Mitä Te haluatte saavuttaa "henkisen polun" tiellä

Veljille esitetyt kysymykset.
Locked
User avatar
Cancer
Posts: 258
Joined: Thu Dec 13, 2012 4:45 pm
Location: Helsinki

Re: Mitä Te haluatte saavuttaa "henkisen polun" tiellä

Post by Cancer »

Wyrmfang wrote:"Kaipuu pois" on toki minunkin mielestä hyvin ymmärretävää, ja itse kukin kokee varmasti joskus niin. Sen systemaattinen estetisointikin voi olla joskus hyödyksi, mutta varsinaisen henkisyyden ytimeen se ei mielestäni kuulu.
Näin muotoiltuna tästä on pakko olla eri mieltä. Jos kaipaus pois on absoluuttista, siis muodotonta, niin se on minusta nimenomaan henkisyyden ytimessä - niin pitkälti siellä ulkokuoren sijaan, että se on lähes näkymätöntä. Jos tuonpuoleinen taas mielletään joksikin konkreettiseksi kuten vaikka kritstillisen taivaan tapauksessa, niin kaipaus sinne ei ole kaipausta todella pois vaan - miten sen sanoisi? - ehkä kaipausta toisaalle. Jaan näkemyksen siitä, että uskonnon 'suuntaaminen' jotain konkreettista toista maailmaa kohti on todella huono veto, mutta toinen maailma on eri asia kuin kaipaus pois maailmasta, johonkin käsittämätömään (ehkä nirvanaan, jos sitä sanaa halutaan käyttää). Itse en kykene ymmärtämään okkultistin enkä etenkään satanistin työtä ilman tätä loputtoman janoamisen ja kaikesta rajallisesta kieltäytymisen pohjavirettä. Se ei ole mihinkään tiettyyn ideaan pyrkimistä vaan järjetöntä ja paradoksaalista pyrkimystä eroon ideoista; on tietysti totta, että tämäkin toimii vain ideoiden välityksellä, mutta juuri tätä tosiasiaa kieltäydytään hyväksymästä.
Tiden läker inga sår.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Mitä Te haluatte saavuttaa "henkisen polun" tiellä

Post by Wyrmfang »

Cancer wrote:
Wyrmfang wrote:"Kaipuu pois" on toki minunkin mielestä hyvin ymmärretävää, ja itse kukin kokee varmasti joskus niin. Sen systemaattinen estetisointikin voi olla joskus hyödyksi, mutta varsinaisen henkisyyden ytimeen se ei mielestäni kuulu.
Näin muotoiltuna tästä on pakko olla eri mieltä. Jos kaipaus pois on absoluuttista, siis muodotonta, niin se on minusta nimenomaan henkisyyden ytimessä - niin pitkälti siellä ulkokuoren sijaan, että se on lähes näkymätöntä. Jos tuonpuoleinen taas mielletään joksikin konkreettiseksi kuten vaikka kritstillisen taivaan tapauksessa, niin kaipaus sinne ei ole kaipausta todella pois vaan - miten sen sanoisi? - ehkä kaipausta toisaalle. Jaan näkemyksen siitä, että uskonnon 'suuntaaminen' jotain konkreettista toista maailmaa kohti on todella huono veto, mutta toinen maailma on eri asia kuin kaipaus pois maailmasta, johonkin käsittämätömään (ehkä nirvanaan, jos sitä sanaa halutaan käyttää). Itse en kykene ymmärtämään okkultistin enkä etenkään satanistin työtä ilman tätä loputtoman janoamisen ja kaikesta rajallisesta kieltäytymisen pohjavirettä. Se ei ole mihinkään tiettyyn ideaan pyrkimistä vaan järjetöntä ja paradoksaalista pyrkimystä eroon ideoista; on tietysti totta, että tämäkin toimii vain ideoiden välityksellä, mutta juuri tätä tosiasiaa kieltäydytään hyväksymästä.
Kaipaus "tyhjäksi tulemiseen" on menneisyydestä itselleni hyvin läheinen idea (ja kuten sanottu psykologisesti läsnä usein edelleen ja varmasti aina), mutta ideaalina en oikein osaa hahmottaa sitä kuin "anti-kosmisella" tavalla, jota en pidä tavoiteltavana. Paljon mahdollista, että en ymmärrä mitä nirvanisella tyhjyydellä tarkoitetaan tässä yhteydessä, mutta en käyttäisi ilmaisua "kaipuu pois" sillä se nähdäkseni minun tavoin tuo useimmilla ihmisillä mieleen vain sen brutaalin tulkinnan joko konkreettisesta toismaailmallisuudesta tai "anti-kosmisuuden", joka on ikään kuin puhdistettu muoto tästä.

Toki mainitsemani korkeimman hyvän ideaalin voi tavallaan käsittää niin, että se on pois maailmasta. Kaikki oleva (nähdäkseni myös tyhjyys) on tulemista, liikettä, produktiivisuutta. Jos korkein hyvä toteutuisi (joka ei tosiaan ole mielestäni konkreettisesti mahdollista), kaikki liike lakkaisi, mikään teoreettinen tai käytännöllis-moraalinen kysymys ei kaipaisi parannusta tai ratkaisua. Ihmisenä olemiseen perustavasti kuuluvaa aikaakaan ei voi ymmärtääkseni olla ilman liikettä. Koska hahmotan korkeimman hyvän ideaalin henkistä kehitystä ohjaavana ideana, voisi siis tässä mielessä sanoa, että pyrin tekemään maailman tyhjäksi. Minusta se olisi kuitenkin erittäin harhaanjohtavasti esitetty, sillä itse ideana ei ole tyhjyys.

En näe tätä kysymyksenä nimenomaisesti satanismista tai okkultismista (joiden määritelmiä olen hahmotellut toisaalla), sillä koen sen olevan kaiken henkisyyden viimekätisenä ohjaavana ideana.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Mitä Te haluatte saavuttaa "henkisen polun" tiellä

Post by Benemal »

En ole laskenut, mutta nyt kun Immanuel Cunt on namedropattu foorumilla noin tuhat kertaa (kiitos Wyrmfang ja onnittelut.), lienee aika ottaa vihdoinkin tarkemmin selvää. Viimeksi 90-luvulla olen Kantia vilkaissut. Ehkä siitä nyt vanhana jotain jo tajuaisikin.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Mitä Te haluatte saavuttaa "henkisen polun" tiellä

Post by Wyrmfang »

Benemal wrote:En ole laskenut, mutta nyt kun Immanuel Cunt on namedropattu foorumilla noin tuhat kertaa (kiitos Wyrmfang ja onnittelut.), lienee aika ottaa vihdoinkin tarkemmin selvää. Viimeksi 90-luvulla olen Kantia vilkaissut. Ehkä siitä nyt vanhana jotain jo tajuaisikin.
Kant on oikeastaan miten tahansa katsottuna modernin ajan merkittävin ajattelija, jonka keskeiset ideat ovat säilyneet tähän päivään asti vakavastiotettavina oikeastaan kaikilla suuremmilla filosofian osa-alueilla (jos sittemmin vasta syntynyttä ekologista tietoisuutta ei lasketa). Joten tulen droppailemaan jatkossakin, kun keskeisistä filosofeista nyt ei muuten niin paljon juttua ole täällä :)

Perehtyessä kannattaa muistaa hermeneuttisen kehän olennaisuus. Melkein kaikki mahdolliset filosofiset ideat on helppo ymmärtää saman tien pintatasolla (ja mahdollisesti todeta saman tien liian muodollisiksi minkään hyödyllisen kannalta), mutta kokonaisvaltaisen henkilökohtaisen hyödyn saaminen edellyttää pidempiaikaista systemaattista perehtymistä (ja käytännössä välttämättä myös kommentaarien sekä alkuperäisteosten vuoropuhelua). Aivan kuten millä tahansa muulla pyrkimyksen osa-alueella, vaikkapa rituaalityöskentelyssä.
Tephra
Posts: 23
Joined: Wed Aug 07, 2013 9:23 pm

Re: Mitä Te haluatte saavuttaa "henkisen polun" tiellä

Post by Tephra »

Kertakaikkisen kiintoisa kysymys. Minkään kovin konkreettisen (edes abstraktilla tasolla, kuten tuo nirvâna) päämäärän ajattelu ei kohdallani tunnu kovinkaan luontevalta, joten tovin asiaa pyöriteltyäni päädyin ajatukseen mahdollisimman laajasta niin sisäisen kuin ulkoisenkin todellisuuden kartoittamisesta, tuntemisesta ja ymmärtämisestä, mihin kuuluu myös väkevä sopusointu kummankin kanssa. (En osaa sanoa tällä hetkellä, onko tuo sisäisen ja ulkoisen kahtiajako millään tapaa mielekäs, mutta jätän sen toistaiseksi siihen olemaan ikään kuin rautalankamallina.)
Nefastos wrote: Silti sympatiseeraan vahvasti myös äärimmäistä kaipausta pois, vaikkakin se mielestäni on lopulta mielen vaillinaisesti käsittämä kaipaus ytimeen.
Cancer wrote: Jos kaipaus pois on absoluuttista, siis muodotonta, niin se on minusta nimenomaan henkisyyden ytimessä - niin pitkälti siellä ulkokuoren sijaan, että se on lähes näkymätöntä.--- Itse en kykene ymmärtämään okkultistin enkä etenkään satanistin työtä ilman tätä loputtoman janoamisen ja kaikesta rajallisesta kieltäytymisen pohjavirettä.
Olen tainnut parissa muussa ketjussa sivuta sitä, miksi koen useissa tilanteissa minimalismin ja tietynlaisen askeettisuuden mielekkääksi lähestymistavaksi, mutta kenties ylläolevien lainauksien kautta tulee esiin eräs sen perimmäisistä syistä - tuntemus siitä, että lähimmäksi ydintä pääsee silloin, kun ylimääräiset ja ainakin toistaiseksi usein vastenmieliset ärsykkeet eivät ole häiritsemässä olemista ja yrittämässä muovata sitä johonkin toiseen muotoon, jossa sitä ei kohtaa vastaavalla tavalla kuin kohdatessa "sellaisempana".
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Mitä Te haluatte saavuttaa "henkisen polun" tiellä

Post by Heith »

Koska itse uskon siihen että tämä elämä minkä vietän ruumiissani ei ole ainutkertainen, vaan tulen olemaan yhä uudestaan kunnes työ on tehty, vastaan itsekin Nirvana- tosin mielestäni tämä tila olisi samanaikaisesti sekä poissa että läsnä.

Tekisin kyllä eron tämän ja aiemmin mainitun kivan mielen välille siten että polun kulkeminen on usein tuskallisen vaikeaa ja ajoittain vaarallista. Toisaalta, polultani en oikeastaan etsi rauhaa, onnellisuutta ja mukavaa mieltä, vaan minua ajaa levottomuus ja sisäinen pakko- kenties jotain siihen suuntaan kuin mitä Fra obnoxion kuvaili “oudon vaiston kaltaiseksi sisäiseksi tuleksi” joka uskoakseni on kalpea aavistus siitä hirvittävästä ponnituksesta mitä kohti yritän. Uskoakseni olen vasta hapuilemassa kohti polkua, mutta koen suurta merkityksellisyyttä siitä että saan yrittää ja että olen päässyt pisteeseen missä tämänkaltainen työ on ylipäätään mahdollista, olkoonkin että kohdallani se on aika lailla lapsen kengissä. En myöskään oleta tämän elämäni aikana pääseväni valtavia askeleita eteenpäin, mutta sillä ei ole merkitystä. Yksikin askel on arvokas. Minulla on, luullakseni, kaikki aika minkä tarvitsen, enkä koe tätä aikaa lineaarisesti vaan enemmänkin ehkä ympyrämallina tai kerrostettuna.

Uskoakseni ihmisen temperamentista riippuen polun voi tehdä omakseen rakkauden ja totuudellisuuden nimessä monin tavoin. Oma lähestymistapani on varmasti erilainen kuin esimerkiksi ateistiveljien / sisarien, koska itse olen animisti ja uskonnollinen henkilö. Tämänkaltainen polulla-työ ei oikeastaan edes voi olla yhteistä, koska kokemus on niin valtavan subjektiivinen ja ihmisten hahmotustapa vaihtelee valtavasti.

Veli Wyrmfangin mainitsema “polku itsessään on päämäärä” on mielestäni sangen osuva.

Mainittakoon vielä että pyrinnölläni en tavoittele minkäänlaista taivaspaikkaa, mikäli mielikuva tällaisesta syntyi mainitessani olevani uskonnollinen.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Mitä Te haluatte saavuttaa "henkisen polun" tiellä

Post by Wyrmfang »

Heith wrote:Koska itse uskon siihen että tämä elämä minkä vietän ruumiissani ei ole ainutkertainen, vaan tulen olemaan yhä uudestaan kunnes työ on tehty, vastaan itsekin Nirvana- tosin mielestäni tämä tila olisi samanaikaisesti sekä poissa että läsnä.
Heith wrote: Veli Wyrmfangin mainitsema “polku itsessään on päämäärä” on mielestäni sangen osuva.
Avatkaa nyt joku tätä lisää jos ajattelen jotenkin liian yksinkertaisesti, mutta minusta nämä kaksi näkemystä ovat sovittamattomassa ristiriidassa; eivät välttämättä siinä miten käytännössä toimitaan, mutta teoreettisesti. Jos oletetaan nirvana jonain reaalisesti saavutettavana, niin silloinhan päämäärä on nirvana, ei polku itsessään.
Heith wrote: Tämänkaltainen polulla-työ ei oikeastaan edes voi olla yhteistä, koska kokemus on niin valtavan subjektiivinen ja ihmisten hahmotustapa vaihtelee valtavasti.
Minkä kanssa täsmälleen ottaen asetat lähestymistapasi vastakkain? Mikäli oikein ymmärrän, "ykseyden filosofian" ydin on nimenomaan siinä, että kaikki on tietyssä mielessä yhteistä. Monet satanistit lähtevät sellaisesta "uniikki lumihiutale" ajatuksesta kiinnittämättä mitään huomiota siihen, että sen lumihiutaleen uniikkius voi hahmottua uniikkina vain suurempaa kokonaisuutta vasten. Tästä virheestä tyypillisesti seuraa myös moraalisen realismin (uskon objektiiviseen hyvään ja pahaan) näkeminen satanismille vastakkaisena. Ymmärrän itse AT:n keskeisen idean Schellingin hengessä siten, että vaikka jokainen on uniikki yksilö, pyrkimys nostaa yksilö universaaliuden yläpuolelle (mikä ei tietenkään voi reaalisesti onnistua) sen sijaan että yksilö palvelisi uniikilla tavallaan yhteistä, on yksipuolisen vasemman käden tien lankeemus, jonka AT pyrkii välttämään "teiden yhdistämisellä".
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Mitä Te haluatte saavuttaa "henkisen polun" tiellä

Post by Heith »

Wyrmfang wrote: Minkä kanssa täsmälleen ottaen asetat lähestymistapasi vastakkain?
Kenties asettelin sanani epäselvästi, enkä erityisesti aseta mitään "vastakkain" lähestymistapani kanssa. Tarkoitin vain sitä että työtä / polkua (kummaksi tätä nimitämmekään) voi tehdä monella eri tavoin, ja mielestäni monesta eri lähtökohdasta voi päätyä samaan päämäärään. Esimerkkinä tarkoitin esimerkiksi sitä että omaa työtäni teen luontevasti uskonnollisin keinoin (rukous), mikä varmaankin olisi taas sinulle sellainen lähestymistapa mitä et kokisi luontevaksi.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Mitä Te haluatte saavuttaa "henkisen polun" tiellä

Post by Wyrmfang »

Heith wrote:
Wyrmfang wrote: Minkä kanssa täsmälleen ottaen asetat lähestymistapasi vastakkain?
Kenties asettelin sanani epäselvästi, enkä erityisesti aseta mitään "vastakkain" lähestymistapani kanssa. Tarkoitin vain sitä että työtä / polkua (kummaksi tätä nimitämmekään) voi tehdä monella eri tavoin, ja mielestäni monesta eri lähtökohdasta voi päätyä samaan päämäärään. Esimerkkinä tarkoitin esimerkiksi sitä että omaa työtäni teen luontevasti uskonnollisin keinoin (rukous), mikä varmaankin olisi taas sinulle sellainen lähestymistapa mitä et kokisi luontevaksi.
Siis tarkoitin tuota "työni ei voi olla yhteistä". Minkälainen näkemys työstä olisi sellainen jota kuvailisit yhteiseksi? Itsehän esitin yllä, että työ on essentiaalisesti aina nimenomaan yhteistä, mutta tarkoitat varmastikin yhteisellä jotain muuta.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Mitä Te haluatte saavuttaa "henkisen polun" tiellä

Post by Benemal »

Syklit eivät lopu koskaan. Seuraavassa ilmentymässä tavataan, nirvanaa tai ei. Käsittämättömien tilojen ja aikojen takana, Saturnus on ihminen maan päällä.
Locked