Oletko satanisti vai saatananpalvoja?

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.

Satanisti vai palvoja?

Satanisti
8
53%
Saatananpalvoja
7
47%
 
Total votes: 15
Hoenir
Posts: 137
Joined: Thu Apr 24, 2014 5:13 pm

Oletko satanisti vai saatananpalvoja?

Post by Hoenir »

Sain ajatuksen tähän kyselyyn kun äsken pohdin näiden käsitteiden eroa, ja sitä että kumpi itse olen. Satanismi on enemmän filosofista, ja palvonta taas uskonnollista. Palvojan on mielestäni oltava samalla myös satanisti, mutta satanisti ei välttämättä suhtaudu Häneen samanlaisella rakkaudella ja hartaalla kunnioituksella kuin palvoja. Pistin tähän vain yhden vaihtoehdon vastata, vastaa siis että kumpi noista kuvaa sinua paremmin. Kerro myös ihmeessä ajatuksiasi aiheesta muuten, ja myös tuon jaon toimivuudesta/toimimattomuudesta.
Last edited by Hoenir on Wed Jun 29, 2016 1:40 pm, edited 2 times in total.
"Futile as a ghost I stand guard over hidden gold, O lord of the meeting rivers"
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Oletko satanisti vai saatananpalvoja?

Post by Insanus »

Vastasin saatananpalvojan siitä syystä että vaikka monessa mielessä olen enemmän älyllä kuin tunteella suhtautuva ihminen, niin mielestäni jo pyrkimys olla yhteydessä muodottomiin arkkityyppeihin on palvontaa, vaikka "vain" filosofisestikin lähestyen. Mietiskelyn ja ajattelun näen Manaksen liikuntona aikana & se itsessään on jo arkkityyppisen kanavointia persoonalliseen elämään. Tuolla taas ei olisi minulle mitään arvoa ellen samaistaisi itseäni kama manakseen. Silloin kama manaksen ja manaksen yhteys on palvonnallista ja yhteydessään saturnukseen selkeästi satanistista. Antaumus tälle ei kuitenkaan voi olla vain päätelmä, vaan on lähtökohta josta päättely alkaa.
Voisin olla "satanistinen kristitty" tai "satanistinen buddhalainen" mutta joka tapauksessa uskonnollinen satanisti joka käyttää rituaaleja, yksinkertaisimmillaan siis saatananpalvoja.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Oletko satanisti vai saatananpalvoja?

Post by Nefastos »

Voipi olla, että moni foorumille kirjoittaja ei halua valita noista vaihtoehdoista kumpaakaan... :)

Minä olen kyllä myös palvoja. Saatananpalvoja on hyvä nimi, koska vaikka se ei osu ihan maalitaulun keskelle, se on niin lähellä että yritykset vääntää vielä tarkemmaksi olisivat kohdallani jo sellaista special snowflake -pilkunviilausta. Siinä vaiheessa kun saatananpalvojia on miljoona, voin sitten eriyttää itseni siitä vaikkapa "Luciferin palvojaksi", mikä omien vakaumusteni & käytäntöjeni kohdalla on ilmaisuna tarkempi.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Hoenir
Posts: 137
Joined: Thu Apr 24, 2014 5:13 pm

Re: Oletko satanisti vai saatananpalvoja?

Post by Hoenir »

Nefastos wrote:Voipi olla, että moni foorumille kirjoittaja ei halua valita noista vaihtoehdoista kumpaakaan... :)
Heh, tämä voi kyllä olla ihan totta :mrgreen: Ajattelin tuota kirjoittaessani pääosin muita veljiä ja sisaria, joista varmasti leijonanosa on jollain tapaa tekemisissä Saatanan idean kanssa. Tietty kaikki muutkin ovat vapaita vastaamaan!
"Futile as a ghost I stand guard over hidden gold, O lord of the meeting rivers"
Sothoth
Posts: 126
Joined: Fri May 28, 2010 1:18 pm

Re: Oletko satanisti vai saatananpalvoja?

Post by Sothoth »

Saatananpalvoja varmaankin noista, tosin melko down to earth -henkinen sellainen. Molempiin käsitteisiin liittyy oma painolastinsa; satanismi yhdistetään populaarissa katsantokannassa liian usein LaVeyn oppeihin ja saatananpalvonta rikoksiin, huumeisiin ja mielenterveysongelmiin. Kaikki satanistit eivät nauti pikkusormi pystyssä skottiviskiä sisäfilepihvin kera bordellissa ja tee psykodramaattisia rituaaleja menestyäkseen liike-elämässä. Saatananpalvojat puolestaan eivät yleensä varmastikaan keitä kissoja ja vedä kokaa nokkaan saavuttaakseen Herransa suosion.
User avatar
Cancer
Posts: 258
Joined: Thu Dec 13, 2012 4:45 pm
Location: Helsinki

Re: Oletko satanisti vai saatananpalvoja?

Post by Cancer »

Satanisti on se sana jota käytän, jos vakaumusta kysytään, ehkä juuri siksi, että "saatananpalvoja" käsitetään yleensä vielä enemmän väärin. Filosofinen puoli on minulle palvonnallista tutumpi, ja keskeisin satanismin harjoittamisen tapani on yksinkertaisesti pyrkimys nähdä kaikki asiat molemmilta puoliltaan, tuoda esiin jokaisen kohdatun mielipiteen ja älyllisen rakennelman vastapuoli. Jo yksin tämä on niin korkea ideaali, etteivät voimat riitä sen läheskään kunnolliseen toteuttamiseen, mutta pyrkimys siihen suuntaan on aina ollut ja tulee niin itsestään, että tuntuu edeltävän kaikkea ajatteluani.

Kaikesta huolimatta vastasin kyselyyn olevani palvoja. Näin siksi, että jonkinlaisen uskonnollisen muodon kaipuu on ollut minussa vahva niin kauan kuin muistan; pelkkä älyllisyys ei tunnu riittävän. Viime aikoina olen myös saanut hiukan kiinni rukoilusta ja rituaaleista, mistä olen foorumillakin tainnut mainita ja mikä on... hm, ei ehkä niinkään auttanut minua minkään muun suhteen kuin tuntunut merkitykselliseltä sinänsä. Tarkemmin sanoisin, että pyrin haparoiden ja mokaillen olemaan palvoja ja etsin sovintoa kaikkea ironisoivan, uskonnollisen asennoitumisen mahdottomaksi tekevän postmodernistipuoleni kanssa.

Insanus näytti viestissään jo kyseenalaistavan koko käsitteiden erottelun, ja minäkin aloin miettiä samaa. Onko saatananpalvonta vain satanismia "höystettynä" estetiikalla, rituaaleilla ym. vai onko asennoitumistavoilla jokin olennaisempi ero? Eikö ajattelukin käytä muotoja ja kuvia, ja eikö uskonnollisuus kuole pystyyn, jos muodoista ja kuvista tulee kaikki kaikessa?
Tiden läker inga sår.
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Oletko satanisti vai saatananpalvoja?

Post by Tähti »

Oikeestaan itselläni ollut enemmän oikean käden vaikutteita kuin vasemman. Mielenkiintoista seurata tätä foorumia, tosi hyviä juttuja, avartavia, mutta en itse kaikkiin juttuihin kyllä samaistu.

Muutenkin ollut jotenkin semmoinen ettei ole ikinä identifikoitunut koskaan vahvasti mihinkään. Rapu on eläinradan merkki, niistä sanotaan että joko tosi outoja tai ujoja. Itsellä ollut aika paljon semmoista provosointia luonteessa.
User avatar
Einheri
Posts: 111
Joined: Sun Jun 06, 2010 12:23 am
Location: Etelä-Savo

Re: Oletko satanisti vai saatananpalvoja?

Post by Einheri »

Satanismi vs. saatananpalvonta on oma lempiaiheeni, joka on saanut minut hakkaamaan henkisesti päätäni seinään jo vuosien ajan.
Positiivista on kuitenkin se, ettei tällä foorumilla asiasta keskusteleminen närästä niin kovasti.

Vaikka omassa elämässäni palvonnallisuus onkin läsnä vahvana osa-alueena, pyrin pitämään tunne-älyni omassa vaakakupissaan, jotta pystyisin maltillisesti näkemään 'saatanan kasvot' kokonaisena.
Ehkäpä juuri tämän maltillisen filosofian johdosta, tunnen olevani enemmän satanisti kuin saatananpalvoja, mutta kuten ylempänä koitin viitata; en usko varsinaisen lokeroinnin tarjoavan itselleni mitään konkreettista rakennuspalikkaa.
User avatar
Invitus
Posts: 74
Joined: Tue Jul 22, 2014 10:48 pm
Location: Helsinki / Oulu

Re: Oletko satanisti vai saatananpalvoja?

Post by Invitus »

Vastasin satanisti, osittain samoistakin syistä kuin edellä on mainittu.

Koen itseni enemmän älylliseen ja filosofisempaan tyyliin asiaa lähestyvänä henkilönä, enkä niinkään "uskojana" tai "palvojana". Saatananpalvonta yleisesti tuntuu lähestyvän saatanaa persoonallisena entiteettinä, johon taas itse en kykene sammiastumaan (sekä tapaan että tähän saatanaan). Lisäksi palvoja sana kuulostaa jokseenkin alentavalta tai orjuuttavalta minun korviini, palvoja - palvelija.

Toki palvonta-asian voi katsoa muultakin kannalta, myös paremmassa valossa. Mutta näistä vastauksista tämä oli sopivampi. Totuus on jossain mustan ja valkoisen harmaalla rajalla.
"And so he who looks down at his feet will not know the truth, but he who discerns by the sun which way to go." -Tolstoi
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Oletko satanisti vai saatananpalvoja?

Post by obnoxion »

Oma lähestymistapani on uskonnollinen, ja olen kyllä enemmänkin palvoja kuin filosofi. Toisaalta melko konservatiivinen ja hyvin tasainen elämäni on niin kaukana mistään saatanallisesta kauhufantasiasta kuin mahdollista. Eli yhteiskuntakelpoisesti matalalla profiililla kuten suurin osa muistakin maallikkouskovaisista.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Locked