
- Ateismi
- Sukupuolinen halu vain nautinnon vuoksi
- Käsitys, että maailman tarkoitus on himojen tyydyttäminen
- Virheiden etsiminen aina muista
- Himo
- Halu vaalia loputtomasti rikkauksia
- Vihollistensa armoton kukistaminen
- Halu hallita kaikkea
- Omaan absoluuttiseen täydellisyyteensä ja virheettömyyteen uskominen
- Usko olevansa kaikkein mahtavin
- Omahyväisyys
- Röyhkeys
- Väärä minätunne (Uskon itsensä ja muitten olentojen erillisyyteen)
- Itsekkyys
- Kateus

Veedisten kirjoitusten mukaan suurin osa ihmisistä kuuluu luokkaan Asuraṁ eli demoninen ihminen.

Itse muistellessani lapsuuttani etsin itsestäni molempia piirteitä hyvän muistini mukaan. Minulla oli määrällisesti yksi demoninen piirre enemmän kuin jumalainen piirre, mutta jumalaiset piirteet, jotka olivat demonisten piirteiden vastakohtia, olivat voimakkaampia ja kumosivat ne.

Nyt kun harjoitan hengellisyyttä ja bhaktia. Olen huomannut, että minulla on melkein kaksinkertainen määrä jumalaisia ominaisuuksia demonisiin ominaisuuksiin verrattuna.

Minut kasvatettiin ateistiksi ja materialistiksi, mutta kun aloin ajatella itsenäisesti löysin uskonnollisuuden ja jumalaiset piirteeni nousivat selvästi vallitseviksi.

Olen kuitenkin vielä voimakkaasti eräänlainen materialisti hengellisyydestä ja uskonnollisuudesta huolimatta, joten määrittelen itseni ihmismuotoiseksi asuraksi, mutta minä en ole paha asura vaan hyvä asura ja Jumalan palvelija.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Locked