Todennäköisyys

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
Locked
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Todennäköisyys

Post by Tähti »

Aiemminkin keskusteltu näköjään vähän aiheesta ainakin Logiikka-ketjussa, mutta ajattelin että aihe voisi kiinnostaa uudelleenkin ja kokonaan omassa ketjussaan.


Elikä monet henkiset näkemykset tuntuu puhuvan sekä kohtalosta, että omasta tahdosta/valinnasta, mutta aika harvat todennäköisyyksistä.
"Kun kohtalouskon sallitaan lamaannuttaa kaiken energian ja lannistaa kaiken rohkeuden, sitä pitäisi tarkkailla uudestaan. Kun usko vapaaseen tahtoon saa johtaa ihmisiä itsekeskeiseen ylimielisyyteen ja materialistiseen tietämättömyyteen, sitäkin pitäisi tarkastella uudestaan."

-Paul Brunton: Meditaatio ja karma
Uskon kyllä itsekin tietyssä mielessä sekä kohtaloon, että omaan tahtoon/valintaan. Mutta olen tässä viime aikoina kiinnostunut myös todennäköisyyksiin perustuvista ajattelumalleista. Jalkapallo-vedonlyönti ollut ehkä eniten kiinnostava yksittäinen aihe.


Samoin Superennustajat-kirja vaikuttanut kiinnostavalta:
Suomessa asuu noin 100 000 superennustajaa. He näkevät tulevan paremmin kuin muut, jos Philip Tetlockia on uskominen. Hän sanoo kirjassaan Superennustajat, että noin kaksi prosenttia ihmisistä on sellaisia.

HE SEURAAVAT paljon uutisia. Heillä on kohtalainen laskupää. Erityisen hyvin he hallitsevat todennäköisyyksiä.

Superennustaja osaa tarkastella omiakin tekojaan ja ajatuksiaan ulkopuolelta. Hän on mieleltään avoin ja nauttii uuden oppimisesta. Ihmisenä hän on varovainen eikä usko kohtaloon.

Superennustaja lähestyy asioita käytännöllisestä näkökulmasta. Hän katsoo maailmaa sudenkorennon silmillä, joiden linssit näkevät joka suuntaan. Hän osaa päivittää tietojaan, jos tosiasiat sotivat vanhaa käsitystä vastaan.

http://www.hs.fi/m/tiede/a1478755759792 ... humbnail-1
Oisin mielelläni kuullut muiden näkemyksistä, miten näette näiden 3 asian olevan suhteessa toisiinsa: kohtalo, oma tahto/valinta, todennäköisyys.

Ja onko mahdollista ja missä määrin itse vaikuttaa esim oman elämänsä todennäköisyyksiin? Muutenkin kuin kesken jalkapallo-ottelun alasti viuhahtamalla. :)

image.jpeg
image.jpeg (94.87 KiB) Viewed 987 times
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Todennäköisyys

Post by Kenazis »

Tähti wrote:Oisin mielelläni kuullut muiden näkemyksistä, miten näette näiden 3 asian olevan suhteessa toisiinsa: kohtalo, oma tahto/valinta, todennäköisyys.
Ja onko mahdollista ja missä määrin itse vaikuttaa esim oman elämänsä todennäköisyyksiin? Muutenkin kuin kesken jalkapallo-ottelun alasti viuhahtamalla. :)
Kiitos hyvästä aiheen avauksesta Tähti.

Olen jo itse kauan aikaa ajatellut asioita pääosin juuri asioiden todennäköisyyksien kautta, en kohtalon tai täydellisesti vapaan tahdon. Uskon tähän ainakin osasyynä olevan Robert Anton Wilsonin hienot huomiot mm. siitä, miten maailma muuttuu vaihtamalla on (is) -sanan ehkä (maybe) - sanaksi. Tämä jo itsessään estää fundamentalista lukkoutunutta ajattelua ja avaa mahdollisuuksia niiden sulkemisen sijaan. Kaikkien asioiden todennäköisyyksiä voi arvioida ja lisätä. Tämä on mielestäni myös realistinen ja käytännöllinen lähestymistapa.

Voisi vaikka hahmotella kolmen aspektin avulla asiaa näin:

Musta - Oma valinta / Vapaa tahto
Punainen - Todennäköisyys
Valkoinen - Kohtalo
"We live for the woods and the moon and the night"
Locked