Raamattu

Keskustelu muusta kuin Azazelin Tähden omasta kirjallisuudesta.
A.A.

Re: Raamattu

Postby A.A. » Wed Jul 06, 2016 6:54 pm

Olen itse käyttänyt mielestäni melko kätevää nettipalvelua: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Palvelun kautta on näppärää etsiä erilaisten käsitteiden esiintyvyyttä halki Raamatun. Esim. "silmä". Palvelussa saa myös yhtä aikaa näkyviin kolme eri käännöstä. Näillä työkaluilla selviää nopeasti esimerkiksi, että haku "Lilit" osuu suomennoksista vain 92-käännöksessä. Samoin termiä "Saaronin ruusu" ei löydy suomennoksista, mutta King Jamesista kyllä.
Shivaprasaada

Re: Raamattu

Postby Shivaprasaada » Mon Mar 20, 2017 6:15 pm

Raamattu on uskontotieteellisestä näkökulmasta ja myös omasta näkökulmastani hyvin kiinnostava kirja. Sen on yksi lempikirjojani pyhien kirjojen joukosta. Raamatusta lempiosiani on koko Vanha Testamentti, Vanhan Testamentin apokryfikirjat ja Uuden Testamentin evankeliumit ja melkein kaikki muut Uuden Testamentin kirjoitukset, paitsi jotkut Paavalin jyrkistä näkemyksistä kertovat osiot. Ilmestyskirja on tarinallisesti hyvin mielenkiintoinen.

Ilmestyskirjan väitetään nykyteologian tutkimuksen mukaan olevan kristinuskoon kääntyneen juutalaisen henkilön kirjoittama. Tarina on kuitenkin hyvin mielikuvituksellinen ja otan sen puhtaasti kuvainnollisena, enkä kirjaimellisena totuutena. Itse asiassa väitetään, että kyseinen kirjoitus saattaa olla kirjoittajan uni, vilkkaan mielikuvituksen värittämä näky tai huumehoureissa nähty näky.