Page 2 of 2

Re: Mark Passio — Street-wise Spirituality

Posted: Wed Jan 28, 2015 11:30 pm
by Nefastos
Muuttuja wrote:Väitän kerettiläisesti, että edistyminen kullakin polulla on täysin riippuvaista edistymisestä vastakkaisella polulla.

Karkeasti summattuna:
Oikean käden polulla etenemisen raja on vasemman käden polulla kuljetun matkan "pituus" kerrottuna kahdella.
Samoin vasemman käden polulla etenemisen raja on oikean käden polulla kuljetun matkan "pituus" kerrottuna kahdella.
Vastakkaiset polut auttavat näkemään toinen toisensa syvällisemmin.
Moni toteuttaa tätä tiedostamattaan hyvin tuloksin.
Vastakkaisen polun vaikutteiden tiedostaminen vaatii hieman nöyryyttä ja rehellisyyttä.
Se myös ehkäisee tuota mainittua elitismiä, vaikka se elitismi olisikin kotikutoista.


Olen pitkälti samaa mieltä.

Elitismistä...

Ehkä sitten käsitän tämän sanan vähän eri tavalla kuin muut täällä keskustelevat. Minulle elitismi on jo aika kova ismi, sellainen jossa jaetaan ihmisiä selkeästi parempiin & huonompiin. Minusta taas profaanilla (käytän nyt tarkoituksella usein negatiiviseksi koettua sanaa) voi usein olla terveempi maailmankuva kuin okkultistilla, mikä jo on aika antielitistinen ajatus. Edelleen uskon, että Azazelin Tähti ei ole mikään eliitin kokoontumispaikka, vaan yhtä hyvin meidät voi kokea jotenkin marginaalisina & syrjäytyneinä. Jossain vanhassa joogaoppaassa esitettiin asia niinkin kärjistetysti, että joogeiksi (okkultisteiksi) ryhtyvät ne jotka eivät muuhun pysty: jotka ovat jollain tapaa hylkiöitä. Tämän voi (ja se pitääkin) lukea monella tavalla - psykologisesti, symbolisesti, sosiologisesti, maagisessa viitekehyksessä - mutta kiistatta se osuu hyvin omaan Azazel-mysteeriimme, joka toistuu veljeskunnan symbolifunktioissa usein. Azazelin vuohi oli "musta lammas", poissysätty, kuten myyttinen Kristus; se "hylätty kivi, mikä tuli kulmakiveksi".

Elitisti olettaa olevansa jollain tavalla - tai joka tavalla! - huipulla. Azazelin Tähti taas pohjaa huomattavan osan sekä filosofista että käytännöllistä työtään eräänlaiseen palvelijan osan omaksumiseen. Jokainen, joka on ottanut itselleen vastuutehtäviä veljeskunnassa, tietää (usein tuskallisesti) mitä tämä tarkoittaa: ei palvelluksi tulemista eikä toisten ylle kohoamista, vaan toisten palvelemista & melkoisia kompromisseja. Jos joku joskus kehaisee, niin jokaista kehua kohti kaksi kritisoi. Minusta sellaiseen asemaan alistuminen on elitismin vastakohta.

Jos elitismi taas koetaan ajatteluna "aatteeni on oikeammassa kuin muiden", jokainen jolla ylipäänsä on jokin aate on elitisti. Muutenhan hän vaihtaisi aatteensa toiseen, parempana pitämäänsä; tai pysyisi täysin aatteettomana, jos todella olisi sitä mieltä, että mikään maailmankuva ei ole muita parempi. Ja toivoakseni tuskin moni on täällä sitä mieltä, että täydellinen arvorelativismi on positiivinen asia.

Muuttuja wrote:Kultainen keskitie on kehno elämänohje, koska vain monipuolinen elämä ja ajattelu kestää tuulta ja tuiverrusta.


Riippuu ihan siitä mitä kultaisella keskitiellä tarkoitetaan... Jos haaleaa kädenlämpöisyyttä, jonka tarkoitus on sulautua massaan, niin todellakin se on kehnoutta. Mutta jos sillä tarkoitetaan kapeaa tietä, joka etsitään kahden äärimmäisyyden välistä ei pelosta vaan viisaudella, niin uskon että kultainen keskitie on viime kädessä ainoa tie joka johtaa aivan perille asti. Tasapainon etsiminen ei ole helppo, vaan vaikea & kapea polku.

Re: Mark Passio — Street-wise Spirituality

Posted: Thu Jan 29, 2015 4:51 am
by Benemal
Yritin sanoa, että AT on eliittiä, vaikka emme haluaisikaan, koska emme ole niin ylpeitä. Eli tahattomasti ja välttämättä, joten ehkä silloin elitismi on väärä sana. Silloin, kun liityin sanoin, että At:n yhteyteen tuleminen on ensimmäinen kerta elämässäni, kun olen ollut tekemisissä itseäni älykkäämpien ihmisten kanssa. Sitä mieltä olen edellen, sillä foorumilla käydessä siitä saa aina muistutuksen. Se myös teki veljeskunnasta vaikeasti lähestyttävän. AT näytti nimenomaan älylliseltä ja henkiseltä eliitiltä, johon kaltaisellani ei ole asiaa.
Nefastos wrote:Toivon mukaan muut ovat eri mieltä.
Kuten sanoin, toivomalla ei asia muutu.

Re: Mark Passio — Street-wise Spirituality

Posted: Thu Jan 29, 2015 3:38 pm
by Benemal
Benemal wrote:AT näytti nimenomaan älylliseltä ja henkiseltä eliitiltä, johon kaltaisellani ei ole asiaa.
Toisaalta, tämän takia olin varma, että oppisin jotain.

Re: Mark Passio — Street-wise Spirituality

Posted: Thu Jan 29, 2015 3:39 pm
by Tähti
Muuttuja wrote:Passio puhuu usein "New Age" -liikkeestä/liikkeistä negatiiviseen sävyyn ja mainitsee satanisminkin useaan otteeseen. "New Age" ja satanismi ovat epämääräisiä ilmauksia, mutta vielä epämääräisempi on Passion käyttämä sanapari "dark occult".

Luennosta:
27:47
I was involved in a dark occult in my past.

28:03r
A dark occultist would communicate to other dark occultists and say: "Don't ever buy into solipsism, but propagate it to everybody out there that you want to control." They want to propagate this ideology, not buy into it themselves. And they do it very effectively. And they're doing that through the New Age movement.

1:45:04
People constantly say to me, I get emails all the time: "Mark, name names! Tell me who some of the higher level satanists are."

2:27:35
The ego has a hard time with absolutes. One of the most scary things to the ego is that truth is absolute. A human being doesn't want to deal with absolutes. It loves relativism. The satanic mindset loves relativism. It wants that everything is hazy and fuzzy and shades of gray.

Mitä mieltä olette Passion tavasta "koplata" satanismi ja "New Age" -liike?
Jos leikitään hetki Passion todellisuudessa — oletteko mielestänne mainittuja "pimeyden okkultisteja" vai nahkasiipinen variaatio "New Age" -liikkeestä?
Passion mukaan edeltävä hallitsee ja alistaa ihmiskuntaa; ja jälkimmäinen on edeltävän käsikassara.
Ymmärrän kysymyksen mahdollisen epämiellyttävyyden, jonka kohtaaminen saattaisi edellyttää "1000-vuotiaan" kypsyyttä.
Pyydän, ettette kohdista kysymyksen herättämää tunnetta minuun.
Vaikka kirjoitin kysymyksen tähän tekstiin, se ei ole lähtöisin minusta vaan Mark Passiosta.
Olisitte kohdanneet tämän kysymyksen joka tapauksessa Passion luennon kautta.
(Seitsemän tuntia kuluu yllättävän nopeasti, muuten.)
On olemassa kaksi eri polkua ulos ihmiselämästä eteenpäin, negatiivinen ja positiivinen polku. Positiivinen polku johtaa myötätuntoon. Täällä foorumilla noista ehkä käytetty termejä alaspäinen ja ylöspäinen tie, en ole ihan varma, kun itsekin aika uusi näissä piireissä.

Positiivinen polku sitten jakaantuu useampiin alapolkuihin, joista vasemman ja oikean käden tiet on yleisesti tunnettuja. Toi dark occult viittaa taas negatiiviseen polkuun.

Käytännössä positiivinen polku voidaan tiivistää niin että mutkat suoriksi ihmisestä, niin polku on kuljettu loppuun. Kultaiset langat kokoon. Positiivisella polulla ei ole niin väliksi että onko olemassa yhteiskunnan tasolla vääryyttä tms, koska "kaikki on täällä oppia ottamassa" eli inhimillisiä ihmisiä. Ei ole tarvetta tuomita muiden oppitunteja, tai jos huomaa itsessään tuomintaa, niin koittaa vapautua siitä.

Re: Mark Passio — Street-wise Spirituality

Posted: Sat Jan 31, 2015 9:35 am
by Kenazis
Muuttuja wrote:Passio puhuu usein "New Age" -liikkeestä/liikkeistä negatiiviseen sävyyn ja mainitsee satanisminkin useaan otteeseen. "New Age" ja satanismi ovat epämääräisiä ilmauksia, mutta vielä epämääräisempi on Passion käyttämä sanapari "dark occult".
New Age on mielestäni aika epämääräinen ilmaus, mutta Satanismi ei niinkään. Satanismilla tarkoitetaan useimmiten niitä tiettyjä eri suuntauksia, joita ei ole loppujen lopuksi hirveän monta. Tietyllä tapaa voidaan ajatella Kristinuskon olevan yhtä epämääräinen käsite, jos siihen vielä lasketaan Jehovan Todistajat ja Mormonit mukaan. ”Dark occult” sinänsä vähän huono käsite, sillä occult = piilossa oleva, on aina enemmän tai vähemmän hämärää/pimeää niille, jotka eivät sen parissa pyöri. Usein tuntuu, että satanismia ja okkultismi sanaa käytetään ilmaisemaan kaikkea negatiivista (samoin kuin sanaa ”dark”), sen paremmin tarkentamatta.
Muuttuja wrote: Luennosta: 27:47
I was involved in a dark occult in my past.
Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla tästä enemmän. Mitä Passio mahtaa tarkoittaa, ja minkälaista osuutta?
Muuttuja wrote: 2:27:35
The ego has a hard time with absolutes. One of the most scary things to the ego is that truth is absolute. A human being doesn't want to deal with absolutes. It loves relativism. The satanic mindset loves relativism. It wants that everything is hazy and fuzzy and shades of gray. .
Itse koen, että se mielen “satanistinen osuus” on juuri se, joka vaatii nimenomaan asioiden selkeyttä ja kirkkautta.
Muuttuja wrote: Mitä mieltä olette Passion tavasta "koplata" satanismi ja "New Age" -liike?
Jos leikitään hetki Passion todellisuudessa — oletteko mielestänne mainittuja "pimeyden okkultisteja" vai nahkasiipinen variaatio "New Age" -liikkeestä? .
Tuo New Age – käsite on edelleen hyvin epämääräinen itselleni, joten vähän vaikea sanoa, mutta kai satanismia (ainakin jossain sen muodossa) voi yhdistää New Age – liikkeeseen, kuten voi myös kaikkia muita uskonnollisuuden muotoja. Jos Teosofinen liike yhdistetään New Age – liikkeeseen, niin sitä kautta kai meilläkin on yhteytemme siihen. En näe meitä ”pimeyden okkultisteina” tai nahkasiipisenä variaationa New Age- liikkeestä. Azazelin Tähden veljillä ja sisarilla on niin erilaisia taustoja ja uskomuksia, että ei voi muuta kuin omasta puolesta puhua. Omat kiinnostukset ovat vahvimmin Buddhalaisuuden alueella ja näen enemmän yhteyksiä AT:lla tähän kuin New Age- liikkeeseen (niin kuin ymmärrän sen).
Muuttuja wrote:Passion mukaan edeltävä hallitsee ja alistaa ihmiskuntaa; ja jälkimmäinen on edeltävän käsikassara. .
Tämä menee siihen samaan ”jenkkitouhuun” (Illuminati, vapaamuurarit jne.), jonka näen olevan täysin fiktiota + jonkinlainen psykologialla selitettävissä oleva selviytymismetodi vaikeasti ymmärrettävissä ja kaoottisessa maailmassa, kun ei ole enää tunnetta oman elämän hallinnasta ja ymmärrettävyydestä.
Muuttuja wrote: Pyydän, ettette kohdista kysymyksen herättämää tunnetta minuun.
Ei missään nimessä. Tällaisia ulkoapäin tulleita kysymyksiä ja kyseenalaistamisia tarvitaan ja ne ovat erittäin tervetulleita.
Muuttuja wrote: Asiasta toiseen:
Usein elämässä juuri ne ajatukset, joita eniten haluaa torjua, ovat tutkimisen arvoisia.
Ajattelen, että useimpien ihmisten kohdalla epikurolainen hyvän elämän tavoittelu edistyisi omaksumalla syvällisesti vaikutteita sekä oikean käden että vasemman käden poluilta.
Täysin samaa mieltä näistä.
Pitää tutustua tuohon Passioon hieman paremmin, kun aikaa irtoaa.