Kuolemansynnit ja niiden puhdistaminen voimaksi

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Kuolemansynnit ja niiden puhdistaminen voimaksi

Post by Shivaprasaada »

En tarkoittanut, että kukaan olisi absoluuttisen paha. Kuten olen sanonut tällä foorumilla, kukaan eikä mikään olento koko aineellisessa luomakunnassa ole absoluuttisen paha eikä edes kirjaimellisesti täysin äärimmäisen pahuuden henkilöitymä. Ei kukaan ole niin narsisti ja moukka ettei koskaan tekisi mitään kilttiä kenellekään.

Kyllä pahantekijöitä kannattaa sääliä tietyllä tavalla. Heitä kannattaa sääliä heidän liiallisen intohimonsa ja tietämättömyytensä takia ja olla siten myötätuntoinen heitä kohtaan, mutta minä uskon enemmän myötätuntoiseen sääliin eikä siihen, että ihminen asettaa itsensä, jopa itsensä huomaamatta toisen yläpuolelle ja säälii tätä.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Kuolemansynnit ja niiden puhdistaminen voimaksi

Post by Nefastos »

Liittyen seitsemän kuolemansynnin näkemiseen kahdeksana & näiden kokemiseen henkisen kasvun energioiden yhteydessä törmäsin kiehtovaan yhteyteen "seitsemän äidin" (matrikat) ja kuolemansyntien välillä T.A. Gopinatha Raon teoksessa Elements of Hindu Iconography, osan 1 niteessä 2 (s. 381):
The Varâha-purâna, however, states that these Mother-Goddesses are eight in number and includes among them the goddess Yôgesvarî mentioned above, although all other purânâs and agamas mention them to be seven. The Varâha-purâna further says that these Mâtrikâs represent eight mental qualities which are morally bad; accordiglt Yôgesvarî represents kâma or desire; Mâhesvarî, krôdha or anger; Vaishnavî, lôbha or covetousness; Brahmânî, mada or pride; Kaumârî, môha or illusion; Indrâni, mâtsarya or fault-finding; Yâmî or Châmundâ, paisunya, that is, tale-bearing; and Vârâhî, asûya or envy.


Viisi kahdeksasta jumalattaresta saa siten suoraan kahdeksan kuolemansynnin vastaavuudet. Kolme edellyttää tulkintaa: môha, mâtsarya ja paisunya, jotka merkitsevät tyhjänpäiväisyyttä, syyttelemistä ja pahansuopaa juoruilua. Kulttuurisen rakenteen erilaisuudesta johtuen korrespondenssit jäävät jossain määrin pakotetuiksi tai tulkinnallisiksi, tässä yksi mahdollinen lukutapa:

Yôgesvarî: himo
Mâhesvarî: viha
Vaishnavî: ahneus
Brahmânî: ylpeys
Kaumârî: [tyhjänpäiväisyys] ~laiskuus
Indrâni: [syyllistäminen] ~epätoivo
Yâmî: [juoruilu] ~mässäily
Vârâhî: kateus

Koska matrikoja käsittelevää kirjallisuutta tai ainakin viitteitä on löydettävissä paljon (jo netistäkin), näistä vastaavuuksista mahdollistuu taas yksi vivahderikas polku kuolemansyntien voimaksi puhdistamisen tutkimus- & meditaatiotyöskentelyyn.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Kuolemansynnit ja niiden puhdistaminen voimaksi

Post by Smaragd »

Maailman enemmän ja vähemmän ilmiselvien hirveyksien alla on pelottavan helppoa vaipua epätoivoon. Samalla tavalla kun kamalat asiat saattavat ikään kuin piiloutua arjen harmaan verhon sekaan, samoin tekee myös epätoivo. Miten se saattaakin niin kamalan ketterästi piiloutua kaiken idealismin, toiveikkuuden ja optimismin lomaan jäytämään todellisuutta, sabotoimaan kaikkea luotavaa, kampittamaan askelia polulla. Nyt kun olen tullut suoraa tämän synnin kanssa kasvotusten omassa elämässäni, tuntuu kuin rauha olisi laskeutunut päälleni, kallio jalkojeni alla on jykevämpi ja miekka rinnallani suora ja vakaa. Ehkä tämä astraalinen vaikutelma häilyy jossain vaiheessa, mutta kenties tässä on pieni pysyvämpikin siemen läsnä. En tahtoisi sanoa toivovani sitä, koska toivo tuntuu vain epätoivon toiselta muodolta. On vain rauha ja luottamus toiseuden johdatukseen – epätoivosta/toivosta päästäminen on kukintoon saatettua uskoa.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Kuolemansynnit ja niiden puhdistaminen voimaksi

Post by Kavi »

Epätoivo on kyllä ovela, että se osaa piiloutua onneen, positiivisina koettuihin asioihin kuin myös negatiivisiin ja ihan mihin vaan kuviteltavissa olevaan ja aina itsepetoksessaan luulee toisinaan voittaneen sen, kunnes tajuaa sen siirtyneen aiheesta toiseen ja kuten sanoit myös toivoon. Kunnon rakastettava räkäklimppi tai ehkä paremminkin teipin palanen joka ei vaan millään irtoa, vaikka kuinka yrittää heilutella niin se vaan siirtyy toisesta kädestä toiseen.

Minulla on tuo rauhan tunne myös lisääntynyt epätoivoa käsitellessä ja kenties epätoivo on löytänyt tällä hetkellä majapaikkansa juuri siitä.
Locked