Lailliset päihteet?

Veljille esitetyt kysymykset.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Lailliset päihteet?

Post by Shivaprasaada »

Haluaisin kysyä Azazelin Tähden jäseniltä Azazelin Tähden suhtautumista laillisten päihteiden käyttöön.

Onko laillisten päihteiden käyttö kuten alkoholin ja tupakan käyttö tuomittavaa Azazelin Tähden filosofiassa, jos niistä ei aiheudu haittaa?
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Lailliset päihteet?

Post by Benemal »

Yksinkertaistetusti, mikään ei ole tuomittavaa, paitsi väkivalta ja valehtelu. Substanssin laillisuus on myös yhdentekevää. Näistä on silloin tällöin ollut puhetta foorumilla. Osa jäsenistä on päihteistä puhtaita ja osa taas on joutunut oppimaan vaikeimman (liiallisuuden) kautta. Shivan yrttiin on kiinnostusta, mutta varsinaisesti huumeiden käyttäjiä en tunne veljeskunnassa.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Lailliset päihteet?

Post by obnoxion »

Itse pidän lainkuuliaisuutta (ainakin rauhanomaisessa yhteisössä) itseisarvoisena hyveenä, ja sitä kautta teen merkittävän eron laittoman ja laillisen päihteen välille.

Päihteet käsitän lähinnä vaarallisiksi nautintoaineiksi, jotka ovat täysin hyödyttömiä hengellisyyden kannalta.

Vaikka kantani laittomiin päihteisiin on melko jyrkkä ja haluan sen julkisella foorumilla tehdä selväksi, suhtaudun muiden kohtuudessa pysyvään käyttöön yksilötasolla melko joustavasti.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Vanadís

Re: Lailliset päihteet?

Post by Vanadís »

Azazelin Tähti ei taida juuri ohjeistaa jäseniänsä sen suhteen, mitä tulee laillisiin tekoihin tai vaikkapa maidon juomiseen. Tai vaikkapa siihen, onko ihmiselle *hyväksi* tai *pahaksi*, jos hän haluaa kuunnella pari päivää putkeen Frederikkiä ja Kikkaa. Okkulttisissa yhteisöissä on paikallaan terveen vastuun itselle otto omissa valinnoissa ja sen punninta mitä mikäkin teko tai aine itselle aiheuttaa - ulkoapäin sanelu ja sääntöjen asettelu kuuluu yleensä valtavirtauskontoihin - samoin kuin sitten vastuun siirtäminen omista teoista jollekin ulkopuoliselle entiteetille.

Laillisista nautintoaineista vaarallisimpana itselleni pidän karkkia. Siinä on aika vähän hyviä puolia, mutta sen kanssa keulii hommat vähintään kerran kuukaudessa. Kahvi on mitä parhain ja ihanin nautintoaine, mutta vain 1-2 kuppia päivässä sopii mulle. Alkoholin kanssa minulle sopii linja, että vedän kerran vuodessa nuppini humalaan eli teen ns. buuttauksen. Noin muutoin saatan ottaa yhden siiderin per kuukausi, välillä harvemmin. En yleensä mieti alkoholia tai koe siihen vetoa/tarvetta. Tupakkaan suhde on selkeästi ongelmallisempi ja sen kanssa pitää siirtyä lähitulevaisuudessa nollalinjalle.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Lailliset päihteet?

Post by Benemal »

Varmaankin fatalismistani johtuen, en ole tavoitellut tasapainoa ja onnellisuutta ja asenne päihteitä kohtaan on epäterveellinen. On ihan hullua, että ei ole muuta tapaa "hiljentää ääniä" kuin viinan vetäminen. Alkoholi kuolettaa sen energian, mille ei ole sijaa maailmassa. Tiedän siis periaatteessa oman ongelmani ytimen, mutta näistä vuodatusta jäsenpuolella, kunhan olen piakkoin katkaissut ja detoxannut sadannen kerran.
User avatar
Lumen
Posts: 27
Joined: Sat Aug 13, 2016 11:56 am

Re: Lailliset päihteet?

Post by Lumen »

Henkilökohtaisesti suhtaudun aika neutraalisti ihmisten päihteiden käyttöön niin kauan kuin se ei ole ongelmallista eli pakonomaista hallitsematonta käyttöä. Päihteen laillisuusstatuksella on lähinnä se merkitys että laitonta päihdettä käyttävän pitää tiedostaa mahdolliset riskit ja ongelmat joita laittomuudesta voi seurata eikä altistaa ketään muita joutumaan ongelmiin oman käyttönsä vuoksi. Ongelmia toki voi aiheuttaa lähipiirilleen myös laillisten päihteiden käytöllä.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Lailliset päihteet?

Post by Nefastos »

Itse olen täysin samaa mieltä molempien seuraavien näkemysten kanssa:
Benemal wrote:Yksinkertaistetusti, mikään ei ole tuomittavaa, paitsi väkivalta ja valehtelu.
obnoxion wrote:Päihteet käsitän lähinnä vaarallisiksi nautintoaineiksi, jotka ovat täysin hyödyttömiä hengellisyyden kannalta.


Itse käytän jatkuvasti kahvia (Vanadiksen mainitsemat kaksi kupillista päivässä, mutta niin hitaasti, että ei ole harvinaista että yhden kupin nauttiminen kestää neljä tuntia...) sekä usein myös alkoholia. Alkoholiin suhteeni on puoleen tai toiseen millään tavoin romantisoimaton ja kiihkoton: jos keksisin syyn miksi minun pitäisi kokonaan pidättäytyä, se ei tuottaisi ongelmia, toisin kuin monet muut elämäntapamuutokset aivan varmasti & välittömästi.

Itse elän siinä uskossa, että näissä asioissa ihmisen intuitio - sikäli kuin se ei ole esim. riippuvuuden tai laiskuuden vuoksi jotenkin vinoutunut - kertoo paljon, ja sitä tulisi kuunnella. Oma intuitioni on aina erittäin vahvasti kertonut minulle, että millään lääke- tai huumausaineilla minun ei pidä psyykettäni muokata, mistä johtuen kumpiakin olen käyttänyt aivan minimaalisesti. Psyykelääkkeitä minulle tarjottiin (tai oikeammin painostettiin) käyttöön jo teini-iässä elämääni liittyvän intensiivisen ahdistuksen vuoksi, mutta silloin kuten nytkin koen sellaisen kemiallisen operoinnin omalla kohdallani ehdottomasti vääräksi ratkaisuksi, & olen yhä yhtä helpottunut siitä, että tuolloin pidin kiinni omasta linjastani. Oman sielunelämäni tässä elämässä olen kokenut tavoitteiltaan sellaiseksi, että minun on oltava ilman näitä yksilöytemme ensimmäisiin instrumentteihin terävästi vaikuttavia aineita, ja käytettävä toisenlaisia keinoja saadakseni aikaan lopullisia, häviämättömiä muutoksia. Ja yhtä selvästi koen, että muilla ihmisillä nuo sisäisen elämän lainalaisuudet voivat olla hyvin erilaisia.

Vanadís wrote:Azazelin Tähti ei taida juuri ohjeistaa jäseniänsä sen suhteen [...] onko ihmiselle *hyväksi* tai *pahaksi*, jos hän haluaa kuunnella pari päivää putkeen Frederikkiä ja Kikkaa.


Nyt kun mainitsit, niin luulen että tästä pitäisi kyllä jonkinlainen flyeri tai vähintäänkin sivustoartikkeli valmistaa. Vaaran merkit ovat kuitenkin olleet ilmassa jo Lucifer-looshin perustamisesta lähtien, jolloin osalla ko. emälooshin jäsenistä ilmeni persistentti halu perustaa Helsinkiin Popeda-alalooshi. Jopa saatananpalvonnassa on mielestäni kuitenkin jonkinlainen äärimmäinen hyväksyttävän raja, jonka ylittäessään ihmismieli yksinkertaisesti pirstoutuu.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Uruan
Posts: 11
Joined: Mon Mar 13, 2017 10:21 am

Re: Lailliset päihteet?

Post by Uruan »

Omalta osaltani en tuomitse muiden päihteiden käyttöä. En myöskään erottele päihteitä sen mukaan, ovatko laittomia vai eivät. Päihteiden käyttö on mielestäni niin kauan hyväksyttävää, kun se ei ole henkilölle itselleen pakonomaista tai aiheuta haittaa muille.

Omalla kohdallani päihteiden merkitys elämässäni on vähentynyt viimeisien vuosien aikana. Sillon tällöin tulee muutama olut joutua tai viinipullo avattua. Joskus sitten enemmänkin. En kuitenkaan pidä kovasta humalasta, sillä se latistaa omia tunteitani. Kahvi oli minulle pitkään ongelma ja aiheutti erilaisia negatiivisa oireita elämääni, joten lopetin sen. Teetä sen sijaan kulutan päivittäin. Myöskin nikotiini kuuluu päivittäiseen repertuaariin. Ennen analogisten savukkeiden muodossa ja nykyään sähköisesti.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Lailliset päihteet?

Post by Nefastos »

Veli Obnoxionin ehdotuksesta jatkokeskustelu lääkehoidosta on jaettu omaksi ketjukseen.
Tiatril wrote:Myöskin nikotiini kuuluu päivittäiseen repertuaariin.


Olisiko foorumin jäsenillä antaa jonkinlaisia vinkkejä mahdollisimman vaarattomaan, laillisesti savukkeina poltettavaan aineeseen? Onko sellaista olemassa?

En ole koskaan polttanut paljoa, nuoruudessani 2-3 savuketta päivässä. Olin juuri varautunut hieman lisäämään annostustani tupakan antaman rentouttavan vaikutuksen vuoksi, kun minun oli kymmenisen vuotta sitten jätettävä se pois jo yhdenkin - tai puolikkaan - savukkeen välittömästi aiheuttamien kiputilojen vuoksi. Kaipaan kuitenkin polttamista monestakin syystä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Lailliset päihteet?

Post by Shivaprasaada »

Itse käytän alkoholia kohtuudella.

Poltan myös jonkin verran tupakkaa. Nykyään kaupoista ja varsinkin tupakkakaupoista saa lisäaineettomia ja jopa luomutupakkaa, jossa on paljon vähemmän haitta-aineita kuin tavallisissa savukkeissa.

Itse pidän eniten vesipiipusta.

Vesipiipun tupakka ei ole savun vaan höyryn muodossa ja siinä ei ole tervaa ja siinä on paljon vähemmän haitallisia aineita kuin tavallisissa teollisissa savukkeissa.

Vesipiipputupakka on kuitenkin voimakkaasti nikotiinipitoista, joten sitä ei kannata polttaa kovin kauan putkeen.

Nykyään saa kuitenkin myös nikotiinitonta vesipiipputupakkaa eli yrttivesipiipputupakkaa, joka on vain pääasiallisesti hyvänmakuista höyryä.

Saladin Niilinlahja-kauppa Helsingissä myy egyptiläisiä vesipiippuja ja kohtalaisen isoja nikotiinipitoisia vesipiipputupakka-pakkauksia ja yrttivesipiipputupakkapakkauksia kohtalaisen halvalla. Korkealaatuisia vesipiippuja saa myös tupakkakaupoista, mutta vesipiipputupakka kannattaa ostaa Saladin Niilinlahja-kaupasta.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Locked