Kiinnostava kysymys on kai ennen kaikkea se, mitä logiikan ja matematiikan 1800-luvun lopulta alkaneet murrokset tarkoittavat filosofialle. Päästiinkö murtamalla aristoteelisen logiikan ja klassisen geometrian annettuna otettu konsensus lähemmäksi maailman todellista luonnetta, vai osoittiko tämä pikemminkin, että maailman perimmäinen luonne on täysin kaoottinen, ja näyttäytyy systemaattisena ainoastaan ihmisymmärryksessä, joka voi mallintaa kaaoksesta tarpeidensa mukaan eri periaatteessa mielivaltaisille aksioomille perustuvia systeemejä? Se lienee selvää (vaikka sitä ei länsimaisesssa perinteessä ole yleensä oivallettu), että kaikille systeemeille (itseriittoisillekin) täytyy olla perusta, joka ei vielä ole systemaattinen. Mutta kysymys on, onko tuo perusta täysin kaoottinen vai jo latentisti tarkoituksenmukainen?Spirare wrote:Aksioomista puheen ollen, niiden valinnassa pitääkin olla tarkkana. Loogisen päättelyn lähtökohdaksi on tosiaankin valittava (luotava tyhjästä?) jotain lähtöoletuksia joita ei tarvitse sen kummemmin todistella, koska muutoin ajaudutaan loputtomiin kehäpäätelmiin. Eukleides sai rakennettua viiden yksinkertaisen postulaatin ja aksiooman varaan melkoisen katedraalin joka kestää ja jonka varaan on ollut hyvä rakentaa muuta tiedettä. Kuitenkin, kyseenalaistamalla viides postulaatti päädyttiin epäeuklidiseen geometriaan joka puolestaan oli merkittävä paradigmanmuutos tieteenhistoriassa. Epäeuklidista geometriaa tarvitaan mm. pohdittaessa universumin muotoa: http://en.wikipedia.org/wiki/Shape_of_the_Universe
Valituista aksioomista riippuen samanlaista logiikkaa noudattavalla päättelyllä voidaankin päätyä hyvin erilaisiin lopputuloksiin. Esim. taloustieteen teoriat saattaa näyttää sisäisesti hyvin loogiselta, mutta lähtöoletuksilla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Pelkään lähteä lukemaan spekulatiivista realismia, sillä se saattaa periaatteessa saada ensimmäisen vaihtoehdon näyttämään liian uskottavalta. Perinteisestihän on (ns. Kant-Wittgenstein linja) on sanottu, että koska ihmisen tajunta kerran on järjestäytynyt, ei pelkkä kaaos ole ylipäätään mielekäs idea. Spekulatiiviset realistit kai uudelleenajattelevat tämän kuvion sen kautta, että ääretön ei olekaan välttämättä saavuttamaton perinteinen 1,2,3,4,5,... ääretön, siis numeroituva (jollaiseksi myös rationaalilukujen joukko on osoitettu), vaan että on myös ylinumeroituva äärettömyyden käsite, jossa tapauksessa ääretön onkin aktuaalinen; esim. väli [0,1] joka on ikään kuin vain erottumaton köntsä ilman itsessään mitään lopullista mielekästä rakennetta, mutta jaettavissa loputtomilla tavoilla erilaisiin mielekkäisiin matemaattisiin rakenteisiin. Tämä vaikuttaa intuitiivisesti melko häijyltä idealta maailman tarkoituksenmukaisuuden kannalta, ja toivon todella että joku moderni okkultisti on jo vastannut jotain olennaista modernista logiikasta ja matematiikasta ammentaville nykyateisteille.