Suosittele kolmea romaania

Keskustelu muusta kuin Azazelin Tähden omasta kirjallisuudesta.
Ensi-Lugal
Posts: 20
Joined: Wed May 26, 2010 3:18 pm

Re: Suosittele kolmea romaania

Post by Ensi-Lugal »

Mainitsemani teoshan siis sijoittuu Star Wars-aikajanassa 1000 vuotta elokuvia edeltävään aikaan. Mielestäni kyseinen teos on erinomainen kertomus henkisestä kasvusta.
Ater Candeo Sol
Posts: 24
Joined: Sun Jul 25, 2010 3:18 am

Re: Suosittele kolmea romaania

Post by Ater Candeo Sol »

Taidan jättää kirjasuosittelut muille enemmin lukuihmisille, mutta on eräs kirja jonka tahdon tässä ottaa esille, vaikkakin se kutakuinkin kuuluukin jokaisen sivistyneen ihmisen lukemiin teoksiin. Ja onpa tämä kirjanen yksi niistä hyvin harvoista opuksista jonka kykenee lukemaan useammankin kuin vain sen yhden kerran.

Kyseessähän on siis Paulo Coelhon iki-ihana kertomus, Alkemisti.

Tämä jos mikä on kirja joka saa ihmisen kiinnostumaan okkultismista ja ajaa jotkut sen äärelle vakavasti ja hartaudellakin asiaan paneutuen. Tai näin ainakin voisi olettaa. Mutta, vaikka kirjaa ollaankin parinkymmenen vuoden aikana ehditty myymään varsin kiitettävä määrä, luulen että kirja ei ole käytännössä toiminut kovin kummoisena kanavana okkultismin pariin, potentiaalistaan huolimatta. Tällainen on ainakin aavistukseni.

Mitä nyt Coelhoon yli päätänsä tulee, sanoisin että herran koko tuotanto voisi olla varsin suositeltavaa. Varsinkin kaikille niille jotka ovat teosofiasta kiinnostuneita, mutta eivät vielä sitä ymmärrä mitenkään kovin valtavasti. Kirjoihin kun on varsin läpinäkyvästi liitetty teosofiaa ja salatieteitä sivuavia asioita. Ja välillä tarinat ovat selkeästi teosofisia, ehkä liiankin. Juuri siitä liian selkeästä salatieteiden sivuamisesta johtuen Coelhon tuotanto sopiikin meille jotka olemme vasta pyrkimässä Polulle, tai ovat sen alkupäässä. Muille teokset voivat olla hieman puisevia.
Last edited by Ater Candeo Sol on Thu Oct 28, 2010 9:29 am, edited 2 times in total.
Lux

Re: Suosittele kolmea romaania

Post by Lux »

Alkemisti on erinomainen kirja. Coelhon "yksinkertainen" tapa kirjoittaa kertoo asioiden aidosta ja syvästä ymmärryksestä, ja onhan hän tunnustautunut ihan virallisestikin "maagisen tradition" edustajaksi ja jatkajaksi. Coelhon tapaiset ihmiset ja kirjailijat voivat olla teoksillaan erinomaisen tärkeitä arkitodellisuuden ja mystisemmän maailmankuvan silottajia ja kollektiiviseen tietoisuuteen asian siirtäjiä, ja sellaisten asioiden "säilyttäjiä", jotka muuten olisivat uhassa kadota kokonaan. "Knowledge is better divulged than forgotten."
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Suosittele kolmea romaania

Post by Kenazis »

Itseltä löytyy hyllystä sekä Coelhon Alkemisti, että De Mellon Havahtuminen. Joskus aikoinaan olen ne lahjaksi saanut, mutta lukematta ovat jääneet. Koska ne täällä ovat saaneet ylistystä ja arvoa osakseen, otankin ne lukulistalle tämän vuoden puolella, jotta tiedän mistä on kyse.

Teini-iässä tuli luettua kilokaupalla fantasia ja scifi kirjallisuutta, josta täällä edustettuna jo ovatkin Tolkienin Taru Sormusten Herrasta ja Philip K. Dick.

Suosittelisin itse Clive Barkerin kirjaa "Abarat", Jeff Longin tuotantoa (Varsinkin Helvetin Piirit ja Vuosi Nolla) ja Wes Cravenin teosta "Pahan Palveluksessa".
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Suosittele kolmea romaania

Post by Insanus »

Janne Kortteinen:Paljain jaloin palavassa viinimarjapensaassa

http://ntamo.blogspot.com/2010/09/janne ... aloin.html

Viattomuuden manifesti, kaiken perimmäisestä puhtaudesta jne.
parhautta. Herätteli allekirjoittanutta merkityksettömyydestä ja tiivistää oleellisia pointtejakin mukavampaan muotoon.

"Hänen nimensä on MINÄ OLEN.
MINÄ OLEN ylösnousemus ja elämä, ei
MINÄ uskon OLEVANI. Siinä on ääretön ero.
Usko on vain uskon tiellä.
21st Century Schizoid Manin koko angst kiteytyy tähän
antiYHWHlliseen nimeen: MINÄ EN OLE"

(lainaus blogista http://jannekortteinen.livejournal.com/ )


kova sana on kyllä myös
Pentti Saarikoski: Euroopan reuna

Opettaa jo kielellään katsomaan maailmaa toisella tavalla ja ylipäätään olemaan läsnä
itse ja Itse.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Suosittele kolmea romaania

Post by Aquila »

obnoxion wrote: William Blake: "Helvetin ja Taivaan avioliitto"
(Jos Shakespeare on "The Poet", on Blake "The Seer". Hänen kaikki tuotoksensa ovat äärimmäisen suositeltavia. Omasta puolestani luen Blaken ehkä suurimmaksi yksittäiseksi vaikuttajaksi niin kirjallisuuden kuin kuvataiteenkin alalta. Raamatun ymmärtämistä ilman William Blake pidän lähes mahdottomana).
Olen viime aikoina lukenut tätä kirjaa ja on sanottava tässä, että se on innoittanut minua erittäin paljon. En yritä kuitenkaan tässä erityisemmin kuvailla teoksen mahtavuutta. Olen pohdiskellut, että laittaisinko teoksesta jonkin lainauksen foorumin sitaatti-ketjuihin, mutta en pysty kun joutuisin lähettämään melkein koko teoksen.

Hyvin pieni lainaus kuitenkin tulee tähän, koska erikoinen asia osui silmääni:

"This Angel, who is now become a Devil, is my particular friend; we often read the Bible together in its infernal or diabolical sense, which the world shall have if they behave well. I have also The Bible of Hell, which the world shall have whether they will or no.

Same law for the Lion & Ox is Oppression"


Suomennoksessa (Tuomas Anhava) on kursivoitu lause jätetty/jäänyt kokonaan pois:

"Tämä Enkeli, josta nyt on tullut Perkele, on minun erityinen ystäväni: me luemme usein yhdessä Raamatun infernaalista eli diabolista merkitystä, jonka maailma on saava tietää, mikäli käyttäytyy hyvin.

Sama Laki Leijonalle ja Härälle on Sortoa"


Oletko sinä obnoxion, tai mahdollisesti joku muu, huomannut vastaavia puutteita?
Ater Candeo Sol
Posts: 24
Joined: Sun Jul 25, 2010 3:18 am

Re: Suosittele kolmea romaania

Post by Ater Candeo Sol »

Taannoin tuota Coelhon Alkemistia täällä mainostelin, ja nyt löysin toisen suositeltavan teoksen.

Tolkienin kirjan Silmarillion.

Kyseinen nide kertoo ajasta ennen Tarua Sormusten Herrasta. Elffit ovat menettäneet kolme hohtavaa jalokiveään -Silmarilit- ja niitäpä sitten lähdetään hakemaan takasin.

Suurin syy kirjan suosittelemiseen juuri tällä foorumilla on teokseen sisältyvä kertomus Keski-Maan synnystä. Varsinki se on mielenkiintosta luettavaa Luciferin lankeemuksineen ja muine mielenkiintosine detaljeineen.
Ajattelin että oisin laittanu tähän pienen pätkän tuosta nitehestä, mutta totesinkin juuri että eihän tuosta mitään oikein saa irrotettuu...

Joka tapauksessa, näiden kymmenen ensimmäisen, Keski-Maan luomisesta kertovan sivun takia suosittelen teosta suurten käsieleiden saattelemana!
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Suosittele kolmea romaania

Post by obnoxion »

Tnahara wrote:Oletko sinä obnoxion, tai mahdollisesti joku muu, huomannut vastaavia puutteita?
Loistava huomio! En ole huomannut vastaavia puutteita, mutta tästä eteenpäin aion niitä tietoisesti etsiä.

Ei ole helppo päätellä miksi juuri mainittu lause on jätetty pois. Asiaa olisi päästävä kysymään ainakin kääntäjältä ja kustantajalta. Onhan tuo teksti josta siitaattin poimit äärimmäisen voimallinen kohta. Mutta minua hämmästyttää jos ihminen joka kykenee Blakea näinkin hyvin kääntämään, ymmärtäisi Blakea niin huonosti että näkisi tarvetta sensuroida, tai edes antaa lupaa yhdistää nimeään tällaiseen sensuroituun versioon.

Asia on senkin takia outo, että toisaalta teokseen on jätetty ainakin kymmenen lausetta, jotka samalla logiikalla olisi pitänyt poistaa. Se takia en voi sulkea pois tahattoman virheen mahdollisuutta. Tämäkin olisi tosin synkronismina hyvin puhutteleva.

Toivottavasti tämä asia ratkeaa! Aion ainakin omasta puolestani aloittaa selvitystyöt. Jos jollain on asiasta varmaa tietoa, toivottavasti tulet pian esiin.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Lux

Re: Suosittele kolmea romaania

Post by Lux »

Jonkin verran käännöstöitä tehneenä voin sanoa sen, että kirotusvireiden ohella kokonaisia lauseita jää hyvin helposti väliin, etenkin mikäli käännettävää tekstiä on paljon ja se on luonteeltaan hankalaselkoista tai hankalasti toiselle kielelle ymmärrettäväksi käännettävää. Voisin kuvitella, että Blaken teosten yhteydessä nämä molemmat virheille altistavat tekijät ovat läsnä.

Tämän lisäksi tekstinkäsittelyohjelmilla vaikuttaisi olevan ajoittain ihan oma sielunelämänsä kuukautisineen sekä muine selittämättömine oikkuineen ja naistenvaivoineen. Tekstit pomppivat sinne tänne, alaviitteet eivät olekaan kohdallaan, kappalejaot tökkivät, palstanumeroinnit siirtyilevät, jne.
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Suosittele kolmea romaania

Post by Aquila »

Libra wrote:
Tnahara wrote:Olen viime aikoina lukenut tätä kirjaa ja on sanottava tässä, että se on innoittanut minua erittäin paljon. En yritä kuitenkaan tässä erityisemmin kuvailla teoksen mahtavuutta. Olen pohdiskellut, että laittaisinko teoksesta jonkin lainauksen foorumin sitaatti-ketjuihin, mutta en pysty kun joutuisin lähettämään melkein koko teoksen.
On kirjastosta lainassa itsellänikin ja aikomus on viimein syventyä ko. kirjaan viikonlopun ja ensi viikon aikana. Aikoinaan se oli lainassa mutta jäi lukematta, taisi olla silloin taas kirjamania jolloin tulee haalittua yltiöpäisesti kirjoja luettavaksi joista moni jää lukematta tai kesken. Lisäksi kaappasin hyllystä Risto Ahdin kirjailijaa käsittelevän "William Blake ja vimmainen genius" -kirjan. Tällä kertaa lainailu jäi kahteen kirjaan :roll:
Nämä kirjamaniat on tainneet olla ihan yleisiä näissä piireissä. Onneksi se on omalla kohdallakin laantunut. Nykyään ehtii jopa lukea sen mitä itselleen toisinaan lainaa tai ostaa.
Nagahel wrote:Jonkin verran käännöstöitä tehneenä voin sanoa sen, että kirotusvireiden ohella kokonaisia lauseita jää hyvin helposti väliin, etenkin mikäli käännettävää tekstiä on paljon ja se on luonteeltaan hankalaselkoista tai hankalasti toiselle kielelle ymmärrettäväksi käännettävää. Voisin kuvitella, että Blaken teosten yhteydessä nämä molemmat virheille altistavat tekijät ovat läsnä.

Tämän lisäksi tekstinkäsittelyohjelmilla vaikuttaisi olevan ajoittain ihan oma sielunelämänsä kuukautisineen sekä muine selittämättömine oikkuineen ja naistenvaivoineen. Tekstit pomppivat sinne tänne, alaviitteet eivät olekaan kohdallaan, kappalejaot tökkivät, palstanumeroinnit siirtyilevät, jne.

En itsekään ensisijaisesti usko, että tuo mainittu kohta olisi jätetty kääntäjän toimesta pois. Käännöshän on jo vuodelta 1959, mutta kyseinen lause on voinut tipahtaa pois siinäkin vaiheessa, kun kirjasta on tehty uusia painoksia nykyaikaisempien tekstinkäsittelyohjelmien (ja -ongelmien) kanssa. Kuitenkin tosiaan ihan kiinnostavaa, että juuri tuo kyseinen lause on kadonnut. Hieman vitsikkäästi voisi myös sanoa, että sehän on melkein sama onko lause mukana vai ei, jos "Helvetin Raamattu" kerran tulee kuitenkin tutuksi, halusimme tai emme.
Ater Candeo Sol wrote:Tolkienin kirjan Silmarillion.

Kyseinen nide kertoo ajasta ennen Tarua Sormusten Herrasta. Elffit ovat menettäneet kolme hohtavaa jalokiveään -Silmarilit- ja niitäpä sitten lähdetään hakemaan takasin.

Suurin syy kirjan suosittelemiseen juuri tällä foorumilla on teokseen sisältyvä kertomus Keski-Maan synnystä. Varsinki se on mielenkiintosta luettavaa Luciferin lankeemuksineen ja muine mielenkiintosine detaljeineen.
Tämän voisikin joskus lukea. Kun nyt ensin vain saisin tuon Tarun Sormusten Herrasta luettua ja samalla poistettua sen häpeälliseltä 'lukemattomien kirjojen listaltani' ;) Kirja on parhaillaan iltalukemistossani.
Locked