Pohdintoja pahan ongelmasta

Keskustelu muusta kuin Azazelin Tähden omasta kirjallisuudesta.
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Pohdintoja pahan ongelmasta

Post by Tulihenki »

Joko olet Haades lukenut tuon Holliksen kirjan?

Tilasinpa itse kirjastosta sen. Hyvin vähän on tullut luettua aiheesta, joka on kuitenkin viime aikoina pohdituttanut enemmänkin.
User avatar
Ratnaraj
Posts: 20
Joined: Sun Jul 14, 2013 12:36 am

Re: Pohdintoja pahan ongelmasta

Post by Ratnaraj »

Tulihenki wrote:Joko olet Haades lukenut tuon Holliksen kirjan?
Kiitos kirjan olemassaolon muistutuksesta! Olen lukenut sitä vähitellen osissa, enkä vielä ole saavuttanut sen viimeisiä sivuja.

Symbolisessa mielessä yksi ajatuksia herättävä kohta kirjassa oli Jungin uni taivaasta satavasta Jumalan kultaisesta ulosteesta, joka rikkoi hänen kotikaupunkinsa katedraalin. Jung mielsi näyn myöhemmällä iällä kielikuvaksi, miten tarinan hylätystä kivestä tulee kulmakivi - vanhan tulee väistyä uuden tieltä.

Myös maininta siitä, miten harva ihminen ryhtyy työskentelyyn oman varjonsa kanssa ja että sen kanssa tehtävä työ on parasta toisen rakastamista, on huomattava. Jatkuva työ pyörii sen paradoksin ympärillä, että se mitä etsimme, on jo meissä.
"The intelligent man finds almost everything ridiculous, the sensible man hardly anything." -Goethe
User avatar
Ratnaraj
Posts: 20
Joined: Sun Jul 14, 2013 12:36 am

Re: Pohdintoja pahan ongelmasta

Post by Ratnaraj »

Hannu Lauerma - Pahuuden anatomia

Huomasin vasta äskettäin, että rikospsykiatri Hannu Lauerma on myös kirjoittanut kirjan aiheesta.
Ajattelin linkittää tänne, en ole ehtinyt itse tutustumaan.
"The intelligent man finds almost everything ridiculous, the sensible man hardly anything." -Goethe
Locked