Naisellinen tapa osallistua työhön

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by Nefastos »

New Age -keskustelu siirretty aiheesta jo olemassaolevaan ketjuun New Age & Uusi aika.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by obnoxion »

Sananen vielä shaktismista, jos foorumin lukijoissa on aiheesta kiinnostuneita.

Ensinnä ehdottamastani harjoituksesta, tai sen ideaalisesta tavoitteesta. Kysymys on siitä että voitaisiin aistia hyvin abstrakti läsnäolon käsite mahdollisimman elävänä ja konkreettisena asiana; ensin salaisen hyveen kautta omassa sisimmässä, ja vasta sitten vaikkapa autiotalon aavemaisena läsnäolona, symbolisesti maailman reuna-alueella.

On mahdollista että näiden kahden immanenssin ydinolemukset korkeimman yhteisen tekijän kautta oivaltamalla voitaisiin saada pyrinnölle elävä kiintopiste, jonka kautta voitaisiin alkaa ymmärtää shaktismi sisältäpäin. Tai sitten on mahdollista sulkea laskuista se mahdollisuus että tämä painotus olisi itselle se sopivin.

Toisena asiana tahdon jakaa ehdotuksena lukulistan niille jotka ovat asiasta vakavasti kiinnostuneita:

-Devadatta Kali: "In Praise of the Goddessa"
Devimahatmya on shaktismista kiinnostuneelle yhtä suositeltavaa luettavaa kuin Raamattu kristitnuskosta kiinnostuneelle. Tätä käännöstä en voi suoitella kylliksi. Mukana laaja ja asiantunteva kommentaari.

-Elizabeth U. Harding: "Kali - The Black Goddess of Dakshineswar"
-Hugh B. Urban: "The Power of Tantra"
Nämä kaksi teosta keskittyvä kahteen keskeisimpään shakta-pyhäkköön, ja yhdessä luettuina avaavat kattavan kuvan shaktismin laajasta maailmasta.

-David Kinsley: "The Ten Mahavidyas - Tantric Visions of the Divine Feminine"
Erinomainen teos, joka paljastaa hienosti aiheen rikkauden.

-Lex Hixon: "Mother of the Universe - Visions of the Goddess and Tantric Hymns of Enlightenment"
Ramprasadin bhakta-hymnejä Kalille ja Taralle. Ei varmasti paras käännös, mutta helpoiten saatavilla. Mystinen kosketus palvonnan ylevyyteen.

-Jean Hani: "The Black Virgin"
On erittäin suositeltavaa länsimaiselle ihmiselle tietää, kuinka vahvasti nämä voimat ovat osa kristillistä perinnettä.

Lopuksi alkuperäisiä shaktatantroja, kuten Mahanirvana Tantra sekä Karpuradi-Stotra, Arthur Avalonin käännöksinä:
http://www.sacred-texts.com/tantra/index.htm
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Aelyn
Posts: 18
Joined: Tue Apr 05, 2011 2:49 pm
Contact:

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by Aelyn »

Kun aikoinani liityin Azazelin Tähteen minulla oli naiseksi varsin dynaaminen ja älyllinen suhtautumistapa henkisyyteen. Juuri se voi olla syy miksi ehkä veljeskunta viehättikin suuresti. Jos suhtautumistapani olisi ollut alunperin feminiininen en usko, että olisin tuntenut niin pakottavaa vetovoimaa okkultismia kohtaan vaan tieni todennäköisesti olisi vienyt johonkin aivan toiseen suuntaan.

Edettyä työssäni kuitenkin huomasin, että juuri tämä älyllistäminen onkin se este, todellinen ongelmani, mikä tekee asiat vain monimutkaisemmiksi eristäen itse elähdyttävästä, kauniista ja virtaavasta sykkivästä todellisuudesta. Se kulkee käsikädessä taistelun, sekä soturimaisen asenteen kanssa ja vaikka tarvitsin sitä okkultistiseen ponnistukseen siitä tuli lopulta vain este Jumalalle antautumiseen. Eniten pelkäämme rakkautta, koska olemme sen edessä niin mitättömän pieniä, mutta kovasti me silti pistämme vastaan.

Tämän pohjalta saatan olettaa, että naisia yleensäottaen ei tälläinen suhtautumistapa niinkään vedä puoleensa, mutta se ei tarkoita sitä etteikö se voisi olla joillekkin hyödyllistä tasapainotuksen nimissä. Toisekseen he eivät koe veljeskuntaan liittymiseen tarvetta, koska ovat jo sydämessään jäseniä. (Kuten obnoxion sen esitti) Paljon hyötyä seurasta on ollut myös siinä, että olen saanut käännettyä psyykkistä & intuitiivista herkkyyttäni vahvuudeksi oppimalla sen lainalaisuuksia.
Lux

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by Lux »

Kiitos hienosta viestistäsi, Destruct! Erittäin mukavaa kuulla myös nais(t)en mielipiteitä ja näkemyksiä näihin asioihin. Viestisi sisältöön voi samaistua hyvin monella tavoin.
Destruct wrote:Eniten pelkäämme rakkautta, koska olemme sen edessä niin mitättömän pieniä, mutta kovasti me silti pistämme vastaan.
Oikein hyvin sanottu. Persoonaansa, pieneen minäänsä ja sen tavoitteisiin, "omaan tahtoonsa" - mikä on useinkin vain sekavien halujen summittainen kiteytymä - samaistunut ja sitoutunut ihminen ei voikaan oikeastaan muuta kuin pelätä todellisen rakkauden voimaa, joka on niin kaikkiläpäisevä, että se väistämättä murtaa maalliset padot, "valkoisten valheiden vallit" ja harhan näennäiset turvamuurit tieltään.

Ergo: ihmiset pelkäävät Viisautta (Loving-Wisdom), koska se tuhoaa persoonallisen egon harhat kuin taivaasta iskevä salama tuhoaa titaanien tornit Tarotin Suurten Mysteerien arcanassa XVI.

Image

...ja koska arcanan XVI mysteeri on pohjimmiltaan maskuliinisuuden, aktiivisuuden ja dynaamisen toiminnan (Mars) mysteeri, on ratkaisu siihen "tuhoavan salamoinnin" välttämään haluavalle naisellinen, passiivinen, antautuva, virtaava kuin vesi - aivan kuten Suurten Salaisuuksien seuraava mysteeri (Tähti) perinteisesti kertookin.

Väärä vastaus on sen sijaan "I'd rather break than bend", minkä lainauksesi lauseen loppu - "kovasti me pistämme vastaan" - hyvin kertoo. "Fiksumpi joustaa".
Aelyn
Posts: 18
Joined: Tue Apr 05, 2011 2:49 pm
Contact:

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by Aelyn »

Kiitos viittauksestasi kyseiseen arcanaan, Lux. Jäin miettimään, että mahtaako jo ennestään feminiinisen lähestymistavan omaava ihminen kyseisessä vaiheessa "päästä helpommalla" vai kuinka maskuliinisen toiminnan mysteeri aukeaa tälläiselle ihmiselle. Kyseessä kuitenkin on varmaan jonkinlainen muutos jossa dynaamisuus ikään kuin joutuu väistymään feminiinisen tieltä. Jos pitäydymme tiukasti vain jommassa kummassa lähestymistavassa koko elämämme voimmeko kehittyä Työssämme kokonaisvaltaisesti?

Koen itse, että feminiinistä, uskonnollista ja tunteellista puolta saisi korostaa hieman enemmän veljeskunnassa. Se tukisi kokonaisuutta. En osaa sanoa, että houkuttelisiko se lisää naisia keskuuteemme. Aika näyttäisi. Uskon silti, että silloin veljeskunnasta voisi olla hyötyä tasapainottavalla vaikutuksella myös niille naisille joilla on jo valmiiksi feminiininen suhtautumistapa.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by obnoxion »

And then one day - it was toward autumn -
I said to her: O, blossom of a deity!
You're here, i sense it...


...näillä Vladimir Solovjovin sopivilla säkeillä päätin jakaa pimeneviin syysiltoihin pari otsikon aiheeseen liittyvää tärppiä lukevan kansan hyväksi.

Liz Wilson:
"Charming Cadavers - Horrific Figurations of the Feminine in Indian Buddhist Hagiographic Literature"
The University of Chicago Press, 1996

Erinomainen tutkimus naisesta varhaisen buddhalaisuuden meditaatiokohteena. Timanttipolun ylevien & kauhistuttavien dakini-ilmestysten kuvastoa on kiinnostava verrata näihin varhaisempiin askettikko-sadhanoihin, joita munkit tekivät hautausmaalla kauniiden naisten ruumiiden äärellä. Tällaisten harjoitusten vaarat käyvät hyvin esille siinä miten "yhdeksän aukkoisen paiseen" äärellä vielä himon voima oli niin voimakasa, että nekrofiiliset kiusaukset pakottivat siirtymään poltettujen ruumiiden äärellä meditointiin.

Judith Simmer-Brown:
"The Dakini's Warm Breath - The Feminine Principle in Tibetan Buddhism"
Shambhala, 2001
Kaikki mitä tahdoit tietää Dakineista - ja enemmän! Kaiken mahdollisen kirjallisen materiaalin lisäksi tämä "dakiniloren" aarreaitta ammentaa suullisesta tiedosta sekä rajoitetuista manuskripteista. Todellinen timantti, joka on löytänyt pysyvän paikan yöpöydältäni.

Peter Schäfer:
"Mirror of His Beauty - Feminine Images of God from the Bible to the Early Kabbalah"
Princeton University Press, 2002

Takakansi tietottaa: Winner of the 2002 Award for Best Professional/Scholarly Book in Religion, Association of American Publisher - ja palkinto on todellakin mennyt oikeaan osoitteeseen. Pelkästään gnostilaisuuden ja kabbalaa koskevat yleiset tiedonmuruset ovat sitä luokkaa, että kaiken 1900-luvun okkultistien kirjoittamat kabbalistiset teokset - jotka muutenkin ovat pitkälti toistensa kopioita - voi viedä divariin. Yksi parhaita mahdollisia lähtökohtia länsimaisen jumalatarperinteen tutkimukseen. (Mainittakoon tässä yhteydessä erityisesti pyhänä tekstinä gnostilainen "Ukkonen, täydellinen järki", joka on länsimaista shaktismia täydellisimmillään. Vertaisin sitä Devi-Mahatmayaan koska tahansa).

David Gordon White:
"Kiss of the Yogini - "Tantric Sex" in its South Asian Context"
The University of Chicago Press, 2003/2006

Tämä teos, jota suosittelen ainoastaan vakavasti kiinnostuneille, pyyhkii pöydältä kaikki länsimaiset ja neotantriset käsitykset, ja hyvä niin. Shakta on melko uusi nimitys henkilölle, josta aiemmin käytettiin nimeä kaula. Jopa intialaisten sanomalehtien seuranhakupalstoilla, joissa usein kasti on vaatimuslistan keskeisin "deal breaker", tämän perinteen perheet etsivät seuraa "shakta/kaula perheistä". Tästä voi aloittaa tutkimusmatkan huonosti tunnetun perinteen alkuperäisiin merkityksiin.

Viimeisenä on vielä mainittava itselleni melko uusi tuttavuus Vladimir Solovjov, joka on lyhen tutstumisen perusteella alkanut osoittamaan todellisia hengenheimolaisuuden piirteitä, ja näyttäisi että tässä on eräs eurooppalaisen kulttuurin viimeisimpiä merkittäviä shaktoja.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by obnoxion »

John Steinbeckin romaanista Vihan hedelmät löytyy Ma Joadin suulla puhuttu erinomainen kuvaus naisellisesta tavasta osallistua työhön:

"Kuules Pa, nainen osaa paremmin muuttua kuin mies. Mies elää tavallaan - no - nykien. Lapsi syntyy, ja se on nykäys, hän saa farmin tai menettää sen, ja se on nykäys. Mutta naiselle tuo kaikki on yhtä virtaa, kuten joessa - pyörteitä ja putouksia, mutta joki jatkaa kulkuaan. Nainen näkee asiat sillä tavalla."
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by Nefastos »

Toisaalta tästä, että miehen elämä toimii "yhdistä pisteet"-periaatteella & naisen "jatkuva virtaus"-periaatteella seuraa, että mies (puhun tietysti edelleen arkkityypeistä) kykenee dynaamisempiin muutoksiin. Olennolla, jonka toiminnan on aina oltava suhteessa laajempaan linjaukseen, on huomattava muutosvastarinta jokaiseen uuteen asiaan, ellei se tule hyvin arkaaisista, koetelluista luonnon lainalaisuuksista (lisääntyminen, kuolema, &c.).

Tätä pitäisin yhtenä syynä siihen, että "ponnistelevat maagikot" näyttävät useammin olleen/olevan miehiä kuin naisia; asia, jonka muuttuva kulttuuri toki saattaa vielä muuttaa, & hyvä niin! Naisen perustavanlaatuinen kokemistapa on ehkä useammin sillä tavoin järkevä & jalat kiinni maassa, että okkultismin tapaiselle hulluudelle ei löydy sijaa...
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
RaktaZoci
Posts: 307
Joined: Tue Feb 05, 2013 10:32 pm
Location: Salo

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by RaktaZoci »

Tämän viestiketjun luoma informaatiotulva oli jälleen niin valtaisa ja häkellyttävä, että puhun nyt vain omasta puolesta ja pahoittelen mahdollisesti ilmenevää aiheiden toistoa.

On kaiketi totta että veljeskunnassa on paljon enemmän mies- kuin naispuolisia jäseniä, ja kenties on pohjaa myös sillä että naisten katsontakanta maailmaan on tietyllä tavalla "järkevämpi" tai ehkä mieluumminkin käytännönläheisempi, joten mielenkiinto yleisesti okkulttisiksi katsottuihin aiheisiin saattaa olla pienempi.
Koen kuitenkin että ne naispuoliset, jotka jo OVAT jäseniä tai muuten vain keskusteluissa mukana ovat antaneet uudenlaisia näkemyksiä aiheisiin, usein hyvinkin erilaisia kuin miespuoliset kollegansa. Myöskin ehkä tietynlainen syvempi omistautuminen aatteelle on huomattavissa, mikä on ihailtavaa, ja kuten yleisesti ajatellaan näkeväthän eri sukupuolet asiat eri tavoin.

Itse koen myös omaavani varsin feminiinisen lähestymistavan elämänkatsomukseeni ja suurin osa ystävistäni onkin naispuolisia. Tämä varmasti ainakin välillisesti johtuu emotionaalisesta persoonastani ja intuitiivisesta lähestymistavasta asioihin, joka aika ajoin on ns. logiikaton. Monestihan puhutaan naisen logiikasta irrationaalisena näkemyksenä.

Kuitenkin ymmärtääkseni tasapainoisuus on tämänkin asian avain? Monelle voi varmasti olla vaikeaa myöntää ja hyväksyä vastakkaisuuksia itsessään, saati sitten elää neutraalisti molempien ehdoilla.
die Eule der Minerva beginnt erst mit der einbrechenden Dämmerung ihren Flug.
-Hegel
Vanadís

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by Vanadís »

Sothoth pohdiskeli aloitusviestissään AT:n miesvoittoisuutta ja heitti ilmaan pohdintoja mistä tämä voisi johtua. Kuulun itse toiseen vasemman käden suurehkoon järjestöön, jossa sukupuolijakauma on tasaisempi, joskin miesvoittoinen. Näitä tuntemiani maagikoita pohtiessa en voi sanoa, että henkilöiden työn luonne painottuisi sukupuolen mukaan – pikemmin niin, että vuosia jatkunut työ yleensä tasapainottaa ihmisessä sisäisesti tunnetta/järkeä ja maskuliinisuutta sekä feminiinisyyttä. Moni tuntemani pitkän linjan okkultisti on sisäiseltä olemukseltaan ennen kaikkea autenttinen, roolit ja naamiot riisunut sielu, mutta toisaalta käyttää halutessaan sukupuoliin liitettyjä arkkityyppejä tietoisesti hyödykseen tässä maailmassa työskennellessään.

Yllä oleva on toki yleistys. Yksilöissä on suurta vaihtelua, kuten aina meissä vasureissa. Nykyään yhteiskunnassa ja mediassa sukupuolineutraalius saa paljon tilaa. Omassakin tuttavapiirissä on useampi henkilö, joka näkee sukupuolikysymyksen tässä valossa. Siinä joukossa olen ollut ehkä poikkeus naisena, joka on rohkeasti naisellinen, seksuaalinen ja tantrinen. Naisellisuus, näkijyys ja voimakas intuitio on painottanut omaa työtäni vuosien saatossa luonnonmagiaan, energioiden virran muokkaamiseen ja shamanismiin. Silti minussa on voimakas soturin arkkityyppi ja suoraviivainen tekeminen sekä magian manifestoiminen tekoina maailmaan on tärkeää. Pidän järjestötyöstä ja tietoisuuden liekin vaalimisesta tässä maailmassa.

1900-lukua katsoessa luulen, että miehiin on vedonnut LaVey ja muut satanismin muodot, jotka tuovat työkaluksi Saatanan kapinallisen ja itsellisen, voimakkaan sekä maskuliinisen hahmon. Samaan tapaan ehkä naisiin on vedonnut 50-luvulla Briteissä noussut uusnoituus, jossa Jumalattaren hahmo antaa naiselle mallin luonnollisesta, vapautuneesta, viisaasta ja mystisestä naisesta. Jos LaVeyn Saatana olisi ollut selkeästi Mother Satan, olisi liike luultavasti vedonnut enemmän naisiin. Epäilen siis itse, että kyse on samaistuttavista arkkityypeistä, jotka ovat tulleet esille 1900-luvun liikkeissä. Nykynuorten keskuudessa buddhalaisuus herättää paljon kiinnostusta Pohjois-Euroopan nuorison parissa. Uskontotieteilijä-tutun mielestä nuorten kiinnostus on siirtymässä samaistuttavasta arkkityypistä ja dogmeista meditatiivisempaan yleisfilosofiaan ja tietoisuuden / tärkeiden arvojen pariin.

Omaan polkuuni on vaikuttanut paljolti intialainen filosofia, shaktismi ja jooga. Vaikka tiedostan maagikkona yksilöllisyyteni, sisäinen Shaktini hyrisee ajatuksesta, että saan palvella rakastettua, Shivaa ja tanssia yhdessä toisiaan rakastavana parina. Shivan ja Shaktin ikuinen liike, toisen henkisen kasvun ruokkiminen, pieni puraisu korvanlehteen joka pitää sisäistä tulta yllä… joo, kyllä sellainen tuo elämään rakkautta ja iloa monella tasolla :)

Tämä oli eka postaukseni tälle foorumille! Niiaus ja kumarrus veljet, siskot ja sukupuolineutraalit sukulaiset!
Locked