Thursatru

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Angolmois

Re: Thursatru

Post by Angolmois »

Smaragd wrote: Sat Nov 07, 2020 3:14 pmToivottavasti tämä varsin raamatullis- ja teosofishenkinen perspektiivi jättiläisiin voitaisiin nähdä enemmin eri mytologioiden ja uskomusten välisenä keskustelun pidemmälle herättelynä kuin minään absoluuttisena rajanvetona.
Itse en ole mikään raamatun asiantuntija todellakaan, mutta teosofiasta ammennan itsekin pohjoisen tradition suhteen ja se on ainakin subjektiivisesti tuonut paljon valoa pohjoisen myytteihin ja hengellisyyteen. Sivumennen sanoen, pidän nk. viikinkiaikaa lähinnä pohjoisen tradition "horisontaalisena rappion aikakautena" suhteessa nk. myyttiseen aikaan, jolloin traditio oli todennäköisesti vertikaalinen ja hyvin erinäköinen kuin mitä meille on niin kristittyjen kuin 1800 -luvun porvarillisten seikkailijoidenkin toimesta esitetty, puhumattakaan nykyajan viihteellisistä esityksistä, jotka eivät voisi vähempää kiinnostaa.
Smaragd wrote: Sat Nov 07, 2020 3:14 pmOlisi mielenkiintoista kuulla meneekö kritiikki mielestänne nappiin, koska en tosiaan ole tästä ihan täysin varma. Enhän ole edes lukenut mitään alkulähdemateriaalia thursatruun liittyen.
En ole itsekään lukenut Thursatrun teoksia, ja suoraan sanottuna sen mitä internetistä olen tästä virtauksesta lukenut, ei kyllä kiinnostakaan. Antikosmisuus sellaisena kuten se on esitetty, ei kiinnosta minua millään tavalla; vaikuttaisi että se jatkaa dualistista erehdystä ja kääntää gnostilaisenkin impulssin päälaelleen. Antagonismi "lihan" ja "hengen" välillä, tai "elämäkielteisyys vs. elämämyönteisyys" ei kuulu omiin näkemyksiini ja on liikaa mutkia suoraksi vetävä.

Täytyy palata vielä aiheeseen ja kommentoida mikäli tulee jotain mieleen.
Angolmois

Re: Thursatru

Post by Angolmois »

Rúnatýr wrote: Sun Nov 08, 2020 9:54 am
Smaragd wrote: Sat Nov 07, 2020 3:14 pmToivottavasti tämä varsin raamatullis- ja teosofishenkinen perspektiivi jättiläisiin voitaisiin nähdä enemmin eri mytologioiden ja uskomusten välisenä keskustelun pidemmälle herättelynä kuin minään absoluuttisena rajanvetona.
Sivumennen sanoen, pidän nk. viikinkiaikaa lähinnä pohjoisen tradition "horisontaalisena rappion aikakautena" suhteessa nk. myyttiseen aikaan, jolloin traditio oli todennäköisesti vertikaalinen...
Tulipa eilen illalla vastaan TYR -kirjasarjaa lueskellessani vastaan yksi AFA:n Stephen McNallenin mielipide oman järjestönsä virheestä liittyen Asatrun harjoittamiseen. Laitan sen nyt englanniksi, kun jokainen varmaankin ymmärtää:

"Narrow focus on the Vikings. It is a mistake to focus so strongly on the Norse experience. The Scandinavian sea rovers were indeed tough, courageous and enterprising, and these traits deserve our admiration. But the Vikings were hardly typical of Germanic prehistory. They were ultimately cosmopolitan, and their culture incorporated a mass of non-native elements, which grew with time. Kinship loyalty and the ancient freedoms were all too often discarded if they interfered with the pursuit of gold and power, trade replaced heroism, and the royal ambition (encouraged by the Church) ate away at the old traditions of the folk..."

***

Itsehän olen subjektiivisesti sitä mieltä, että viimeistään Irminsulin kaataminen ja n. 5000 pakanasoturin ja ylimyksen tappaminen Charlemagnen toimesta aloitti jumalten iltahämärän muinaisen pakanallisen tradition suhteen sellaisenaan integraalisesti harjoitettuna - ja sehän on tiedettyä, että muinoin Euroopan pakanalliset perinteet olivat ytimeltään yhtä ja virallisiakin kultteja oli, mutta viime kädessä pakanat olivat myös hyvin individualisteja ja vapauden arvostajia henkisessä suhteessa - joten renessanassin ja historiallisen "uuden ajan" myötä tavallaan olemme sen kynnyksellä ja vedenjakajalla, missä muodossa Lif ja Lifthasir tulee mahdollisesti heräämään tämän kahden aikakauden väliajan jälkeen uusissa muodoissa jumalille ojennetuissa vihkimysmaljoissa, kulturaalisissa ilmentymissä, hengellisyydessä jne.
Post Reply