Kasvissyönti

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
User avatar
Umbrosis
Posts: 8
Joined: Sun Dec 14, 2014 1:58 am
Location: Satakunta

Re: Kasvissyönti

Post by Umbrosis »

Tämä Diana Cooper- läppä oli muuten sellainen, joka triggeröi välittömästi vitutuskäyrän tappiin. Pahoittelut karkea kielenkäyttöni.

Itse olen tätä kasvissyöntiä pohtinut syvään ja hartaasti. Tämän vuoden alkuun asti olen viettänyt elämääni kuten kuka tahansa länsimainen lihaskudoksen mussuttaja, mutta sittemmin parantanut tapani. Ruokavalio on itselleni ympäristö-, eläinoikeus- ja terveysasia.
Lihansyöntiä en koe mitenkään tarpeelliseksi tai pakolliseksi terveenä pysymisen vuoksi. Päinvastoin olotila on tuntunut freesimmältä ilman lihaa.

Pakkotilanteessa käytän mitä hyvänsä ravinnoksi. Kyllä sitä autiolla saarella heittää vaikka lajitoverinsa ns. tuulensuojaan jos siitä jotain apua on selviytymisen kannalta.

Maitotuotteita menee jonkin verran, mutta niitäkin on tullut leikattu isolla kädellä. Juusto tuottaa hiilidioksidipäästöjä älyttömiä määriä, ja menee epäekologisuudessaan broilerin ja sianlihan ohi. Ainoastaan naudanliha keikkuu juuston edellä.
Siksi on kantaminen syyllisyyden taakkaa juuston kanssa iloittelusta.

Ja kyllähän minulla on hieman "parempi ihminen"- olo kuin ennen. Olen aina tiedostanut kaiken sen haitan mitä eläinperäisten tuotteiden käyttämisestä aiheutuu, ja vihdoin olen saanut vietyä asiaa eteenpäin.

Ja niinkuin edellä taidettiinkin mainita, niin kyllä tämä on aihe joka voi viritellä poliittistakin keskustelua. Taitaapa omakin vastaukseni olla lähempänä maallista, kuin hengellistä laatua.
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Kasvissyönti

Post by Heith »

Mielenkiintoista pohdintaa.

Olen itsekin kasvissyöjä, lähes kaksikymmentä vuotta jo. Viime kesänä jätin pois kaikki eläinkunnan tuotteet (paitsi hunajan koen uskonnollisesti tärkeänä substanssina, joten tätä käytän joskus). Minulle ei ole koskaan toiminut "vähä kerrassaan pois"-metodit, ja kun teen päätöksen se onkin sellainen kerrasta poikki - tyyppinen. Näin esimerkiksi lihansyönnin kanssa, en vähentänyt vaan lopetin kerralla.

Kasvissyönnistäni seuranneita asioita on monia, vaikka aloittaessani oltiin varmoja että kuolen ties mihin puutostilaan kuukausissa. Nuorempana, ennen kasvissyöntiä olin melkein koko ajan sairas.

Nyt kolesterolitasoni on ihanteellinen. Olen harvoin sairas. Vaikka en ole erittäin liikunnallinen ihminen, olen kuitenkin suurella intohimolla harrastanut fyysisesti erittäin vaativaa lajia ja pärjännyt siinä aivan hyvin kasvissyöjänä. Ja kyllä minä olen mielestäni monesta kohtaa aivan taatusti parempi kuin suurin osa ihmisistä, mutta tämä on monen asian summa eikä liity vahvasti kasvissyöntiin vaan pikemminkin loistavaan persoonallisuuteeni.

Kyllä minullakin painaa näissä ravintoasioissa vahvasti eettiset, mutta myös terveydelliset syyt. Terveydelliset syyt eivät ole pelkästään fyysisiä; minä nimittäin uskon että elämänsä läpi kärsinyt, kauhulla kuollut eläin on kuollessaan tuon kauhun ja kärsimyksen täyttämä, ja hänen lihansa on siten sen saastuttama. Ja minä en halua tuoda itseäni tuon saastan piiriin, sillä kokemani maailmantuska on paikoin niin repivää että minun herkkänä olentona on sitä kovin vaikeaa kestää. Toinen syy on se että kärsimyksen määrää on syytä vähentää, enkä minä siten koe että minulla olisi oikeutta tukea valtavaa possuhissikoneistoa. Sympatisoin siis esimerkiksi Frater Otavan sanomisia kovasti koska minä ymmärrän millaisesta tunne- ja ajatustilasta moinen kumpuaa.

Yksi kuulemani argumentti on myös eräänlainen lihan "puhdistaminen", että henkilö ottaa ruumiiseensa tätä mainitsemaani kärsimyslihaa ja siten jätemyllyn omaisesti puhdistaa sen. Ymmärrän argumentin logiikan mutta koska se ei mielestäni poista tätä perimmäistä kärsimyskoneiston ongelmaa, en ole samaa mieltä.

Kuitenkin, minulle on lopulta hyvin yhdentekevää miten muut tekevät elämässään, mutta itseäni kohtaan olen niin vaativa ja ankarakin, etten voi mitenkään hyväksyä sitä että osallistuisin moiseen, kun se on -minulle- jokseenkin helppoa välttää. En väitä että tämä olisi ongelmatonta tai että ruokavaliomuutos ei olisi minulle haastava, erityisesti kun en ole yhtään kiinnostunut erilaisista vitamiineista tai hivenaineista. Jos voisin valita ja se olisi mahdollista, en edes söisi ruokaa.

Voimme tietysti ikuisesti saivarrella sen suhteen että jokainen hengenvetomme tuhoaa planeettaa (mistä myös tunnen suurta ahdistuneisuutta, koska jos todella välittäisin maasta ja olisin eettinen toimija, toki loogisesti minun olisi heti tapettava itseni) mutta uskoakseni jokainen meistä voi kantaa kekoon kortensa. Toiset nostavat enemmän, toiset vähemmän. Tärkeää on että jokainen nostaa. Ja että ei mennä sellaisten latteuksien kuin että "ei yksi ihminen mihinkään pysty tai voi mihinkään vaikuttaa" taakse piiloon lymyilemään. Ne ovat häviäjien ja passiivisten otusten puhetta. Jokainen vaikuttaa omaan elämäänsä, jokaisena hetkenä.

Tarkastelkaamme faktaperäisiä seikkoja mitä valinnoistamme, tottumuksistamme ja mieltymyksistämme virtaa maailmaan ja pohdiskelkaamme omat eettiset valintamme sen perusteella. Monia hyviä muutoksia on jo tapahtunut, vaikka tietysti kasvissyönti = hernemaissipaprikapussi istuu aika tiukassa joidenkin ihmisten mielessä. Ja mikäpä siinä.
mrd
Posts: 37
Joined: Thu Jul 04, 2013 6:06 pm
Contact:

Re: Kasvissyönti

Post by mrd »

Saatoin Shivaprasaad jossain yhteydessä sanoakkin, vaan toistan kaikella ystävällisyydellä: kerrot vedoista vaikutteita saaneita mielipiteitäsi, että vedojen ajatuksia. Tämä ok. Kunhan et yritä olla gaudiya-filosofian edustaja tai ettei sinua sellaisena pidetä. Lainata välillä vedoja, välillä kertoa mielipiteitä ja välillä lainata Diana Cooperia kuitenkin hieman sillisalaattia
User avatar
Invitus
Posts: 74
Joined: Tue Jul 22, 2014 10:48 pm
Location: Helsinki / Oulu

Re: Kasvissyönti

Post by Invitus »

Olen nyt noin 8kk (en muista tarkalleen enkä koe tarpeen kysyä varmistuakseni) ollut pescovegetaarisella ruokavaliolla (kala/äiriäiset+lacto-ovo) ja toistaiseksi olo on todella hyvä.

Pääsyinä muutokselle olivat mm. melko ilmeinen seuran myötä alekkirjoittamani ajatus kärsimyksen aiheuttamisen vääryydestä +kasvanut tietoisuus valintojeni ekologisista seurauksista ja eläinten olosuhteista.
Mutta myös esimerkiksi väitteet kasvissyönnin positiivisista vaikutuksista "energioihin" ja psyykkisten kykyjen kehitykseen olivat oma plussansa. Kala on toistaiseksi vielä ruokapöydässä vaikka tiedänkin eettiset dilemat. Hyönteisiä elinravintona olen harkinnut mahdollisena eläinravintona. Ajatuksia tästä?
Blavatskyn ajatukset eläinravinnosta tässä jonkinlaisena kokeellisena ohjenuorana olleet, en muista tarkaan mistä ne poiminut.

Ensimmäisenä muutoksena huomasin vähentyneen ahdistuneisuuden ja agressiivisuuden. (Epäilen että soya ja kasviestrogeenit osasyynä)
Toisina muutoksina pidemmällä ajalla huomattu muutosta vireystilassa ja terveydessä yleisesti.
"And so he who looks down at his feet will not know the truth, but he who discerns by the sun which way to go." -Tolstoi
Alanor Nestor
Posts: 14
Joined: Mon Dec 05, 2016 3:43 pm

Re: Kasvissyönti

Post by Alanor Nestor »

On sen verran mielenkiintoinen keskustelu,että on suorastaan pakko osallistua :)

Olen asiaa pohtinut mielessäni varsin pitkään, tutkaillut argumentteja niin puolesta kuin vastaakin eri asiayhteyksissä kun niitä on silmiini osunut. Minua ei tässä ravintokysymyksessä viehätä erityisemmin kumpikaan janan ääripää lihan suurkulutus-veganismi mutta kukin tavallaan. Nykyään oma ruokavalioni on eräänlainen fleksauksen muoto,missä pyrin suosimaan vegeä eri tavoin mutten näe ongelmaa lihan syömisessäkään kohtuullisessa määrin, itselleni 1-3 pv per vko karkeasti arvioiden,jolloin vegemättöä tulee valittua ihan mukavasti sekaan.

Yksi tekijä miksi pidän mielelläni lihan mukana,ainakin jossain määrin liittyy retinoliin eli A-vitamiiniin,mikä on vain eläinperäisissä tuotteissa esiintyessään elimistön hyödynnettävässä muodossa. Ravintotieteen puolella on havaittu geenimutaatiota,jotka leikkaavat ihmisen elimistön kykyä kääntää beetakaroteenista retinolia. Yleisemmät muodot voivat heikentää muuntokykyä 69% ja kahden mutaation yhdistelmänä jopa 90%,mitkä riittävät puutoksen syntymiseen ajan kuluessa erityisesti vegaani ruokaa yksinomaan syövillä. A-vitamiin puutos on huono juttu terveydelle. Mutaatiota esiintyy arviolta n.45% populaatiosta.
Lähde: https://authoritynutrition.com/4-reason ... as-vegans/

.
Lux et veritas
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Kasvissyönti

Post by Kenazis »

Alanor Nestor wrote:Yksi tekijä miksi pidän mielelläni lihan mukana,ainakin jossain määrin liittyy retinoliin eli A-vitamiiniin,mikä on vain eläinperäisissä tuotteissa esiintyessään elimistön hyödynnettävässä muodossa. Ravintotieteen puolella on havaittu geenimutaatiota,jotka leikkaavat ihmisen elimistön kykyä kääntää beetakaroteenista retinolia.


"Karoteenit on fotosynteesissä tarvittavia oransseja väriaineita. Karoteenit ja ksantofyllit kuuluvat karotenoideihin. Tunnetuimpia karoteeneja ovat alfa-, beeta-, gamma- ja delta-karoteeni sekä lykopeeni. Karoteeneja tunnetaan yli 600 erilaista. Alfa-, beta- ja delta-karoteeni ovat A-vitamiinin esiasteita". Eli, jos mutaatio liittyy vain betakaroteeniin niin aika paljon vielä jää karoteenivariaatioita. Minulle lihan syöminen on niin suuri "miinus" enkä usko sen terveellisyyteen millään tasolla, että en poikkea lihattomasta ruokavaliosta ellei tule jotain vakavia terveydellisiä ongelmia.

Nykyisessä ruoka/terveyskeskustelussa ilmenevä piirre, jonka olen huomannut (ja johon itsekin huomaan välillä sortuvani. Koko ajan onneksi vähemmän) on liiallisen tarkka yksipuolisuus. Keskitytään johonkin yhteen asiaan ja vedetään se äärimmilleen vaikka perusasiat kuten päivittäinen lepo, liikunta ja ravinnon laatu sekä määrä (kokonaiskuvassa) on ihan hakusessa.
"We live for the woods and the moon and the night"
Alanor Nestor
Posts: 14
Joined: Mon Dec 05, 2016 3:43 pm

Re: Kasvissyönti

Post by Alanor Nestor »

Kenazis wrote:Alfa-, beta- ja delta-karoteeni ovat A-vitamiinin esiasteita". Eli, jos mutaatio liittyy vain betakaroteeniin niin aika paljon vielä jää karoteenivariaatioita
Tämä on varsin totta mutta on kaikkea muuta kuin selvää kuinka elimistö pystyy vai pystyykö näitä muita muotoja hyödyntämään,mikäli omistaa beetakaroteenin muuntoa heikentävän geenimutaation ja on vegaaniruokavaliota noudattava.Missä määrin muita muotoja esiintyy ravinnossa on myös haastava selvitettävä. Puutostilaa ei pitäisi edes tulla,mikäli muut muodot korvaisivat betan täydellisesti näin oman käsitykseni mukaan. Edellisessä viestissä mainittu tutkimus linkkeineen näyttäisi myös puoltavan johtopäätelmää jossain määrin, koska puutos on tosiallisesti havaittu tapahtuvaksi. Datassa on karotenoidien suhteen vielä isoja puutteita,joten tämän enempää en uskalla aiheesta spekuloida.

Itselleni järkiperusteet ovat täysin samalla viivalla eettisten ym. vastaavien kanssa, koska ne kaikki ovat mielestäni yksilön harkinnan,perusteltavuuden valossa olevia tosiuskomuksia huolimatta vastakkaisuuksista. "Tieteen keinot uskonnon päänmäärä" mottoa modernin maustein sovellan omaan elämääni ja nostan hattua kaikille niille,jotka eettis-moraalisin/vakaumuksellisilla perusteilla pidättäytyvät täysin lihasta.
Lux et veritas
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Kasvissyönti

Post by Tähti »

Samaan tapaan kuin ihminen sopeutuu tulemaan toimeen pelkällä lihansyönnillä (äärioloista kertomuksia aiheesta, samoin joitain tieteellisiä kokeita tehty), niin samoin voi sopeutua syömään muutakin.

Tieteen käyttö moniin tarkoituksiin on erittäin hankalaa, koska joitain aiheita on tutkittu niin vähän, että vaikeaa sanoa mitään vielä aiheesta varmaksi. Itseasiassa melkein enemmän niitä alueita tieteessä, mistä vaikea sanoa vielä mitään kovin varmaksi, kuin niitä mistä voi sanoa. Perusvirhe mihin monet menee, on että tiedon puute on todiste jonkun asian puolesta, semmoista avomielistä suhtautumista tietämättömyyteen näkee suhteellisen harvoin.

A-vitamiinia löytyy hyvin myös esim maitotuotteista ja kananmunista, mitkä monesti huomattavasti inhmillisempi vaihtoehto lihan syönnille. Geenejään ei voi muuttaa, mutta geenien ilmentyminen voi muuttua hyvinkin radikaalisti elämäntapojen myötä, epigenetiikka nimellä tunnetaan tämä ilmiö.

Epigenetics: A New Bridge between Nutrition and Health
http://advances.nutrition.org/content/1/1/8.full

"Nutrients can reverse or change epigenetic phenomena such as DNA methylation and histone modifications, thereby modifying the expression of critical genes associated with physiologic and pathologic processes."


Ja lainaus ihmisen sopeutumisesta kasvisruokaan asteittain. Oma kokemus aiheesta on vähän vastaava. Tietty hyvä huomioida oma tilanne, ettei missään kovin haastavassa tilanteessa välttämättä ala kokeilemaan mitään radikaaleja ravinnonmuutoksia, esim syömishäiriöt yms, itselläni ainakin ollut vähän taipumusta mennä rasittaviin äärimmäisyyksiin välillä.
"Any who care to proceed with this dietary revision and to gain the health and vigor that it will certainly bring should begin by dropping red meat from their diet, allowing only fish and fowl for a period of 4 to 6 months, these being gradually replaced with dairy foods like cheese and eggs. Periodic fasts should be undertaken for short durations, the safest fasts being those identified as juice fasts or fruit fasts without protein or oil sources. Also whole vegetables should be avoided while fasting. When the body fasts, many alterations in the metabolism can be effected more quickly, and a 'leap forward' in terms of diet change can be accomplished in a relatively short time."

"Fasting is a highly individual matter, and the person seeking to fast without supervision should monitor himself carefully and generally not overdo the process until some familiarity with it is achieved. We suggest a fast of no more than 3 to 4 days no oftener than once every 2 months as a 'safe' schedule to begin with."

"After the white meat has been fully replaced by dairy foods, there will come a point in time (roughly 8 months or so) when the dairy products give a sensation of 'fullness' and surfeit when eaten. This is the signal from the body that the dairy products can begin to be reduced. They can gradually be replaced with the 'lighter' forms of vegetable protein such as nuts and beans. Those dairy products that may not give the 'full' feeling can be continued -- for example, milk, cottage cheese, yogurt, goats' milk cheese, and the like. By the time the experimenter has reached the latter stage, a marked improvement in his health and vitality should have made itself felt."

http://www.whale.to/a/protein1.html

Myöskin pitkäikäisten kansojen tutkimukset saattaa olla mielenkiintoisia tässä yhteydessä, joissain kansoissa 100-vuottakin on melko alhainen ikä ihmiselle. Englanniksi nimeltään Blue Zones nuo tunnetuimmat ja tutkituimmat pitkäikäiset kansat. Tässä voi vielä muistuttaa tuosta aiemmin mainitusta avomielisestä suhtautumisesta tutkimattomuuteen, tai vähäisiin tutkimuksiin.

Pitkäikäisten ruokavalioita eri puolilta maailmaa
http://suomenterveysravinto.fi/blogi/pi ... -maailmaa/

Pitkäikäisyyttä tukevia muita tekijöitä
http://suomenterveysravinto.fi/blogi/pi ... tekijoita/
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Kasvissyönti

Post by Shivaprasaada »

Tuosta ravintoaineitten saamisesta ja tottumisesta tiettyyn ruokavalioon.

Kerran keskustelin eräässä pikkukaupungissa sairaanhoitajana työskentelevän naisen kanssa, että monipuolinen kasvisruoka on ravitsevampaa, kuin sekaruoka ja siinä, on paljon vähemmän erilaisia kuona aineita.
Hän rupesi inttämään vastaan, että ”Ei ole! Sekaruoka on ravitsevampaan, koska siitä saa B-12 vitamiinia.” Voi että se ärsytti. Lakto-ovo-vegetaristisesta ruokavaliosta saa B-12 vitamiinia. Ainoastaan täysin vegaanisesta ruokavaliosta ei saa. Vegaanien pitää syödä sitä purkista. Sitä paitsi B-12 ilman vitamiiniakin voi elää, vaikka se aiheuttaa jonkinlaisen puutoksen.

Jos on elänyt koko elämänsä jossain pikku kaupungissa, jossa ei ole paljon kasvissyöjiä, vaikka kyseisessä kaupungissa on kasviruokaravintola, josta voi myös tilata ruokia, tuollaiset peräkylien ihmiset ovat sitten niin säälittävän tietämättömiä. Tuossa kohdassa minun vitutuskäyräni meni melkein maksimiinsa. Toisaalta jätän tuollaiset puheet omaan arvoonsa.

Täydellisestä veganismista puheen ollen. Krishna-Dharman opetuksien mukaan lehmänmaidolla on yliaistillisia terveysominaisuuksia. Veedat opettavat, että lehmä on yksi ihmiskunnan äiti. Lehmän maitoa ja siitä valmistettuja tuotteita suositellaan kasviruuan lisäksi ihmisille. Kirjoitusten mukaan lehmän maito on hyväksi aivoille ja auttaa ihmistä kehittämään hengellistä tietoa ja ymmärrystä.

Krishna toimi Vrajan kylässä lehmipaimenena nuorena ja oli lehmien suojelija. Kirjoitukset kieltävät lehmien ja sonnien tappamisen, koska ihmistä alemmista elämän lajeista hyvyyden laatu eli Sattva-guna on suurin lehmissä ja sonneissa. Niin jalon ja hyvän olennon tappaminen on siksi rikos kirjoitusten mukaan.

Itse juon maitoa joskus ja vielä täysmaitoa. Ei mitään rasvatonta moskaa. Ei ihmekään, että monilla lapsilla alkaa ilmetä ei aina laktoosi-intoleranssia, vaan maitoallergiaa, joka on eri asia. Rasvaton maito on kaikista käsitellyintä ja siihen jää jämiä niistä käsittelyistä. Äitini yritti tyrkyttää minulle rasvatonta maitoa lapsena. Ei ihmekään, että vihasin maitoa lapsena, koska se maistui omituiselta. Juodessani täysmaitoa aikuisena, ihastuin siihen heti. Mielestäni maidossa kuuluun olla rasvaa. Jumala suunnitteli sen siihen.

Rasvoilla on nykyään huono maine, koska ihmiset eivät kuluta enää niin paljon rasvaa fyysisen työn vähäisyyden takia. Ihminen kuitenkin tarvitsee rasvoja. Tietysti rasvaa tulee piilomuodossa, joten ei sitä tarvitse erikseen erityisemmin vahtia, että sitä saa tarpeeksi.

Vaikka maidossa oleva rasva on eläinrasvaa eli tyydyttymätöntä rasvaa, jota pitäisi vältellä, se on vähiten pahinta eläinrasvaa. Oikeassa voissa oleva rasva on paljon pahempaa ja siksi valitsen leivän päälle vegaanista levitettä.

Onko teillä muilla jotain kommentoitavaa?
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Kasvissyönti

Post by Kenazis »

Shivaprasaada wrote: Vegaanien pitää syödä sitä purkista. Sitä paitsi B-12 ilman vitamiiniakin voi elää, vaikka se aiheuttaa jonkinlaisen puutoksen.


Ei tarvitse syödä purkista. Esim. oluthiivassa on B12 - vitamiinia. Olen myös kuullut, että sitä on myös luonnossa esiintyvässä hiivassa, jota on jonkinlaisia määriä erilaisissa kasviksissa jne. Jos niitä ei puhdisteta siitä.

Shivaprasaada wrote:Täydellisestä veganismista puheen ollen. Krishna-Dharman opetuksien mukaan lehmänmaidolla on yliaistillisia terveysominaisuuksia. Veedat opettavat, että lehmä on yksi ihmiskunnan äiti. Lehmän maitoa ja siitä valmistettuja tuotteita suositellaan kasviruuan lisäksi ihmisille. Kirjoitusten mukaan lehmän maito on hyväksi aivoille ja auttaa ihmistä kehittämään hengellistä tietoa ja ymmärrystä.


On myös nykyaikaisia tutkimustuloksia, jossa todetaan maidon nostavan tulehdusarvoja. Ja kuinka luonnollista on juoda toisen rodun eläimen lapselle "suunniteltua" kasvunestettä. Ihminen ei juo edes oman rotunsa maitoa varhaisen lapsuuden jälkeen, joka olisi luonnollisempaa. JA miksi lehmän maito olisi sen luonnollisempaa kuin muunkaan eläimen maito?
Shivaprasaada wrote:Itse juon maitoa joskus ja vielä täysmaitoa. Ei mitään rasvatonta moskaa. Ei ihmekään, että monilla lapsilla alkaa ilmetä ei aina laktoosi-intoleranssia, vaan maitoallergiaa, joka on eri asia. Rasvaton maito on kaikista käsitellyintä ja siihen jää jämiä niistä käsittelyistä.
Se, että rasvaton maito olisi jotenkin käsitellympää kuin rasvaisempi maito (ellei sitten kyseessä ole täysin käsittelemätön) on väärä luulo. Metodi, jolla rasvaa poistetaan on täysin sama vaikka poistamisen määrä on eri. Jos muistan oikein niin kaikki rasva poistetaan ja rasvaton maito on ainoa johon sitä ei lisätä uudestaan. Eli rasvaton maito on tässä mielessä vähiten käsitellyin.
Shivaprasaada wrote:Vaikka maidossa oleva rasva on eläinrasvaa eli tyydyttymätöntä rasvaa, jota pitäisi vältellä, se on vähiten pahinta eläinrasvaa. Oikeassa voissa oleva rasva on paljon pahempaa ja siksi valitsen leivän päälle vegaanista levitettä.


Mihin perustat tämän väitteen, että maidon rasva on vähiten pahinta eläinrasvaa? Ja onko sillä väliä minkä eläimen maidon vai yleensäkin maidon? Vegaanisista levitteistä, jos ajatellaan margariinia, ollaan jo aika kaukana luonnollisesta ja terveellisistä rasvan lähteistä.
"We live for the woods and the moon and the night"
Locked