Sethian Liberation Movement

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Sethian Liberation Movement

Post by Kenazis »

Mitä mieltä olette Sethian Liberation Movementista (SLM) ja sen Temple of Set kritiikistä. Aika kovaa avautumista, mutta en löydä tuosta silti mitään, joka olisi mitenkään valheellista. Pohtimaan jäin tosin sellaista että Vasemman käden polun yksinä piirteinä on kuitenkin sen vahva ns. tabuttomuus ja toisaalta myös yksilöllisyys. Tekstissä ilmenee hyvin se, miksi Temple of Setiä voidaan pitää jopa vahvasti Oikean Käden Polkuna (maskuliinisuus, korrektius/ympäristön hyväksyntä jne.), mutta eikö ToS rikkoessaan vasemman käden polun perinteistä määritelmää ja näkemystä vastaan, ole tätä kautta juuri vasemman käden polkua?

http://www.zeena.eu/images/stories/writ ... xcerpt.pdf
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Sethian Liberation Movement

Post by Heith »

SLM ei ole minulle ennestään tuttu. En ole myöskään ollut jäsenenä ToSissa, joten voin esittää vain joitain arvioita seurasta tämän tekstin pohjalta.

Itse olen ymmärtänyt Setin heille tarkoittavan ensisijaisesti älyllisyyttä korostavaa jumaluutta, ei niinkään trickster - hahmoa (ja sivukommenttina, en käsitä Odinin imagonsiloittelua- kyseessä ei ole mikään "rakastava isä"- arkkityyppi, vaan jotain aivan muuta), mutta voin tietysti olla väärässä. Mikäli olen ymmärtänyt ToSin perustarkoituksen oikein, Temppeli pyrkii vaalimaan mustaa liekkiä maailmassa. Sitä en tiedä mitä metodia he tähän käyttävät tai mitä he tarkalleen ottaen tällä tarkoittavat.

On totta, että olen itsekin saanut ToSista monia sellaisia mielikuvia mitä tässä tekstissä esitetään. Ehkä pitkin kuvaus VKP:sta mitä olen lukenut Temppelin sisällä olleelta henkilöltä on Thorssonin Lords of the Left-Hand Path- mikä kyllä veti aika monet mutkat suoriksi ja oli muutenkin jotenkin niheää luettavaa. En osaa antaa suoraa esimerkkiä mikä minua kirjassa häiritsi, sillä luin sen niin pitkän aikaa sitten ja lahjoitin tarpeettomana pois.

Mitä tulee yhteiskunnan lakien noudattamiseen, minusta on täysin ymmärrettävää että ToS alleviivaa sitä ettei rikolliselle toiminnalle ole Temppelissä tilaa. Tätä en näkisi herjaamisen arvoiseksi asiaksi.

Onkohan niin että tämän kirjoittaja on LaVeyn tytär Zeena LaVey? Näkemieni haastattelujen perusteella minulla on aika alhainen ja egosentrinen mielikuva hänestä, mutta kenties aika kasvattaa.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Sethian Liberation Movement

Post by Kenazis »

En minäkään tuosta Sethian Liberation Movementista oikeastaan mitään tiedä, mutta sain käsityksen että se on eräänlainen "back to the traditional (eastern) LHP" - suuntaus, jossa vaikuttaa vahvasti tantrinen buddhalaisuus ja, jonka keskiössä on Seth-jumala (Setin Temppelin Set- jumala historiallisesti korrektimmin nähtynä).
Heith wrote:Mitä tulee yhteiskunnan lakien noudattamiseen, minusta on täysin ymmärrettävää että ToS alleviivaa sitä ettei rikolliselle toiminnalle ole Temppelissä tilaa. Tätä en näkisi herjaamisen arvoiseksi asiaksi.
Käsitin niin että Zeena kritisoi nimenomaan VKP- tradition pohjalta Setin Temppeliä, joka ei ota rehellisesti huomioon VKP:n todellisia juuria ja päämääriä, joihin kuuluu enemmänkin itsensä tekeminen "yhteiskunnan ulkopuoliseksi", erakoksi, kaikkia normeja ja tabuja rikkomalla. Siis ei suoranaisesti rikollinen toiminta vaan epä-korrekti toiminta.
Heith wrote:Onkohan niin että tämän kirjoittaja on LaVeyn tytär Zeena LaVey? Näkemieni haastattelujen perusteella minulla on aika alhainen ja egosentrinen mielikuva hänestä, mutta kenties aika kasvattaa.
Sama Zeena. Tosin on hyvä tietää (jota Zeena Schreck ja Nikolas Schreck itsekin painottavat paljon) että molemmat ovat olleet Tantrisen Buddhalaisuuden harjoittajia jo 90-luvun puolesta välistä alkaen ja vanhat haastattelut eivät enää kerro heidän nykyisestä ajattelustaan. tuo taitaa olla ainoa uudempi haastattelu, jos kiinnostaa vilkaista: https://www.youtube.com/watch?v=hurX8Tp3Mys
"We live for the woods and the moon and the night"
Vanadís

Re: Sethian Liberation Movement

Post by Vanadís »

Mielenkiintoista, että Zeena kritisoi ToS:ia osittain samoista asioista, mistä hän sai osakseen kritiikkiä ollessaan itse Temppelin jäsenenä/vaikuttajana. Zeenaa ja aviomiestään kritisoitiin aikanaan voimakkaasti mm. siitä, että he pyrkivät keskittämään valtaa itselleen ja omille näkemyksilleen. Heidän lähtönsä jälkeen on entisestään vahvistettu päätösvallan jakamista monille ihmisille ja tietysti vuosien kuluessa myös koko ToS on muuttunut siitä, mitä se oli Zeenan aikoina.

En näe ristiriitaa siinä, että ToS painottaa miten tärkeää on, että jäsenet eivät ole rikollisia tai edistä Temppelin sisällä esimerkiksi poliittisia agendojaan. Sen sijaan näen Temppelin toiminnassa paljonkin perinteistä VKP-toimintaa ja normien sekä tabujen rikkomista. Nämä ovat kuitenkin yksilön tai jonkun Temppelin järjestön sisäistä maagista toimintaa, eikä niitä ehkä ranttailla ensimmäiseksi julkisiin esityksiin toiminnasta. Luulen, että Zeenalla on edelleen jalka tukevasti siellä iskän perinnössä ja laveylaisessa näkemyksessä toiminnasta. ToS on kasvanut tietoisen ihmisen kehitykseen painottautuvaksi järjestöksi ja silloin työkaluina saattaa vilahtaa Rakkaus ja Hyvän tekeminen, mitkä ehkä perinteisestä laveylaisesta näkökulmasta voivat tuntua oudommilta. AT:n jäsenille taas tutummilta.

Maskuliinisuutta en suoraan allekirjoita, Setin Ylipapi(ttare)n virkaa eli järjestön korkeinta virkaa hoiti juuri yhdeksän vuoden ajan nainen, ja naisia on paljon muillakin keskeisillä paikoilla. Mutta se on totta, että moni tekee työtä maskuliinisten jumalien kanssa, olivatpa kyseessä sitten Set, Horus, Odin tai Shiva. Jos katsellaan Temppelistä kirjoja kirjoittaneita, on suuri osa miehiä ja niin varmaan aktiivisten toimijoiden joukossa onkin. Sama juttu tuntuu olevan monessa muussa järjestössä, mutta tätä onkin sivuttu toisessa topicissa.

Jos jota kuta kiinnostaa rupatella ToSista, niin minua voi nykiä hameenhelmasta Salon/Turun avoimissa miiteissä. En tosin voi puhua järjestön puolesta saati virallisena äänitorvena, mutta omia kokemuksiani ja näkemyksiäni voin tietysti valottaa. Sen sijaan Zeena vrs. ToS en viitsi ottaa enempää kantaa, koska asioissa on aina kaksi puolta ja en ole hyvin perillä Zeenan menneistä tai nykyisistä kuvioista.
Locked