Satanistin määritelmä

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Satanistin määritelmä

Post by Shivaprasaada »

Tervehdys kaikille!

Olen miettinyt viime aikoina sitä miten käsitteen satanisti pitäisi määritellä. Kuka ja mikä on satanisti? Millaiset asiat tekevät ihmisestä satanistin?

Minun kohdallani yhteys Luciferiin tekee minusta satanistin. Myös vääränlaisen, puutteellisen ja harhaanjohtavan jumalkuvan vastustaminen tekee minusta satanistin. Olen vastustanut koko elämäni ideaa despoottisesta jumalasta joka tuomitsee tietynlaiset ihmiset ikuiseen ja peruuttamattomaan helvetintuomioon. Minkälainen jumala toimii näin, jos Jumala on kaikkivaltias ja hyvä. Tulin tietoiseksi siitä, että olen yhden merkityksen mukaan ollut satanisti jo lapsuudesta saakka. Nyt se mitä olin ollut, sai nimen.

Kun opiskelin Turussa avoimessa yliopistossa uskontotieteitä, törmäsin Azazelin Tähteen Suomen uskonnollisuutta käsittelevässä kirjassa. Tuolloin vuosia sitten en olisi ikinä uskonut, että liityn joku kaunis päivä Azazelin Tähden jäseneksi. Elämä on joskus hyvin ennalta arvaamatonta. Yllätyksellisyys tekee elämästä jännittävämmän. Forrest Gump sanoi: “My mom always said life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.”

Satanistiksi tuleminen ja Azazelin Tähden löytäminen yhteisöksi johon kuulua, olivat parhaita asioita mitä minulle on koskaan tapahtunut elämäni aikana.

Kun aloin palvoa Saatanaa, rukoilin useampaan otteeseen että hän näyttäytyisi minulle unissani, mutta joka kerta kun rukoilin sitä, näin unta Jumalasta monissa eri hahmoissa esimerkiksi Äiti Amman hahmossa. Erittäin hyvällä tavalla ironista on, että Amma sanoi kerran eräälle oppilaalleen ”Today people call me devi. Tomorrow they will call me devil.” ”Tänään ihmiset kutsuvat minua jumalattareksi. Huomenna he kutsuvat minua paholaiseksi.”

Saatana toimi oppaana minulle Jumalan luokse ja koska Jumala sekä Saatana ovat ystäviäni, niin taivaan kuin manalankin voimat ovat puolellani.

Haluaisin kuulla muitten tarinoita siitä miten te määrittelette kuka ja mikä on satanisti ja myös miten teistä tuli satanisteja määritelmienne mukaan.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Satanistin määritelmä

Post by Kavi »

En tiedä onko tällainen keskustelu olemassa jo eri muodossa?
Epäilen kuitenkin ettei se haittaa. Hyvä aihe, jolla voi valottaa satanismin moninaisuutta.

Pääsiäisen alla pitkänä perjantaina kuuntelin jotakin Deiciden "Blame it on God" tyyppistä materiaalia, saavutin sen kautta jonkinlaisen uskonnollisen kokemuksen, mitä en kauhean hyvin osaa sanoiksi pukea.
Kuitenkin jossakin spektrissä putoan sinne jonnekin erikoiskristityn ja satanistin väliin tai ehkä ne ovat sitä samaa, kuten olen useasti yrittänyt omalla kohdallani ihmisille selittää. Koska itselläni on sen verta judeo-kristillisten uskontojen taustaa aiemmasta elämästäni, niin en ole kokenut sen kaikkinaista hylkäämistä välttämättömäksi vaan pyrinkin kääntämään sen edukseni.
Jeesuksessa olen aina nähnyt saatanallisuuden läsnä ja islamissa Saatana kuvataan esimerkiksi runoudessa hyvin mielenkiintoisesta näkökulmasta. Kummassakin hahmossa se Azazelin "punainen mantteli" on oman tulkintani mukaan vahvasti läsnä ja se myös puhuttelee minua eniten kumpaisessakin hahmossa.
Kaikki tämä pohdinta kuitenkin alkoi juuri mainitsemastasi vääränlaisesta jumalkuvasta, virheellisyyden ja vääryyden pohtimisesta.
Alfalfa

Re: Satanistin määritelmä

Post by Alfalfa »

Määritelmä, eli kreikaksi 'horismos' ja latinaksi 'definitio', pitää sisällään määräytyneisyyden eli rajoittumisen. Siten latinankielisessä määreessä on sana 'finis', eli 'raja' ja kreikan 'horismos' tarkoittaa jakamista, sillä jakaminen edellyttää moneutta ja moneuden osat suhtautuvat toisiinsa toistensa rajoina.
AT:lle ominaisen satanismin määritelmä on, että Saatana, Lucifer ja Azazel ovat kaikki ns. polkuja suurella Tiellä, joka tulkitaan uusplatonisesti, tai keskiaikaisen nominalismin mukaisesti. Tässä tulkinnassa kaikkea ns. varjoa tulkitaan polkuna suurella Tiellä valoon: koska uusplatoninen ns. olemassaolo sinänsä, jossa ei ole mitään mielellisiä eroja, on siten käyttävinään rajallista aikaa rajattoman ikuisuuden takia, satanismin määritteleminen tulkitaan siinä rajoittuneen mielen toiminnaksi.
Kyseinen erottelu rajoittuneen ja rajoittamattoman välillä on AT:lle mielellinen ero, eli se on määräytynyt tietyllä tavalla. Siten AT kiistää, että sen määritelmä satanismista vastaisi itse asiaa, sillä itse asian, eli siten tulkitun käyttörakenteen kannalta välttämättömän äärettömän noumenaalisen, täytyy sen mielestä olla kaiken määrittämisen ja käsittämisen ulkopuolella. Tähän äärettömään noumenaaliseen AT:lle uskolliset jäsenet uskovat sokeasti, vaikka he itse käsittävät asian olevan toisin kuin miten he uskovat sen olevan. AT:ssa satanismin määritelmä ei vastaa sitä, mitä satanismin sokeasti uskotaan olevan.
AT:ssa satanismin määrittäminen ja toisaalta sokea usko ovat ristiriidassa keskenään. Sellaiset jäsenet myös lopulta erotetaan AT:sta, jotka eivät kyseenalaistamatta usko satanismin olevan toista kuin sen määritelmä kertoo. Useat AT:n jäsenet, etenkin ns. eksoteeriset jäsenet, eivät ole tietoisia järjestön rakenteesta ja ajatusmalleista, minkä takia väitteeni saattavat alkuun kuulostaa kummallisilta ja kohtaavat vastustusta etenkin eksoteerisilta jäseniltä. Itse Nefastos ei väitteitäni kuitenkaan tule vastustamaan tai kumoamaan, koska asia on niin kuin sanon sen olevan.
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Satanistin määritelmä

Post by Kavi »

Hyvä alfalfa, mielestäni käytät nyt tätä nimenomaista keskustelua tai "topicia" oman kritiikkisi julkituomiseen. Tulkitsen tämän siis omasta mielestäni hieman "off-topiciksi".
Kritiikille on oma aikansa ja paikkansa esimerkiksi aiemmassa keskustelussasi, jonka aloitit tällä filosofia-alueella.

Tämä tietysti on vain oma näkemykseni, mutta jos muiden näkemys eriää omani kanssa niin sitten olkoon tämä oma huomatukseni täysin turha. :)
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Satanistin määritelmä

Post by Aquila »

Jep, AT -kritiikki jatkossa sinne omaan topikkiinsa. Sen lisäksi toivon edelleen Alfalfalta selkeämpää ilmaisua. Muuten koko kritiikki on yhtä tyhjän kanssa kun kukaan ei saa siitä mitään otetta ja muilla ei ole mitään velvollisuutta opetella ymmärtämään sinun kielenkäyttöäsi. Tämä on keskustelufoorumi, eikä mikään Alfalfan AT -kritiikkiblogi.
Reprobatus
Posts: 13
Joined: Thu May 03, 2018 5:55 pm

Re: Satanistin määritelmä

Post by Reprobatus »

Henkilökohtaisesti epäilen, että satanistille löytyy yhtä monta määritelmää kuin sen nimessä itsensä tunnistavia ihmisiäkin. Satanisti ei minun mielestäni ole lammas, joka tyytyväisenä seuraa paimentaan. Lammas ei ole koskaan tasavertainen paimenen kanssa.

Koska meillä kaikilla on omat lähtökohtamme ja polkumme siihen pisteeseen, jossa kulkeudumme Azazelin Tähden pariin, täytyy meillä kuitenkin olla joitakin yhdistäviä tekijöitä. Näkisin että näitä asioita voisi olla vaikka palava halu kehittyä, syventää olemassaoloamme elämällä kiihkeämmin ja näkemällä ilmiöiden takana vaikuttavat voimat. En tiedä, voiko satanistina koskaan saavuttaa sellaista tilannetta jolloin hän voi etsintänsä lopettaa ja huokaista, että "nyt olen valmis, nyt tunnen kaiken". Etsinnässä tulee varmasti aikoja jolloin on tarpeen pysähtyä ja käsitellä oppimaansa, mutta matka jatkuu kuitenkin aina johonkin suuntaan. Ajatus siitä, että ottaisi annettuna jonkinlaisen staattisen vision maailmasta, jota vaikkapa lahkokristillisyys tarjoaa, ei liene itseajattelevalle, omaa maailmankuvaansa rakentavalle satanistille järkevää. Myöskään perisuomalainen tapakristillisyys ei hänelle uskoakseni tarjoa suuria tunteita tai riemua siitä, että saa olla yksi pieni lumihiutale helmikuisessa lumipenkassa.

Jossain määrin satanismin siemen ilmenee lienee sisäsyntyisenä, ihmisen yksilöllisestä temperamentista ja luonteenpiirteistä ponnistavana. Omalla kohdallani voisi näin jälkikäteen sanoa, että kasvuni tähän hetkeen on edennyt jokseenkin selkeästi kaikenlaisine kipuiluineenkin nykyiseen hetkeen. Persoonallisuuteni on käynyt läpi kypsymättömyyden, kiehumisen ja kristallisoitumisen vaiheita kypsyäkseen nykyiseksi, mutta voinko sanoa olevani valmis? Jos sanoisin olevani, valehtelisin. Olisiko satanistin persoona siis esoteerinen vastine ihanteelliselle kapitalistiselle järjestelmälle? Ikuisesti kasvava, hehe. Tämän temperamentin tueksi tulee oma ajattelumme, joka toimii siivilänä lukiessamme vaikkapa Fosforosta, Laveyn Mustaa Raamattua, Prometeusta, Hälinää ja Hiljaisuutta tai mitä nyt ikinä katsommekin kiinnostavaksi. Luciferiin samaistuen, emme näe tarvetta kumartaa auktoriteetteja joka sanoisi meille miten olla, mutta toki voimme ottaa oppia vertaisiltamme, jotka ovat olleet tällä polulla jo pidempään.

Olemme soihdunkantajia samassa pimeässä tunnelissa.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Satanistin määritelmä

Post by obnoxion »

Sinistrous wrote: Myöskään perisuomalainen tapakristillisyys ei hänelle uskoakseni tarjoa suuria tunteita tai riemua siitä, että saa olla yksi pieni lumihiutale helmikuisessa lumipenkassa.
Minulla satanismi on alisteinen vasemman käden tien kattokäsitteelle, jonka määrittelen ensisijaisesti itäisistä lähtökohdista. Joskus tuntuu että kaulismi olisi täsmällisempi termi kuin satanismi.

Uskonnon tutkimuksen kannalta voitaisiin kai sanoa, että kaulismin juuret ovat melko väkivaltaisessa shamanismissa, mutta tantran kultakaudella noin tuhatkaksisataa vuotta sitten tämä kuvasto jalostui sisäiseksi panteistisen henkisyyden kieleksi. Tämä taas johti siihen että ulkoisten shiva-lingojen palvonnosta pidättäydyttiin ja perinteisiin kapalika-koristeisiin (kuten luukoruihin) pukeutuvien kanssa seurustelu toisinaan kiellettiin. Lisäksi korostettiin perheellisen arkielämän henkistä korkealaatuisuutta verrattuna hautausmaa-asketismiin.

Nämä reformit vastaavat hyvin täsmällisesti sitä suuntaa jonka oma hengellisyyteni otti vuonna 2000. Kun protestanttiteologi Paul Tillich puhuu katolisen substanssin ja protestanttisen periaatteen välisestä dynamiikasta, huomaan että kaulismi on tavallaan hyvin lähellä protestanttisuutta, etenkin nyt kun meillä on myös naispappeja. Luterilainen arki on tavallaan kaulismin kannalta henkisesti äärettömän korkealaatuista. Vieläpä tuo lumihiutale vertauksesi melko hyvin vastasi henkisiä ihanteitani...

Mutta tämä vain osoittaa kuinka monimuotoisia ovat vakaumuksemme!
Reprobatus
Posts: 13
Joined: Thu May 03, 2018 5:55 pm

Re: Satanistin määritelmä

Post by Reprobatus »

Hmm, kaulismi ei tuottanut googlehaulla mitään, mikä valaisisi mistä on kyse. Voisitko valaista tietämätöntä mihin sana viittaa? En voi sanoa perehtyneeni vielä itämaiseen mystiikkaan muuten kuin hyvin pintapuolisesti, mutta kaipa tuota häätyisi alkaa senkin ilmansuunnan tarjontaa tutkailla uusia näkökulmia varten. :)
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Satanistin määritelmä

Post by obnoxion »

Sinistrous wrote:Hmm, kaulismi ei tuottanut googlehaulla mitään, mikä valaisisi mistä on kyse. Voisitko valaista tietämätöntä mihin sana viittaa? En voi sanoa perehtyneeni vielä itämaiseen mystiikkaan muuten kuin hyvin pintapuolisesti, mutta kaipa tuota häätyisi alkaa senkin ilmansuunnan tarjontaa tutkailla uusia näkökulmia varten. :)
Wikipedia-artikkeli löytyy kun googletat "kaula tantra". Oikea/vasen akselilla se sijoittuu lähelle vasempaa äärilaitaan.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Reprobatus
Posts: 13
Joined: Thu May 03, 2018 5:55 pm

Re: Satanistin määritelmä

Post by Reprobatus »

Hohoo, kiitos! Tämä vaikuttaa todella mielenkiintoiselta, ja mikä parasta, jo pelkän wikipedia-artikkelin perusteella tuntee yhtymäkohtia omaan ajatteluun. Tähän pitää ehdottomasti tutustua tarkemmin.
Locked