Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko

Post by Kenazis »

Ajattelin lisätä aiheen "mormonismista" ja Jehovan Todistajien opista, mutta lähdetään toisesta ensin. Onko joku tutkinut näitä kahta oppia tarkemmin? Itse olen jonkin verran tutkinut ja pakko sanoa, että erikoisempia uskomuksia saa hakea (näin suuresti levinneitä siis). Molemmilla on mielestäni erikoinen sekoitus kristinuskoa ja aivan jotain muuta. Osa opeista on mielestäni "parempia" kuin kristillisellä kirkolla, mutta osa taas "huonompia". Esim. Map-kirkon toinen opinkohta "2. Me uskomme, että ihmiset saavat rangaistuksen omista synneistään, eivätkä Aadamin rikkomuksesta." on mielestäni sellainen, joka parantaisi ev.lut. kirkon oppia huomattavasti (toisaalta se veisi siltä juuri sen perustuksen).

Muutamia oppeja / näkemyksiä mainitakseni:

- Jumala on aiemmin ollut normaali ihminen, joka on kehityksessään edennyt korkealle tasolle. Jumalalla on lihaa ja luuta oleva ruumis (huom. ei verta). Jokainen voi kehittyä sellaiseksi kuin Jumala.

- Jeesus ja Lusifer/Saatana ovat veljiä. Lusifer halusi pelastaa koko ihmiskunnan pakolla, mutta Jeesus vaati, että ihmisillä olisi vapaa tahto. Jeesuksen näkemys pääsi voitolle ja tämän vuoksi Lusifer aloitti kapinansa.

- Jumalia on lukematon määrä. Ihminen kehittyy Jumalaksi ja saa/rakentaa oman maailmansa, jonka jumalana hänen on tarkoitus toimia.

- Mormonit kastavat kuolleita sukulaisiaan mormoniuskoon, koska ainoastaan mormonikirkkoon kastetut pääsevät korotukseen.

- Taivaassa on kolme tasoa. Alhaalta ylös:

1. Telestinen
2. Terrestrinen
3. Selestinen
(4. Korotus)

Alimpaan pääsevät katuvat synnintekijät, terrestiselle ns. hyvät ihmiset, jotka eivät ole ottaneet vastaan mormonikirkon sanomaa. Ylimpään eli selestiseen pääsevät mormonit. Selestisellä tasolla on vielä neljäs taso (korotus), tänne pääsevät oppia täydellisesti seuranneet mormonit. Selestisellä tasolla asuvat Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ja siellä asuvat tuntevat täydellistä onnea ja saavat asua heidän kanssaan. Alemmilla tasoilla ihmiset palkitaan tekojensa mukaan, mutta he eivät saa asua Taivaallisen Isän ja Jeesuksen kanssa.

- Jumala / Taivaallinen Isä asuu planeetalla nimeltä Kolob (huom. Jehovan todistajien Jumala asuu Alcyonella).

Mormonien opeissa on selvästi näkyvissä mm. Vapaamuurari-vaikutuksia, aivan kuten on jäänteitä teosofisista opeista ja Swedenborgin ideoista. Näitä ei tietenkään myönnetä nykyään, mutta varsinkin alkuaikoina nämä olivat selkeämmin nähtävissä.

Sana vapaa!
"We live for the woods and the moon and the night"
Sothoth
Posts: 126
Joined: Fri May 28, 2010 1:18 pm

Re: Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko

Post by Sothoth »

Ihan mielenkiintoisten ajatusten pohjalle periaatteessa kyllä näköjään mormoniuskontokin rakentuu, mutta yhdistettynä jonkinlaiseen oikeaoppiseen me vs. muut ajatteluun ei sitten enää homma niin lupaavalta näytäkään. The Process Church of The Final Judgment sen sijaan edusti tietyssä mielessä jopa eräänlaista proto -AT meininkiä, vaikka vähän semmosen "läppälahkon" kuvan olen tuosta saanut. :) Mm. tässä Sabbath Assemblyn biisissä lauletaan ko. liikkeen teologisista näkökannoista. We come from the One!
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko

Post by Nefastos »

Kenazis wrote:Näitä ei tietenkään myönnetä nykyään, mutta varsinkin alkuaikoina nämä olivat selkeämmin nähtävissä.


Yksi erittäin kiinnostava piirre uskontojen tutkimuksessa, harjoittamisesta nyt puhumattakaan, on siinä, kuinka eri asioita uskonnollinen tunne tai uskonnollinen sosiaalisuus on kuin se mitä ko. uskonnossa "virallisesti" uskotaan. Helppona esimerkkinä vaikkapa Suomen evankelisluterilaisen enemmistön erittäin yleiset uskomukset koskien kummittelua, sielunvaellusta, ym. asioita, jotka eivät kirkon viralliseen oppiin oikeastaan ollenkaan sopisi. Vastaavasti moni virallinen opinkappale loistaa poissaolollaan käytännön ihmisten elämästä, eikä näitä asioita edes ymmärretä omaan uskoon periaatteessa kuuluvan. Harva uskoo "kuten pitäisi", & eksoteriaa painottava ihminen etenkin voi helposti kuulua kulttiin josta ei edes tiedä, mitä kaikkia uskomuksia se pitää sisällään.

Katsotaanpa mormoniuskomuksia okkultismin näkökulmasta... (Yleensähän kaikkien hämärien uskomusten taustalla on jonkinlainen muistuma okkulttisesta symboliikasta, joka on tajuttu tai tulkittu vähän sinne päin!).

- Jumala on aiemmin ollut normaali ihminen, joka on kehityksessään edennyt korkealle tasolle. Jumalalla on lihaa ja luuta oleva ruumis (huom. ei verta). Jokainen voi kehittyä sellaiseksi kuin Jumala.


Kiitämme: Usko askensioon, deifikaatioon, ihmisen evolutiiviseen mahdollisuuteen & päämäärään kasvaa lopulta korkeammaksi olennoksi on yksi okkultismin päätekijöitä.

Moitimme: Että mitä tahansa korkeaa olentoa pidettäisiin "jumalan" (epämääräisellä artikkelilla) sijaan "Jumalana" (määräisellä artikkelilla) on parhaimmillaankin jonkinlaista heimosuskollisuutta, joka nykyaikana kostautuu yleensä vaikeasti. "Liha" & "luu" ilman verta on myös käsitettävä symbolisesti. (Englanninkielisellä foorumilla puhuttiin juuri siitä, kuinka ihmisen veri edustaa demonien/himojen kollektiota ja de facto jopa on se.)

- Jeesus ja Lusifer/Saatana ovat veljiä. Lusifer halusi pelastaa koko ihmiskunnan pakolla, mutta Jeesus vaati, että ihmisillä olisi vapaa tahto. Jeesuksen näkemys pääsi voitolle ja tämän vuoksi Lusifer aloitti kapinansa.


Tämä on erittäin mielenkiintoinen myytti. Kiehtovaa on myös se, että saman myytin muunnelmissa "vapaan tahdon" vaatijana ihmiselle voi olla myös Lucifer, siinä missä Jeesus/Kristus edustaa kyseenalaistamatonta uskollisuutta Isää kohtaan.

- Jumalia on lukematon määrä. Ihminen kehittyy Jumalaksi ja saa/rakentaa oman maailmansa, jonka jumalana hänen on tarkoitus toimia.


Kyllä minä tämän allekirjoitan. Eri asia on, taipuuko ihmismieli nykyisillä kehitysasteillaan ymmärtämään, mitä tällä tarkoitetaan. Mutta samanhan voi sitten sanoa melkein kaikista uskonnollisista mysteereistä.

- Mormonit kastavat kuolleita sukulaisiaan mormoniuskoon, koska ainoastaan mormonikirkkoon kastetut pääsevät korotukseen.


Edellisten valossa on jo tullut selväksi, että mormonien jumala olisi oikeastaan kirjoitettava pienellä alkukirjaimella. Siten maagiset rituaalit, kuten kuolleisiin suunnatut taikavaikutukset, luonnollisesti myös voivat vaikuttaa, enemmän tai vähemmän, riippuen siitä kuinka taitavasti ne läpikäydään. Pahimmillaan kyse olisi tietysti sellaisesta nekromantiasta jossa kuollut omainen pakotetaan kohti tilaa johon se/hän ei halua mennä, mutta pitäisin erittäin epätodennäköisenä, että nykyisissä kasteriiteissä olisi voimaa pakottaa ketään minnekään.

- Taivaassa on kolme tasoa. Alhaalta ylös:

1. Telestinen
2. Terrestrinen
3. Selestinen
(4. Korotus)


Jopa hindulais-teosofinen turiya ("neljäs" tila, henkinen heräymyksen tila valveen & unen takana) on päässyt mukaan?

- Jumala / Taivaallinen Isä asuu planeetalla nimeltä Kolob (huom. Jehovan todistajien Jumala asuu Alcyonella).


Suhtautuisin skeptisesti jumaliin, jotka eivät halua jakaa samaa planeettaa palvojiensa kanssa, vaan pitävät parempana tarkkailla asioita valovuosien päästä.

Pistää toki miettimään blasfemiakäytäntöjäkin uudelleen, jos se mitä herjaa ei olekaan ajatusrakennelma universaalista Isästä tai käytännössä passiivinen (tai oikeammin: myös blasfemian takana oleva) absoluutti, vaan jonkinlainen muinainen voimaolio avaruuden syvyyksissä...
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Markion
Posts: 4
Joined: Mon Jun 17, 2013 4:06 pm

Re: Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko

Post by Markion »

Täytynee pitkästä aikaa aktivoitua tällä foorumilla, kun tässä ketjussa oli parikin asiaa jotka kiinnostavat.
Itse olen aina mielenkiinnolla tutkinut eri uskontoja ja suuntauksia meillä ja muualla, ja täytyy todeta että mitä ristiriitaisempia, sen mielenkiintoisempia, joten erityisesti Jehovan todistajat ja mormonit ovat olleet otollisia kohteita. Pidän itseäni aika hyvin perehtyneenä kummankin oppeihin ihmiseksi, jolla ei ole henkilökohtaisesti mitään tekemistä näiden liikkeiden kanssa.

Jostain syystä jota en itsekään täysin tiedosta, mormoneihin suhtaudun näistä kahdesta selvästi positiivisemmin. Ei tulisi ikinä mieleenkään mennä Jehovan todistajien tilaisuuksiin, mutta mormoneihin olen käynyt tutustumassa paikan päällä peräti kolme kertaa. (Olen aika ylpeä itsestäni! :D ) Minuun ei tehnyt vaikutusta mikään muu kuin se, miten hyvin amerikkalainen lähetyssaarnaaja oli oppinut suomea!
Lisäksi Jehovan todistajat ovella ovat pelkästään kiusallisia, mutta mormonilähetyssaarnaajia vastaan minulla ei ole mitään - joskin myönnän, että he ovat jopa jonkinlainen fetissi minulle, seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvalle, he kun yleensä ovat nuoria miehiä (nykyään kyllä myös naisia), ja niin puhtoisia ja viattomia olemukseltaan... ;)
Tietysti ennen kaikkea tästä samasta syystä on pakko suhtautua tietyllä varauksella; sääli niitä, jotka kasvavat kyseisen liikkeen piirissä, ja tajuavat olevansa jotain muuta kuin heteroja. Muuten voisi kyllä olettaa, että kun tietoa on niin paljon saatavissa, kukaan ei täysin ummikkona anna "käännyttää" itseään johonkin, joka sitten tulee aiheuttamaan ongelmia - mutta valitettavasti tiedän kyllä omakohtaisestikin ettei se ole niin yksinkertaista.

Jokatapauksessa muistan aina kun eräässä porukassa kerroin mitä tiesin mormonien "kummallisista opeista", joille sitten naureskelimme; jälkeenpäin häpesin itseäni kun tajusin, että uskon itse asioihin joita muut pitäisivät vähintäänkin kummallisina.

Aloin joskus myös lukea Mormonin kirjaa, mutta en sitä kauan jaksanut; aivan liian "vanhatestamentillista" tyyliltään.
Sothoth wrote: The Process Church of The Final Judgment sen sijaan edusti tietyssä mielessä jopa eräänlaista proto -AT meininkiä, vaikka vähän semmosen "läppälahkon" kuvan olen tuosta saanut.
Minulle juuri The Process Church of the Final Jugdment on ollut erittäin antoisa löytö, joka tuntuu läheiseltä. Kattavin netistä löytämäni kokoelma heidän kirjoituksiaan löytyy täältä: http://www.scribd.com/doc/27388517/The- ... -Documents.
Itse olen kääntänyt mm. seuraavan kirjoituksen: http://christusinnobis.blogspot.fi/2012 ... en-ja.html
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko

Post by Tulihenki »

Kenazis wrote:Jehovan todistajien Jumala asuu Alcyonella.
Tätä ajatusta en tiennytkään.

Vaikuttaa, että mitä kauemmaksi uskonnon ''perustamisen'' jäljiltä tullaan, sen aineellisemmiksi henkiset asiat muuttuvat.

Kyselin hiljattain eräältä helluntalaiselta (ollut sitä jo melkein 40 vuotta), mitä hän ajattelee tälläisistä ilmiöistä, kun Saturnuksen ympärille on mahdollisesti muodostumassa uusi kuu. Vastaus oli, että Jumala luo lisää tilaa taivaaseen menijöille.
User avatar
RaktaZoci
Posts: 307
Joined: Tue Feb 05, 2013 10:32 pm
Location: Salo

Re: Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko

Post by RaktaZoci »

Tutustuin myös itse Process Church...:n fra Sothothin mainitsevan Sabbath Assembly-yhtyeen kautta. Jostain syystä suurin osa Svart Recordsin julkaisuista tuntuu päätyvän arvostelumielessä postilaatikkooni, mutta tässä tapauksessa jouduin tekemään hieman enemmän taustatyötä kuin normaalisti. Yhtyeen/kirkon katsontakannat olivat kuitenkin varsin kiinnostavia ja tämänlainen ideologinen pohja antoi myös ponnetta kokonaisuuteen yhdistettynä musiikilliseen ulosantiin.

Itselläni onkin arvioidessa usein läsnä tietynlainen gut-feeling tunnetason muutoksiin, joka näkyy myös kirjoitustyylissä. Teksti luettavissa täältä:
http://kaaoszine.fi/sabbath-assembly-quaternity/
die Eule der Minerva beginnt erst mit der einbrechenden Dämmerung ihren Flug.
-Hegel
Locked