Muinaisskandinaavinen uskonnollisuus & riimuviisaus

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
Sûrya-Ishtara
Posts: 42
Joined: Wed Jun 02, 2010 10:30 am
Contact:

Muinaisskandinaavinen uskonnollisuus & riimuviisaus

Post by Sûrya-Ishtara »

Tämän kirjoituksen oli alunperin tarkoitus tulla muuhun käyttöön, mutta parempi hyödyntää vaikkapa täällä, jos aihe kilvoittaa tämän myötä syvempääkin keskustelua.

Aiheesta todella tynkä esitys tässä, luultavasti vielä päivittelen tässä ajan myötä alkuperäistä viestiä kokonaisvaltaisempaan asuun.

Diagrammit ovat muista internet-lähteistä otettuja.

- - - - -

Pyrin käsillä olevassa tekstissäni tuomaan esille muinaisskandinaavisen riimuperinteen perusteita, sekä esittämään muutamia pointteja sen puolesta, kuinka Azazelin Tähden filosofia ja riimuviisaus voitaisiin niin teoreettisesti kuin käytännöllisesti sulauttaa yhteneväiseksi välineeksi henkisessä pyrinnössä kohti satanistista ihannetta: äärimmäisen Yksilöllisyyden löytymistä Kaikkiallisuudessa.

Aluksi voidaan pohtia muutamia kysymyksiä: onko mahdollista yhdistää erilaisista kulttuurisista konteksteista olevien järjestelmien essentiaalisimmat ideat koherentinksi kokonaisuudeksi? Sekä kielteinen ja myöntävä vastaus kysymykseen ovat molemmat allekirjoittaneen mielestä päteviä; jos ajatellaan järjestelmien näennäistä erilaisuutta kulttuurillisten, maantieteellisen, kollektiivis-psykologisten faktioden kautta, niin päästään ajatukseen, että oppijärjestelemien formaalit ideat ovat yhteensovittamattomissa asiasisältöjen erilaisuuden vuoksi. Mutta kun otetaan teosofis-platoninen kanta siihen, että alkuperäiset ideat ja arkkityypit ovat kuolemattomia, yli-aikaisia, täten muuttumattomia, niin siten minkään määriteltävissä olevan asian sisäinen olemus on pohjimmiltaan aina sama, vaikka muoto ottaa lukemattomia formaatteja luodun ja luomattoman välillä.

Riimut ja riimukirjoitus ovat historiallisten tutkimusten mukaan alunperin germaanista juurta, kuitenkin myöhemmin kristinuskon levitessä laajemmalle ja vakiinnuttaessa asemansa riimukirjoituksessa käytetty aakkosto korvattiin latinalaisella vastineella. Historiallisiin seikkoihin sen enempää puuttumatta, riimut ovat olleet tiedettyjä monilla alueilla (Skandinavia, Pohjois- ja Keski-Eurooppa) ennen kristinuskon valtaannousua.. Riimut voidaan jakaa kolmeen tunnetuimpaan pääjaostoon, sekä näistä johdettaviin modifikaatioihin - alla lueteltuna nämä kolme:

1) Vanhempi Futhark -kirjaimisto ('Elder Futhark')

2) Anglo-saksoninen Futhark -kirjaimisto ('Anglo-Saxon Futhark')

3) Nuorempi Futhark -kirjaimisto ('Younger Futhark')


Muita varteenotettavia sovellutuksia riimuista on Uthark-teoria, jonka alkuperäisenä kehittäjänä oli filologisti Sigur Agrell 1930-luvun tienoilla; nyttemmin teoriaa ollaan uudelleen herätetty Dragon Rougen perustajan, Thomas Karlssonin johdolla. Tämän teorian mukaan muissa riimuaakkosista ensimmäinen eli 'F' (Fehu) siirretään viimeiseksi - aakkosto täten alkaa 'U' (Uruz) -riimusta. Tämä tulkinta on looginen siinä mielessä, kun Uruz-riimu pohjautuu kesyttämättömän härän eli kesyttämätömän voiman ideaan; riimusyklin päätöspiste kulminoituu Fehuun, lauhkeaan karjaan, eli läpikäydyn voiman hallintaan ja tästä johtavaan balanssiin. Vastaavana analogiana Mithras-myytti ajanee asiansa: myytissä Mithras ratsastaa härällä pidellen tämän sarvista kiinni siihen asti, kunnes härkä on käyttänyt voimansa Mithraan selättämiseksi, kuitenkin epäonnistuen tässä. Mithras lopuksi uhraa tämän härän tikarillaan, osottain suosiotaan sisäiselle Auringolleen. Tässä kontekstissa villihärkä on synonyymi elementaarisille voimille, joita neofyytti oppii hyödyntämään henkisessä työssään.

Vanhemman Futhark -kirjaimiston 24 riimun lisäksi yksi oleellisimmista konsepteista on myös muinaisskandinaavisen kosmologisen järjestelmän Yggdrasil-elämänpuun 9 maailmaa, joihin riimut ovat liitoksissa.

RIIMUT

Image

MAAILMAT

Image
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Muinaisskandinaavinen uskonnollisuus & riimuviisaus

Post by obnoxion »

Tämä on aihe josta itselläni on vain perustietoja, mutta johon olen ottanut asiakseni perehtyä syventävästi.

Kattavaan esittelyyn lisäisin tällä erää yksittäisen huomion, joka on jäänyt mieleeni yhdestä keskustelusta riimuista paremmin kiinnostuneen henkilön kanssa. Hän puhui siitä miten riimujen mudot voi nähdä puiden oksistoissa. Ja tämä oli minusta äärettömän inspiroivaa. Pidän hyvin tärkeänä sitä että ympäristöstä ja luonnosta tulisi mahdollisimman kirkas peili henkiselle orientaatiolle. Ja on hyvin merkittävä ajatus että tämä pyhä riimukieli on nähty juuri näissä samoissa puissa joita näen ympärilläni joka päivä. Se on antanut aivan uuden ulottuvuuden ajatukselle luonnon kirjasta.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Muinaisskandinaavinen uskonnollisuus & riimuviisaus

Post by Nefastos »

Sûrya-Ishtara wrote:Tämän kirjoituksen oli alunperin tarkoitus tulla muuhun käyttöön, mutta parempi hyödyntää vaikkapa täällä, jos aihe kilvoittaa tämän myötä syvempääkin keskustelua.


Kiitos tästä esityksestä! Kuten Obnoxionkin sanoi, myös minulla on aiheesta kovin vähän tietoja, vaikka se on niin kiehtova. Mutta se kuinka riimut (tai yhtä lailla muiden aakkostojen kirjainmerkit), kieli, sisäinen tai ulkoinen kulttuuripohja => ajattelun ikään kuin peruskäsitteet (logos) & näiden kautta tehtävä maaginen luomistyö osuvat yhteen, on sen sijaan tullut paljonkin pohdittua lähiaikoina.

Kun mennään aivan näin perusteissa, voisin tarttua vaikka siihen, millä tavoin linkittämäsi maailmat (kaaviokuva puusta) vertautuvat omaan seitsenprinsiippiseen malliimme, eli kahteen erisuuntaiseen kolmioon & ristiin keskellä. Tuntuisi siltä että tällaisessa vertailussa skandimytologian kolme ylintä maailmaa voitaisiin ehkä yhdistää hieroglyfisen avaimen ylimpään kolmioon & kolme alinta vastaavasti alempaan kolmioon, jolloin kolme keskistä maailmaa ilmentäisivät keskellä olevaa pyörivää ristiä (svastika).

Hakaristissähän meillä on koko ajan feminiininen & maskuliininen viiva, joissa kummassakin on lisäksi vielä vastaviivansa omalla rajallaan, kahtia jaettuna; & pyörivänä rakenteena nämä kaksi koko ajan muuttuvat toisikseen. Tämä jatkuva m. & f. toisikseen tuleminen synnyttää sen kosmisen (ja inhimillisenkin) hierron, kitkan, josta luomisen loiste syntyy. ...Ja tuska, sikäli kun prosessiin liittyy vanhojen järjestelmien vielä käsittelemätöntä sakkaa, joka vaikeuttaa rytmiikkaa tuomalla siihen atavistisen elementin.

Jos tämä hypoteesi vastaavuuksista otettaisiin lähtökohdaksi, meillä olisi:

Korkeampi (kuolematon) kolminaisuus:

Aesir - âtma
Vanir - manas
Haltiat - buddhi

Alempi (kuolevainen) kolminaisuus:

Tulijättiläiset - kâma
"Jää & usva" - kâma manas
"Kuolleet" - linga sharîra

Keskinen ristin maailma:

Varjohaltiat - ida-prâna (feminiininen)
Jääjättiläiset - pingala-prâna (maskuliininen)
Ihmiset - sushumna-prâna (kaikkien mahdollisuuksien tila => fyysinen olemassaolo)

Jos mytologiaa tuntisi paremmin, olisi kiehtovaa sen valossa puntaroida, kuinka hyvin tämä hypoteesi osuisi kohdilleen, & mikäli se osuisi, millaisia painotuksia rakenne pohjoisen ajatusmaailmassa olisi saanut.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Sûrya-Ishtara
Posts: 42
Joined: Wed Jun 02, 2010 10:30 am
Contact:

Re: Muinaisskandinaavinen uskonnollisuus & riimuviisaus

Post by Sûrya-Ishtara »

obnoxion wrote:Hän puhui siitä miten riimujen mudot voi nähdä puiden oksistoissa. Ja tämä oli minusta äärettömän inspiroivaa. Pidän hyvin tärkeänä sitä että ympäristöstä ja luonnosta tulisi mahdollisimman kirkas peili henkiselle orientaatiolle. Ja on hyvin merkittävä ajatus että tämä pyhä riimukieli on nähty juuri näissä samoissa puissa joita näen ympärilläni joka päivä. Se on antanut aivan uuden ulottuvuuden ajatukselle luonnon kirjasta.
Näkisin, että riimut ja niiden muistuttamat muodot ovat luonnon ts. logoksen ilmentämää arkkityyppistä kieltä samaan tapaan kuin huomaamme planetaaristen vastaavuuksien olevan samaa perimmäistä mallia mikro- ja makrokosmisella mittapuulla. Subjektiivisen kokemuksen näkökulmasta voin myös sanoa aikajaksojen, jolloin tietty riimu on ns. ollut työstön alla, on myös ollut näkyvät ilmiönsä muissakin ympärillä olevissa tapahtumissa, joihin on tullut kiinnitettyä huomiota. Toisin sanoen riimuvoimat toimivat jokapäiväisessä elämässämme, eri asia pystyykö yksilö havannoimaan näiden voimien ilmentymistä.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Muinaisskandinaavinen uskonnollisuus & riimuviisaus

Post by Kenazis »

Mielestäni kaksi erilaista näkemystä voidaan perustella skandinaavian mytologian jumala etc. rotujen ja hieroglyfisen avaimen suhteen. Ensimmäinen ja perinteisempi on tuo Nefastoksenkin yllä hahmottelema. Toisenlaisen esittää Vexior kirjassaan "Gullveigarbok". Vaikka Vexiorin näkemysten taustalla on Temple of the Black Lightin - traditio (joka tuntuu vähät välittävän muista traditioista ja perinteistä) niiin kirja sisältää päteviä argumentteja puoltamaan ainakin osaa näistä. Esim. Aasat ja vaanit (varsinkin aasat) ovat usein toiminnaltaan moraalittomampia kuin ihmiset, vaikkakin voimallisempia. Aasat siis alempaan kolminaisuuteen. Muspelheim/Surt/tulijättiläiset ja Niflheim ja jääjättiläiset taas ovat vanhempia ja usein voimakkaampia kuin aasat ja vaanit. Myös suurin osa taikuudesta ja viisaudesta saadaan (tai otetaan) jättiläisiltä (esim. Mimir). Comments?

Itse olen nähnyt/hahmotellut tämän "perinteisemmän näkemyksen" näin:

Korkeampi (kuolematon) kolminaisuus:

Asgard & Aesir - âtma
Vanaheim & Vanir - buddhi
Ljusalfheim & Haltiat - manas

Alempi (kuolevainen) kolminaisuus:

Ljusalfheim & haltiat - kâma
Svartalfheim & mustat haltiat - kâma manas
Helheim & "Kuolleet" - linga sharîra

Keskinen ristin maailma:

Midgard:Ihmiset - sushumna-prâna (kaikkien mahdollisuuksien tila => fyysinen olemassaolo)

yhdeksän maailman sijoittaminen kuuteen tai seitsemään prinsiippiin tuottaa päänvaivaa...
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Fatuus
Posts: 135
Joined: Thu May 27, 2010 1:52 pm

Re: Muinaisskandinaavinen uskonnollisuus & riimuviisaus

Post by Fatuus »

Nefastos wrote:Kun mennään aivan näin perusteissa, voisin tarttua vaikka siihen, millä tavoin linkittämäsi maailmat (kaaviokuva puusta) vertautuvat omaan seitsenprinsiippiseen malliimme, eli kahteen erisuuntaiseen kolmioon & ristiin keskellä.
Henkilökohtaisesti olen kokenut Yggdrasilin maailmojen asettuvan Azazelin Tähden käyttämän hieroglyfisen avaimen mallinnokseen alustavasti näin:

Ylempi kolminaisuus:

Asgard (aasat) – âtma
Vanaheim (vaanit) – manas
Ljusalfheim (valohaltiat) – buddhi

Yhdistävä risti:

Midgard (ihmiset) – prâna

Alempi kolminaisuus:

Svartalfheim (varjohaltiat/kääpiöt) – kâma
Jotunheim (jotunit) – kâma manas
Hel (kuolleet) – linga sharîra

Svartalfheimin yhdistäisin kâmaan, koska olen tulkinnut kääpiöt ja maanalaiset haltiat alempien halujen heijastumiksi. Kertovaa tämän kannalta on myös Svartalfheimin väen reagointi auringon valoon, jossa ne kivettyvät. Tämän symboliikan kautta voisi vielä koittaa avata alempien halujen merkitystä saagoissa kääpiöllä kuvattujen ylistettyjen kädentaitojen kautta, jossa he louhien ja jalostaen tuottavat maaperästä jumalaisia kulta-aarteitaan (prânan jalostaminen kâmasta).

Jotunheimin näkisin taas kâma manakseen viittaavana, kuvaten alemman egon ja muodollisen älyn potentiaalista titaanisuutta ja tuhovoimaa, vertautuen Saatanaan – Ymiriin ja alkuessenssiin, josta maailmat ovat luodut. Oliko niin, että täällä sijaitsi myös Mimirin kaivo? Täten alemman kolminaisuuden ja aika-avaruuden mysteerien kristalliset vedet asettuisivat hyvin tähän yhteyteen.
Vajrasramana wrote: yhdeksän maailman sijoittaminen kuuteen tai seitsemään prinsiippiin tuottaa päänvaivaa...
Muspelheimin & Nifelheimin asettaisin purushan & praktritin asemassa kehäksi ja keskipisteeksi, eli tässä yhteydessä esitettäväksi kolmioita yhdistävän ristin puolina.

Kuinka fras Nefastos & Vajrasramana perustelisitte buddhi- & manas-yhteydet tahoillanne Vanaheimin & Ljusalfheimin välillä?
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Muinaisskandinaavinen uskonnollisuus & riimuviisaus

Post by Kenazis »

Oho, tuossa hahmottelussani on näemmä tullut pieni lipsahdus, kun haltiat ovat nyt molempien, manaksen että kâman kanssa liitetty yhteen. Eli pidetään ne haltiat siellä ylhäällä ja kâman kanssa Jotunheim & jääjättiläiset. Mimirin kaivo sijaitsee Jotunheimissa.

eli:
Korkeampi (kuolematon) kolminaisuus:
Asgard & Aasat - âtma
Vanaheim & Vaanit - buddhi
Ljusalfheim & Haltiat - manas

Alempi (kuolevainen) kolminaisuus:
Svartalfheim & mustat haltiat - kâma manas
Jotunheim & jääjättiläiset - kâma
Helheim & "Kuolleet" - linga sharîra

Keskinen ristin maailma:
Midgard:Ihmiset - prâna

Vaanit liitän hedelmällisyyden jumalina matriarkaaliseen kulttuuriin sekä feminiinisyyteen ja Aasat taas sodanjumalina patriarkaaliseen kulttuuriin sekä maskuliinisuuteen. Tämän kautta näen vaanien olevan yhdistettävissä buddhiin/rakkauteen ja Aasojen atmaan/tahtoon.

Haltiat olen liittänyt (ajattelun) kirkkauteen, puhtauteen ja selkeyteen sekä tietynlaiseen objektiiviseen tasapainoon. Tämän kautta mielestäni Ljusalfheim sopii manaksen/ymmärryksen prinsiipin kanssa yhteen. Ljusalfheim joidenkin tulkintojen mukaan sijaitsee Vanaheimissä (koska se on Freyrin asuinpaikka?) ja tämän kautta myös sopii näin päin, että ”manas sijaitsee buddhin piirin sisällä”.

Svartalfheimin yhdistän kama manaksen kanssa, koska kääpiöt/maanalaiset haltiat ovat nerokkaita luomaan esineitä (muodollisia asioita) ja sisällyttämään niihin voimaa (esim. sanat/muodot energian "kantajina"). Tämän kautta kääpiöt liittyisivät muotoon sidottuun älyyn ja tieteelliseen/tekniseen kehitykseen, joka on voidaan nähdä järjen saavutuksina.

Jotunheimin liittäisin kâmaan, koska sitä pidetään ”kaaosvoimien” maailmana (tunne-energiat, jotka eivät ole hallinnassa). Mimirin- kaivon näkisin olevan vahvasti linkittynyt piilotajuntaan/tiedostamattomaan. Toisaalta jotunheimin ja svartalfheimin voi vaihtaa keskenään juuri päinvastoin miltei samanlaisin perusteluin.
Frith wrote: Muspelheimin & Nifelheimin asettaisin purushan & praktritin asemassa kehäksi ja keskipisteeksi, eli tässä yhteydessä esitettäväksi kolmioita yhdistävän ristin puolina.
Nuo termit (purusha & praktriti) eivät ole hirveän tuttuja itselle, mutta jotenkin tällä tavoin olen itsekin Muspelheimin ja Nifelheimin sijoitellut (jos ymmärsin termit oikein pienen tutkimuksen jälkeen).
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Muinaisskandinaavinen uskonnollisuus & riimuviisaus

Post by Nefastos »

Frith wrote:Kuinka fras Nefastos & Vajrasramana perustelisitte buddhi- & manas-yhteydet tahoillanne Vanaheimin & Ljusalfheimin välillä?


Minua innoitti tähän arvaukseen vaanijumalten yhteys veneeriseen tyyppiin. Mutta kuten sanottua, omat tietoni skandimytologiasta ovat äärimmäisen hajanaisia.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked