Suuri konjunktio 21.12.2020

Veljille esitetyt kysymykset.
Locked
Aranea
Posts: 26
Joined: Tue Oct 24, 2017 9:24 pm

Suuri konjunktio 21.12.2020

Post by Aranea »

Nefastos wrote: Wed Dec 16, 2020 7:35 am

Koska asia itsessään on ollut minulle merkittävä paljon kauemmin,
Mitä tämä konjunktio nyt sitten merkitsee (sinulle henkilökohtaisesti tai yleisesti ottaen), ja miksi se on niin tärkeä tapahtuma, että sanoit Azazelin Tähden kalenterijuhlat -keskustelussa sen olevan veljeskunnan suurin juhlahetki? Ymmärrän tietty, että kyseessähän on harvinainen astronominen tapahtuma, johon voi liittää arkkityyppisiä yms asioita, ja se vieläpä tapahtuu talvipäivänseisauksena, joka jo itsessään on juhlahetki, mutta minulle on jäänyt vähän hämäräksi mitä merkityksiä siihen nyt tarkalleen ottaen liitetään ja miksi juuri se on "veljeskunnan suurin juhlahetki".

Kysymykseni on erityisesti osoitettu fra Nefastokselle, mutta olisi kiinnostava kuulla mahdollisesti muiltakin, mitä tämä suuri konjunktio heille merkitsee.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Suuri konjunktio 21.12.2020

Post by Nefastos »

Tämän kuukauden artikkelipäivityksessä kyseisen juhlan aattona julkaistaan teksti, joka on itse asiassa vastaus tähän kysymykseen.

Eilen vastauksessa Rúnatýrin kysymyksiin aikakauden vaihtumisesta kirjoitin, että nämä ovat asioita, joiden pohtiminen on kiinnostavaa ja tärkeää okkultistille, mutta ei muille. Toisin sanoen, olemme tekemisissä sellaisten asioiden kanssa, jotka tulevat melkein väistämättä väärin käsitetyiksi, jos niitä käsitellään eksoteerisessa kontekstissa. Tästä johtuen julkaistavan tekstin muoto on hieman normaalista poikkeava.

Asia joka kuitenkin on helppo selittää ulkoisena asiana kenelle tahansa asiasta kiinnostuneelle, on astronomis-astrologisen tilanteen symbolisen merkityksen äärimmäinen intensiteetti. Se koostuu seuraavista tekijöistä:

(1) Muistamme, että kaukaisista esikristillisistä ajoista lähtien on "vapahtajan" syntymä liitetty aina talvipäivänseisaukseen: hetkeen, jolloin "korkeampi Aurinko" syntyy esiin niin sanotusti maailman takaa. (Ks. Azazelin Avain, s.166, & Demonien kuutio, luku 4.) Jeesuksen syntymäjuhla on ikiaikainen talvipäivänseisauksen eli arkkityyppisen vapahtajan syntymän juhla, kuten tiedämme. Tämä liittyy niin syvään ja vanhaan okkulttiseen vertauskuvastoon, että siitä voisi kirjoittaa – ja on varmasti kirjoitettukin – laajoja kirjoja.

(2) "Suuri konjunktio", jossa Jupiter ja Saturnus kohtaavat, on harvinainen astronominen hetki, jolloin nämä kaksi vanhan maailman äärimmäistä perusvoimaa – taivaallinen ja ktooninen – niin sanotusti sovittavat erimielisyytensä ja tulevat yhdeksi. Se mikä on astronomille ihastuttavan kiehtova esteettinen ilmiö, on astrologille sisäisen merkityksen kyllästämä valtava kokemus kollektiivisessa sielun todellisuudessa. Kuten uutisoinneissa on oikein esitetty, juuri Saturnuksen ja Jupiterin konjunktio lienee myös jouluevankeliumin "Betlehemin tähti".

(3) Ergo, kun Suuri konjunktio tapahtuu eksaktilla talvipäivänseisauksen hetkellä, tilanne on astronomis-astrologisesti äärimmäisen latautunut tavalla, jota ei juurikaan enää voi ylittää tällä kellokoneistolla, joka on meidän planeettamme asemoituminen omaan makrokosmokseensa. Sfäärien suuren katedraalin kello lyö kaksitoista lyöntiä, ja kuten noissa keski-Euroopan juhlavissa kellotapuleissa, esiin astuu koneiston määräämällä tavalla tiettyjä hahmoja tekemään määrätyt aikaansidotut toimensa.

Tämä objektiivisesti merkityksellisestä taustasta. Sisäinen merkityksekkyys on veljeskunnan avoimen pohdinnan hengessä tärkeää jättää jokaisen itsenäisen ajattelijan pohdittavaksi. (Yksi erittäin pätevä lähestymistapa, jolla niin ikään on juurensa esoteerisissa opetuksissa, on myös viisas ajatus siitä, että todellinen henki on ajaton & ajan yläpuolella, niin että ulkoisilla aikarakenteilla ei ole lopulta määräävää osuutta elämissämme.) Henkilökohtainen näkemykseni sitoutuu okkulttiseen työhöni – ja omaani laajempaan työhön – kokonaisuutena, ja on uskoakseni löydettävissä teksteistä, joita olen viimeisen 21 vuoden aikana julkaissut. Koska kaikessa uudessa ykseydessä ja yhteydessä elämme kuitenkin samalla myös äärimmäisen separatistista, ahdistunutta ja agitoituvaa aikaa, ei mielestäni ole viisasta esittää toistaiseksi tätä selkeämpiä julkisia esityksiä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Aranea
Posts: 26
Joined: Tue Oct 24, 2017 9:24 pm

Re: Suuri konjunktio 21.12.2020

Post by Aranea »

Kiitos vastauksesta. Jään suurella mielenkiinnolla odottamaan tämän kuukauden artikkelia.
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Suuri konjunktio 21.12.2020

Post by Aquila »

Tärkeä aihe ja hyvä, että sitä on otettu foorumeillakin esille. Onko tuo teksti ilmestymässä myös englanniksi?
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Suuri konjunktio 21.12.2020

Post by Smaragd »

Aquila wrote: Fri Dec 18, 2020 9:51 pm Onko tuo teksti ilmestymässä myös englanniksi?
Kyllä vain, fra Nefastos rehki käännöksen samaan syssyyn.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
User avatar
Beshiira
Posts: 137
Joined: Wed Jun 15, 2016 11:07 am

Re: Suuri konjunktio 21.12.2020

Post by Beshiira »

Talvipäivänseisauksen hetki klo 12.02 näyttäisi osuvan myös Venuksen alaiselle tunnille ainakin meillä Suomessa.

En ymmärrä astrologiasta juuri mitään, mutta huomasin asian ja totesin että onpa mukavasti linjassa tämäkin yksityiskohta.
"Ja kun minun kirkkauteni kulkee ohitse, asetan minä sinut kallion rotkoon ja peitän sinut kädelläni, kunnes olen kulkenut ohi.
Kun minä sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
Locked