Eckhart Tolle

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
Mars
Posts: 186
Joined: Wed May 15, 2013 1:54 pm

Eckhart Tolle

Post by Mars »

Eckhart Tolle on kenties mielenkiintoisin hahmo viime vuosina hengellisyyden "mainstreamissa". Ulkoisesti hän täyttää kaikki new age -gurun kriteerit (käsitteellisesti helppo ja yksinkertainen oppi, helposti lähestyttävä ja miellyttävän oloinen hahmo, suosio Oprahin ja muiden julkkisten parissa), mutta muutama vuosi sitten Läsnäolon voima -teoksen luettuani jouduin nöyrtymään ja toteamaan että jotain tässä on. Kirjan lukeneena voin sanoa että vaikka se on selvästi kirjoitettu helposti luettavaksi ja ymmärrettäväksi, on itse ydin kaikkea muuta kuin helppoa selfhelp-genren egon palvontaa tai feelgood-tavaraa, päinvastoin kirja puhuttelee erittäin suoraan ja jopa melko raa'asti. Juuri tästä syystä Tollen valtava suosio on melko yllättävää. Mitään varsinaisesti uutta Tolle ei ole tietenkään keksinyt eikä väitäkään niin tehneensä, mutta hänen esittämistapansa on sekä ytimekäs että lukijaa haastava. Myöhempi kirja Uusi maa tai muut teokset eivät ole minulle tuttuja.

Voisin kuvitella että Tollen hahmo ja hänen ympärillään pyörivä hysteria on omiaan karkoittamaan jokaisen satanistin, mutta ehkä allaoleva puheenvuoro herättää kiinnostusta.
http://www.youtube.com/watch?v=1Ja75T5wF1U

Onko lautalaisilla mitään mielipiteitä ko. hahmosta?
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Eckhart Tolle

Post by Insanus »

:) Kyllä useampikin veli on muistaakseni Läsnäolon Voimaa kehunut ja itseltänikin se löytyy hyllystä. "Heräämisestä heräämisen" oivaltava opetus saa hymyilemään ja tuo kyseinen kirja on ollut ainakin minulle sellainen lempeän näkökulman tarjoaja armottomuuteen tai toisin päin. Tollesta muuten en tiedä yhtään mitään, pitääkin pistää heti korvan taakse josko sattuisi lähiaikoina törmäämään johonkin hänen muuhun teokseensa.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Eckhart Tolle

Post by Benemal »

En ole lukenut, enkä lue, mutta jonkin luennon katsoin joskus. Sain sellaisen omahyväisen virnuilijan vaikutelman ja sisältö oli sellaista kivaa ja positiivista. Ehkä juuri sopiva uusi guru Jenkeille.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Eckhart Tolle

Post by Kenazis »

Mielestäni Tollen virnuilun takana on ihan ideaakin. Saan saman tyylisen kuvan Krishnamurtin, UG Krishnamurtin ja Tollen horinoista = erittäin yksinkertaista ja juuri siksi vaatii paljon pohdintaa. Tosin Tolle on näistä kolmesta selkeästi helpoimmin lähestyttävä...jos ei virnuilu ja kikattelu karkoita heti alkuun, jonka ymmärrän henkilökohtaisesti hyvin.

Luin yhden Tollen kirjan ja se riittää myös minulle.
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Eckhart Tolle

Post by Benemal »

Myös Hollywood staroilla on karkoittava vaikutus näissä yhteyksissä, vaikka pitäisikin kyseisestä (Jim Carrey) starasta.
Locked