Intuitio

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Intuitio

Post by Smaragd »

Noname wrote: Sat Dec 15, 2018 1:48 pm Ongelma luotettavassakin intuitiossa ei ole mahdollisesti tehtävä teko itse, vaan sen taustavoimat.

Koen, että intuition ja varsinkin sen oivalluksien kasvu on suuren työn sivutuotteena väistämätön tapahtuma, ja opetus, jonka tarkoituksena ei ole vain luonnon kannalta saavuttaa korkeampaa järjestelmää - lisäksi sen tarkoitus on olla todistajana meidän oman ihmisyytemme harhakuvitelmille luonnon todelisesta luonteesta, joka johtaa väistämättä vanhojen identiteettien, tunteilumme ja eläimellisten ja filosofisten konseptien tuhoon. Kenties intuitio on aina puhdasta, mutta me itse olemme se kiila intuition todelisten tarkoitusten ja itsemme hyödykkeiden välissä.
Näkisin että tämä "itse" tai ne toisia tasoja vääristävät, ja siksi tuhottavat tai omille alueille jätettävät(?), taustavoimat ovat myös sellaisia konkreettisia tekijöitä mitä ilman intuitiota on melkeinpä mahdoton havaita. Toisaalta jos on saavuttanut sellaisen pisteen missä intuitiota ei havaita suhteessa johonkin niin eipä sille ole tarvettakaan sellaisenaan. Sitä korkeaa olemusta silloin vain ilmennetään, ollaan ilmeisesti vaihdettu katseen suuntaa. Tulee mieleen Poen tarina 'MS. Found in a Bottle', *spoiler varoitus* missä merenkulkija päätyy myrskyn silmässä erikoisen laivan kyytiin, jonka miehistö ei havaitse tätä vieraalle tasolle päätynyttä kulkijaa jatkaen määrätietoista ja rauhallista navigointiaan huolimatta mitä hurjimmista ympäröivistä olosuhteista.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Locked