Ruumiillinen ylösnousemus

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Ruumiillinen ylösnousemus

Post by Kenazis »

Ruumiillinen ylösnousemus, sen muodot ja perustelut. Tämä kiinnostava aihe olisi tässä ketjussa ideana. Erityisesti toivoisin Alfalfan avaavan ja tarkentavan alla olevia lainauksia, jotka otin toisesta keskusteluketjusta.
Me kristityt emme suinkaan aseta "sielun ja ruumiin toistensa vastakohdiksi", sillä onhan kristinuskon erityispiirre nimenomaan ruumiillinen ylösnousemus, so. sitä seuraava ikuinen ruumiillinen elämä.
Ruumiillinen ylösnousemus ei ole fundamentaaliontologian vastainen, eikä järjen yleisen rakenteen vastainen, koska se on ruumiillinen
Keskusteluun mukaan vain kaikki, joilla jotain sanottavaa tai kysyttävää aiheesta. Tämä kiinnostaa itseäni, sillä olen käsittänyt, että monet nykyisetkin Kristityt pitävät ruumiillista ylösnousemusta vahvana argumenttina Kristillisyyden puolesta. Itse en tätä vielä oikein ymmärrä.
"We live for the woods and the moon and the night"
Alfalfa

Re: Ruumiillinen ylösnousemus

Post by Alfalfa »

Filosofia on minusta roskaa.
Sikäli kun asioita voitaisiin johtaa kahdesta periaatteesta, yksi niistä olisi (a.) järjen ja ruumiin vastakkaisuus, mutta toinen olisi (b.) molempien ykseys. Edellisen perustana on sen ns. peruslause, mitä nykyään kutsutaan logiikaksi. Logiikan peruslause on kuitenkin alkuperäisesti olemassaolo-opillinen aikamääre. Se, että jokin on, tai ei ole, on aikamääre. Järjen ja ruumiin vastakkaisuus logiikan erottavana perusmääreenä, sekä molempien ykseys olemisen absoluuttisena universaalisuutena muodostavat kaksi yleisintä abstraktia "filosofista" määrettä — filosofiaa se ei kuitenkaan ole, ennen kuin molemmat käsitetään historiallisesti. Se, mikä on, on kaikista partikulaarisinta ja sisältää yksinkertaisen vastakohtaisuuden olevan ja olemattoman välillä.
Mitään sellaista määrettä ei ole kuitenkaan olemassa sellaisenaan, vaan se on abstrakti fiktio, aivan kuten olemisen absoluuttinen universaalisuuskin. Kyseisillä fiktioilla on erotettuinakin sama yleinen rakenne, kuin konkreettisessa olemassaolossaan, joka on abstraktisti universaalis-partikulaarista. Tällainen "logiikka" antaa todellisuuden yleisen, eli abstraktin rakenteen, joka kykenee vapauttamaan meidät "logiikasta", filosofiasta, yms. samalla kun pysymme sen abstraktin totuuden alaisuudessa. Järjen ja ruumiin vastakkaisuuden abstraktio sisältyy filosofisen totuuden abstraktioon partikulaaris-universaalisuudessa. Järjen ja ruumiin vastakkaisuuden abstraktiota ei ole erillään partikulaaris-universaalisuudesta, vaikka se yrittäisi esiintyä sellaisena — tämä on sille mahdollista, vaikka se on väärän itsetietoisuuden muoto, kuten absoluuttinen universaalisuuskin.
Filosofia siirtyy itsestään kysymykseen historiallisesta muodostumisestaan. Ko. partikulaaris-universaalisuus on historiallisesti muodostunut käsiteyhdistelmä, joka ilmaisee oman yleisen rakenteensa sellaisena muodostumana. Tarkemmin, kyseessä on länsimaisen ajattelun tuotos — silloinkin, kun se kertoo totuuden tästä, mikä ei ole syntynyt esimerkiksi itämaissa. Länsimainen totuus on myös sille itselleen vieraan ajattelutavan mahdollisuus. Puhetta ruumiillisuudesta olisi tarkempaa nimittää kehollisuudeksi, eli ruumiin elämän kautta. Abstraktisti käsitettynä, ruumiin elämä on ajattelussa, kuten ajattelun elämä on ruumiissa. Sanallinen käsittäminen on kehollisen elämän muoto — se ei ole ainoa muoto, vaan kuten esimerkiksi juokseminenkin on kehollista elämää. Kuitenkin kehollisen elämän käsitettävät muodot sisältävät sanallisesti käsitettävän abstraktin yleisen rakenteen — tai oikeammin tämän mahdollisuuden. Tämän mahdollisuuden toteutuminen on filosofiaa. Filosofisestikin kehollisuus on kaikenkattavaa.
Sikäli kun voidaan osoittaa, että kristinuskossa henkiinherääminen, kuten Kristuksen henkiinherääminen on kehollista — Kristus on nähtävissä auringonvalossa, hän keskustelee, syö ja juo opetuslastensa kanssa, epäilevä Tuomas työntää sormensa hänen käsiensä rei'istä, jne. — , on sellainen henkiinherääminen myös filosofisesti ylivertaista, sillä se toimii elämän yleisessä rakenteessa, joka on kehollisen elämän mahdollisuus. Joillekin tällainen roska on kuitenkin välttämätöntä, jotta he kykenisivät astumaan sivuun tieltä, jota kävelevät — syrjään ja varjoon.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Ruumiillinen ylösnousemus

Post by Kenazis »

Ruumiillista ylösnousemustahan voidaan tarkastella ainakin kahdessa eri merkityksessä.

1) Jeesuksen ruumiillinen ylösnousemus
2) Uskovien ylösnousemus (viimeisellä tuomiolla)

Ensimmäiseen kohtaan uskovat ainakin suurin osa kristitystä, jälkimmäiseen ehkä hieman pienempi osa. Ainakin Helluntailaiset ovat vahvasti ihmisen ruumiillisen ylösnousemuksen puolella. Toinen hieman sivuava asia on se, että usko (tai edes todistus) ikuisiin olentoihin ei vielä ole todistus siitä, että ihminen olisi jotain muuta kuin hetkellinen olento ilman ikuista olemusta.

3) Ihmisen ruumiillinen ylösnousemus (muissa kuin kristinuskon ideologiassa)?
"We live for the woods and the moon and the night"
Alfalfa

Re: Ruumiillinen ylösnousemus

Post by Alfalfa »

Kenazis, tämä on kysymyksesi ja jaottelusi on hyvä, sekä minusta tärkeämpää, kuin filosofia — nyt me nimittäin keskustelemme itse asiasta myös mitä tulee kristinuskoon. Minunkin tulee olla totuuden, eikä sanojeni vanki. Jos olen sanonut jotakin väärin, niin voittakoon totuus, enkä minä. Kuten todettu, tärkein ylösnousemus on Jeesuksen. Apostolien teoissa sanotaan, että
apostolit opettivat kansaa ja Jeesuksen ylösnousemukseen vedoten julistivat ylösnousemusta kuolleista.
Apostolien väitetään vedonneen yleisessä ylösnousemuksessa Jeesuksen ylösnousemukseen. Toisaalta Paavali tulkitsi niin, että
Ruoka on vatsaa ja vatsa ruokaa varten, ja Jumala on tekevä molemmat tarpeettomiksi. Mutta ruumis ei ole siveettömyyttä vaan Herraa varten, ja Herra on ruumiinkin valtias. Jumala on herättänyt kuolleista Herran ja on voimallaan herättävä meidätkin.
Kuulostaisi, että Paavalista Jumala tekee ainakin ruoan ja vatsan tarpeettomaksi, vaikka meidät herätettäisiin kuolleista samalla lailla, kuin Jeesus — siitähän on kuitenkin matkaa kehollisuuden kokonaisvaltaiseen kieltämiseen, jossa täytyisi myös menettää kokonaan aistiminen, jne. Ei tarvitse tietenkään olettaa, että kuolleista herätessä vain syödään ja juodaan, kuten nykyäänkin usein tehdään.
Vaikka suora viittaus siihen, että uskovaisten kuolleista herääminen on kuin Jeesuksen, tehdään vasta myöhemmin, käyttää Jeesus itsekin synoptisissa evankeliumeissa jatkuvasti sanaa 'anastasis', esimerkiksi kun hän herättää Lasaruksen. Tosin, kun Martta sanoo, että Lasarus nousee viimeisenä päivänä ja ylösnousemuksessa, Jeesus sanoo olevansa ylösnousemus ja elämä ja että joka uskoo häneen, saa elää vaikka kuoleekin. Lasaruksen hautaluolan suulla Jeesus sanoo vielä, että se joka uskoo, saa nähdä Jumalan kirkkauden. Lasarus, jonka sanotaan olevan kuollut, kävelee tarinan mukaan jalat ja kädet siteissä ulos, kasvot hikiliinan peittäminä. Voitaisiin siis ajatella, että ylösnousemus on kuten Lasaruksen: silloin noustaan yksinkertaisesti haudoista. Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoo:
Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä. He nousevat haudoistaan -- hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.
Kuinka jotkin puhtaat henkiolennot sitten muka nousevat haudoistaan? Ikään kuin lasiin olisi laitettu jäätä ja sanottaisiin, että kaikki lasiin laitettu kohoaa sieltä myös pois, so. vesihöyrynä. Kuitenkin vesihöyrykin on vain hienojakoisempaa ainetta, kuin jää — jos kyseessä olisi vertauskuva, se ei olisi laisinkaan toimiva, jos ei olisi mitään yksilöllistä, kehollista. jne. vaan absoluuttista olemassaoloa. Ei ensinkään voitaisi käyttää monikkoa, eikä puhua nousemisesta — nouseminhan edellyttää liikettä, joka on yhdenlaista epätäydellisyyttä ja monikko puolestaan sellaista, mitä kutsutaan kamalissa filosofisissa rakennelmissa separatismiksi. Kun olennot ovat kaikista abstrakteimmassakin merkityksessä henkiinheräämisessä jonkinlaisia liikkuvia yksilöitä, he ovat kehollisia, vaikka heidän elämänlaadussaan olisi monia muita eroja.

Jeesus sanoo saddukeusten kanssa ylösnousemuksesta keskustellessaan, että ylösnousemuksessa ei oteta vaimoa, eikä mennä vaimoksi, vaan ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa. Vaikuttaa minusta epätodennäköiseltä, että enkeleillä olisi esimerkiksi vatsat ja että niiden täytyisi syödä ja juoda. Kehollisuus laajassa merkityksessään on kuitenkin eri asia. Jos haluaa huvitella, niin onhan mahdollista, että tulevaisuuden ihmisetkin elävät keksintöjensä varassa vailla vatsoja ja ruokaa, vaikkapa aurinkokennoilla, joten ei sellainen minusta niin kummalista olisi.
Onko Lasarus sitten kuin enkelit taivaassa? Mikä on Martan viittaaman ylösnousemuksen viimeisenä päivänä suhde Lasaruksen ylösnousemukseen? Lasaruksen ylösnousemusta näyttäisi selittävän se, että hänen itkijänsä liikuttavat Jeesusta — lisäksi Jeesus sanoo luolan suulla puhuneensa jotakin pelkästään kuuntelijoiden takia, jotta he tietäisivät Jumalan lähettäneen Jeesuksen. Saattaa siten olla, että — riippumatta siitä, uskotaanko tarinaa tällä kohtaa — Lasaruksen herättämisen taustalla on inhimillisiä ja näytösluonteisia syitä.
Jeesuksen kuolleista heräämisestä käytetään Apostolien teoissa samaa sanaa, jota Jeesus itsekin käyttää puhuessaan saddukeusten kanssa ylösnousemuksesta, tai herättäessään Lasaruksen. Toisaalta samalla sanalla näyttää olevan hänelle erilaisia merkityksiä. Olisi vaikeaa sanoa, voidaanko etenkään tarinalla Lasaruksesta määrittää kaikkien uskovaisten ylösnousemusta. Olettaisi, että Lasarus joka tapauksessa kuoli myöhemmin uudelleen.
Alkuseurakunnan valtavirta näyttää olleen sen puolella, että Jeesuksen ylösnousemus perustelee omamme — miksi olisi useita erilaisia ylösnousemuksia? Lasaruksen ylösnousemus näyttää kuitenkin osoittavan, että on erilaisia ylösnousemuksia, vaikka se ei tapahdu viimeisellä tuomiolla, eikä ole Jeesuksen. Lisäksi se, miten Jeesuksen ylösnousemus perustelee omamme, on voitu ymmärtää vaihtelevilla tavoilla.
Tämän verran ainakin saan itse irti Uudesta testamentista: siinä tapahtuu ruumiillisia ylösnousemuksia, kuten Jeesuksen ja Lasaruksen. Lasaruksen heräämisen yhteydessä Jeesus myös viittaa uskoon häneen itseensä. Toisaalta keskustelussa saddukeusten kanssa tulee esiin toisenlainen ylösnousemus, jossa elämä on kuin enkelten, eikä kaikki ole vain kuten nykyään. Miten enkelit sitten elävät? Esimerkiksi Paavalilla näyttää olevan siitä omanlaisensa tulkinta:
Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta. Nyt ilmoitan teille salaisuuden: Me emme kaikki kuole, mutta kaikki me muutumme yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, ja kuolleet herätetään katoamattomina ja me muut muutumme.
Miten liha ja veri eivät kuitenkaan perisi taivasten valtakuntaa? On totta, että Jeesuksen mukaan Jumalan valtakunta ei ole mitään täällä, tai tuolla, ja että liha ja veri ovat sellaisia, että niitä voidaan osoittaa sormella ja sanoa: tässä on liha, tuossa on veri. Toisaalta Jeesus sanoo usein, että Jumalan valtakunta on köyhien, lasten, tms. vaikka köyhät ja lapset kuitenkin ovat lihaa ja verta. Sitä paitsi, voidaan osoittaa sormella ja sanoa: tässä on köyhä ja tuossa on lapsi, joten siinä on Jumalan valtakunta. Jumalan valtakunta tarkoittaa kuitenkin omaatuntoa, eli latinaksi "conscientiaa". Siitä sanotaan aivan oikein, että se ei ole täällä, eikä tuolla. Tämän takia, vaikka köyhällä ja lapsella on Jumalan valtakunta, ei voida heidän omaatuntoaan osoittaa samalla tavalla. Laajassa kehollisuuden merkityksessä omatuntokin on kuitenkin kehollinen. Minusta näyttää, että Paavali väärin yhdistää Jumalan valtakunnan perimisen ajatukseen kuolleiden henkiinheräämisestä aikojen lopussa, vaikka ne ovat kaksi eri asiaa — olennaistahan ei ole olla uskollinen loppuun saakka Paavalille, tai tulkinnalle Paavalista, jos Jeesuksen sanat näyttävät olevan ristiriidassa hänen kanssaan. Ehkä Paavali sitä paitsi tarkoittaa lihaa ja verta epähengellisenä ruumiin käyttönä — en kuitenkaan tunne tarpeeksi hänen ajatteluaan, että osaisin sanoa.

Tärkeimmältä näyttää kristittynä olla ajallinen, kehollinen, jne. ja Jumalan valtakunnassa vielä eläessään — jos jotakin kuoleman jälkeen on, niin me kristityt uskomme saavamme senkin omaksemme. Vaikka viittasinkin mainitsemassasi toisessa viestiketjussa ruumiilliseen ylösnousemukseen — tarkoitettiinpa sillä tämänpuoleista tai tuonpuoleista elämää —, itse olen kohdistanut huomioni tämänpuoleiseen. Miksi miettisinkään muuta, kun asia aikojen lopusta näyttää Uudessa testamentissa jokseenkin epäselvältä ja Jumalan valtakunnassa saattaa olla nytkin? Kohtuullisia raamatullisia perusteita ruumiillisen ylösnousemuksen puolesta kuitenkin on. "Aikojen" lopun kehollisuus laajassa merkityksessään näyttää ainakin varmalta, sikäli kun mitään ns. aikojen loppua on. Tässä on ongelmana myös, miten aikojen loppu ymmärretään — onko se aikakauden loppua, vaiko ajallisuuden loppua ylipäätänsä. Esimerkiksi Jeesuksen viittaama "aikojen" loppu, eli "synteleia tou aiōnos" viittaa aikakauteen, eikä aikaan, joka olisi kreikaksi 'chronos', eikä 'aiōn'.
Locked