Veren- ja elintensiirrot

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
User avatar
Fatuus
Posts: 135
Joined: Thu May 27, 2010 1:52 pm

Veren- ja elintensiirrot

Post by Fatuus »

Hyvän aikaa olen pohtinut, että kuinka okkulttisen maailmankatsomuksen omaavat henkilöt mahtavat suhtautua veren- tai elintensiirtoihin? Olisitteko yhtä halukkaita luovuttamaan ja vastaanottamaan kudosta?
Miten näette esimerkiksi verensiirron kautta saadun veren mahdolliset vaikutukset salatieteellisesti? Voiko toimenpiteen nähdä jonkinlaisena liittona toisen ihmisen egon kanssa? Vereen katsotaan liittyvän paljon mystisiä ominaisuuksia, ja ymmärtääkseni se on nähty salatieteissä yhdeksi ainemaailman jalostuneimmaksi ja korkeimmaksi kudelmaksi, johon liittyvät mahdollisuudet ja haasteet ovat varsin merkityksellisiä henkisellä tiellä.

Etenkin elintenluovuksen suhteen kuulee tarinoita, jolloin uuden elimen saanut on alkanut toimenpiteestä toivuttuaan harrastamaan intohimolla jotain täysin uutta harrastusta. Ja jälkeenpäin on tullut ilmi, että elimenluovuttaja oli jakanut tämän intohimon samaan asiaan. Joissain kulttuureissa pehmeän ruumiinkudoksen säilömisellä pidettiin kuolleiden sieluja (tai osia siitä) maan piirissä vaikuttamassa, joten vastaavaa sielunyhteyden mekaniikkaa näkyy näissä käytänteissä suhteessa ihmisen kudoksiin. Myös verivalojen ja -liittojen tekemisessä lienee ollut samaa pohjaa, jonkinlaisen yhteisen tietoisuuden jakaminen.

Ajatuksia aihealueesta? Tai omakohtaisia kokemuksia?
Vanadís

Re: Veren- ja elintensiirrot

Post by Vanadís »

Minun lompakosta löytyy lappu, että kaikki saa ottaa irti ja jakaa, kun minusta aika jättää. Verta on pitänyt käydä luovuttamassa viimeiset 15 vuotta, mutta aina on ollut esto päällä liian tuoreen tatuoinnin vuoksi tai olen ollut sairaana, kun on ollut paikkakunnalla luovutus. Lähipiirissä on moni välttänyt varhaisen kuoleman verensiirron ansiosta, joten oma luovutukseni olisi tapa kiittää tästä laittaen konkreettisesti teolla hyvää kiertoon.

Veri. Elinvoima. Onhan elinvoima ja elämän eliksiiri varmasti maagista ainesta, myöskin maahan magnetisoivaa ja kohteeseen sitovaa, jos sitä käyttäisi magiassa. Siksi näen, että siitä voi olla hyvä myös osata luopua. Symbolisesti ykseyden ja yhteyden rajan murtamista. Pitääkin ottaa nyt keväällä asiaksi käydä luovuttamassa, kun lähikaupungissa on ihan sellainen toimisto, joka on auki ja jossa voi luovuttaa.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Veren- ja elintensiirrot

Post by Nefastos »

Nykylääketiede on itse asiassa suurimmalta osin sitä, mitä aiemmin kutsuttiin mustaksi magiaksi. Nämä asiat ovat kulkeneet käsi kädessä aina, koska epäkuntoon joutussaan ihminen on jo rajatilassa, jonka hoitoon tarvitaan usein rajatilan metodeja. Jopa Blavatsky, tuo lähtökohtaisesti niin armoton ja jopa fanaattinen opettaja esitti, että "joskus hyvä vaikutus voi tulla huonoa kanavaa myöten". (Alkuperäinen asiayhteys oli hypnotismi: asiaan liittyy valtavia vaaroja, koska tiede käyttää voimia joiden vaikutusten laaja-alaisuutta se ei ymmärrä; mutta silti työkalua voidaan käyttää myös hyvään.) Tällaisilla rajapinnoilla kulkiessa asiayhteyden merkitys korostuu valtavasti. Musta magia ei ole välttämättä pahaa tai ei-toivottavaa; kehoja mekaanisesti, teknisesti käsittelevä lähestymistapa voi olla myös hyväätekevä. Ja erityisesti nykyajallamme, jossa tämänkaltainen "musta viisaus" on melkeinpä huipussaan & holismia (tässä erityisesti kaikki vaikuttaa kaikkeen -periaatetta) korostava lähestymistapa ylenkatsottu, noita lähtökohtaisesti pulmallisia metodeja ei käytännössä oikein voi jättää huomiotta.

Se objektiiviseen pyrkivänä puheenvuorona. Henkilökohtainen suhtautumiseni on jyrkempi, mutta sitä minun ei ole syytä ehdottaa kenellekään muulle; päinvastoin.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked