Mustafan mainitsemissa asioissa oli mielestäni paljon sellaista, jotka voi irrottaa toisistaan. Esim. Hyvä vs. huono ei välttämättä liity hyvä vs pahaan. Jos todella haluan nähdä jonkin nimen alle (kuten Saatana) kuuluvan kaikki, jota pidän pahana, huonona jne. Niin mitä siihen silloin voi sanoa? Aina, kun jokin on mielestäni pahaa, se menee automaattisesti kyseisen nimen alle. Jos Saatana = kaiken huonon kategoria, niin loogisesti silloin kaikki huono menee tähän.Numinous wrote:Toivon, että kukaan ei loukkaannu seuraavasta. Näen AT:n pyrkimykset sovittaa yhteen VKT ja OKT täysin oikeana. Tämän tapahtuminen satanismi-nimikkeen alla aiheuttaa kuitenkin tietynlaisen kastraation Saatanalle. Jos Saatana lakkaa edustamasta Mustafan mainitsemisen asioita, mistä me löydämme niille korvaavan arkkityypin? Ja jos emme löydä, voimmeko olla kosketuksissa näiden asioiden kanssa?
Mikä on arkkityyppi? Onko omaa arkkityyppiä kaikelle mahdolliselle toiminnalle? Esim. Onko arkkityyppi välinpitämättömyydelle toisen kärsimykselle? Entä elitismille ja eliitille? Miksi nämä kaksi edellä mainittua kuuluisivat saman jumaluuden "alle"? Ensimmäistä en näe missään tapauksessa hyvänä. Jälkimmäinen taas (eliitti) on valiojoukkoa, parhaimmistoa, hienostoa tai ylintä valtaa käyttävää joukkoa merkitsevä termi, jolla on pääosin positiivinen merkitys (vaikka nykyään käytetään solvaavassa ja negatiivisessakin merkityksessä).
Tätä myyttiä voidaan myös ajatella sitä kautta, että ilman Saatanaa ei olisi edes maanpäälle tullutta Kristusta. Ilman Saatanaa ei todella olisi kristinuskoa, ei syntiä, ei maailmaa...riippuen miten tulkitsemme Saatanan kapinan "laajuuden/perimmäisyyden".Numinous wrote:Liittyen pohdintaan siitä, kuinka ylöspäinen epäitsekäs tie lopulta päätyy pitkällä tähtäimellä omaksi parhaaksi, minua viehättää kristillisessä Saatana-myytissä se, että Saatanan teossa ei ollut seurausten näkökulmasta mitään järkeä. Hän tasan tarkkaan tiesi, mitä tulisi käymään, jos hän ryhtyisi kapinaan Jumalaa vastaan - ja silti hän teki sen. Se on mielestäni thelemaa autenttisimmillaan.