Empaattinen varjo

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
Locked
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Empaattinen varjo

Post by obnoxion »

Sivulla 41 Timo Toivion ja Esa Nordlingin kirjassa ”Mielenterveyden Psykologia” (Edita), joka on siis mielenterveystyön oppikirjoja, määritellään jungilaisia termejä. Hyvin kiinnostavaksi osoittautui jungilaisen varjon määritelmä. Olen itse lihavoinut virkkeen, joka kiinnitti huomioni:

”Varjo on Jungin teoriassa se osa persoonallisuutta, joka on tiedostamatonta ja usein ristiriidassa persoonallisuuden kanssa. Sieltä löytyvät tietoisen mielen torjumat ja syrjäyttämät ajatukset, kuten tietoisen mielen kanssa yhteensopimattomat pyrkimykset tai omat epämiellyttävät luonteenpiirteet. Vaikutukseltaan varjo voi olla myötätuntoinen tai julma, hyvä tai paha. Se perustuu pintakerrokseltaan henkilökohtaisten kokemusten kautta saatuun mielikuvaan omasta itsestä sekä piilotajuisesta, vaistonvaraisesta osasta, joka suojaa persoonallisuutta tulemasta tietoiseksi omasta itsestään. Unissa varjo on hahmona samaa sukupuolta kuin unen näkijä itse. ”

En nyt muista että olisi aiemmin lukenut Jungin kirjoittavan tällaisesta empaattisesta varjosta, mutta ajatus on hyvin kiehtova. Upeaa olisi jos joku osaisi jakaa sitaatin, jossa Jung itse mainitsee myötätuntoisen varjon. Mutta pohdinnat aiheesta yleisesti vosivat olla kiinnostavia.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Empaattinen varjo

Post by Aquila »

Kiinnostaa myös tuo lause, että varjo olisi unissa samaa sukupuolta unen näkijän kanssa. Mahtaako näin aina olla ja löytyykö tästä lisätietoa jostain?
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Empaattinen varjo

Post by obnoxion »

Käytyäni läpi joitakin yleisesityksiä, esiin nousi ainakin pari esimerkkiä joissa varjolla voi olla positiivisia vaikutuksia. Huonosta itsetunnosta kärsivän henkilön varjo voi ymmärrettävästi sisältää hyviä ominaisuuksia. Lisäksi ihminen joka työskentelee taiteellisesti luovalla alalla voi inspiroitua varjostaan.

Mutta nämä ovat erikoistapauksia, eivätkä ole tyydyttävä selitys empaattiselle varjolle.

Koska varjo ilmenee tavallisesti projisaation kautta, ja on itselle yleensä näkymätön, ehkä sellaisella, joka pystyy suhtautumaan muiden ärsyttävimpiinkin puutteisiin aidon ymmärtäväisesti, ihmisellä voisi olla empaattinen varjo. Oma varjohan ilmenee erityisesti muiden ihmisten vikoina. (Jos siis tapaamme ärsyyntyä jostain henkilöstä että hän se vasta on suvaitsematon riitapukari tai saamaton alisuoriutuja – toisin kuin minä! – silloin me ärsyynnymme omaan varjoomme).

Toisaalta kun puhuimme asiasta lyhyesti Johanneksen kanssa tänä viikonloppuna, hän muistaakseni ehdotti empaattiseksi varjoksi jonkinlaista feminiinistä, tukahduttavan suojelevaa olemusta.
Selitykset tyydyttävät eri tavoilla riippuen siittä käsitetäänkö varjo tarkoittamaan henkilön persoonallista varjoa, koko alitajuntaa, vai jotain tältä väliltä.

Itse käsitän sen nyt ensimmäisessä merkityksessään.
Aquila wrote:Kiinnostaa myös tuo lause, että varjo olisi unissa samaa sukupuolta unen näkijän kanssa. Mahtaako näin aina olla ja löytyykö tästä lisätietoa jostain?
Näin asia tyypillisesti on unissa, ja vaihtelu voi usein johtua siitä, että unissa muodot ovat harvoin puhtaita.

Ajattelisin että persoonan varjo on ennemmin yksilöllinen kuin arkkityyppinen. Luulen että varjon vaikutus on vahvasti läsnä miehuuskokeissa, eli sellaisissa omaan sukupuoleen vihkivissä koetuksissa, jotka liittyvä itseksi tulemisen alkuvaiheisiin, tai ehkä paremminkin persoonallisuuden muodostumiseen. Taasen vastakkaista sukupuolta edustava ”varjo” on jo anima tai animus, joka, toisin kuin persoonallinen varjo, on sekä arkkityyppinen että itseemme nähden vastakkaista sukupuolta.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Empaattinen varjo

Post by Insanus »

On helposti samaistuttavaa, että hyvät luonteenpiirteet sysätään piilotajuntaan jonkinlaisen kylmän rehellisyyden nimeen ja sen voisi kuvitella olevan osasyy empaattiselle varjolle.
obnoxion wrote: Koska varjo ilmenee tavallisesti projisaation kautta, ja on itselle yleensä näkymätön, ehkä sellaisella, joka pystyy suhtautumaan muiden ärsyttävimpiinkin puutteisiin aidon ymmärtäväisesti, ihmisellä voisi olla empaattinen varjo.
&
obnoxion wrote: Toisaalta kun puhuimme asiasta lyhyesti Johanneksen kanssa tänä viikonloppuna, hän muistaakseni ehdotti empaattiseksi varjoksi jonkinlaista feminiinistä, tukahduttavan suojelevaa olemusta.
Nämä kaksi yhdistyvät minusta hyvin niin, että feminiini suojelus ei tarkoita estävyyttä, vaan kehittävän vastustuksen puutetta: kuin syliä joka kutsuu pöytään "ryövärit aseineen", mikä on kiero versio empatian torjumisesta: se ilmaisee itsensä suojelemalla pahaa, eli paitsi virheitä tehnyttä, myös hänen virheitään. Jos satuttaminen on välittämisen osoitus, niin kenties mitä enemmän satuttaa, sitä enemmän välittää, tai mitä enemmän kestää äännähtämättä, sitä empaattisempi on. " Molempiin suuntiin on pirun helppo lipsahtaa ja ongelmaksi se muodostuu vasta silloin kun toinen sukupuoli jää pois.

Siksi, mielestäni oikeastaan vastasit kysymykseen jo toisessa aiheessa:
obnoxion keskustelussa Seksuaalisuus wrote: Luulen että yhteisesti sovituissa sasomasokistisissa peleissä voi vaikeasti ennakoitavana riskinä olla potentiaalisesti vaarallisen impulssin yllyttäminen yli kontrollin. Yleisesti tämä varmaan näkyy sillä tavalla että kuristamista onkin jatkettu liian pitkään, tai ollaan vahingossa oikeasti hirttäydytty. Silloin on menty rajan yli.
obnoxion keskustelussa Seksuaalisuus wrote: Ja vaikka näin on helpompi kuvitella tapahtuvan alistajan aloitteessa, on myös olemassa pakottavaa alistumista, joka voi olla seksuaalisesti hyvin vahingoittavaa.
obnoxion keskustelussa Seksuaalisuus wrote: Aiheesta muuten, sadomasokismi voi myös viedä huomaamatta lähelle homoseksuaalisuutta, kun sukupuolisuuden dynamiikka voi vaihtua alistuvan ja alistajan väliseksi dynamiikaksi. Tällainen spontaani rajanylitys voi olla asioista riippuen ahdistavaa tai avartavaa.
Samaa sukupuolta oleva varjo, jota käytetään (vai joka käyttää itseä?) oikean ja väärän ristiriitaistamiseen?
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Empaattinen varjo

Post by obnoxion »

Varmasti tässä on monia tyypillisiä varjo-ominaisuuksia: Pyrkiä antamaan kuva empaattisuudesta kestävyyden avulla, nauttia estoittaa negatiivisesta huomiosta, kutsua kamppailuun päästäkseen yllättämään epäsopivilla hyväilyillä tai alistuakseen irstailla tavoilla, houkutella itsetuhoa mahtipontisin elein.

Mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä vaikeampi minun on käsittää persoonallinen varjo empaattisena sanan vaativassa merkityksessä, eli aktiiviselta vaikutukseltaan hyväätekevänä. Varjon ehdoilla inegraatio ei persoonaa rakennettaessa voi olla mahdollinen. Tai ehkä kuitenkin satanismissa tämäkin voi olla mahdollista, mikäli nuori, persoonaltaan kehittymätön henkilö painaa jo olemassaolevaa empatiakykyään ja vastaavia aktivisia hyveitä voimakkaan ponnistuksen avulla pois tietoisuudestaan, ja seestyessään kohtaisi sitten koko nuoren ihmisen empatiakyvyllä varustetun varjonsa. Mutta jotenkin tällaisessakaan tilanteessa varjosta tuskin puuttuisi tiettyä lipevää sentimentaalisuuttaa, tai jotain dogmaattisen ehdotonta järjetöntä vaatimusta.

...Ja oli miten oli, kun ensimmäisen viestin sitaatti mainitsi varjon myötätuntoisen vaikutuksen, sillä tuskin tarkoitettiin tällaista esimerkkiä.

Näkisin kuitenkin että varjon hyve ei ole myötätunto vaan voima. Se osaa automaattisesti ja suvereenisti toimia kovassa maailmassa, ja se on lopulta mukana ihmisen jokaisessa omaperäisessä ideassa. Me esimerkiksi tiedämme että kiroilu helpottaa synnytyskipua. Kiroilu on juuri sillä tavalla primitiivistä kuten varjokin. Mutta lievittääkö varjo tällöin kipua myötätuntonsa vai voimansa ansiosta?
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Nomad
Posts: 46
Joined: Thu Feb 16, 2012 5:16 am
Location: Helsinki

Re: Empaattinen varjo

Post by Nomad »

Tuli sattumalta vastaan tällainen empatian määritelmä: "Empatia on toisten ihmisten tunteiden ymmärrystä, jossa ...--... tiedämme toisen henkilön tunteellisen tilan aiheuttaneen omat tunteemme." (De Vignemont & Singer, 2006)

Periaatteessahan tämän mukaan tiedostamaton empaattinen varjo olisi jo lähtökohtaisesti ja määritelmällisesti mahdoton. Ylläoleva määritelmä on neurotieteiden saralta, ja vähän pahoin pelkään että se on joko koetilanteiden tulkintaa helpottamaan tehty konstruktio tai sitten johdannainen siitä filosofiasta, jonka mukaan "mitä ei voi mitata, ei ole olemassa". Toisaalta ei nyt pitäisi arvailla liiaksi motiiveja ilman tietoa, ja ihan mielenkiintoisella tavallahan vähän samaan voi päätyä esimerkiksi yllä olevien Obnoxionin pohdintojen lähtökohdista.

Empatialle ei (tietystikään, kuten mielestäni ei muillekaan "fenomenologisille olennoille") ole olemassa mitään yksikäsitteistä selittäjää empiiristen tieteiden alueella, ja määritelmiäkin on todella paljon. Se olisi käsitteenä jo varmaan ihan oma keskustelun aiheensa.
Locked