Page 1 of 1

Muhammed, Buddha ja Jesus

Posted: Mon Jan 10, 2011 12:59 pm
by Kenazis
Kun kerran täällä on jo keskusteltu Jeesuksesta paljon, ja Buddhalaisuuskin mainittu, niin haluaisin esittää kysymyksen Muhammedista ja Islamista. Eli mihin "arvoon" asetatte Profeetta Muhammedin ja Islamin suhteessa Buddhaan (ja buddhalaisuuteen) ja Jeesukseen (ja kristinuskoon)? Mikä on näiden kolmen yhteys tai vastaavasti erot?

Itse en ole ainakaan vielä perehtynyt juuri millään tavalla Muhammediin ja Islamiin, pientä pintaraapaisua lukuunottamatta. Seuraavanlaiset Muhammed "quotet" eivät ainakaan päällisin puolin vaikuta hassummilta ja kuulisin mielelläni mielipiteitä yllä esitetystä aiheesta, jos joku on aiheeseen perehtynyt (edes hieman, koska se on todennäköisesti enemmän kuin omat tietoni asiasta).

"One hour's meditation on the work of the Creator is better than seventy years of prayer."
"The strong man is not the good wrestler; the strong man is only the one who controls himself when he is angry. "
"Happy is the person who finds fault with himself instead of finding fault with others."

Re: Muhammed, Buddha ja Jesus

Posted: Mon Jan 10, 2011 6:21 pm
by Lux
Dhaca wrote:Mihin "arvoon" asetatte Profeetta Muhammedin ja Islamin suhteessa Buddhaan (ja buddhalaisuuteen) ja Jeesukseen (ja kristinuskoon)?
Historiallisessa ja kulttuurillisessa kontekstissaan pidän etenkin buddhalaisuutta näistä täysin ylivertaisena, lukuunottamatta moderneja länsimaistuneita boomer-buddhismin muotoja, jotka vaikuttavat usein lähinnä korvikeuskonnoilta tai trendikkäiltä tavoilta osoittaa henkilön olevan "kiinnostunut henkisyydestä".

Islamiin minulla on melko ristiriitainen suhtautuminen, mutta etenkään Frithjof Schuonin ja René Guénonin kaltaisiin kirjailijoihin tutustumisen jälkeen en voi olla arvostamatta sen ytimessä vaikuttavaa, äärimmäisen korkealle kehittynyttä esoteriaa. Tällähän ei ole käytännössä mitään tekemistä kyseisenkään uskonnon modernisoituneiden ja fundamentalististen muotojen kanssa.
Dhaca wrote:Mikä on näiden kolmen yhteys tai vastaavasti erot?
Eksoteerisesti eron voisi tehdä ainakin kristinuskon ja islamin edustaman dualismin ja teismin suhteen, asiat joita ei vastaavasti buddhalaisesta opista löydy. Kulttuurillis-myyttisesti ja etnisesti edellinen liittyy todennäköisesti vahvasti siihen, että buddhalaisuus on indo-arjalainen oppi, kun taas kristinusko ja islam ovat molemmat seemiläisiä "profeetta-" ja "pelastus-" -oppeja.

Hieman karrikoiden, Buddha ja buddhalaisuus osoitti ja osoittaa (puhtaissa muodoissaan) tien valaistumiseen ja havahtumiseen, kristinusko ja islam puolestaan ovat enemmän kiinnostuneita "sielun pelastuksesta ja Jumalalle antautumisesta" (Islam merkitsee kirjaimellisesti "alistumista Jumalalle"). Näkisin tämän esoterian samankeskisyydestä huolimatta olevan hyvin perustavanlaatuinen ja tärkeä ero näiden kolmen välillä, ja tästä johtuu varmasti osittain myös se, miksi buddhalaisuutta ei ole koskaan ollut tarvetta levittää miekan avulla eikä siihen kuulu lähtökohtaisesti "saarnaamista" ja käännytystä, joilla tehdään useimmiten enemmän hallaa kuin hyvää yksilön aidolle henkiselle kehitykselle.
Dhaca wrote:"One hour's meditation on the work of the Creator is better than seventy years of prayer."
"The strong man is not the good wrestler; the strong man is only the one who controls himself when he is angry. "
"Happy is the person who finds fault with himself instead of finding fault with others."
"Initiatorisesti" (esoteerisesti) näitäkin lauseita ja muita yksittäisiä lauseita voi käyttää havahtumisen välineinä ihan siinä missä muitakin kirjoituksia ja ajattelemaan pistäviä asioita.

Re: Muhammed, Buddha ja Jesus

Posted: Thu Jan 13, 2011 6:20 pm
by obnoxion
Dhaca wrote:"One hour's meditation on the work of the Creator is better than seventy years of prayer."
"The strong man is not the good wrestler; the strong man is only the one who controls himself when he is angry. "
"Happy is the person who finds fault with himself instead of finding fault with others."
Kun tällaisia lauseita lukee, sitä tulee mieleen että onko viisautta lopulta mahdollista esittää muuten kuin kauniisti?

Islamilainen esoterismi on jotain mihin olen vasta alkanut syventyä. Aihe on erityisen syvä ja kiinnostava, mistä oivallinen esimerkki on fra Nagahelin aloitusviesti ketjussa "Kahden käden ja käsien yhdistämisen symboliikka". Sen verran osaan Muhmmedista sanoa, että arabiankielen gematriassa "Muhammed" ja "Sydän" ovat saman arvoisia, mikä kertoo paljon.

Fra Nagahelin suosittelemien kirjoittajien lisäksi mainitsisin itse Javad Nurbakhshin teokset, jotka ovat mielestäni upea portti suufilaiseen ajatteluun.