Pakko sanoa kuitenkin jotain, koska mielestäni ongelman ydin on juuri tässä. Vastoin kuin voisi ehkä olettaa, en ole kovin filosofisesti tarkkanäköinen ja analyyttinen, joten en ole osannut tehdä erotteluja eri aiheiden välillä.Nefastos wrote:Wyrmfang wrote:Esim. magian ei tarvitse olla totta empiirisen tieteen näkökulmasta. Jos sen täytyisi, niin aika äkkiä seuraa ki-mestarin kohtalo.
Tämä on nyt jo ihan toinen aihe, mutta sanon tähänkin jotain. Henkilökohtaisesti uskon magian voivan asettua aivan hyvin myös empiirisen tieteen saappaisiin, ja että se tulee myös jossain vaiheessa niin tekemään. Nykyaikana (näennäinen) ongelma on sama kuin tieteellä oli fanaattisen uskonnon valtakaudella: siltä näytetään vaativan jotakin mitä se ei voi antaa, mutta tosiasiassa vika on liian ahtaasti rajatussa tieteen uskonnon paradigmassa. Mutta jopa tuohon kehykseen todella kehittynyt maagikko voisi itsensä ahtaa, jos hänellä olisi siihen minkäänlaista motiivia. (NB: "Todella kehittynyt maagikko" on järjettömän harvinainen tapaus, paitsi jos kontekstin kautta puhutaan jostain one trick pony -hathajoogista.) Tämä vain henkilökohtaisena vakaumuksena, ei tarvetta taittaa peistä tästä. Ainakaan tässä keskustelussa.
Puhuttiin siitä, miten merkitystä ja moraalia voi tai ei voi perustella tiedollisesti. Mielestäni ei ole näkyvissä mitään reittiä, millä tavalla tieteen voisi laajentaa koskemaan moraalia ja merkitystä, ne säilyvät uskonasioina, joskin käytännöllisesti hyvin perusteltuina sellaisina. On tietysti toivoa, kuten jo sanoin, että ihmisen tajunnan rakenne kehittyy jotenkin siten, että nyt ehdottomat raja-aidat tiedon ja uskon välillä kaatuvat. Tämä on kuitenkin itsessään todella uskonvarainen oppi jo aivan toisessa mielessä kuin moraali ja merkitys, joskin edelleen käytännöllisesti melko hyvin perusteltu.
Sanot toisaalta, että et ota kantaa luonnontieteelliseen maailmankuvaan, mutta kuitenkin esität siitä todella rankkoja väitteitä, kuten että tieteen paradigmat ovat liian ahtaita. Ne voivat vaikuttaa tarkoituksettoman ahtailta, mutta joka asialle on melkoisen hyvin perusteltu syynsä. Ymmärtää kunnolla tieteellisen maailmankuvan perusteita on melkein yhtä holistinen ja vaativa projekti kuin ymmärtää okkultismin perusteita. Lisäksi tieteenfilosofia on kehittynyt valtavasti 1900-luvun mittaan; se tieteenkuva jota AT on kritisoinut on paremminkin joku 1700-luvun proto-positivismi. Tässä on mielestäni perustavanlaatuinen ongelma. Tiedollisten väitteiden esittäminen tieteellisestä maailmankuvasta on nimittäin asettumista sen vaatimuksiin.
AT on nähdäkseni onnistunut melko hyvin OKT:n ja VKT:n yhdistämisessä (joskin eriäviä mielipiteitä takuulla riittää ja joihinkin niistä voin hyvin samaistuakin oman aikaisemman kokemukseni kautta). Sen sijaan tieteen ja uskonnon yhdistäminen ei onnistu hyppäämällä uskonnon puolelle, mutta vielä kuitenkin julistamalla se myös tieteeksi.
En ole itsekään perehtynyt juuri lainkaan tieteenfilosofiaan ja mielenfilosofiaan. Tiedän niistä kuitenkin tarpeeksi, ymmärtääkseni miksi niitä laajalti nykyään kannatetaan ja olen melko vakuuttunut, että AT:n piirissä näitä syitä ymmärretään yhtä vähän kuin valtavirran ajattelun piirissä ymmärretään AT:ä.. Tarkoitus on joskus ottaa kunnolla asiakseni tehdä relevanttia okkultsimin filosofiaa, jossa oikeutetaan okkultistinen maailmankuva käytännöllisesti. Se kanditutkielma aikanaan on yksi noloimpia asioita, joita olen elämässäni tehnyt. Toisaalta ei sekään turhaan ollut, vaikutukset olivat mielenkiintoisia.