Kenazis wrote:Lainaus wikipediasta:
Chicagon yliopiston tutkimuksessa vuosina 1988–1993 tunnistettiin yhdeksän ideologista ja organisatorista piirrettä, joista useimpia esiintyy kaikissa fundamentalistisissa ryhmissä:
4. Ehdottomuus ja erehtymättömyys: pyhiä kirjoituksia pidetään kirjaimellisesti tosina, erehtymättöminä ja absoluuttisen auktoritatiivisina; tulkinnat voivat tosin vaihdella
Osaan, tai uskallan vastata ainakin yhteen. 4.: Olennaisen sisällön kannalta vastaus on: kyllä. Kristinuskossa pyhien kirjoitusten pääasian täytyy pitää paikkansa, aivan kuten historioitsijasta Julius Caesarin
Commentarii de bello Gallico eli Gallian sota, kertoo todella tapahtuneesta Gallian sodasta. Samaten kristittyjen
Hē Kainē Diathēkē, eli
Uusi liitto, kertoo kristityistä todella tapahtuneesta uudesta liitosta Kristuksen veressä: "
hē kainē diathēkē en tō haimati mou, to hyper hymōn ekchynnomenon", jne.
Molemmat teokset ovat ihmisten kirjoittamia ja niissä on selvästikin ihmisten keksimää ainesta. Kuitenkaan kristityn ei ole mahdollista pitää itse pääasiaa keksittynä. Tällaisista kirjoituksista eroavat yksinomaan keksityt kirjoitukset, kuten Lukianoksen
Vera Historia.
Uusi liitto on kirja, joka käsittelee sitä asiaa — eli filosofien ja teologien kielellä "
pragmaa", tai "
resiä", joka on uusi liitto. Sekä asia, että sen merkki, tai siitä kertova sana täytyy erottaa toisistaan, sillä jos olisi vain merkki, eikä itse asiaa, ei asiasta olisi mitään hyötyä. Lisäksi, kun asia itse on sellainen, joka on — kuten filosofit ja teologit sanovat, "
kath hēma', tai "
pro nos" — meille kuten esimerkiksi luento, asiaa ei voida myöskään erottaa sen ilmaisusta, kuten yötä ja päivää. Kun itse asia tunnetaan vain kirjan, sanan, tms. merkin kautta, niin että itse asia olisi tuntematon, jos ei olisi kirjaa, sanaa, jne. merkki ja asia eivät ole erillään toisistaan kuten yö ja päivä, vaan kuten jalka ja ruumis.
Kuka on sitten kirjoituksen tekijä, eli sen '
auctor' ja onko hänellä mitään voimaa, eli kuten latinaksi sanotaan, "
visiä"? Saksaksi yksi sana, '
Gewalt' sopii kuvaamaan sekä auktoria, että voimaa. Kristinuskossa Kristus, eli Kristuksen tekojen tekijä on tekemisissä kristittyjen kanssa tekeleensä kautta, so.
Uuden liiton kirjan. Tätä kirjaa ei ole kuitenkaan Kristus tehnyt, vaan Hän on tehnyt sen teon, josta ko. kirja kertoo.
Koska ilman Kristuksen tekoa ei kirja olisi muuta kuin yksinomaan keksitty kirjoitus, ei kirjalla itsessään ole minkäänlaista auktoriteettia. Kuitenkin koska ko. kirja kristityistä kertoo siitä, mikä on tehty ja joka ei olisi meille ilman kirjaa, kirja välittää Kristuksen auktoriteettia, so. voimaa kuolla meidän puolestamme. Tällaisena kirja myös pääsisällössään säilyttää Kristuksen auktoriteettia ja kirjalla on valtaa, vaikka se onkin Kristuksen teon kautta, aivan kuin sen otsikko on todellisen veren kautta — eiväthän kirja ja veri ole nimittäin sama asia, vaikka kirjan nimi viittaakin vereen.
Onko tämä sitten fundamentaalista? Kristuksen teon todellisuus on kristitylle "
fundamentum inconcussum", "
principium primum", jne. ja koska asia tunnetaan kirjan kautta, on siitä kertovassa kirjassa jotakin sellaista, mitä ei voida mitenkään kristittynä kiistää ja jota pidetään ehdottomasti erehtymättömänä totuutena. Tästä ei kuitenkaan seuraa, että kirjan kirjoittajat olisivat olleet erehtymättömiä. Päin vastoin, kirjassa kuvataan, kuinka apostolitkin, kuten Pietari tekevät virheitä, joten vielä enemmän siitä on syytä epäillä sellaisia, jotka tulivat heidän jälkeensä.
Kenazis wrote:
[...] Voidaan myös kysyä, että onko Kristinusko väistämättä myös anti-humanismia?
Kristinuskon suhteesta
kirjaan päästään myös kysymykseesi kristinuskon ja humanismin suhteesta. Vastaus on ei, sikäli kun humanismi ymmärretään yliopistollisena oppiaineena, jollaisena se on 1500- luvulta, eli syntyhetkistään saakka, toiminut yhteistyössä kristinuskon kanssa. Nykyäänkin pappia koulutetaan esimerkiksi muinaiskreikassa ja -latinassa, jotka ovat mielestäni filologisia oppiaineita ja aidosti humanistisia, riippumatta yliopistojen nykyisistä jaotteluista. Tosin käsitteen 'humanismi' käyttäminen jatkuvuudessa 1500- luvulta nykyaikaan on hieman epäilyttävää, koska käsite syntyy historiallisesti vasta myöhemmin. Nimenomaan yliopistoa painottavan nykytutkimuksen ja sen aikaisen "humanismin" välillä on kuitenkin olennaisia vastaavuuksia. Humanismin ja kristinuskon suhteessa Rudolf Hermann on oikeassa siinä, että humanismia ei voida ymmärtää vain kristinuskon ihmisyyttä koskevina arvostelmina. Esimerkiksi Erasmus Rotterdamilaisen (1466 — 1536) ja Martin Lutherin (1483 — 1546) kiistaa tahdonvapaudesta on pidetty merkittävänä humanismin ja teologian suhteelle. Siitä ei kiistassa kuitenkaan ollut kysymys, sillä Erasmus on ennemminkin vanhojen katolisten ajattelumallien edustaja, paitsi teologisesti, myös — yllättävää kyllä — tulkintaopillisesti, vaikka hän itse julkaisikin
Uuden liiton kreikankielisen laitoksen. Tässä on yksi asia, joka täytyy muistaa: humanismi — määritellään se nyt löyhästi vaikkapa paluuna alkuperäislähteille, "
ad fontes" —, on syntyhetkistään saakka teologian
aputiede. Teologia ja humanismi eivät ole toisiaan vastaan kuten yö ja päivä, vaan kuten jalka ja ruumis. Asiat ovat vastakkaisia useilla eri tavoilla, joten sanan '
anti-' merkitys kaipaa siis tarkentamista. Sikäli kun humanismilla haluaa kuitenkin käsittää jonkinlaista ihmisen kykyjen, jne. ylistämistä, kuten Pico della Mirandolan (1463 — 1494) tapauksessa, niin kyllä, minusta kristinusko on humanismia vastaan. Se, miten asia tarkemmin voidaan ratkaista, vaatisi kuitenkin melko työlästä humanismin käsitteen määrittelyä. En usko, että riittää pelkästään lukea esimerkiksi Mirandolan
Oratio de hominis dignitate ja verrata sitä sitten johonkin itse keksittyyn kristinuskoon, mutta jotakin apua ko. teoksen lukemisesta saattaa olla.