Onnellisuus

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Onnellisuus

Post by Insanus »

Nefastos kirjoitti:
Koska energian hukkaan valumiseen johtavat tukkeet ja lukot - ne jotka estävät onnellisuuden - ovat samoja jotka johtavat alaspäiselle tielle, ei ole mahdollista vain odottaa että tuska sammuu pois. Vähän niin kuin hanan jättäminen auki kotona ei tyhjennä maailman vesivarastoja, mutta saa kyllä aikaan melkoista tuhoa oman elämän rakenteissa. Energian hukkaan virtaaminen ei ole samaa kuin energian virtaaminen pois henkisessä tai fyysisessä kuolemassa.

Tarkoitin ennemminkin, että jospa hana jäi auki, tai vaikkapa kahvinkeitin päälle kun lähti ulkomaanmatkalle ja hotellille saavuttuaan kuulee puhelimessa että oma kämppä on ilmiliekeissä, eikä mitään ole tehtävissä, vaan rakenteisiin tulee/tuli jo tuhoa.
On totta että silloinkaan ei mitenkään ole mahdollista 'vain odottaa', mutta tuskan ei tarvitsekaan sammua pois, niin kuin onnellisuuskaan ei aina ole iloa. Sammuu kun sammuu, tuskan avoin tunteminen ja kohtaaminen avaa lukon: tuo sisäisen onnellisuuden.
"Onnellisuus on tosiasioiden kohtaamista."

Luin jotenkin vinoon ensimmäistä viestiäsi ja ymmärsin sen jotenkin niin että onneton ihminen tuhlaa energiaansa käsittelemällä ahdistavia asioita.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Onnellisuus

Post by Nefastos »

Goreart wrote:Tarkoitin ennemminkin, että jospa hana jäi auki, tai vaikkapa kahvinkeitin päälle kun lähti ulkomaanmatkalle ja hotellille saavuttuaan kuulee puhelimessa että oma kämppä on ilmiliekeissä, eikä mitään ole tehtävissä, vaan rakenteisiin tulee/tuli jo tuhoa.


Ok, kiitos selvennyksestä! Silloin kun kyseessä on jokin erillinen osa jonka aika on mennä, ei tosiaan hyödytä mitään yrittää väkisin onnellistuttaa itseään kriisin keskellä.

Goreart wrote:Luin jotenkin vinoon ensimmäistä viestiäsi ja ymmärsin sen jotenkin niin että onneton ihminen tuhlaa energiaansa käsittelemällä ahdistavia asioita.


Tarkoitin, että energia estyy virtaamasta niin pitkään ja siinä määrin, kun sisäisiä pulmallisuuksia jää joko tietoisesti tai - etenkin - piilotajuisesti pyörittelemään niissä noidankehissä, joita emootiomme aina pyrkivät kulkemaan. Ja koska nuo noidankehät ovat tosiasioita, on myös usein mahdoton vain odottaa tuskan loppumista, koska tuska niin helposti synnyttää tuskaa aivan kuten rakkaus rakkautta, &c.

...Mistä jälleen kerran pääsen toistamaan sen loputtomasti toistetun teesin, että buddhi (rakkaus, joka myös avaa onnellisuuden) valitaan järjettömästi. Kun ihminen kärsii, ei ole tavallaan mitään mieltä kieltää elämän olevan kärsimystä: sehän kiistatta & empiirisesti todistetusti on. Tuo asia pitää siinä vaiheessa ikään kuin vain ohittaa; luoda katseensa kokonaan toiselle tasolle. Muussa tapauksessa jäädään kiertämään sitä tosiasioiden kehää, joka aina alkaa vetäytyä spiraalisesti alaspäin.

Don Quijote wrote:Tämän aiheen alla on mukava aloittaa.


Tervetuloa laudalle!

Don Quijote wrote:Näin joskus vuosia sitten unen, jossa luin Nefastoksen artikkelia, ja siellä hehkui lause: ”Satanismin perimmäinen tarkoitus on johtaa ihminen puhtaaseen onneen!”


Tämä on kiehtovaa, koska noinhan asia on - ja kuitenkin tuo puhdas onni vaatii kykyä oman onnensa uhraamiseen tarpeen (oikeammin: Merkityksekkyyden) niin vaatiessa. Tästähän frater Obnoxion jo puhuikin.

Itse pidin koko onnellisuuden käsitettä aiemmin jotenkin halveksittavana, koska ajattelin onnellistumisen pyrinnön innoittavan laskelmointiin. Ja onhan sellainen kiistämättä onnettoman (sic) yleistä.

Don Quijote wrote:Tätä olen märehtinyt pitkän aikaa, ja olo on ollut kuin limboavalla suolapatsaalla. Toisaalla on ollut suuri tarve eheytyä, toisaalla sitä on pelännyt muuttuvansa parantuessaan tyylittömäksi ja tyhjäksi (ja menettävänsä yhteyden ihmisiin).


Luulen, että tämä on tekemisissä myös ikäkausisyklien kanssa. Nuoren ihmisen on oltava ehdottomampi, "vihaisempi", oltava tyytymättä mihinkään minkä kokee puolinaiseksi. Jos liian aikaisin tyytyy elämän annettuihin arvoihin tai jos toisaalta vielä keski-ikäisenä on vihainen ja kriittinen, tuntuu että jokin on mennyt virtauksessa sekaisin.

Usein puhutaan hieman naureskellen "nuorista vihaisista miehistä", ja kuitenkin juuri sellaisia pitää olla. "Nuoret tyytyväiset miehet" herättävät kauhunväristyksiä.

Don Quijote wrote:Tässä olisi mukava nähdä kaavio erilaisista onnen asteista, vanhan kunnon prinsiippijaon mukaan!


:) Epäilemättä sellainen taulukointi voitaisiin todella laatia.

Don Quijote wrote:Vaikka onnellisuutta ei voisi takoa niin kuin kultaista neitoa, on lohdullista, että kolkuttavalle kuitenkin avataan.


Tämä todellakin on SE asia, joka erottaa ns. okkultistin ns. profaanista ihmisestä. Kun kerran alkaa uskoa/kokea/oivaltaa että pyrkimys toimia ihanteen mukaan kantaa hedelmää ihmeenomaisella tavalla, itsestään ja väistämättä, ollaan astuttu arkisen maan kamaralta sellaiseen taivaiden valtakuntaan, josta ei ole paluuta aiempiin huoliin & kärsimyksiin. Pintatasolla ne toki kummittelevat edelleen, mutta syvemmällä kaikki on kokenut peruuttamattoman mullistuksen.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Onnellisuus

Post by obnoxion »

Don Quijote wrote:”Satanismin perimmäinen tarkoitus on johtaa ihminen puhtaaseen onneen!”
Tämä tuo minulle mieleen heti William Blaken säkeet, kuinka Järki on Taivas ja Energia on Helvetti, ja kuinka "Energia on Rajaton Riemu".

Tämän olen taas käsittänyt hyvin tantriseksi näkemykseksi. Shaivalaisissa tarntroissa absoluutti on Param-Shiva, joka käsitetään Sat-Cit-Anandaksi (Oleminen-Tietoisuus-Autuus). Tästä kolminaisuudesta juuri Autuus yhdistetään Shaktiin, joka taas on itse Energia.

Kun lopulta palaamme siihen kuinka seuramme käsitys Saatanasta vertautuu niin vaivattomasti Shivaan, voidaan mielestäni sanoa että puhdas onni kuuluu hyvinkin satanismin perimmäisiin tarkoituksiiin.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Onnellisuus

Post by Nefastos »

obnoxion wrote:Shaivalaisissa tarntroissa absoluutti on Param-Shiva, joka käsitetään Sat-Cit-Anandaksi (Oleminen-Tietoisuus-Autuus). Tästä kolminaisuudesta juuri Autuus yhdistetään Shaktiin, joka taas on itse Energia.

Kun lopulta palaamme siihen kuinka seuramme käsitys Saatanasta vertautuu niin vaivattomasti Shivaan, voidaan mielestäni sanoa että puhdas onni kuuluu hyvinkin satanismin perimmäisiin tarkoituksiiin.


Shiva-Shakti -näennäisduadi (näennäinen, koska kumpikin erottuu toisissaan niin hirveän selvästi) ilmaisee minusta juuri sen tanssin, jossa keskeytyksetön Absoluuttinen Tuho ikään kuin leikittelee rajoitetun olemassaolon kentällä. Tämä ei voi olla muuta kuin uskomatonta riemua. Kaiken täyteyden ylittävä täyteys, keskeytyksen kosminen orgasmi kaiken ilmentäessä joka hetki annihilaation (!) täyteyttä. Mutta Shiva on Saatana juuri siksi, että mielelle jonka egoisuus on löytänyt itsetietoisuutensa näennäismaailman Baabelin tornin portaita (evoluutio) kiipeämällä, "todellisuus" (ts. epätodellisuus, samsara) tarttuu koko ajan tietoisuuden kenttään kuin hehkuvan tuhkan sade. On olemassa Ananda, "siellä", ja on olemassa Kauhu, "täällä". Valaistumisen prosessi on näiden kahden samankeskistämisessä.

Aldous Huxley (joka, huolimatta siitä että monen visionäärin tavoin valitettavasti tyytyi problemaattiseen astraalitasoon, oivalsi paljon oikeaa asiaa) kirjoittaa: "Se, että on valaistunut, tarkoittaa että on alati tietoinen koko todellisuudesta sen ilmeisessä toiseudessa [Shakti, kuten sanoit; Toiseus = Magna Mater, se "ei-minä" joka tulee ruumiiksi & persoonaksi] - tietoinen ja silti valmis selviytymään eläinkunnan jäsenenä, ajattelemaan ja tuntemaan ihmisolion tapaan sekä turvautumaan tarkoituksenmukaisissa tilanteissa myös systemaattiseen järkeilyyn." Ja tämän jälkeen lausahdus, joka on täysin tosi & siitä huolimatta erittäin banaali & epämiellyttävä lukea: "Meidän päämääränämme on saada selville, että olemme aina olleet siellä missä meidän pitääkin olla." (Tajunnan ovet, Like 2012, s.78)

Mitä suurempi on kokemamme riemu siellä, sitä suurempi on kokemamme kauhu täällä, kunnes jokainen kehä on saatu samankeskiseksi työllä joka on kognitiivista, karmista & magneettista. Tämä auttaa yhdeltä osin ymmärtämään, miksi uskonnot niin usein käyttävät aivan järkyttävän dualistista ilmaisua, joka on omiaan vääntämään mieltä kieroon entistä pahemmin. Kysehän ei ole vastinparista tämänpuolinen-tuonpuolinen, vaan ykseys immanenttina "täällä" (Shakti) linkittyvänä ykseyteen absorbanssina (en sano transsendenssina) "siellä" (Shiva). Kuitenkaan nämä ikinä, ikinä eivät ole erossa toisistaan. Ruumiittomalla olennollakin on aina varpaankärkensä kiinni tässä immanenssin muotomaailmassa, ja jokaisen ruumiillistuneen päälaki koskettaa avaruutta.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Zetekh
Posts: 83
Joined: Wed May 26, 2010 1:21 am

Re: Onnellisuus

Post by Zetekh »

Vaikka Aristotelesta en pidä juuri missään arvossa, niin silti on aika hankala kumota hänen ajatustaan siitä, että jokaisen toiminnan päämääränä on onnellisuus & onnellisuuden tavoittelu, sanoi tahi ajatteli mitä tahansa. Onnellisuuden määritelmä on vaan tässä suhteessa häilyvä. Joku on onnellinen appelsiinista, joku taas siitä, että voi todeta onnellisuuden olevan merkityksetön tila/arvo hänen toiminnalleen. Merkityksellisyys lienee eräs avainsanoista. Ei kukaan valitse tarkoituksella onnettomuuteen johtavia tekoja, ei sellainenkaan jolle 'tarkoitus pyhittää keinot' tai 'on vain tämä hetki'. Sanoilla, määritelmillä on aina symbolifunktio, jonka sisältö on enemmän tosi kuin sen ikoninen määre. Alaspäisen tien antikosmiset kaaosmaagikotkin ajattelevat / toimivat muodottamalla tasolla logiikalla Onnettomuus = { Onni }. Aina kärsitään jonkun vuoksi. Aina taistellaan jonkun vuoksi. Nekin, joille "matka on päämäärä" kuuluvat tähän kastiin.

Merkitys on yhtä lailla merkityksettömyydessäkin, sillä merkityksettömyys on käsite ja sillä on merkitys, joten se on tavallaan itsensä sulkeva yhtä lailla kuin väite 'olematon on olemassa'. "Onnellisuus löydetään lakkaamalla sitä etsimästä".

Onnellisuuden ja merkityksellisyden rinnalle nostaisin Schopenhauerin(kin) (buddhalaisuuden hengessä) lanseeraaman käsitteen 'Elämäntahto'. Pelkistetysti esitettynä menee, kun elämäntahdon saa tyydytetyksi, on onnellinen. Ongelma on vaan siinä, että sitä ei saa "haluamalla" koskaan tyydytetyksi pysyvästi. Halusta täytyy luopua, halu täytyy tappaa. Täytyy lakata haluamasta. Vai onko onnellisuus pysyvä tila? Hetken hurmos?

obnoxion wrote: Itse olen käsittänyt että onnellisuus seuraa tyhjyyden kokemusta, johon johtaa mortifikaatio tie, siis
periatteessa tietoinen luopuminen onnellisuudesta tai sen tavoittelusta. Toisaalta tällaista tyhjästä
syntyvää onnellisuutta pidän jo melko todistuvoimaisena ihmeenä.


..eli aika samoilla linjoilla.

PS. Psyykkisten ilmiöiden kärpäskeskusteluun. Tätä kirjottaessa asuntoon ilmestyi "jostain" kärpänen pörräilemään ylleni. Heh.
- "All great things must first wear terrifying and monstrous masks in order to inscribe themselves on the hearts of humanity." - Friedrich Nietzsche
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Onnellisuus

Post by obnoxion »

Kain wrote:PS. Psyykkisten ilmiöiden kärpäskeskusteluun. Tätä kirjottaessa asuntoon ilmestyi "jostain" kärpänen pörräilemään ylleni. Heh.
Ajatukset vievät Salomon Saarnaajan kirjaan, Myrkkykärpäset saavat haisemaan ja käymään voiteentekijän voiteen (10:1), mikä liittää aiheen fermentaation (alkemistisiin) merkityksiin.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Locked