Crowley & Thelema

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
User avatar
RaktaZoci
Posts: 307
Joined: Tue Feb 05, 2013 10:32 pm
Location: Salo

Crowley & Thelema

Post by RaktaZoci »

Luin hiljattain Lachmanin suomennetun Crowley-elämänkerran, josta on aiemmin keskusteltu täällä. Hämmästyin ettei foorumilla ollut lainkaan topiccia Crowleysta tai Thelemasta omassa ketjussaan, joten päätin aloittaa sellaisen. Tämän teen kuitenkin varovasti, koska käsitykseni mukaan monella foorumilaisella saattaa olla hieman antipatioita ko. aihetta kohtaan. Koen kuitenkin, että kaikesta pitäisi pystyä keskustelemaan, joten Fire Away!! ;)

Tarkoitus tässä ketjussa ei olisi ylistää tai parjata Crowleyta henkilönä vaan keskustella Theleman filosofiasta ja ihmisten henkilökohtaisista kokemuksista sen suhteen. Monella on varmasti sanottavaa ainakin Kenneth Grantista, Israel Regardiesta ja muista, jotka ovat aiheesta kirjoittaneet..
die Eule der Minerva beginnt erst mit der einbrechenden Dämmerung ihren Flug.
-Hegel
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Crowley & Thelema

Post by Kenazis »

Vastaan nyt köykäisesti ja tulen paremmin mukaan pian. Itse pidän Crowleytä erittäin suuressa arvossa ja näen hänet yhtenä suurimmista länsimaisista maagikoista, mutta persoonana (juttujen perusteella) aika vaikea ja "keskeneräinen". Tämä persoona- juttu ja ansiot tuntuvat menevän sekaisin monesti ja annetaan toisen vaikuttaa toiseen, jolloin dissataan se suuri työ, jonka Crowley teki, tai vastaavasti pidetään Crowleytä jonain virheettömänä kultapoikana, jonka jokainen teko oli harkittu ja täydellinen. Mutta ei tästä tämän enempää.

Theleman filosofiaa en ole erityisen syvästi tutkinut, mutta aika paljon Crowleyn rituaaleja ja niiden suhdetta esim. Golden Dawnin versioihin vastaavista. Kyllä uskon, että tästä hyvät keskustelut lähtee, kun Crowley-sympaattorit ja Crowley-antipaattori avaavat sanaisen arkkunsa.
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Crowley & Thelema

Post by Benemal »

Ristiriitaisissa henkilöissä, kuten Crowley ja kotimaasta esim. Pekka Siitoin, on jotain mikä menee huumorintajuttomilta älyköiltä yli hilseen, kuten vaikkapa roskaelokuvat kriitikoilta. Olen ruvennut arvostamaan hämäriä hörhöjä entistä enemmän, kun olen huomannut sukulaisuuden ja kokenut tien vaikeudet. Myös mitä enemmän luen viisaita kirjoja ja havaitsen niissä saman sisällön, sitä ikävystyttävämmäksi se käy ja ymmärrän kapinan sitä vastaan ja sen tarpeellisuuden ja itseisarvollisen jalouden.
User avatar
RaktaZoci
Posts: 307
Joined: Tue Feb 05, 2013 10:32 pm
Location: Salo

Re: Crowley & Thelema

Post by RaktaZoci »

Benemal wrote:Ristiriitaisissa henkilöissä, kuten Crowley ja kotimaasta esim. Pekka Siitoin, on jotain mikä menee huumorintajuttomilta älyköiltä yli hilseen, kuten vaikkapa roskaelokuvat kriitikoilta. Olen ruvennut arvostamaan hämäriä hörhöjä entistä enemmän, kun olen huomannut sukulaisuuden ja kokenut tien vaikeudet. Myös mitä enemmän luen viisaita kirjoja ja havaitsen niissä saman sisällön, sitä ikävystyttävämmäksi se käy ja ymmärrän kapinan sitä vastaan ja sen tarpeellisuuden ja itseisarvollisen jalouden.
Oivaltava puheenvuoro, parahin Benemal. Hämäriin hörhöihin on aina syytä perehtyä, kunhan ei tempaudu ennenaikaisesti liian synkkään syöveriin.. ;)

Avauskommenttiin viitaten, odottaisin kommentteja varsinkin veljiltä Nox ja Insanus, joilta varmasti löytyy näkemystä aiheeseen. Muistelen viimeksi mainitun sanoneen jossakin yhteydessä, että Lain Kirjalla on ollut hänen elämäänsä suuri vaikutus. Muistelen myös lämmöllä Nox:n luentoja liittyen Kenneth Grantiin. :) Kenties fra Fomalhautilla olisi myös sanansa sanottavana..?
die Eule der Minerva beginnt erst mit der einbrechenden Dämmerung ihren Flug.
-Hegel
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Crowley & Thelema

Post by Insanus »

Olen lukenut melkein kaikki Crowleyt mutten kumminkaan osaa sanoa mitään. Henkilöstä tiedän sen verran mitä rivien välistä voi arvata ja kummitusjutuista päätellä, eli en kauheasti & filosofian ydin on että tahtonsa toteuttaminen on ihmisen ehdoton velvollisuus, kaikki muu on sen etsimistä, valmistelua ja mahdollistamista. Ehkä aihe on niin laaja ja lähellä etten osaa asettaa hyödyllistä kontekstiakaan.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Crowley & Thelema

Post by Kenazis »

Insanus wrote: Ehkä aihe on niin laaja ja lähellä etten osaa asettaa hyödyllistä kontekstiakaan.
Ehkä kannattaisi lähestyä tätä jonkin Theleman osa-alueen kautta ja lähteä siitä liikkeelle?
"We live for the woods and the moon and the night"
Vanadís

Re: Crowley & Thelema

Post by Vanadís »

Crowleyn opetukset ovat olleet minun mielestä länsimaisessa okkultismissa keskeisiä tienviittoja uuteen aikakauteen tai Aioniin. Siinä missä New Age –liike on esittänyt aikakauden kaupallisesti värittyneenä self help -höttönä ja LaVey siirsi uskonnollisuuden uskonnottomaksi hedonismiksi, onnistui Crowley tuomaan maagisen minän rakentamisen tärkeyden osaksi maagista maailmankuvaa, joka huomioi myös ympäröivän objektiivisen universumin.

Crowley jakoi Aionit kolmeen: historiallinen Isiksen aikakausi viittaa matriarkaaliseen kulttuuriin ja Äiti Maa –tyyppisten suurten naisjumalattarien aikaan. Tästä perinnöstä ammentaa nykyisinkin moni pakanauskonto, esimerkiksi uusnoituuden suuntaukset. Osiriksen aikakaudelle tyypillinen myytti oli uhrautuva ja kuoleva jumaluus, joka omalla teollaan lunasti elämän lahjan seuraajilleen. Aikakauteen liittyy patriarkaalisuus, hengen kilvoittelu ja ruumiin kärsimys. Tämän voi nähdä heijastavan luonnonkiertoa syksyn lakastumisen kautta kuolleeseen talveen ja viljan heräämiseen kohti uutta kasvua. Osiriksen aikakauden tyypillisimpiä edustajia ovat kristinuskon suuntaukset.

Uusi aikakausi eli Horuksen aikakausi siirtyy suuresta äidistä ja uhrautuvasta soturimaisesta isästä lapseen ja kuvastaa lapsen heräämistä itselliseksi tietoiseksi olennoksi, joka löytää oman tahtonsa (Tahto = Thelema). Tärkeässä osassa kasvuprosessia on myös rakkaus (Agape), joka on Tahdon lisäksi keskeinen asia Crowleyn opetuksissa.

Crowleyn Tahto tarkoittaa elämäntehtävää laajemmassa merkityksessä kuin omien mielihalujen toteuttamista. Ehkä Dharma olisi itämailla sopiva vastine. Siinä mielessä Tahto sisältää myös yhteisöllisen ja/tai jumalallisen aspektin, että hän opetti kunkin Tahdon olevan harmoniassa universumin ja muiden ihmisten tahtojen kanssa – kunkin toteuttaessa Todellista Tahtoaan Rakkauden hengessä, ei hän vahingoittaisi toisia tai suurta kokonaisuutta. Näkisin itse, että vihkimyspolkua kulkevan maagikon tehtävä (Suuri Työ) on jalostaa itseään ja kuoria Tahtoaan esille koko elämänsä ajan. Meistä moni (varmasti myös Crowley itse) on vasta raakile, joka hahmottaa karkeasti mitä se voisi olla.

Crowleyn keskeiset opetukset ovat olleet omalla polullani niin tärkeitä, että olen tallentanut hänen sanojaan myös musteena iholleni tietoisiksi merkeiksi suunnasta. Olen myös matkustanut Afrikkaan toteuttamaan thelemiittisiä rituaaleja ja tekemään työtä rakkauden ja tahdon hengessä. Saan eniten irti Crowleyn opetuksista tutkimalla hänen tekstejään ja niiden selitysteoksia. Arvostan myös kovasti Don Webbin ja Setin Temppelin sekä toisaalta David Shoemakerin Living Theleman opetuksia aiheeseen liittyen, sillä niissä Crowleyn kattavasta tuotannosta on poimittu minun mielestäni tärkeät pointit ja ydin.

Vierastan O.T.O:n ja A∴A∴n tukevaa ritualistiikkaa, johon liittyy päivittäinen riittien suorittaminen. Sen lisäksi en koe tarpeelliseksi niin paljon astraalissa tapahtuvaa hengailua ja mediumististen kykyjen kehittämistä kuin esimerkiksi O.T.O:ssa saattaa olla painotuksena. En näkisi itseäni liittymässä thelemiittisiin järjestöihin, sillä näen Azazelin Tähden sisältävän filosofiassaan jo sisäistettynä Crowleyn opetukset, samoin kuin näen myös Setin Temppelin sisältävän ne ja ohittaneen Tahto-vaiheen jo aikoja sitten, keskittyen nyt täydellisempään ja hiotumpaan työhön.

Pohjimmiltaan Crowleyn Lain Kirja (Liber AL vel Legis) toistaa länsimais-egyptiläisessä viitekehyksessä minulle niin rakasta Shiva-Shakti / Yin-Yang –symboliikkaa, puhuen feminiinin ja maskuliinin voiman yhtymisestä ja tämän synnyttämästä lapsesta, minkä voi ymmärtää monella eri tasolla. Liber Al -laki puolestaan julistaa vapauden lakia, joka voisi äkkilukemalta kannustaa elämään mahdollisimman vapaasti ja ns. moraalittomasti. Minulle se kuitenkin edustaa sitä harvinaislaatuista vastuuta, jonka vain oikealta eettiseltä pohjalta ponnistava maagikko ymmärtää; tosi vapaus tarkoittaa itse punnittuja ja luotuja elämänohjeita, jotka on haastavampi toteuttaa kuin ulkoapäin sanellut käskyt. Crowleyn rituaaliteksteissä ja runoissa on useita säkeistöjä, jotka ovat minulle rakkaita sekä kauneudessa että viisaudessa.

Elämäni aikana olen törmännyt Crowleyta koskevaan kritiikkiin ihmisiltä, jotka eivät ole kovinkaan paljon lukeneet hänen teoksiaan tai ymmärtäneet niissä käytettyä symboliikkaa ja mustaa huumoria. Mutta jos itsensä nimeää Suureksi Pedoksi, niin tuskin ketään jättää kylmäksi, näin sata vuotta myöhemminkään ;) Saman mustan auran vuoksi moni jättää satanismin lähestymättä tai asettaa sen ympärille mielikuvia huhujen perusteella. Nykyisin Crowley ei ole okkultistille enää niin must luettava, koska samat pointit ja opetukset annostellaan monissa muissa maagisissa opuksissa sisäsyntyisinä ja helpommin palasteltuina.

Jos Theleman keskeisiin termeihin, rituaaleihin jne. halua perehtyä, niin suosittelen harvinaisen selkeästi jäsenneltyä Thelemapediaa: http://www.thelemapedia.org

- Rakkaus on Laki, Rakkaus Tahdon alla -
CleanCave

Re: Crowley & Thelema

Post by CleanCave »

Todella kaunis kirjoitus Vanadís! Mukavaa lueattavaa ja toivottavasti myös hyvää mielen ruokaa kaikille antipaatikoillekkin.
Vierastan O.T.O:n ja A∴A∴n tukevaa ritualistiikkaa, johon liittyy päivittäinen riittien suorittaminen. Sen lisäksi en koe tarpeelliseksi niin paljon astraalissa tapahtuvaa hengailua ja mediumististen kykyjen kehittämistä kuin esimerkiksi O.T.O:ssa saattaa olla painotuksena. En näkisi itseäni liittymässä thelemiittisiin järjestöihin, sillä näen Azazelin Tähden sisältävän filosofiassaan jo sisäistettynä Crowleyn opetukset, samoin kuin näen myös Setin Temppelin sisältävän ne ja ohittaneen Tahto-vaiheen jo aikoja sitten, keskittyen nyt täydellisempään ja hiotumpaan työhön.
Mielestäni A:.A:.lla ja O.T.O:lla on paljon valaisevia kirjoituksia ja artikkeleita varsinkin niiltä ajoilta jolloin Crowley itse on ollut johdossa, mutta harmikseni en kuitenkaan tiedä millainen maine näillä seuroilla nykyään on. Suuresti minua kiinnostaisi tietää mitä varsinkin Suomen elimelle kuuluu mutta olen saanut käsityksen, että se on tällä hetkellä jotenkin jäätynyt? Korjatkaa minut jos olen väärässä! O.T.O:n kansainvälinen haara onneksi päivittelee aika-ajoin (http://oto.org/news0615.html) ja tekee edelleen paljon työtä Crowleyn massiivisen perinnön kristallisoimiseksi. Lähinnä tarkoitan siis herrasmiehen hengellistä perintöä, joka ilmenee vahvasti hänen maagisissa teoksissaan (etenkin mielestäni Lain Kirjassa ja magnum opuksessa MAGICK). Vaikka Crowleyn persoona saatoikin joidenkin mielestä olla aikanaan jotenkin keskeneräinen, niin uskon, että kaikessa täydellisessä epätäydellisyydessään hänen nykyisellä inkarnaatiollakin on edelleen paljon täydennettävää todellisen tahtonsa eli Suuren Työn suhteen.

Azazelin Tähden ja Setin temppelin opetuksista sisäistäisin kernaasti enemmän kun näistä en ole muuta lukenut kuin kuolleen Kotkavuoren "Vasemman Käden Polku" -teoksen (ja tämäkään tuskin edustaa kumpaakaan haaraa kovin vahvasti). Jos kellään on suositella mitään asiaankuuluvaa kirjallisuutta tms. niin otan kaikkia ehdotuksia avosylin vastaan.
Liber Al -laki puolestaan julistaa vapauden lakia, joka voisi äkkilukemalta kannustaa elämään mahdollisimman vapaasti ja ns. moraalittomasti. Minulle se kuitenkin edustaa sitä harvinaislaatuista vastuuta, jonka vain oikealta eettiseltä pohjalta ponnistava maagikko ymmärtää; tosi vapaus tarkoittaa itse punnittuja ja luotuja elämänohjeita, jotka on haastavampi toteuttaa kuin ulkoapäin sanellut käskyt.
Olen samaa mieltä, että DO WHAT THOU WILT eli TEE MITÄ TAHDOT, kiteyttää moraalin ja etiikan korkeimmat aspektit yhdistäen ne jokaisen omaan yksilölliseen, mutta silti niin universaaliin jumalallisuuteen. Jos olisi tarkoitus harjoittaa moraalittomuutta niin olisi sopivampaa sanoa "Do what you want" eli "Tee mitä lystäät". Mielestäni on melkein turhaa sanoa, että lysti ja tahto ovat kaksi eri asiaa.
Elämäni aikana olen törmännyt Crowleyta koskevaan kritiikkiin ihmisiltä, jotka eivät ole kovinkaan paljon lukeneet hänen teoksiaan tai ymmärtäneet niissä käytettyä symboliikkaa ja mustaa huumoria. Mutta jos itsensä nimeää Suureksi Pedoksi, niin tuskin ketään jättää kylmäksi, näin sata vuotta myöhemminkään
Voin lämpimästi suositella Crowleyn kirjallisuutta kelle tahansa! Suuri Peto on jopa kirjoittanut paljon humoristisia ja välkkyjä tarinoita (Kuten esim. Simon Iff), jotka ovat osa julkaistu vasta hänen kuolemansa jälkeen.


TEE MITÄ TAHDOT ON OLEVA KOKO LAKI
Vanadís

Re: Crowley & Thelema

Post by Vanadís »

Vastailin toiseen ketjuun lyhyesti Suomen O.T.O.n tilanteesta. Tällä hetkellä heillä näyttäisi olevan enemmän tekemisen meininkiä kuin menneinä vuosina. A∴A∴n perintöä on jatkanut useampikin samalla nimellä toimiva organisaatio. Näistä luotettavimpia vaikuttaisi olevan Sacramentossa postilokeroaan pitävä ( http://onestarinsight.org/ ). Heillä on opetusverkostoa myös Euroopassa. Jos jompaan kumpaan miettii liittymistä, niin kannattaa huomioida se ero, että O.T.O toimii yhteisönä/paikallisryhminä ja A∴A∴ pohjautuu omaan mentoriin/opettajaan, johon kanssa muodostetaan henkilökohtainen opetussuhde. Jonkinlaista käsitystä opinnoista ja fokuksesta voi saada lukemalla David Shoemakerin Living Thelema -kirjan. Samalla nimellä löytyy myös YouTube-videoita ja podcasteja, joista postittelin aiemmin omaan ketjuunsa.

Jos setiläisyys kiinnostaa tai aiheesta herää kysymyksiä, mulle voi laittaa privaviestiä. Setiläisyys on todella laaja aihe, sillä Temppelin sisällä voi suuntautua hyvin erilaisiin "opintoihin" ja painotuksiin. Tämän vuoksi esimerkiksi Edred Thorssonin kaikki riimukirjat voisi laskea setiläiseksi kirjallisuudeksi, vaikka hän on tehnyt ne osin Riimukillan painotuksella.

Muuta setiläistä kirjallisuutta:
https://xeper.org/pub/pub_gil_fin.html (uusittu esittely suomeksi)

Michael A. Aquino: Black Magic (vanha versio joka liikkuu netissä)
https://zalbarath666.files.wordpress.co ... -magic.pdf

Michael A. Aquino: The Temple of Set I ja II (sisältääkin melkein kaiken oleellisen)

Don Webb: The Seven Faces of Darkness
Don Webb: Mysteries of the Temple of Set
Don Webb: Overthrowing the Old Gods: Aleister Crowley and the Book of the Law (tässä yhdistyykin setiläinen näkökulma Crowleyn opetuksiin)

Suomeksi ei ole valitettavasti Kotkavuoren kirjojen (kannattaa lukaista myös Saatanan mustat nahkasiivet häneltä) lisäksi ole ilmestynyt muuta kirjallisuutta julkisesti. Sisäisesti temppelillä on toki runsaammin materiaalia saatavilla.
CleanCave

Re: Crowley & Thelema

Post by CleanCave »

Vanadís wrote:Vastailin toiseen ketjuun lyhyesti Suomen O.T.O.n tilanteesta. Tällä hetkellä heillä näyttäisi olevan enemmän tekemisen meininkiä kuin menneinä vuosina. A∴A∴n perintöä on jatkanut useampikin samalla nimellä toimiva organisaatio. Näistä luotettavimpia vaikuttaisi olevan Sacramentossa postilokeroaan pitävä ( http://onestarinsight.org/ ). Heillä on opetusverkostoa myös Euroopassa. Jos jompaan kumpaan miettii liittymistä, niin kannattaa huomioida se ero, että O.T.O toimii yhteisönä/paikallisryhminä ja A∴A∴ pohjautuu omaan mentoriin/opettajaan, johon kanssa muodostetaan henkilökohtainen opetussuhde. Jonkinlaista käsitystä opinnoista ja fokuksesta voi saada lukemalla David Shoemakerin Living Thelema -kirjan. Samalla nimellä löytyy myös YouTube-videoita ja podcasteja, joista postittelin aiemmin omaan ketjuunsa.

Jos setiläisyys kiinnostaa tai aiheesta herää kysymyksiä, mulle voi laittaa privaviestiä. Setiläisyys on todella laaja aihe, sillä Temppelin sisällä voi suuntautua hyvin erilaisiin "opintoihin" ja painotuksiin. Tämän vuoksi esimerkiksi Edred Thorssonin kaikki riimukirjat voisi laskea setiläiseksi kirjallisuudeksi, vaikka hän on tehnyt ne osin Riimukillan painotuksella.

Muuta setiläistä kirjallisuutta:
https://xeper.org/pub/pub_gil_fin.html (uusittu esittely suomeksi)

Michael A. Aquino: Black Magic (vanha versio joka liikkuu netissä)
https://zalbarath666.files.wordpress.co ... -magic.pdf

Michael A. Aquino: The Temple of Set I ja II (sisältääkin melkein kaiken oleellisen)

Don Webb: The Seven Faces of Darkness
Don Webb: Mysteries of the Temple of Set
Don Webb: Overthrowing the Old Gods: Aleister Crowley and the Book of the Law (tässä yhdistyykin setiläinen näkökulma Crowleyn opetuksiin)

Suomeksi ei ole valitettavasti Kotkavuoren kirjojen (kannattaa lukaista myös Saatanan mustat nahkasiivet häneltä) lisäksi ole ilmestynyt muuta kirjallisuutta julkisesti. Sisäisesti temppelillä on toki runsaammin materiaalia saatavilla.

Kiitos paljon! Tosiaan minua ei kiinnosta liittyä mihinkään järjestöön/seuraan tms. koska oma sieluni kertoo jo kaiken olennaisen ja tärkeän. Lähinnä uteliaisuuttani kyselen koska olen huomannut yhä useamman seuran sortuvan edelleen dogmatismiin.
Locked