Nefastos wrote: Vielä sananen punaisen, eli energiamuutoksia toimeenpanevan tahon erityisproblematiikasta: Käytännön tasolla ongelma palaa siihen, että yksilö ei kykene erottamaan elävää elämää siitä mielensä sisäisestä todellisuusmallista, johon hänellä on ihanteikas suhtautumistapa. Tämä pätee kaikkiin aatteen sankareihin (muille usein hirviöihin), jotka ovat tarttuneet miekkaan ja ryhtyneet iskemään poikki "lohikäärmeen" päätä. Muut yleensä näkevät, että kyseessä ei mikään lohikäärme olekaan tai jos onkin, niin sen verran pieni, että sen tappaja tekee itsestään paljon suuremman pahan tällaisella valinnallaa
Sakramentilla vesi on viiniä, että verta. Punaisen mysteerissä me luovumme maailmasta, ja maailma luopuu meistä. Miekka, joka käännetään omaan sydämeen, on eksoteerisen työn symboli sille mitä se on sisäisesti: silmä joka katsoo itseään. Punaisen aspektin ongelmallisuus ilmenee siitä, että sen ytimestä ei voi puhua lähellekään sellaisenaan - siinä eletään, se koetaan & sinne mennään. Mars - energia abstraktiona - katoaa jos se yritetään selittää, se kuolettuu, ja siitä tulee konsepti, sana, viittaus - erisuuri kokemuksen, elämisen ja voiman kanssa. Paradokseja ei ymmärretä älyllisesti, nekin koetaan. Eri asia on kuka kokee? Ihminen elää niin vahvasti sanoissa ja erilaisissa käsitteellisissä kehikoissa ja rakennelmissa, okkultisti varsinkin. Miekka omaan sydämeen, joka vähänkin aukirevittynä johdattaa mysteeriä - jossa tullaan lopulta siksi joka jo ollaan.
Nagahel wrote: Omalla kohdalla - kuten varmastikin myös monen muun "punaisen" kohdalla - tässä tietysti on lisäksi kysymys vielä siitä tuliseen luonteeseen liittyvästä ajoittaisesta kärsimättömyydestä, joka haluaisi aina silloin tällöin vääntää maailman hetkessä ojennukseen ja ottaa siinä sivussa "taivasten valtakunta väkirynnäköllä". Ei onnistu, voin sanoa.
Tässä piilee viisaus, jos oman tulisen luonteen voi nielaista - eikä projisoida ulkoiseen toimintaan, olemmekin jo kääntämässä "miekkaa" itseemme. Miksi juurikin punaisen aspektiin ajautuvat ovat monesti temperamentiltaan/luonteeltaan tietynlaisia, sillä heille on kehkeytynyt tämä "miekka", syystä tai toisesta - joillekin myötäsynnynnäisenä ominaisuutena, joillekin opittuna ja ymmärrettynä. Mielestäni tällekin on oiva fyysisen symboli, kun puhuimme taannoin Gurdieffin "pysähtymismetodista" (jonka tietysti ymmärsin haluamallani tavalla ), jossa oppilaat pompottelivat tulikuumia rautoja kämmenillään - ja kun mestari sanoi 'stop', he pysähtyivät ja puristivat raudoista - vaikka ne olivat tulikuumia. Kipua ei saanut paeta, vaan siihen piti keskittyä. Tällöin ehkä koetaan jotain, joka on luulotellun itsen ulkopuolella. Miksi käännämme miekan omaan itseemme? Miksi nielaisemme tulen? Kun pysähdymme, voimme itse (sanan okkulttisessa merkityksessä) luoda tarkoituksemme sen sijaan, että elämme niillä tarkoituksilla jotka heijastuvat muiden toiminnasta. Tällöin juurikin:
Nefastos wrote: "Punaisessa" vaiheessa olevat sielut ovat niitä jotka saavat tämän pallon käsiinsä ja joutuvat kerta kaikkiaan tekemään valintansa väkivallan ja empatian välillä, ja sitä enemmän ilman sovitteluratkaisun mahdollisuutta mitä enemmän ollaan Esoteriassa ja poispäin maailmallisesta Eksoteriasta.
Nagahel wrote: Noista kahdesta aikaisemmin mainitsemastasi väkivallattomuuden ikonista on pakko rehellisyyden nimissä mainita, että todellisudessa hekään eivät tainneet läheskään niin puhtoisia poikia ja idealisteja olla kuin mitä tämä muovisia kiiltokuvaidoleja rakastava maailma on heistä halunnut tehdä. Mutta tämä viimeisin on "The Devil talking"!