Toisesta ketjusta:
Johon:Wyrmfang wrote: Kriittisyys ei ole niinkään ensisijaisesti kriittisyyttä erilaisten vaihtoehtojen välillä, vaan luovaa kykyä jatkuvasti kyseenalaistaa koko tuo itse näkemien vaihtoehtojen kenttä.
Nyt täytyy heti aluksi erottaa kriittisyyden rooli älyllisesti ja antaumuksellisesti toimiville henkilöille. Uskoakseni puhtaasti uskonnollinen ihminen ymmärtää intuitiivisesti sen, mikä filosofisesti on jossain määrin hankala avata, mutta mielestäni taas hyvin tärkeää älylliselle ihmiselle ymmärtää älyllisesti:RaktaZoci wrote: Heh, hauska ilmaisemismalli. Eli henkilön joka-aikaisena tehtävä tulisi olla oman maailmankatsomuksensa jatkuva kyseenalaistaminen (kärjistetysti)? Siis kriittisyyttä kriittisyyden vuoksi? Vai kriittisyyttä, jonkä pääasiallinen päämäärä olisi päätyä juuri tuohon moraalisesti tyydyttävään lopputulokseen?
1.) On objektiivisia totuuksia ja subjektiivisia totuuksia. Nämä ovat eri asia jopa silloin kun kyseessä on sama väitelause molemmissa luokissa.
2.) Vain subjektiiviset totuudet voivat olla absoluuttisen varmoja. Koko objektiivisen ulkoisen todellisuuden faktojen tutkiminen sen sijaan perustuu sille, että kaikki on periaatteessa kyseenalaistettavissa.
Nyt jos siis pitäydyn tästä eteenpäin nimenomaan älyllistä lähestymistapaa koskevissa kysymyksissä:
Kyllä.RaktaZoci wrote: Eli henkilön joka-aikaisena tehtävä tulisi olla oman maailmankatsomuksensa jatkuva kyseenalaistaminen (kärjistetysti)?
Siinä merkityksessä kyllä, että kriittisyys itsessään on yksi essentiaalinen työkalu, jota ilman mikään ei voi kehittyä. Aito kriittisyys sisältää myös "kriittisyyden kriittisyyttä kohtaan". Ts. ei ole mitään oikeaa kriittisyydä jäädä lukkoon johonkin lukiofilosofiseen luuppiin pohtimaan, onko minun ympärillä todellista maailmaa vai ei. Sen sijaan kriittisyyteen sisältyy luova elementtinsä, joka johtaa pois koko tästä asettelusta kysymällä eri kysymyksiä. Havainnollistava esimerkki lainauksesta minulta viestin alusta: Media tuo usein keskusteluohjelmiin "ilmastoskeptikon" ja valtavirran tieteen edustajan. Nyt tällaisessä tilanteessa kriittistä "teiden yhdistämistä" ei ole pohtia keskitietä näiden henkilöiden näkemysten väliltä, vaan ymmärtää koko konteksti vääräksi; ylipäätään koko väittely pitäisi käydä kahden ei-ilmastoskeptikon välillä.RaktaZoci wrote: Siis kriittisyyttä kriittisyyden vuoksi?
Filosofisesti kyllä mutta psykologisesti ei. Kaikella inmillisellä toiminnalla on viime kädessä jokin käytännöllinen päämäärä, ja sen tulisi tietysti olla moraalinen eikä epämoraalinen. Uskon siihen että on olemassa "päämäärien päämäärä", joka on viimekätinen moraalinen tavoite kriittisyyden taustalla. Kuitenkin että ihminen voi vakuuttua tästä filosofisesti, täytyy hänen jossain vaiheessa kyseenalaistaa esim. moraali ylipäätään.RaktaZoci wrote: Vai kriittisyyttä, jonkä pääasiallinen päämäärä olisi päätyä juuri tuohon moraalisesti tyydyttävään lopputulokseen?