Page 1 of 1

Kysymys veljeskunnan nimestä ja symbolista

Posted: Tue Oct 16, 2018 10:40 pm
by DanielTorrance
Kysymys kaikille jäsenille. Siis: Miksi veljeskunnan symbolissa on vuohimainen hahmo, vaikka se aavikkodemonihan (jolle syntipukkiuhrivuohi lähetettiin/uhrattiin) oli nimeltään se kyseinen Azazel?..eikä se vuohi.

Re: Kysymys veljeskunnan nimestä ja symbolista

Posted: Wed Oct 17, 2018 8:31 am
by Kenazis
Vuohimainen hahmo? Azazel on mainitsemasi tarinan lisäksi myös "langennut enkeli", kapinallisenkelien johtajia. Ja toisaalta vuohen symboliikka ei myöskään rajaudu Azazel/syntipukki-tarinaan.

Re: Kysymys veljeskunnan nimestä ja symbolista

Posted: Wed Oct 17, 2018 10:26 am
by Smaragd
Helpostihan alaspäiseen pentagrammiin vuohen yhdistää, jos sinne on kasvotkin aseteltu. Tässä artikkelissa puhutaan noista kasvoista ja Baphometkin siellä vilahtaa. "Korvasakarat" aaltoineen olen itse ajatellut aina lepakonsiipinä. :D

Mitä uhraukseen tulee niin omassa harjoituksessani siinä tapaa olla kyse itseyden ja toiseuden yhdistämisestä. Esimerkiksi voisin sanoa olevani itse uhraaja, uhrilahja ja se jolle uhrataan. Se mikä on puettu uhrivuohen myyttiin voi ilmetä arkielämässä vaikkapa pelkojen absorboimisena, jolloin äärimmäinen toiseuskokemus nähdään mahdollisuutena "haavan hoitoon". Kuten Azazel ja uhrivuohi tuodaan yhteen, niin ylipäätään okkulttiset symbolit voi nähdä tällaisina eri tasoja yhdistävinä portteina; mihin yhteyteen symboli on asetettu, esteettinen ilme ja siinä esiintyvät kulmaluvut, nimet ja muut merkitykset tätä todellisuutta lävistävänä keskittymänä.

Re: Kysymys veljeskunnan nimestä ja symbolista

Posted: Wed Oct 17, 2018 10:50 am
by Kavi
Kenazis wrote:Vuohimainen hahmo? Azazel on mainitsemasi tarinan lisäksi myös "langennut enkeli", kapinallisenkelien johtajia. Ja toisaalta vuohen symboliikka ei myöskään rajaudu Azazel/syntipukki-tarinaan.
Aivan. Erinäisissä kulttuureissa vuohta on arvostettu sen itsepäisyyden vuoksi. Itsenäinen eläin, joka kuitenkin viihtyy kotinurkilla.
Tässä voisi siis nähdä vasemman tien kulkijan, joka ei ole irralleen erkaantunut yhteisöstään.
Kai tästä keksii paljon muutakin, jos jaksaa tutkia ja tulkita.

Hyvin pitkälti samanlaisia ajatuksia kuin Smaragdilla.
Epätäydellisyys ja likaisuus assosioituvat jossain mielessä myös nimeen Azazel. Voidaan puhua siis langenneesta enkelistä tässäkin yhteydessä tai psykologisoituna egon pulmista, mutta myös sen potentiaalista jne.


E: täydensin tekstiä.

Re: Kysymys veljeskunnan nimestä ja symbolista

Posted: Wed Oct 17, 2018 6:11 pm
by Nefastos
Hyvää ja tervetullutta keskustelua perussymboliikasta.

Kavin mainitsema "erkaantuneen yksilön" vuohisymboli on peräisin Jeesuksen vertauksesta (Matteus 25:32-33). Azazelin Tähdessä "lampaita ja vuohia", oikean- ja vasemman käden tien symboleja, ei aseteta vastakkain, vaan yhteen. (Ks. Sapfo-sitaatti tämän tekstin lopusta.) Tässä koen että palaamme ajatuksen juurille, sillä kun lampaita ja vuohia pidetään kotitalouseläiminä niin kuin esim. em. vertauksen kulttuurikontekstissa, idea ei ole – eikä Jeesus siis voinut tarkoittaa – että jommat kummat olisivat toisia huonompia.

Smaragdin mainitseman, veljeskunnan symbolia enemmänkin valottavan artikkelin englanninkielisessä versiossa (ja kirjana julkaistussa versiossa) käytin parempaa, mutta sitäkin enemmän vuohen muotoon piirrettyä kuvaa:

Baphomet.jpg
Baphomet.jpg (22.29 KiB) Viewed 1411 times

(Poislukien Agrippan tähtivaltavastaavuudet, jotka tähän on artikkelin esittämällä tavalla heijastettu, kyseinen kuva "Saatanan" kasvoista kärjellään seisovassa pentagrammissa on varsin vanha, vaikkakin LaVey sittemmin onnistuneesti omi kuvan Church of Satanin käyttöön.)

DanielTorrance wrote:Miksi veljeskunnan symbolissa on vuohimainen hahmo, vaikka se aavikkodemonihan (jolle syntipukkiuhrivuohi lähetettiin/uhrattiin) oli nimeltään se kyseinen Azazel?..eikä se vuohi.


Kuten Kenazis jo mainitsi, Azazel aavikon demonina on tämän varsin syvän entiteetin toinen puoli; hahmo, jonka "Jumalan poika (= enkeli)" Azazel sai oman "lankeemuksensa" jälkeen juutalaiskristillisessä demonologiassa. Azazelin varsinaisesta muodosta luciferisena ihmisten opettajana voi lukea Eenokin (Henokin) kirjasta, joka aiemmin oli lähes kanonisen tekstin tasolle arvostettu, vaikka nyttemmin kirkollisissa piireissä laiminlyöty tekstistö. Nykyraamattuun Eenokin kirjan tarina Azazelin ja Semyazan lankeemuksesta kaikuu enää vain 1. Mooseksen kirjan yhdessä jakeessa. (Suom. "...kun Jumalan pojat [Azazelin johtamat langenneet enkelit] yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.")

Mutta kuten kirkas Lucifer lankeemuksessaan muuntui tai muunnettiin mustaksi Saatanaksi, niin myös Azazel sai ylleen kirouksen ja karkotuksen erämaahan. Tämä on tietenkin allegoriaa. Mutta yhtä kaikki Azazel itse on myös "meidän edestämme annettu" tulen- eli valonkantaja, symbolinen uhri, ja hänelle erämaahan lähetetty vuohiuhri kuvaa samaa mysteeriä ja samaa hahmoa, jolle se pyhitetään. Oikean käden tiellä on täysin vastaava verranto: Kristus on tosin ihmishahmoinen, mutta kuvataan uhrilampaalla teologisessa symboliikassa. Ja edelleen: kuten Jung Liber Primuksessa esittää että "ihmisen on tultava erämaaksi" löytääkseen sielun erämaan (ja siten uuden suhteen Jumalaan), siten Azazel-vuohi on myös erämaa sinänsä –– & vastaavasti Kristus-lammas on oikean käden tien vastine, risti. (On hirtehinen tosiasia että vapahtajan merkiksi tulee hänen teloitusvälineensä ja, kuten fra Smaragd sanoi, uhri, uhrattava ja uhraustoimitus ykseytyvät arkkityyppisymboliikassa.)

Summa summarum, vapahtajalla on aina enkelin kasvot ja eläimen kasvot päälletysten. Veljeskunnan symbolissa ihmis- ja eläinhahmo sulautuvat toisiinsa nousevan vasemman tien merkkinä, aivan kuten käänteisessä pentagrammissa sen taustalla ihmisen hahmo sulautuu tuleen nousevan oikean tien merkkinä.