Tärkeimmät salatieteelliset auktoriteettisi

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.

Tärkeimmät salatieteelliset auktoriteettisi

Teosofit (Blavatsky, Bailey, de Purucker, Ervast jne.)
13
25%
Traditionalistinen koulukunta (Guénon, Evola, Schuon, Coomaraswamy jne.)
3
6%
Asatru / Pakana / Wicca kirjailijat
5
10%
Crowley & Thelemalaiset kirjailijat
4
8%
Lavey & Laveylaiset kirjailijat
0
No votes
Kenneth Grant
2
4%
Michael Ford
1
2%
Muut Vasemman Käden Tien lähteet (Temple of Set, Dragon Rouge, TotBL, ONA jne.)
7
14%
Uskonnolliset tekstit ylipäätään
13
25%
Muu(t), mi(t)kä?
3
6%
 
Total votes: 51
Lux

Re: Tärkeimmät salatieteelliset auktoriteettisi

Post by Lux »

Wyrmfang wrote:Olisiko suositella joitain teoksia tähän liittyen, jossa selkeästi hallitsevana tekijänä juuri symboliikan kuvaus ja selvittäminen & mahdollisten positiivisten perusteiden esittäminen "muinaisen viisaustieteen" olemassaolosta? Guenonilta tuli luettua "Reign of quantity & signs of times", mutta sille en lämmenyt yhtään.
Symbolism of the Cross ja Symbols of Sacred Science.

Etenkin jälkimmäinen teos on täysin korvaamaton ja vailla vertaa oleva pyhän tieteen symbolien tutkielma, mutta myös jälkimmäinen on hyvin antoisa ja ristin symboliikkaa syventävä.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tärkeimmät salatieteelliset auktoriteettisi

Post by obnoxion »

Kyllä minä suosittelisin erityisesti tuota "Symbols of Sacred Science"-teosta. Siis kun yhtä kirjaa haluaa aiheesta kokeilla, niin kyllä sen on oltava tämä. Jos tähän yhtään ihastuu, kannattaa hommata joku Coomaraswamyn teos, jossa lähestytään aihetta uskonnollisen taiteen näkökulmasta. Se voidaan kuitenkin todeta ettei René Guénon ole käsittääkseni mitenkään mullistanut tiedemaailmaa, joten en uskalla luvata että tämä tekisi varman vaikutuksen.

Sanotaan vielä, että se mikä uskonnolliselta ihmiseltä nykyään puuttuu on myyttinen mielikuvitus, joka tietyllä tapaa on uskonnon ja jumaluuden läsnäoloa konkreettisimmillaan. Myyttinen mielikuvitus on minusta eräs kriittisin avain siihen miten uskonnosta voi tulla terveellä tavalla kokemuksellista. Tässä on tavallaan se muinaisten luonnontieteilijäin hylätty kivi, jos näin voidaan sanoa: kuinka luonnontiede ja empirismi oli yhtä paljon - tuloksien puolesta voitaisiin kai sanoa että enneminkin - tietoisuuden tai mielen kuin ulkoisen universumin tutkimusta. Jos esimerkiksi väitteet korppikotkan ikuisesta neitsyydestä, tai pelikaanista ruokkimalla poikasiaan omalla sydänverellään eivät ole biologisesti merkittäviä, ne ovat edelleen hyvin keskeisiä huomioita tietoisuuden, tai ainakin mielen rakenteisa.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Tärkeimmät salatieteelliset auktoriteettisi

Post by Wyrmfang »

obnoxion wrote:Kyllä minä suosittelisin erityisesti tuota "Symbols of Sacred Science"-teosta. Siis kun yhtä kirjaa haluaa aiheesta kokeilla, niin kyllä sen on oltava tämä. Jos tähän yhtään ihastuu, kannattaa hommata joku Coomaraswamyn teos, jossa lähestytään aihetta uskonnollisen taiteen näkökulmasta. Se voidaan kuitenkin todeta ettei René Guénon ole käsittääkseni mitenkään mullistanut tiedemaailmaa, joten en uskalla luvata että tämä tekisi varman vaikutuksen.
Tämän laitoin tilaukseen. Jos oma ajatteluni aiheesta osuu yhtään oikeaan, ei ole kovin ihme ettei ole mullistanut tiedemaailmaa koska kyseessä ei ole tieteellisti todennettavat asiat (tai no tietysti esim. antropologian kannalta on merkittävää, jos on olemassa merkittäviä yhtenevyyksiä symbolikielessä, mutta tätä itsessään voitaisiin aivan yhtä hyvin lähteä selittämään mm. biologis/psykologisesti). Positiivisilla perusteilla tarkoitin filosofisia perusteita, jotka antavat enemmän syytä ajatella jonkin puolesta kuin ensisijaisesti jotain vastaan.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Tärkeimmät salatieteelliset auktoriteettisi

Post by Kenazis »

Valikoin kolme sellaista joilla on ollut suuri vaikutus jossain välissä historiaani, mutta niiden vaikutus ei enää välttämättä ole niin suuri kuin monen muun vaihtoehdon.

Eli

Teosofia - Muutti asenteeni parempaan ja kokonaisvaltaisempaan suuntaan ja laajensi ajatteluani käsittämään myös oikean käden polun oleellisena ja tärkeänä (en siis tietenkään tarkoita tällä monoteistisia massauskontoja).

Michael Ford

Ford oli tärkeä alkuaikoina, mutta nyt en arvosta juurikaan Fordin sekavaa tyyliä ja "maallinen menestys ensisijainen tavoite" - asennetta.

Muut vasemman tien lähteet -
Olen ollut aina laajasti kiinnostunut kaikesta VKP:n liittyvästä. Pysyy edelleen kiinnostavina ja inspiroivina teksteinä.

Teosofit (Blavatsky, Bailey, de Purucker, Ervast jne)
Teosofia on se selkeästi tärkein vaikuttaja, joskaan en silti ole mikään "puhdas teosofi". Ervast on ehdottomasti eniten ollut lukulistalla, Blavatskyn tullessa hyvänä kakkosena. Bailey on myös itselleni tärkeä. Besantin tyyli ei koskaan ole kolahtanut samalla tavalla kuin kolme edellä mainittua.

Traditionalistinen koulukunta (Guénon, Evola, Schuon, Coomaraswamy jne.)
Evola ja Guènon odottaa tutustumistaan, mutta en ole vielä päässyt sinne asti. Uskon kuitenkin heidän tekstiensä ja oppiensa olevan sellaisia jotka muodostuvat minulle tärkeiksi.

Asatru / Pakana / Wicca kirjailija
Skandinaavian mytologia on ollut (ja on edelleen) hyvin suuri kiinnostuksen kohde. Asatru ja Wicca eivät oikeastaan kiinnosta. Tosin Thomas Karlssonin ja Edred Thorssonin asatru-henkiset teokset ovat olleet tärkeitä. Myös Vexiorin Gullveigarbok on inspiroiva.

Crowley & Thelemalaiset kirjailijat
Crowley ja Lon Milo DuQuetten kirjat ovat epäsäännöllisen säännöllisesti lukulistalla. Thelemalaisista vaikutteista en niinkään tiedä, mutta mielenkiinnolla olen kyllä lukenut.

Lavey & Laveylaiset kirjailijat
Satanic Bible ja Satanic Rituals luettu, mutta ei juurikaan kiinnosta tämänlainen satanismi.

Kenneth Grant
En ole kirjoja löytänyt enkä lukenut. Kiinnostaisi perehtyä, mutta luulen, että kiinnostus jäisi silti lyhyeksi.

Michael Ford
Ford oli se jonka kautta vasemman käden polkuun ja satanismiin aloin todella perehtyä, joten tärkeitä ovat olleer hänen teoksensa tielläni. Nykyään en anna arvoa juurikaan Fordin ideologialle ja opeille. En myöskään näe Fordin touhuja kehittävinä, vaan herran asenne näyttää olevan aika sama kuin Laveyllä, mutta painottuu enemmän materiaalisiin saavutuksiin. Bonusta silti Laveyhin nähden on se, että joka tapauksessa Ford tuntuu kunnioittavan uskonnollista & traditionaalista näkemystä enemmän.

Muut Vasemman Käden Tien lähteet (Temple of Set, Dragon Rouge, TotBL, ONA jne.)
Kaikki yllämainitut ovat olleet inspiroivia ja antaneet jotain kehittävää.

Uskonnolliset tekstit ylipäätään
Vahvasti nousussa.

Muu(t), mi(t)kä?
Tärkeinä pitäisin vielä Chaos-magick koulukunnan henkilöitä Peter J. Carrollia ja Ray Sherwiniä.
Yhtenä selkeimpänä vaikuttajana Teosofian lisäksi on jooga-traditio, buddhalaisuus ja niiihin liittyvää kirjallisuutta olen lukenut kaikkein eniten (tietenkin myös käytäntöä ollut tältä puolelta eniten). Robert E. Svoboda yksi joka tulee mieleen tästä jooga-kirjallisuudesta.

Tiivistäen tämän kaiken =
Homma lähtenyt selkeästi eri VKP tahoista ja mytologioiden tutkimisesta, siirtyen koko ajan enemmän traditionaaliselle puolelle. Taustalla vahvasti vaikuttaen teosofia ja jooga-traditio.
Alkuun oli selkeästi enemmän tarve saada vain itsevarmuutta, tietoa yleisesti ja työvälineitä (VKP, psykologia ja kaaos-magian/ToS etc. "amoraaliset/neutraalit" menetelmät). Nyt on syventymisen ja laajentamisen aika (traditionaaliset ja uskonnolliset tekstit, filosofia). Käytännöllinen toimintani on ollut painottuneempi meditaatioon kuin rituaalimagiaan.
"We live for the woods and the moon and the night"
Lux

Re: Tärkeimmät salatieteelliset auktoriteettisi

Post by Lux »

Lux wrote:Traditionalistinen koulukunta (Guénon, Evola, Schuon, Coomaraswamy jne.)

...Evolaa pidin jossain vaiheessa tärkeimpänä opettajanani ja lähes erehtymättömänä auktoriteettina, kunnes osasin nähdä hänenkin puutteet ja hienovaraiset, mutta ajan kanssa hyvin merkittäviksi helposti muodostuvat virheet & "tappamaan buddhan" tai murskaamaan hänestä luomani idolin. Hyvin tärkeä opettaja kuitenkin edelleen.
Tähän aiheeseen tuli mieleeni vielä pari seikkaa, mitkä unohtui eilen mainita. Jokainen Evolaan tutustunut tietänee hänen haavoittumisestaan tismalleen kolmannen chakran kohdalle, ja minkä toinen 20. vuosisadan suuri mies ja Evolan tuttava Mircea Eliade tulkitsi eräänlaiseksi "joogiseksi puhdistumiseksi soturillisen kuningasluonteen" paheesta - toisin sanoen persoonallisesta hybriksestä (kolmas chakra on persoonallisuuden tyyssija, "timanttien kaupunki"). Tämän seurauksena hän joutui loppuelämäkseen pyörätuoliin, mistä itselleni on tullut mieleeni termi "raajarikko pyhimys", mikä on puolestaan eräs vanhan maailman vihittyjen (suhteellisesti ottaen) yleinen piirre tai kovista koetuksista maksettu hinta.

Tätä asiaa pohtineena ja Evolaa paljon tutkineena olen päätynyt siihen johtopäätökseen, että hieman Saatanan (Saturnuksen, kulta-ajan Jumalarkkityypin) ja Marsin (sotureiden Jumala), näiden kahden "vaarallisen planeetan" tavoin, hänen esittämänsä versio traditionaalisesta opista soturi-kuninkaineen ja vihittyine mestareineen on / oli a) liian korkea, b) (tuhansia vuosia) liian myöhässä, ja c) liian aikainen ulkoisesti ilmentyäkseen.

Tämän lisäksi voisi toki mainita hänen ajattelunsa empatian puutteesta ainakin sanan tavanomaisessa merkityksessä; kokisin hänen kuitenkin ymmärtäneen Ykseyden ja tätä kautta myös empatian, mikä voi perustua myös korkeamman älyn pohjalle, mikäli buddhi ei ole täysin surkastunut tai puutteelliseksi jäänyt kehityksessä. Voi kuulostaa hiustenhalkomiselta ja hourailulta, mutta sanaleikkejä harrastavat ja aksioomaan "nomen est omen" uskovat (kuten allekirjoittanut) voivat halutessaan miettiä sanan Evola anagrammia a-love merkitysyhteyksineen. Hieno mies kuitenkin.

Schuonista piti myös mainitsemani, että sen korkeampaa ja selkeämpää, kristallinkirkkaampaa metafyysistä kielenkäyttöä yhdistyneenä puhtaaseen runollisuuteen en ole koskaan kenelläkään vielä tavannut. Täysin Guénonin arvoinen ajattelija metafysiikan saralla.
obnoxion wrote:Sanotaan vielä, että se mikä uskonnolliselta ihmiseltä nykyään puuttuu on myyttinen mielikuvitus, joka tietyllä tapaa on uskonnon ja jumaluuden läsnäoloa konkreettisimmillaan. Myyttinen mielikuvitus on minusta eräs kriittisin avain siihen miten uskonnosta voi tulla terveellä tavalla kokemuksellista.
Erittäin hyvä pointti. Tämä kyky tai taipumus - lahja! - on muuten hyvin helppo surkastuttaa lukemisella: osa kâma-manaksen problematiikkaa. "Mind is the slayer of the real."
Wyrmfang wrote:Jos oma ajatteluni aiheesta osuu yhtään oikeaan, ei ole kovin ihme ettei ole mullistanut tiedemaailmaa koska kyseessä ei ole tieteellisesti todennettavat asiat (tai no tietysti esim. antropologian kannalta on merkittävää, jos on olemassa merkittäviä yhtenevyyksiä symbolikielessä, mutta tätä itsessään voitaisiin aivan yhtä hyvin lähteä selittämään mm. biologis/psykologisesti).
Biologis-psykologinen selitysmalli voi olla ihan oikea, mutta toisin kuin separatiivisen tieteenalueiden saralla toimivat sitä harvoin suostuvat myöntämään, se ei sulje pois muita, aidompia ja korkeampia selitysmalleja, jotka voivat pitää tämän naturalistisen selityksen sisällään. Suurempi ja korkeampi pitää aina sisällään pienemmän ja alemman, ja korkeampi ei voi syntyä alemmasta, ainoastaan päinvastainen on mahdollista; tämä on perustavanlaatuisin argumentti kaikkea biologista naturalismia ja psykologismia kohtaan.

Myös tiedemaailma mullistuu Guénonin kaltaisten ajattelijoiden toimesta ennen pitkää täysin varmasti, mutta siihen saakka vaikutus tulee olemaan enemmän sisäisemmissä maailmoissa toimivien yksilöiden ja tajuntojen saralla.
Wyrmfang wrote:Positiivisilla perusteilla tarkoitin filosofisia perusteita, jotka antavat enemmän syytä ajatella jonkin puolesta kuin ensisijaisesti jotain vastaan.
Symboliikan saralla se on se, että kaikki näkemämme ja kokemamme on symboliikkaa ja Luonto rakentuu symbolien perustalle aina alkuluvuista lähtien (piste, jana, kolmio jne.). Elämämme jokainen päivä ja jokainen hetki on myyttiä ja symboliikkaa, kaikki ympärillämme oleva rakentuu merkitysten ja näistä tekemiemme assosiaatioiden ympärille; aivomme ovat tässä vain prosessoijan ja välittäjän osassa.

Vrt. Obnoxionin mainintaan myyttisestä mielikuvituksesta. Se, että nykyihminen tai -tiede ei näitä asioita suurimmaksi osaksi tunnista, vaikka elääkin niiden ympärillä ja yrittää ratkoa Rubiikin kuutiota Platonin luolan sisäpuolella pimeässä avaimia etsien ja varjojaan tuijotellen, ei tarkoita sitä etteivätkö ne ole tosia tai filosofisesti täysin eksakteja.

Tämän vuoksi symbolikieli on myös kaikista alkuperäisin ja korkein kieli. Piirrä intiaanille swastika hiekkaan, ja voit keskustella hänen kanssaan elekielen suosiollisella myötäavustuksella tuntikausia, ja todennäköisesti ymmärrätte toisianne ainakin tärkeimpien asioiden suhteen. Kysy häneltä tietä suomeksi tai englanniksi, niin välillänne on rikkomaton muuri.

EDIT: lisäystä x 888.
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Tärkeimmät salatieteelliset auktoriteettisi

Post by Tulihenki »

Teosofisesta kirjallisuudesta itselläni lähti. Aikoinaan etsin vimmalla ja hartaudella, kun sisällä jokin huuti etsimään jotain määrittelemätöntä. Pekka Ervast oli selkeästi se vastaus, kun koin niin syvästi löytäneeni sen jonkin puuttuvan. Ervast on hyvin tärkeä ja melkeinpä isoisä-tyyppinen auktoriteetti, jonka kirjat tuovat aina virvoitusta sielulle. H.P. Blavatsky on ollut myös oleellinen ja on vieläkin. Ei niinkään sielun virvoittamisen ja mielen puhdistamisen kannalta, mutta älyllisenä haasteena itselleni merkittävä. Uppoudun aina mieluusti Salaisen Opin äärelle.

Uskontojen pyhät teokset ovat toki myös lähellä sydäntä. Raamattu ja erityisesti Uusi Testamentti kokonaisuudessaan sekä Vanhasta Testamentista psalmit, Saarnaaja ja Sananlaskut ennen kaikkea. Upanishadit minulla on semmoisena kätevänä taskumallina ja se kulkeekin aika usein mukana jolloin voin lueskella sitä sopivissa tilanteissa.

Mainitsen tässä yhteydessä myös kyllä ortodoksisen kirjallisuuden ja eritoten Pyhittäjä Serafimin, jonka sanat ovat olleet minulle henkilökohtaisesti puhdasta salatiedettä ja sisäisesti muuttavaa.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Tärkeimmät salatieteelliset auktoriteettisi

Post by Nefastos »

Sellainen välihuomautus tähän aiheeseen, että vaikka äänestystä nopeasti katsomalla voi vaikuttaa kuin teosofia olisi yliedustettuna vasemman käden tien mallien yli, tämä selittyy äänestyksen kysymyksenasettelulla.

Jos niputtaisimme VKT:ta ja/tai neutraalia esoteriaa edustavat tahot yhteen samalla tavoin kuin perinteisemmät OKT-teosofit, punnukset menisivät yllättävän tasan. Ja keskellä yleisuskonnollisten tekstien no-mans-land samantapaisissa lukemissa sekin.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Capricornus
Posts: 7
Joined: Mon Oct 31, 2016 12:48 am

Re: Tärkeimmät salatieteelliset auktoriteettisi

Post by Capricornus »

Tärkeä ja kiinnostava topikki. Äänestin kohdat 1, 8 ja 9. Nefastoslaiset tekstit eivät olleet mukana mutta niiden vaikutus ajatteluni laajenemiseen on ollut merkittävää. Olisin voinut äänestää myös 9 sijasta 10 (hieman yllättäen Haitilainen Vodou-kirjallisuus - tutkimusmielessä). Vodousta on tullut luettua useammanlaista teosta viimevuosina ja aihe on muuten erittäin kiinnostava. Fordia en ole lukenut, en myöskään Crowleyta (katkelmia Book of Thothista lukuunottamatta), mutta tarkoitus olisi jossain välissä perehtyä molempien kirjoituksiin. Tällä hetkellä luen Ervastin Esoteerisia Opetuksia - teosta. Inspiroiva mies :P Francis Barrettin The Magus myös lukulistalla parhaillaan.

Komppaan Wyrmfangia okkultismi tiede asiassa.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tärkeimmät salatieteelliset auktoriteettisi

Post by obnoxion »

Capricornus mainitsi vodoun. Itselläni on hankintalistan kärjessä kaksi aiheeseen liittyvää teosta: Patrick Arthur Polkin teos lumoavista vodou-lipuista, sekä Benjamin Hebblethwaiten kokoelma sadoista vodou-lauluista (sekä alkuperäiset kreolinkieliset laulut että niiden käännökset).

Omat uskonnolliset intressini ovat nykyisin vahvasti kytkeytyneet intohimoiseen taideharrastukseen. Akateemisten opintojeni myötä uskon että minulla on tyydyttävä käsitys siitä mikä on tieteellistä tietoa ja mikä ei. Niitä kysymyksiäni ja kokemuksiani joita tiede ei voi selvittää, tai joihin se ei tarjoa vastauksia joihin voisin tyytyä, tarkastelen uskonnon ja taiteen keinoin. Olen hiljalleen hyväksynyt eläväni ajassa jossa ihmisen on siedettävä rinakkaisia selitysmalleja. Se voi olla kuluttavaa ja ahdistavaa, mutta se voi olla myös energisoivaa.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Sampo Olavi
Posts: 5
Joined: Fri Sep 19, 2014 3:04 pm
Location: Helsinki

Re: Tärkeimmät salatieteelliset auktoriteettisi

Post by Sampo Olavi »

Azazelin Tähden oma kirjallisuus ei ole vaihtoehtona?
Minun kolmen lista lienee: Johannes Nefastos ja antroposofit Rudolf Steiner ja moderni Yeshayahu Ben-Aharon.
Locked