Keinoliha

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
User avatar
Thelithiz
Posts: 90
Joined: Mon Apr 11, 2016 10:04 am

Re: Keinoliha

Post by Thelithiz »

Olen vähän yrittänyt avata keskustelua hyönteisproteiinin tuotannosta. Lähes kaikki sitä kannattavat koska hyönteiset nähdään palkkänä tajuttomana massana kuten kalatkin, mikä ei pidä paikkaansa. Kaikki viittaa siihen että hyönteisillä on mieli, ne oppivat, muodostavat sosiaalisia suhteita yms. Kaloista puhumattakaan. Linnutkin ovat erittäin "älykkäitä" vaikka niiden aivot poikkeavat paljon nisäkkäiden aivoista. Ainakin näin olen ymmärtänyt. Sirkkoja pitäisi kasvattaa aika monta yksilöä verrattuna vaikka yhden naudan massaan. Ne myös pakastetaan tai paistetaan elävinä kuten äyriäisetkin.

Varsinkin anatomiaa opiskelleena minulle liha on kaikissa muodoissaan ällöttävää. Se on epäterveellistä ja sitä tehtaillaan käsittämättömän julmasti. Jos joku kummajainen sitä kaipaa, en näe miksi liha ilman tapettua tietoisuutta ei olisi kaikin puolin parempi vaihtoehto. Lihahan valmistetaan ja pakataan mahdollisimman tunnistamattomaksi muutenkin. Ei sitä muuten ilkeäisi syödä.
Yubaba
Posts: 12
Joined: Thu Apr 05, 2018 6:01 am

Re: Keinoliha

Post by Yubaba »

Hairetikos wrote:Mielenkiintoinen aihe jo ihan senkin vuoksi että toisinaan kelailen sellaista todellisuutta jossa syödään enimmäkseen synteettistä ravintoa kun planeetta on pantu paskaksi ja fauna kuralle. Tämä on tietysti ehkä vähän liian scifiä tähän keskusteluun, joten ei siitä sen enempää.

Ei herätä kovin suuria tunteita. Tietty ensi alkuun ajatus pihvistä joka on valmistettu alkusoluja manipuloiden maljassa on vähän outo, mutta kyllä mä sitä söisin, edellyttäen että se olisi puhdasta eikä olisi riskiä saada jotain hullun petrimaljalehmän tautia.
Mulla on myös vähän tällanen dystooppinen visio, että ennen pitkää me syömme jotain soylent greeniä tai jotain avaruusmuonaa. Ja tässä skenaariossa oikea liha olisi vain jotain superrikaiden dekadenttia herkkua, joka on pitänyt säätää hyvä veli -verkostojen kautta jostain.

Mutta joo, mulla on samt fiilikset... vähän oudolta ja ällöltä ajatus keinolihasta tuntuu, mut näin vegenä voisin sitä kyllä maistaa - vaikken uskoisi siihen mitenkään ihastuvani. Parempi se mun mielestä kun lihateollisuus.
Locked