Suosittele kolmea kirjaa okkultismista

Keskustelu muusta kuin Azazelin Tähden omasta kirjallisuudesta.
Lux

Re: Suosittele kolmea kirjaa okkultismista

Postby Lux » Mon Jul 18, 2011 10:07 pm

OMI wrote:Elikkä sellainen teos kuin "Mitä on okkultismi?", joka sisältää muistaakseni myös Blavatskyn pienen kirjasen "käytännöllinen okkultismi"...Pitkään Tiellä olleille kirja ei varmaankaan sisällä mitään uutta, mutta jos foorumilta löytyy aloittelevia Totuuden etsijöitä, kuten minä, niin suosittelen heille tätä kirjaa lämpimästi.
'Pitkään Tiellä olleille' mikä tahansa kirja lienee käsissä "kuin palava hiili, josta pitää hankkiutua mahdollisimman nopeasti eroon", mutta oppilaille ja tietä etsiville mm. kyseinen teos on aika ajoin varsin hyödyllinen käytännöllisten perusasioiden kertaaja. Autoakaan ei kortilla ajeta, mutta jos haluaa pysytellä Tiellä ja välttää onnettomuuksia, on ajokortti varsin hyödyllistä hankkia ennen tielle lähtemistä. "Okkultismi on Elämää" tjsp. on muistaakseni teoksen paras yksittäinen lausahdus.
User avatar
Nefastos
Frater
Posts: 3431
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Suosittele kolmea kirjaa okkultismista

Postby Nefastos » Tue Jul 19, 2011 3:55 pm

OMI wrote:"Mitä on okkultismi?"


Erinomainen kooste tosiaan. Tuo oli ensimmäisiä aidosti okkultismia käsitteleviä teoksia, jota aikanaan (ja sen jälkeen monesti) suurella innostuksella tuli opiskeltua. Kun kyse on vielä erillisistä artikkeleista, niitä pystyy sisäistämään eri tavalla kuin jos lähtee liikkeelle jostain Opus Mago-Cabbalisticumin tai Salaisen Opin tapaisesta tiilikivestä. Eipä silti, joskus tiilikivestä aloittaminen voi olla hyvinkin avaava kokemus.

Vaikea kuvitella, että maailmasta löytyy montaa ihmistä joka voisi rehellisesti sanoa tuon teoksen tai sen kaltaisten opetukset hallitsevansa, ja etteivät ne anna enää mitään. Kun mennään tiettyyn homeeriseen syvyyteen, ei kirjoja vain lue ja omaksu, vaan niistä tulee eläviä seuralaisia. Okkultismi ei ole pänttääjille ylipäätään. Se on elämisen taitoa, kuten veli Nagahel jo yllä lainasikin.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Insanus
Frater
Posts: 924
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Suosittele kolmea kirjaa okkultismista

Postby Insanus » Tue Jul 19, 2011 4:43 pm

Risk-reward-ratio ei oikeesti oo hirveen kohallaan kirjoja lukiessa jos ei osaa olla varuillaan. Mikään astraalihölmöily tai alaspäisen tien turmeltuminen ei pilaa varmaan kovin paljoa pahemmin 'elämisen taitoa' kuin kirjojen lukeminen väärin. Tarot-kortit elää, kirjat elää, kivet elää; kai se samaistumisen vitsi on siinä ettei tapa itseään kirjan tasolle vaan nostaa kirjan omalle tasolleen. Kirjat on perkeleestä.

Aiheeseen (sivumennen sanoen teos joka herätteli kirjoista takaisin elämään):

Jiddu Krishnamurtin "Elämän syvä haaste". Sitä samaa ku kaikki aina: rakkaus, kuolema, egosta irti, ja niin päin pois. Se mikä tässä paistaa läpi ja tekee käytännössä hyödylliseksi on, ettei mies (kuten ei miltei kukaan muukaan aito opettaja) kirjoittanut kirjaa, vaan se on koottu hänen puheistaan, joita kierteli 60 or so, vuotta puhumassa. Siihen 'kirja elävänä kumppanina' on mielikuvituksettoman kyynisen tosikonkin helppo päästä sisään sitä kautta. Jiddu puhui ihmisen omasta elämästä, eikä opettanut oikeastaan yhtään mitään. Omiin suosikkeihin menee.
Myrkky sattuu siihen jolla on haava.
User avatar
Nefastos
Frater
Posts: 3431
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Suosittele kolmea kirjaa okkultismista

Postby Nefastos » Tue Jul 19, 2011 5:31 pm

Ja erityishuumori tulee siitä, että nimenomaan Krishnamurtista silloinen Teosofinen Seura (= Besant & Leadbeater) koetti kovasti leipoa Uutta Kristusta ja sitä, joka antaa viimeisen sanan kaikelle. Alcyone-veitikka hyppäsi kuitenkin 1900-luvun alun uuteen flowhun ja opetti mieluummin opetusten jättämistä... Viimeinen sana tietysti tavallaan sekin.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Lux

Re: Suosittele kolmea kirjaa okkultismista

Postby Lux » Tue Jul 19, 2011 6:29 pm

Krishnamurtin suuri ansio on kyllä ehdottomasti se, ettei lähtenyt noihin teosofien Uuden Ajan Messias -kuvioihin ja hehkutuksiin mukaan. Kyyninen henkilö tietysti sanoisi tähänkin, että se kuului todellisuudessa Suunnitelmaan koko ajan.
obnoxion
Sodalis
Posts: 1766
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Suosittele kolmea kirjaa okkultismista

Postby obnoxion » Wed Aug 03, 2011 9:35 pm

Ensin tahdon suositella varauksetta kaikille seuraavaa akateemista tutkimusta:

David Kinsley: "Tantric Vision of the Divine Feminine - The Ten Mahavidyas"
Tämä on varmasti yksi olennaisimpia teoksia Vasemman Käden Tien ymmärtämiseen, ainakin sellaisena kuin itse sen käsitän. Väitän: Ilman tätä teosta voit tuskin sanoa tietäväsi mitään alkuperäisestä VKTstä; kun taas tähän teoksen - ja sen ilmiömäiseen lähdeluetteloon - syvennyttyäsi, tiedät jo jotain. Ja se on paljon! Kiinnostuneille suosittelen lämpimästi googlettamaan "Mahavidyas". Tietoa löytyy ylenpalttisesti, mutta se ei korvaa tätä uskomatonta, loputtoman ansioitunutta teosta.

Lisäksi tahtoisin mainita seuraavan teoksen, joka yllätti minut erittäin positiivisesti:

Rolf Grönblom: "Intian Uskonnot - elämänkatsomus ja yhteiskunta"
Paras perusjohtadus aiheeseen johon olen törmännyt, ja vieläpä suomenkielellä. Kertakaikkisen upeasti kuvitettu, ja jopa okkultistisia oivalluksia sisältävä teos voi hämätä ulkonäöllään, mutta vakuutan että teos palkitsee paneutuneen lukijansa ylenpalttisesti. Toistan itseäni: Vuoden positiivisin yllättäjä tänä vuonna.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Aquila
Frater
Posts: 684
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Suosittele kolmea kirjaa okkultismista

Postby Aquila » Mon Aug 08, 2011 9:54 pm

obnoxion wrote:
Lisäksi tahtoisin mainita seuraavan teoksen, joka yllätti minut erittäin positiivisesti:

Rolf Grönblom: "Intian Uskonnot - elämänkatsomus ja yhteiskunta"
Paras perusjohtadus aiheeseen johon olen törmännyt, ja vieläpä suomenkielellä. Kertakaikkisen upeasti kuvitettu, ja jopa okkultistisia oivalluksia sisältävä teos voi hämätä ulkonäöllään, mutta vakuutan että teos palkitsee paneutuneen lukijansa ylenpalttisesti. Toistan itseäni: Vuoden positiivisin yllättäjä tänä vuonna.
Kiitokset suosittelusta, vakuutuin ja totesin että voisin tuon lukea, joten lainasin kirjan tänään kirjastosta.

Samalla lainasin myös kirjan "Kali: The Feminine Force", kirjoittajana Ajit Mookerjee. Katsotaan mitä näistä kirjoista saa irti ja kommentoidaan myöhemmin mahdollisesti lisää.
Lux

Re: Suosittele kolmea kirjaa okkultismista

Postby Lux » Tue Aug 09, 2011 6:33 pm

Kun kerran okkulttinen tyttöenergia näyttäisi olevan veljien suositusten ja mielenkiinnon kohteena, niin suosittelenpa itsekin parhaillaan omalla työpöydälläni viiteteoksena lötköttelevää Jean Hanin opusta 'The Black Virgin', mikä käsittelee nimensä mukaisesti Mustan Neitsyen kulttia, etenkin kristillisen tradition näkökulmasta, mutta kokonaisuudessaan Perenniaalisen Tradition tietojen valossa. Shaktismin eri osapuolet näyttäisivät olevan pinnalla parhaillaan.

http://www.sophiaperennis.com/books/chr ... ck-virgin/
obnoxion
Sodalis
Posts: 1766
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Suosittele kolmea kirjaa okkultismista

Postby obnoxion » Mon Oct 17, 2011 7:55 pm

Nagahel wrote:Jean Hanin... 'The Black Virgin'
Ostettu ja hyväksi todettu. On se vain pakko sanoa että Sophia Perennis takaa laadun.

Nyt tahdon antaa painavimman mahdollisen suositukseni teokselle "In Praise of the Goddess - The Devimahatmya and Its Meaning", jonka on kääntänyt ja kommentoinut Devadatta Kali, ja julkaissut Nicolas Hays. Itse Devimahatmya on yksi aidoista pyhistä kirjoista, ja jo sen vuoksi yhtä suositeltava kuin vaikkapa Raamattu tai Bhagavadgita. Mutta tässä nimenomaisessa painoksessa ovat mukana laajat ja erinomaiset kommentaarit, joiden lupaan tyydyttävän niin palvojan kuin tutkijankin tarpeet. Mukana myös sanskriiitinkieliset tekstit sekä lausuntaohjeet.

Devimahatmaya on myös siksi erityisen suositeltava, että se on shaktismin tai jumalataruskonnon autenttisena pyhänä teoksena täysin ainutlaatuinen ja korvaamaton. Se valaisee kaikkien kultturien ja aikojen jumalatarkulttia elävästä traditiosta käsin.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nefastos
Frater
Posts: 3431
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Suosittele kolmea kirjaa okkultismista

Postby Nefastos » Fri Oct 28, 2011 3:25 pm

Tästä kirjasta kuulee niin paljon kehuja & sen näkee vaikuttaneen suoraan tai välillisesti niin moniin ajattelijoihin, että haen kaapista kritiikin kannukset & otan kantaa muutamiin asioihin jotka opetuksessa mielestäni ovat ongelmallisia.

Gurdjieffin/Uspenskin polku (polku okkulttisten asioiden ilmaisukeinona eli siten myös harjoitusten, mukaan lukien yleisen mielentilaan asettumisen, luomisen välineenä) on suunnattu voimaihmisille, ja kuten näille poluille on ominaista, raffinoinnin puutteesta syntyy huomattavia riskejä viimeistään siinä vaiheessa, kun neuvot tuodaan subjektiivisesta objektiiviseen käyttöön. Poikki ja pinoon. Mutkat suoriksi. Viidakkoveitsellä ryteikön läpi. Nämä muodostuvat todellisiksi ongelmiksi nykyisen kaltaisessa maailmassa, jossa ihmisen persoonallinen vaikutuskenttä on niin laaja & moniulotteinen, etenkin mikrokosmoksessa. Tarkoitan: jokainen ihminen vaikuttaa myös omaan sieluunsa paljon voimakkaammin & häiritsevämmin kuin rauhallisemman ja hitaamman energian aikana, jolloin pakottaminen on sallitumpaa.

G:lla kaikki polut, jopa neljäs polku, esitetään pohjimmiltaan mekaanisesti. Neljännellä polulla tuo mekaniikka voi olla hyvin "ovelaa", mutta se on yhä mekaniikkaa. Se lähtee yhä materialistisesta päästä ja etenee siten voimallaan helposti kuin tankki, jonka ajaja Mystistä Ruusua etsiessään ruhjoo alleen myriadittain yhtä mystisiä kukkia, joita hän ei vain osannut arvostaa "kuolemattomuuden" ja "tahdon" ja "valveillaolon" etsinnässään. Hereille pakottamisen yritys päin vastoin kasvattaa sitä vastalatausta, jonka maailma (ja alempi psyykemme sen ilmaisuna) tietoisuutemme silmille heittää.

Jotta voisi käsittää tämän opetuksen olemuksen on välttämätöntä ymmärtää selvästi se idea, että tiet ovat ainoa keino ihmisen kätkettyjen mahdollisuuksien kehittymiselle.


Tämä ei pidä paikkaansa, joskin voimme tietysti ymmärtää, mitä G. tällä tarkoittaa. "Taivaan valtakunta otetaan väkirynnäköllä", &c. Mutta on valtava ero siihen yritämmekö hypätä tällaiseen harjoitukseen suoraan, vai käymmekö siihen sielullisesti valmistavan tien läpi. (Ihmisen ikäkausissa puhuin siitä, että ensimmäiset vihkimykset tulisi ottaa abstraktissa etiikan maailmassa & vasta myöhemmät fyysisen energian manipuloimisessa; muuten riski luhistumiseen on etenkin nykyaikana mittaamattoman suuri & pyrintö melkein predestinoitu kääntymään kieroon, so. muuttumaan de facto alaspäiseksi.) Me emme välttämättä tajua tätä, koska useimmilla meistä joita nykyaikana okkultismi kiinnostaa on olemassa atavistinen muistuma juuri tuosta "vanhasta liitosta" & sisään rakennettu tunto siitä, että tässä asiassa pakottaminen olisi oikein. Mutta se ei - enää - ole.

Sitä, miten ovela ihminen oppi tämän salaisuuden, ei tiedetä. Hän saattoi löytää sen joistakin vanhoista kirjoista, ehkä periä, ehkä ostaa, ehkä varastaa, se on aivan samantekevää.


Tässä lainauksessa näkyy hyvin, miksi G:n neljäs polku yhtäläisyyksistään huolimatta ei ole sama kuin Azazelin Tähden tie (jonka oivallusta eli tosiasiallista ydintä ei koskaan voisi ostaa eikä varastaa, ja jolle mikään asia ei ole "aivan samantekevä").

Neljännellä tiellä tieto on vielä täsmällisempää ja täydellisempää. Neljättä tietä kulkeva ihminen tietää tarkoin, mitä ainetta hän tarvitsee päämääriinsä ja että nämä aineet voidaan tuottaa ruumiissa yhden kuukauden fyysisellä kärsimisellä, yhden viikon tunteellisella rasituksella tai yhdessä päivässä älyllisillä harjoituksilla – ja lisäksi, että ne voidaan tuoda organismiin sen ulkopuolelta, jos tiedetään kuinka se on mahdollista. Siten sen sijaan, että käyttäisi koko päivän älyllisiin harjoituksiin kuten joogi, viikon rukoukseen kuten munkki tai kuukauden itsekidutukseen kuten fakiiri, neljännen tien kulkija yksinkertaisesti valmistaa ja nielaisee pienen pillerin, joka sisltää kaikki ne aineet, jotka hän haluaa, ja tällä tavoin hän ilman ajanhukkaa hankkii tarvittavat tulokset.”


Väitän, että tämä on itsepetosta. "Pillerillä", oli se sitten konkreettinen huume tai jokin ritualistinen kikka tai mikä muu tahansa muodollislähtöinen oikotie, me korkeintaan voimme lainata (tai, kuten G. itsekin sanoi: varastaa) jonkin kyvyn; mutta se ei ole omamme, & koska me emme ole tosiasiassa sitä ansainneet, me emme voi osata käyttää sitä oikein. ("Laina" toki voi kestää koko elämän, sillä radikaalisti vaikuttavat kemikaalit muuttavat eetteriruumiin koostumusta pysyvästi.)

Ihmiset ovat koneita. Koneiden on oltava sokeita ja ilman tietoisuutta, ne eivät voi olla muuta ja kaikkien niiden toimintojen täytyy vastata niiden luonnetta. Kaikki tapahtuu. Kukaan ei tee mitään. Kehitys ja sivilisaatio, sanojen todellisessa merkityksessä, voivat esiintyä ainoastaan tietoisten ponnistelujen tuloksena. Ne eivät voi syntyä tiedottomien mekaanisten toimintojen tuloksena. Minkälaisia tietoisia ponnisteluja voi odottaa koneilta?


Tällaiset julkilausumat edustavat sitä hengen materialismia, joka äärettömän helposti johtaa kykyyn harjoittaa pakottamista ja väkivaltaa. Vaara on hyvin todellinen. Väitän, että syvempiin maailmoihin näkijä kokee koko kysymyksenasettelun ihmissieluista eri tavalla. (Aika ei ole oleellinen tekijä, itse asiassa ei edes todellinen tekijä, joten miksi olisi hyödyllistä ravistella kaikki hereille niin nopeasti kuin mahdollista?) Kyse ei ole siitä etteikö konevertaus olisi tavallaan totta; kyse on siitä että tuollainen lähestymistapa on ylöspäisellä tiellä henkisesti taannuttava. Alaspäisellä tiellä se sen sijaan on aivan validi.

Kaikki epäilemättä ymmärtävät, että en yritä tässä maalata Gurdjieffista alaspäisen tien kulkijaa. Mitä tarkoitan on, että kiehtovimpienkin opettajien aarteistoista löytyy myös huomaamatonta myrkkyä niin kauan kuin buddhi (jolla ainoana on kyky neutraloida nuo myrkyt) sekä universaalisti että myötätunnon kategorisena imperatiivina ei läpäise järjestelmää kokonaisuudessaan.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests