Yhteytenne muihin seuroihin

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Yhteytenne muihin seuroihin

Post by Nefastos »

Mihin (muihin) seuroihin tai esoterismia tutkiviin tai sivuaviin ryhmiin olette olleet yhteydessä? Mitä positiivisia ja mitä omasta mielestänne epämieluisia puolia olette kohdanneet? Miten nuo yhteydet ovat vaikuttaneet itseenne?

Vasemman käden tien yhteydessä yleisimpiä mainittuja ryhmiä ovat yleensä olleet Church of Satan, Temple of Set, Thelema / Crowley, Black Metal -aatteet, Temple of Black Light, & Order of Nine Angles. Oikean käden tiellä vastaavasti teosofia, kristosofia, ruusuristiläisyys, traditionalistit, ja koko yleinen länsimainen mysteeritraditio kabbalan ja alkemistien kautta vapaamuurareihin ja (jo toisaallakin pohdiskeltuihin) uudempiin New Age -piireihin, wiccaa ja uuspakanuutta unohtamatta... Tarjontaa on paljon, kun alueellisuus ei enää rajoita eikä edes hidasta aatteiden tutkimista tai omaksumista.

Erityisen mielelläni kuulisin kokemuksista koskien eri ryhmien kohtaamisia käytännön tasolla, verrattuna ko. aatteiden yksinäiseen tutkimukseen. Mutta jälkimmäiseenkin voi toki ottaa kantaa.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Lux

Re: Yhteytenne muihin seuroihin

Post by Lux »

Käytännössä on tullut oltua yhteydessä hyvin harvoihin tahoihin ja tämäkin vasta ihan viime aikoina; kaikki Nefastoksen mainitsemat yhteisöt, seurat ja tahot on tullut toki kahlattua läpi enemmän tai vähemmän perusteellisesti.

ONA:n traditionaalinen satanismi herätti jokunen vuosi sitten - "testiajalla kahden tien välillä" - aika paljon kiinnostusta lähinnä haastavuutensa vuoksi, ja koen mukaan tarttuneen ihan kehittäviäkin asioita, mutta ei mitään sellaista mitä ei olisi mistään muualta ja hieman paremmistakin lähteistä voinut tulla mukaan. Sen sijaan kaikki hyvin selvästi alaspäin kallellaan oleva materiaali - ihmisuhrit, väkivallan ylistäminen, yleinen naamion palvonta, demonismi ja "jesuitismi" - heidän opeissaan on aika lailla vastenmielistä. Hyvin pitkä kiertotie takaisin alkupisteeseen on nähdäkseni edessä niillä, jotka ONA:n opit imaisevat sellaisenaan.

Traditionaalista maailmankuvaa edustaviin piireihin on tullut oltua lähiaikoina jonkin verran yhteydessä potentiaalisen omakohtaisen yhteistyön merkeissä, mutta siihenpä se sitten jääkin.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Yhteytenne muihin seuroihin

Post by obnoxion »

Jokaiseen yllä mainittuun olen tutustunut, ja joissain tapauksissa myös suuntausten edustajiin henkilöhtaisesti.

Erityisen läheisesti olen ollut tekemisissä Ruotsissa perustetun Dragon Rouge nimisen järjestön kanssa. Minusta kyseessä on lähes ainoa vakavasti otettava, julkisesti Euroopassa toimiva VKP-järjestö. Lisäksi kaikki tapaamani jäsenet ovat olleet poikkeuksellisen erinomaisia ihmisiä.

Tämän lisäksi minulla on läheisiä kontakteja shamanistisiin piireihin.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Yhteytenne muihin seuroihin

Post by Nefastos »

Selkeimmät omat kontaktini ovat olleet OKT-puolella Teosofiseen Seuraan & VKT-puolella BM-alakulttuuriin. Ruusut & risut molemmille:

+ Teosofisen liikkeen alkuperäinen oppi on nähdäkseni poikkeuksellisen lähellä täydellistä totuutta, tietenkin välittäjiensä temperamenttien tuomilla painotuksilla, kuten asia aina on & pitääkin olla. Blavatsky, tuo kaikesta päättäen suoranainen Baba Yaga (noita-akka) lihaksi tulleena, on antanut minulle enemmän kuin on helppo ilmaista. Teosofien suuri kunnioitus tähän ilmoitukseen on siten jotakin ihailtavaa.

- Valtavaa totuudenetsinnän leimua en koskaan löytänyt tältä taholta. Kohtaamani lähestymistapa oli enemmänkin sellainen, että tässähän se totuus on ilmoitettu ja nyt ovat asiat hyvällä tolalla, kunpa vielä muutkin tajuaisivat saman. Omalle luonteelleni tällainen "tulen väistäminen", haluttomuus heittäytyä asiaan täydellä sielullaan, oli sietämätöntä ja mahdotonta. Ymmärrän toki, että sisäänpäinen kirkkoutuminen on hyvin helppo kohtalo mille tahansa henkiselle ryhmälle.

+ BM, koska se lähtee liikkeelle taiteellisesta puolesta, on valtavan elinvoimainen ja upea instrumentti. Taidetta johon liittyy voimakas henkinen kokemus, energia ja aatteellisuus - todella vahva yhdistelmä! Taide, jota voidaan ilmaista niin monilla erilaisilla tavoilla, on erinomainen "uskonto" Saatanalle, jolla niin ikään on niin monia erilaisia aspekteja älyllisestä intohimoiseen ja korostetun aineellisesta korostuneesti henkiseen.

- Paljon rummutettu yksilöllisyyden korostaminen muuttuu näköjään käytännössä vain uuden ja entistä tukehduttavamman naamarin pitämiseksi. Mitä minun nyt pitäisi tehdä ja mitä tahoa kannattaa ollakseni Vahva Yksilö, ajattelee moni BM-satanisti alitajuisesti. Kuten Saatanan kanssa niin helposti käy, valtava energia kuorettuu käännetyksi muotouskollisuudeksi, joka ei ole parempi vaan huonompi asia kuin alun perin vastustetut valheet.

Mutta onnea matkaan näille molemmille (kuten muillekin) ryhmille edelleen. Potentiaalit ovat valtavia, vaikka niiden valjastamisen ponnistuksessa on pulmansa. Täytyy itse pitää silmänsä auki mitkä ovat AT:n selkeimpiä kompastusmahdollisuuksia, ja yrittää jatkuvasti varoa niihin tai niiden vastareaktioihin sortumista.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Lux

Re: Yhteytenne muihin seuroihin

Post by Lux »

Nefastos wrote:Selkeimmät omat kontaktini ovat olleet...VKT-puolella BM-alakulttuuriin.
Niin. Joo. Tosiaan. Kyllähän itselläkin on tuonne puolelle yhteyksiä sekä artistina että levynkansien tekijänä jo yli 15 vuoden ajalta. Nykyisin tosin aika lailla vähän on sen paremmin yhteyksiä kuin yhtymäkohtiakaan suurinta osaa BM:ia kohtaan, kun olen todennut monen muunkin taiteen- ja musiikinlajin heijastelevan hyvin elävästi ja syvästi omaa näkemystä ja maailmankuvaa, ja vielä paremminkin. Rakkaus BM:ia kohtaan taiteenlajina ja musiikkityylinä - mikään ei ole "vain musiikkia", kuten jokainen syvällisempi näkijä tietää - tulee kuitenkin varmasti säilymään loppuiän hyvin voimakkaana.

EDIT: Jos Eino Leino olisi syntynyt 1980-1990 -luvulla, sanottaisi hän vähintäänkin Dark Metallia ellei "depressiivistä black metallia".
Nefastos wrote:+ BM, koska se lähtee liikkeelle taiteellisesta puolesta, on valtavan elinvoimainen ja upea instrumentti. Taidetta johon liittyy voimakas henkinen kokemus, energia ja aatteellisuus - todella vahva yhdistelmä! Taide, jota voidaan ilmaista niin monilla erilaisilla tavoilla, on erinomainen "uskonto" Saatanalle, jolla niin ikään on niin monia erilaisia aspekteja älyllisestä intohimoiseen ja korostetun aineellisesta korostuneesti henkiseen.
Hyvin helppoa allekirjoittaa.
Nefastos wrote:- Paljon rummutettu yksilöllisyyden korostaminen muuttuu näköjään käytännössä vain uuden ja entistä tukehduttavamman naamarin pitämiseksi. Mitä minun nyt pitäisi tehdä ja mitä tahoa kannattaa ollakseni Vahva Yksilö, ajattelee moni BM-satanisti alitajuisesti. Kuten Saatanan kanssa niin helposti käy, valtava energia kuorettuu käännetyksi muotouskollisuudeksi, joka ei ole parempi vaan huonompi asia kuin alun perin vastustetut valheet.
Kuin myös tämäkin. "Me olemme leegio koska meitä on monta" näyttäisi olevan hyvin usein laumahenkisen yksilöllisyyden korostamisen (sic x 666!) varsinainen eetos. Jos tavallinen ihminen ja esim. kirkkouskovainen on usein lähellä "koiraa" tai "lammasta" (laumahenkistä nöyristelijää), VKT:n impulssin alaisuudessa toimivat vahvat persoonat ovat usein taas joko "sikoja" tai "vuohia" näiden termien aineellisessa painotuksessaan (älykkäitä, mutta materialistisia). Se titaaninen ja daemoninen polte mikä Black Metallissa vaikuttaa, vie helposti maailmaan kyllästyneen, keskinkertaisuuteen vihastuneen, liian oikeudenmukaisen, älykkään ja voimakkaan tahdon omaavan persoonan mukanaan - pahimmillaan järjettömyyteen ja lankeemukseen. Tämä on varmasti jokaiselle etenkin nykyajan pyrkijälle tuttu seikka.

Täytyy kuitenkin muistaa myös se, ettei yksilöllisyys etenkään "erikoislaatuisuutena" ole kuitenkaan sekään mikään itseisarvo - kasvottomuudella ja nimettömyydellä on aina kaksi puolta niilläkin. "Active Impersonality!", huudahtaisi traditionaalinen esoteristi.
Locked