Mavrofos wrote:...mutta yksilön lähtökohdista riippuen, tuo ”pimeä” jakso saattaa olla ehdoton vaihe henkisen kehityksen tiellä, eikä ihmisestä riippuen sen tärkeyttä osana omaa kasvamista voi kieltää.
Kyllä. Sikäli kuin kyseessä on pimeä jakso. Jokainen meistä on tehnyt todellisia pahoja tekoja aikaisemmin. (Ellei reinkarnaatio-oppiin uskota, tämä ei ole ainoa kohta missä okkultisti kohtaa ylitsepääsemättömiä ongelmia.) Miksi jatkaa sillä tiellä? Mutta ymmärrän erittäin hyvin, väittäisin, ajatuksesi että "jonkun on ilmaistava kärsimystä". Jos olet lukenut Discordmeliorin Tummien kasvojen osan, siinä saman asian kanssa painitaan enemmänkin.
Tässä tulee todellinen tienhaara: Onko kyseessä "pimeä jakso" joka johtaa ajastaan seuraavaan jaksoon, vai onko kyseessä absoluuttinen idealismi? Sillä jos pahuus & kärsimys valitaan absoluuttisen idealismin kohteeksi, se lakkaa olemasta jakso, ja muodostuu sielun hirvittäväksi kohtaloksi. Eikä hirvittäväksi vain sen itsensä takia, vaan koko maailman takia, sillä yksilö vaikuttaa aina valtavasti kokonaisuuteen oman henkisen tilansakin, saati tekojensa kautta. Kuten Wyrmfang sanoi, mallini on idealistinen malli: se ei esitä ensisijaisesti praktisia käytäntöjä (etenkään aiemmin ei esittänyt), vaan se luo katseen ensisijaisesti IHANTEESEEN. Silloin on elämän ja kuoleman kysymys, onko kyse "ylöspäisestä tiestä" (johon voi kuulua ja kuuluu "pimeitä vaiheita") vai onko kyse "alaspäisestä tiestä", joka on harvinainen "kosminen abortti" ja edustaa virheellisen toiminnan suurinta mahdollista määrää.
Mavrofos wrote:Onhan kuolemaan ja väkivaltaan perustuvaa viihdettä aina ollut, esimerkkinä julkiset teloitukset, mutta ei väkivalta osana viihdettä ole koskaan ollut näin suurta.
Hyvä, että viittasit itse julkisiin teloituksiin. Tämä antaa avaimen asiaan. Kun ajattelemme nykyajan monia turhuuksia & haluaisimme nähdä (en puhu sinusta, puhun yleisistä tendensseistä tietyn tyyppisillä ihanteikkailla ihmisillä) menneisyydessä jotain kauniimpaa, meidän on helppo unohtaa, kuinka tietyt hyvin selkeästi brutaalit asiat ovat sittenkin vain joidenkin vuosisatojen aikana jääneet pois. Kiduttamisen salliminen yleisenä mielipiteenä; julmuuksien esittely yhteiskunnallisesti hyväksyttävinä; orjuus... tässä ehkä selkeimmät esimerkit. Siten se, että väkivalta on noussut nyt pintaan ja tavallaan viihteellistynyt entisestään ei merkitse mielestäni läheskään niin paljon kuin se, että se kuitenkin nähdään yhä laajemmin tosiasiassa ei-hyväksyttävänä. Yhä useampi ihminen näyttää olevan sellainen, että väkivaltaelokuvaa voidaan katsoa, mutta aito väkivaltaesitys tuomittaisiin. Minulla kesti vuosikaudet tajuta, kuinka valtava askel tällainen asia itse asiassa inhimillisessä evoluutiossa on.
Mavrofos wrote:On totta, että kuka vain oikeasti vahva ihminen pystyy väkisin kieltämään itseltään halut, jotka häntä vetävät puoleensa, mutta se tietynlainen kipinä jää aina sielun syövereihin kytemään ja juuri tuo kipinä saattaa kasvaa ja lopulta muodostua todelliseksi esteeksi ihmisen kehityksessä. Vaikka kieltäisimme itseltämme monet taannuttavat tekijät, ei tällä kieltäymyksellä ole mitään todellista vaikutusta, ellemme syvälle sisimmissämme tunne syytä. miksi juuri minun yksilönä pitäisi kieltäytyä tästä.
Mitä tulee tämän puheenvuoron alkuosaan: oletko lukenut Magna Mater -kirjoitusta? Juuri Eroksen energia on kaikkein keskittynein ja primäärein muoto universaalista toiminnanimpulssista ja sen motivaatioista, moninaisissa ja usein näennäisen ei-seksuaalisissa muodoissaan, ja kyseinen seksuaalisuutta käsittelevä kirjoitus käsittelee paljon tätä ongelmaa, johon useampaankin otteeseen viittaat, nim. pakottamisen ongelmaa. Mitä tulee loppuun, eli sisäiseen syyntunteeseen: vain ja ainoastaan empatia tarjoaa viime kädessä ratkaisun tähän, kaikki pohdinta on vain mielen johdattamista siihen tai siitä pois. Kun myötätunto/rakkaus/sääli - kuinka tahdommekin sitä nimittää, tai vaikka jättää nimittämättä - syttyy, ei enää ole mikään kysymys "miksi pitäisi kieltäytyä vahingoittamasta muita".
Mavrofos wrote:Kirjassa esitettiin mielipide/väite, jonka mukaan alaspäin suuntautuvan tien nimeen vannovat saatananpalvojat, eivät Saatana todellisuudessa palvo, vaikka he niin luulevatkin. Tästä minulla on melko vahvasti eriävä mielipide. Nagahel toi aikaisemmin tässä keskustelussa esille hyvin mielenkiintoisen näkökulman, jonka itsekin allekirjoitan täysin. Pahuus itsessään on todellisuudessa puhdasta energiaa, mutta kun tuota Saatanasta lähtöisin olevaa ”alkutulta” ei kyetä käsittelemään tai ymmärtämään oikein, sorrutaan objektiiviseen pahaan. Näin ollen pahuus todellakin on seurausta erehdyksestä, mutta tuota erehdystä tapahtuu tarkoituksesta. Saatana tulee aina pitämään pelottavaa naamiota kasvoillaan ja niin hänen tuleekin, sillä hänen todellinen kaunis ja valoisa olemus pelottavan olemuksen takana ei ole tarkoitettu kaikille ihmisille nähtäväksi tai ymmärrettäväksi.
Olen aivan samaa mieltä pahuuden puhtaasta energiasta alkutulena. Edelleen olen samaa mieltä siitä, että tuo "erehdys tapahtuu tarkoituksesta": särö täydellistää. Sen sijaan olen eri mieltä siitä, onko meillä, inkarnoituneilla ihmisillä, oikeutta tehdä wave-off tähän asiaan ja hyväksyä se muitta mutkitta. Tästä juontuu oma "Jumalan vihaamisen" teesini: se, että maailma perustuu kärsimykselle ja edellyttää kärsimystä ei ole hyväksyttävissä. Me voimme, ja meidän tulee, ymmärtää asia ja jopa rakastaa sitä henkisellä tasolla, mutta ei konkreettisella. Viime mainitulla, eli elävinä ihmisinä, meidän päin vastoin tulee käydä tuota kärsimyksen mysteeriä vastaan ja ikään kuin sublimoida Saatanan alkutuli - kitka ja tuska - lävitsemme muotoon, jossa muut olennot voisivat saada sen helpommin sulavassa muodossa. Oma mielipiteeni: Ei sen kauneus katoa tuossa prosessissa mihinkään, vaikka niin pelkäät. Ymmärrän kyllä tuon pelon, kyseessähän on "mysterium tremendum". Mutta juuri siksi että kyseessä on siis suuri voima, ei mikään meidän tekomme voi vesittää sitä ja luoda majesteettisesta voimasta jotain kädenlämpöistä. Sellaisessa tapauksessa oli käsittelemämme energiakin lopulta jotain muuta. Tulen ja salaman mahtia voidaan ihastella myös ilman että niiden annetaan polttaa orpokotia maan tasalle, jos sallit vertauksen.
Mavrofos wrote:Niinpä Saatanan naamion tulee muuttua aina ihmiskunnan mukana ja varjella hänen salaisuuksiaan, jotta niitä ei ilman todellista sisäisen liekin paloa kukaan tavoittaisi, sillä minun mielestäni noiden salaisuuksien vuotaminen yleisen kansan tietoon tulisi tahramaan tuon suuren mestarin olemusta. Koska ihminen ei koskaan pysty näkemään tuota pelottavaa naamiota kokonaisvaltaisena, vaan aina omasta pienestä ja rajatusta näkökulmastaan katsottuna. Saatana siis tarvitsee aina heitä, ketkä ilmentävät hänen suojamuuriaan niin, että yksittäinenkin ihminen pystyisi tuota naamiota katsomaan.
Mielestäni alkuasetelmastasi (jonka allekirjoitan) ei seuraa johtopäätelmäsi kaltaista lopputulosta. Pikemminkin sanoisin asian päinvastoin: Koska ihminen ei koskaan (ennen kuin hän lakkaa olemasta ihminen ja tulee Ihmiseksi) pysty näkemään tuota pelottavaa naamiota kokonaisvaltaisena - niin Saatana ei tarvitse ketään ilmentämään hänen mahtiaan synkällä, väärällä tavalla: salaisuus salaa itse itsensä, se ei kaipaa avukseen ihmisiä. Vaikka ajateltaisiin jonkun elävän täysin yksin, hän kyllä tulee väistämättä kohtaamaan Saatanan mysteerin kun aika on kypsä - ja oireilemaan sitä jo aikaisemmin - ilman että kukaan ulkopuolelta sitä hänelle väärissä teoissa, "mestaria palvellakseen", ilmaisee.
Mavrofos wrote:itse en tahtoisi elää maailmassa, josta kaikki ”turha” pahuus olisi kuoletettu. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että omalla osallani tahtoisin lisätä maailmassa olevaa kurjuutta, mutta jonkun on se pakko tehdä. Sillä nimenomaan maailmasta löytyvä pahuus luo syytä korostaa hyveellisyyden arvoja. Suuren kärsimyksen keskellä nousee esille syitä luottaa rakkauteen ja ymmärrykseen.
Mutta se kärsimys josta nyt puhut, ei ole "turhaa" kärsimystä, vaan tarpeellista. Kysymys kuuluu: eivätkö nuo mainitsemasi hyvät asiat voisi kehittyä, jos ihmiset lakkaisivat tekemästä aktiivisesti pahaa (tai tekisivät yhä vähemmän), pyrkien vahvasti nk. ylöspäiselle tielle? On kuitenkin valtavasti "turhaa" kärsimystä; sellaista, jota ei millään tapaa tarvita ilmaisemaan Saatanan mysteeriä. Ajatellaan esimerkin kautta: Tällä hetkellä joku isä saattaa kohottaa kirvestään, aikeissa iskeä vaimonsa tai lapsensa pään halki. Jos hän tekee sen, millä tavoin se auttaa maailmaa nostamaan esille syitä luottaa rakkauteen ja ymmärrykseen? Hyvin pitkän kiertotien kautta; hän voisi auttaa tuota asiaa huomattavasti paremminkin alkamalla itse luottaa rakkauteen ja ymmärrykseen. Jos hän laskee kirveen alas, pettääkö hän Saatanan, jota - oletetaan - hän saattaa jollain tasolla kunnioittaa, vaikkapa tiedostamattaan? Ei; jos liekki palaa, sitä ei VOIDA sammuttaa, tehtiin mitä tahansa. Paras keino viivästyttää liekin paloa ovat turruttavat nautintoaineet, mutta edes ne eivät auta juuri lainkaan.
* * *
Sothoth wrote:Kokonaan eri asia on puhtaan idealistinen musta maagikko, joka tekee kaiken tietoisena siitä, että tuhoaa itseään. Liesi saattaa polttaa varomatonta lasta, mutta todellinen pahuuden lietsoja runtelee ja vammauttaa jokaisen ruumiinosansa täysin tietoisena.
Juuri näin. Tai jos "TÄYSIN tietoisena" on absoluuttisesti käsitettynä tässä yhteydessä mahdoton ajatus, niin "täysin TIETOISENA" ainakin inhimillisesti ajateltuna. Henkilö joka ymmärtää maailman salaisia lakeja ja kuitenkin pohjaa toimintansa kärsimyksen lisäämiselle, toteuttaa hyvin erikoisella tavalla paradoksaalista elämänasennetta. Hän kulkee aina yhä ahtaampaan umpikujaan edellisestä ja hieman tilavammasta, kunnes mitään ei enää voi tehdä, ja seuraa niin sanotusti alkemiallinen luhistuminen ja sielun annihilaatio.
Sothoth wrote:Niin, mutta maailma ei olisi tylsempi paikka ilman tuota turhaa pahuutta, pikemminkin paljon rikkaampi ja moniulotteisempi. Rakkautta ideana pohtiessa kannattaa ehkä unohtaa kaikki kaikki harhaiset kuvitelmat kristillisesta taivaasta tai rakkauden ikuisesta maailmaa syleilevästä autuudesta. Tuo "pahuus" on arkkityyppisesti kaunista, ja tulee saamaan täysin ennen kuvitelemattomia uusia muotoja jättäessämme tarpeettoman väkivallan taaksemme.
Samaa mieltä muistakin fra Sothothin esiin nostamista (erittäin oleellisista) pointeista, mutta tämä vaatii erityiskomppauksen. Tuo "tulee saamaan kuvittelemattomissa olevia mutta kauniita muotoja" sulkee tietysti ovet useimmilta: mitä tuo on, dogmiko? - Mutta jos ihmisellä on visiota (ja henkilöllä joka ponnistelee näiden Saatanan salaisuuksien kanssa vakavissaan, ON visiota, tai hän ei olisi tuollaiseen tilaan joutunut), hän voi tavoittaa, sanommeko, selvänäköisen välähdyksen siitä aivan uudenlaisesta mysteerion ilmentymisen muodosto, johon "Saatanan toinen tuleminen" (kirkkauden enkelinä eikä enää pimeyden naamiona) voisi ihmiskunnan johtaa. Vain pienen pieninä väläyksinä ehkäpä toistaiseksi, mutta ehdottomasti ja kokonaan lopulta, hamassa kaukaisessa tulevaisuudessa. Kärsimysten päättyminen ei merkitse Saatanan kauneuden päättymistä.
* * *
Nagahel wrote:Mavrofos wrote:Ensimmäinen lukukertani oli melkoisen nopea ja on hyvin mahdollista, että monet asiat olen vielä väärin ymmärtänyt.
Omiin ja monien muiden kokemuksiin pohjaten tämä on mahdollista ja jopa todennäköistä. Ihminen kun on olento, joka näkee aina ensin kaiken omien assosiaatiolinssiensä lävitse, ja monella ei vaikuta olevan edes tarvetta kyseenalaistaa omien linssiensä puhtautta. (Tämä sanottuna ihan yleisesti, ilman henkilökohtaisuuksia.)
Vika on myös, ja ennen kaikkea, minun. Saadakseen mahdollisuuden ymmärtää todella ja kokonaan kaikkia esitettyjä ajatuksia, pitäisi kaikki allekirjoittaneen teokset lukea yhdessä ja viimeisinä mahdollisina versioina. Mitä tulee 'Katekismukseen erityisesti, on sen ongelmana, että tarkoitus oli esittää flyerimainen vasta-argumentti Luterilaisen Kirkon uudelle katekismukselle, mutta se tulikin painettua koviin kansiin kaikkea muuta kuin flyerityylisesti. Kyseinen teos, jos se laitetaan seisomaan omilla jaloillaan ilman vastakappalettaan, johtaa hyvin herkästi harhaan, antaen yksioikoisen kuvan monista asioista. Mea maxima culpa. Kyseinen Katekismus, joka on "Azazelin Tähden okkulttisen filosofian ydinoppi" nimilehtensä mukaan, on sitä "...siten kuin se piirretään Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon katekismusta vasten", mutta tämä virkkeen jälkipuolisko pitää itse täydentää.
Nagahel wrote:Itse erottaisin tässä hyvin selvästi sellaiset seikat kuin ”objektiivisen pahan palvonta” suhteessa ”tarpeeseen ymmärtää pahuus”. Suurin osa kauhu- ja väkivaltaviihteestä on syntynyt uskoakseni ei niinkään halusta palvoa maailmassa ilmenevää pahuutta kuin ymmärtää syyt sen ilmenemiseen; tai sitten vain yksinkertaisesti tarpeesta kuvata sitä, minkälaisessa helvetissä todellisuudessa elämme, ja josta jokainen voi tehdä haluamansa johtopäätökset. Suurin osa pornoteollisuudesta taas on yksinkertaisesti väsyttävää kaikessa kliinisessä alhaisuudessaan, ja kuvastaa vain rappeutuneen ja henkisesti väsähtäneen eläinihmisen taipumusta ja halua palata konttausasentoon leikkaussalivalaistuksen loisteessa.
Sanottakoon sitä hybrikseksi tai realismiksi, samantekevää tässä yhteydessä, mutta ihmiskunnan suuri enemmistö todellakin vain läpikuljettaa asioita. Se prosessoi hyvin hitaasti ja melkein pelkästään piilotajuisesti. Nykyajan taiteilijatkin tekevät usein teoksensa "herättääkseen ajatuksia", ts. antavat eteenpäin jonkin tietyn vaikutelman, kommentoimatta sitä välttämättä millään tavalla. Sitäkin suuremmalla syyllä näin tekevät aivan tavalliset ihmiset, joissa ei ole filosofisia tai luovia taipumuksia. Sellaiset asiat kuin väkivaltaviihde tai "pornoistuminen" (hah haa) ovat vain ilmassa olevien asioiden vuotamista kollektiosta konkretiaan ja takaisin kollektioon. Ei niihin liity arvolatausta puolesta tai vastaan.
Mitä tulee pornografiaan (ja tämä pätee itse asiassa kaikkeen viihteeseen ylipäätään), minulta henkilökohtaisesti kesti pitkään tajuta, että se että nykyaikana asiat esitetään pääsääntöisesti typerästi ja epäesteettisesti, ei tarkoita että asia itsessään olisi väistämättä typerä ja epäesteettinen: vääriä ovat modernin maailman kehittymättömät ilmaisumallit, jotka johtuvat siitä että kaikki on nykyiselle orastavalle ajalle niin uutta. Tästäkin enemmän Magna Materissa. Lyhyesti: Ihmiset yhdistävät alkutulta (väkivaltaa, seksiä, tajunnan laajentamisen pyrkimyksiä...) niin vähäväkisiin ja puolinaisiin ilmennyksiin, että itse asia saa jo huonon huudon, vaikka kyse on vain raffinoimisen tarpeesta instrumenteissa.
* * *
Wyrmfang wrote:Nefastoksenkin esittämät ajatukset voi tosiaan kääntää niin, ettei hänen satanismi ole enää satanismia vaan Saatana löytyy yksinomaan alaspäiseltä tieltä.
Erittäin totta. Tähän on kuitenkin pakko puuttua, sillä vaikka kyseinen ajatus on mitä ymmärrettävin ja helpoimmin puolustettavissa, se on mielestäni edelleen väärä. Kyse on siitä, pidetäänkö Saatanaa entiteettinä (ellei, miksi puhua sellaisesta asiasta entiteetin nimellä?) ja mitä entiteetti voi lopulta olla. Puhua jonkinlaisesta pohjimmiltaan epätodellisesta olemuskertymästä entiteettinä ei ole mielestäni ainakaan enemmän validia kuin pitää entiteettinä arkkityyppistä olemusta; omasta mielestäni se on sitä jopa vähemmän. Mutta aavistan, että tästä asiasta ei ole kuultu vielä läheskään viimeistä (vastustavaa) sanaa...
Wyrmfang wrote:Nefastoksen ajatuskulku tulee ymmärtää ideaaliseksi. Käytännössä ihmisellä todellakin on aina varjo, josta ei voi kokonaan päästä eroon. Tästä ei millään tavalla seuraa se, että lopulta täytyisi samaistua väkivaltaisesti tuohon varjoon.
Syvälinen asia kuitenkin ja ratkaisua voi tuskin täysin älyllisesti esittää vaan se täytyy kokea omassa elämässä.
Juuri näin. Oma esitykseni - "ylöspäinen vs. alaspäinen tie" - on sellainen, jonka pohjalta luodaan, jos halutaan, omakohtainen idealismi. Se ei pyri luomaan duaalista maailmamallia, päin vastoin, vaan antamaan mahdollisuuden luoda itselleen selkeä eettis-pragmaattinen mittapuu toimintaan. Sanoa jonkin objektiivisen asian olevan niin tai näin ei ole läheskään yhtä tärkeää kuin vastata kysymykseen "kuinka juuri minun olisi juuri nyt toimittava?" Vasta jälkimmäiseen kysymykseen mahdollisimman totuudenmukaisen ja neutraalin pohjan antamiseksi vaaditaan ensimmäistä, nim. metafysiikkaa. (Eikö tähän juuri liity se filosofinen aksiooma, että asiain vallitsevasta tilasta ei saisi johtaa päätelmää siitä että niin pitäisi tulevaisuudessakin olla, eli siten tulisi toimia?)
Wyrmfang wrote:Mustista aukoista muuten... Vertaus mustaan maagikkoon saattaa olla hyvinkin oleellinen.
Uskon, että tuo vertaus on todellakin validi.
* * *
Mavrofos wrote:Juuri se seikka, että viillot tulevat ensisijaisesti toteuttajaan itseensä, on syy miksi näen tämän tuhoisankin vaiheen loppujen lopuksi ihmisestä riippuen tarpeelliseksi tai pakolliseksi, mikäli tietynasteinen heränneisyys tahdotaan saavuttaa. Arvet jäävät muistuttamaan. Itsekin olen täysin sitä mieltä, että tällaisen pahuuden tavoittelu ei ole suotavaa, mutta tällaisen ”pimeän puolen” tukahduttaminen väkisin olisi mielestäni kieltämättä kohtalokasta.
Ehdottomasti - tiettyyn pisteeseen saakka. Jälleen: "vaihe" vastaan "tie". Edellinen voi vaihtua toiseen; jälkimmäinen johtaa lopulta vain yhteen tiettyyn pisteeseen. (Nirvânaan tai avitchiin.)
Mavrofos wrote:Ilmiötä olisi mielestäni hyvä verrata käsistä karanneeseen metsäpaloon, jota ei pysty ihmisen toimesta sammuttamaan. Jos ajatellaan että metsä on ihminen itse ja tuli on tuo kipinä, joka yllyttää alaspäiselle tielle. Metsän paloa on turha yrittää sammuttaa sillä liekki on liian vahva. Lisäksi sammutustöissä voitaisiin kokea miestappioita(=väkisin tukahduttamisesta syntyvät henkiset traumat). Niinpä tulen on annettava tehdä tehtäviään. Tuli sammuu vain sateen(=herääminen aikaisessa vaiheessa) tai loppuun palamisen myötä, kun kaikki poltettava on palanut(=ihminen on raunioina). Näin alkaa uusi kasvaminen uudelta pohjalta(=myöhäisessa vaiheessa tullut herääminen ja nousu pohjalta) tai uudelleen kasvua ei tapahdu(=ihminen on lopullisesti menetetty). Nyt tulevaisuutta ajatellen metsäpalon riskiä pystytään mahdollisesti myös pienentämään.(=ymmärrys saavutettu).
Hyvä vertaus. Tuo toimii kuvauksena sille, jota AT:n julkaisujen piirissä ei ole sanottu "alaspäiseksi tieksi" vaan "mortifikaation vaiheeksi". Jälkimmäinen vaihtuisi edelliseen, jos metsäpalo leviäisi yksi kerrallaan kaikkiin ympäröiviin kaupunkeihin, sitten niitä ympäröiviin, ja leviäisi yksinkertaisesti halussa polttaa koko planeetta (tai mieluiten koko universumi) riippumatta siitä kuinka suurta tuskaa se tuottaisi ja kuinka tyhjän päälle jäävät sielut eivät kuitenkaan voisi saada olemattomuuden siunausta, vaan jäisivät kummittelemaan astraalitilaan opettavien ruumistumisten tilaisuuden menettäneenä. (Jälleen joudun pahoittelemaan, että reinkarnaatio-opin vastustajat eivät mitenkään voi saada tyydyttävää vastausta pahan ongelmaan.)
Mavrofos wrote:Tämä onkin ihanteellinen maailmankuva, jonka itsekin toivoisin näkeväni, mutta aavistelen, että tähän tilaan on vielä pitkän pitkä matka(tai se on ainaisesti saavuttamattomissa).
Mutta noiden kahden asian välillä on mittaamaton välimatka. Se, että jokin voidaan saavuttaa, sanokaamme vaikkapa kymmenen miljoonan vuoden päästä, tekee sen meille läheisemmäksi kuin kaikki ne kuvat dinosauruksista jotka tunnemme jo lapsuudesta ja jotka ovat meille konkretiaa. Oli ihanne kuinka kaukainen tahansa, jos se on mahdollinen, se TULLAAN saavuttamaan JOSKUS, mikä tarkoittaa, että sen puolesta voidaan tehdä työtä jo NYT. Olisi eri asia, jos tuo ihanne todella olisi "ainaisesti saavuttamattomissa", mutta siihen en usko. Mikä on ajateltavissa on toteutettavissa.
Mavrofos wrote:Etenkin satanismiin pohjaavat seurat tuppaavat nykyään alistua turhankin usein tälle ”tehkööt jokainen yksilö asiat niin, kuin itse parhaakseen näkee” luonteelle. Yleisellä tasolla on mielestäni kyseessä erittäinkin viisas lausahdus, mutta siinä vaiheessa, kun jotain aatetta kannattava seura ottaa tämän opetuksen omaksi kivijalakseen, muuttuu koko seuratoiminta turhaksi. Jos seura tahtoo jotain tiettyä asiaa edistää, on eräänlaisten tiukkojenkin toimintamallien ja säännösten ottaminen osaksi seuran toimintaa pakollinen valinta, vaikka tällainen ratkaisu saattaa etenkin satanistien keskuudessa herättää paheksuntaa(ottaen huomioon, että yleisesti ottaen on kyseessä vahvasti yksilöllisyyteen luottava uskonto).
Hyvä pointti, jota seuran sisälläkin on erityisesti viimeisen vuoden aikana puitu. Itse näkisin asian niin, että kun arkkityyppinen pohja on valmis ja hyväksytty, sen jälkeen (ja vasta sen jälkeen) jokaisen yksilön "tahto olkoon ainoa laki". Arkkityyppinen pohja taas on aina ja väistämättä eettistä laatua. Kun se on olemassa ja siihen pidetään keskeytyksetön kontakti, vesittymistä ei tarvitse pelätä.
Mavrofos wrote:Ehkä juuri tällainen tietynasteinen tiukkuus on syy siihen, miksi nimenomaan Azazelin tähti kaikista satanismiin pohjaavista seuroista on saavuttanut aivan omanlaisensa paikan minun sydämessäni, vaikka aina en ole Azazelin tähden filosofian kanssa samoilla linjoilla ollutkaan.
Tuskinpa veljeskunnan sisältäkään löytyy ihmistä, joka todella olisi valmis allekirjoittamaan sataprosenttisesti jokaisen julkaisuissa esittämistäni näkemyksistä. Ja eikö siinä olisikin jotakin pelottavaa ja negatiivisella tavalla kulttimaista & pysähtynyttä? Se, että AT:n kirjoitukset ovat antaneet jotakin on tavattoman hyvä asia, ja sen jälkeen seuraava mahdollinen yhteistyö ja jonkinasteinen yksimielisyys on myös mainiota, mutta vähemmän oleellista. Älköön kukaan vain luulko, että seuraan otetaan vain ihmisiä jotka suostuvat allekirjoittamaan pilkkuineen jonkin tietyn credon. Oleellinen asia on omakohtainen eettinen ponnistus.
Mavrofos wrote:Jos satanismi kasvaisi eräänlaiseksi valtauskonnoksi, olisi olemassa vaara, että tarpeellinen etsintä ja pitkä tuskallinen kasvamisen prosessi jäisi pois koko uskonnosta. Satanismista tulisi jotakin, minkä opit voisimme vain kirjasta lukea ja hyväksyä ne absoluuttisina totuuksina, joita ei saisi kyseenalaistaa. Tämä taas olisi omiaan siihen, että satanismikin päätyisi lopulta samaan asemaan kuin nykyinen tapa kristinusko. Ja tämä likaisi Saatanan kasvoja ei tietenkään konkreettisesti, mutta kuvainnollisesti. Niinpä Saatanan pelottavien kasvojen tarkoitus on myös pitää uskonto eräällä tapaa vaikeana seurata, sen on tarkoitus koetella seuraajansa sisällä palavan liekin voimakkuutta.
Erittäin hyviä pointteja, mutta olen silti eri mieltä. Tai no, "vaara" on tietenkin olemassa, koskapa ei; mutta paljon pienempi kuin muissa mahdollisissa vaihtoehdoissa. Eihän mysteeriä voi tappaa, vaan sen aina joko ymmärtää tai ei ymmärrä, luki kirjoista tai ei lukenut. Ymmärrän hyvin sen huolen, että ihminen joka on löytänyt helmen pellostaan pelkää, että siat tuota helmeä polkisivat ja koirat sitä purisivat, jos hän antaisi sen avoimesti. Mutta tällainen pelko on yhä edelleen itsekästä pelkoa, ottaen huomioon että kyseinen helmi (kosketus jumalaan tai Jumalaan, oli se Kristus tai Saatana) ei voi turmeltua.
Jos satanismista, millä tahansa nimellä, tulisi uuden maailman uskonto meille läheisinä vuosituhansina - mitä pidän mahdollisena - niin se ei tarkoittaisi, etteivätkö ihmiset joutuisi läpikäymään yksilöllisesti Liekin prosesseja. He vain voisivat oppia kaipaamaan niitä, asioiden kauneutta voitaisiin tuoda myös kulttuuriin, paljon turhaa vääryyttä voitaisiin poistaa ja aivan uudenlaista, majesteettista visiota ilmentää jopa yhteiskunnallisella tasolla, jne. Ajattele, millaisia ilmennyksiä esim. kristinusko on ottanut eloisina vuosinaan kuva- tai veistotaiteessa tai arkkitehtuurissa. Ajattele samoja mahdollisuuksia satanismille. Hoi polloi ei tule asioita käsittämään, ei tietenkään, mutta sille onkin luotava aina mahdollisimman hyvät ja vähän harhaanjohtavat ikonit joiden edessä polvistua. Nykyään polvistutaan lähinnä aivan typerien asioiden edessä; tuskin se sentään on parempaa kuin ajatella sellaista mahdollista ihmiskuntaa, jossa Saatanaa kunnioittavat nimellisesti nekin jotka eivät häntä lainkaan ymmärrä?