Maailmalla tapahtuu

Tapahtumat, kohtaamiset, tapaamiset, uutisoinnit.
Locked
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Benemal »

Eli maailma on taas vähän paskempi, kuin pari päivää sitten.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Benemal »

Myös Aki Yli-Sirniön musiikki oli Laiholle tuttua:https://www.youtube.com/watch?v=trnJpauKnL4
Angolmois

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Angolmois »

Muistan kuulleeni Children of Bodomin ensimmäistä levyä Lappeenrannan Astia -studiolla hieman sen nauhoituksen jälkeen, kun olimme nauhoittamassa omaa ensimmäistä kokopitkäämme vuonna 1998. Mielikuvaksi jäi ärsyttävä tikitys ja tilutus, eikä kappaleet alkaneet oikein ollenkaan ensimmäiseen minuuttiin. Tekninen taituruus oli etusijalla, mikä on minulle anateema missä tahansa taiteessa. Sen koommin en ole bändiä kuunnellut.

Kepeät mullat Aleksille. Purgatorio odottaa. Mikähän lienee kuolinsyy?
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Tulihenki »

Itse olin rippikoulussa, kun kuunneltiin siellä Bodomin ensimmäistä levyä. Ilmestyi silloin. Olin ujo ja rauhallinen. Leirin "kovikset" eivät meinanneet uskoa, että tykkään levystä todella paljon. Villiä nuoruuden energiaa täynnä. Sellaista, jota itse vielä siinä vaiheessa jarruttelin. Mieluusti kuuntelen edelleen debyyttiä tai Laihon vielä varhaisempia.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Nefastos »

Tulihenki wrote: Mon Jan 04, 2021 4:59 pmItse olin rippikoulussa, kun kuunneltiin siellä Bodomin ensimmäistä levyä. Ilmestyi silloin. Olin ujo ja rauhallinen. Leirin "kovikset" eivät meinanneet uskoa, että tykkään levystä todella paljon.

Minulle kävi itse asiassa täsmälleen päin vastoin. Muistan kun kävelin Lappeenrannan Kirkkokadun ja Koulukadun risteyksessä tuolloin olleeseen levykauppaan, ja pitäjä tarjosi minulle – pitkätukkaiselle ja mustiin pukeutuneelle nuorelle miehelle – juuri ilmestynyttä Children of Bodomin esikoislevyä. Ilmaisin kiinnostusta sen verran kun koin kohteliaisuuden vaativan, ja ostin Ultra Bran levyn.

Muistaakseni innostuin CoB:ista kunnolla vasta toisen levyn tullessa. Kuuntelin ensimmäisiä levyjä sitten ahkerasti kunnes koin satanistisen romahdukseni vuosituhannen vaihteessa, ja aiemmin liian rankalta kuulostanut musiikki ei enää ollut tarpeeksi rankkaa. Children of Bodomiin olen sittemmin palannut, Ultra Brahan en.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Soror O »

Koska olen älyllisesti liian heikkolahjainen ymmärtämään vakavia esityksiä kvanttifysiikasta, katselen välillä "Quantum physics for absolute dummies" -tyylisiä videoita.

Tässä Sveitsin tiedesäätiön tuottamassa animoituja ankkoja sisältävässä esityksessä puhutaan säieteoriasta (string theory) ja siitä, kuinka se toimii matematiikkansa puolesta aukottomasti mutta edellyttää kymmenen ulottuvuuden olemassaoloa.

https://www.youtube.com/watch?v=Da-2h2B4faU
If you want to reborn, let yourself die.
Zeraim
Posts: 47
Joined: Wed Dec 04, 2019 6:47 pm

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Zeraim »

Mielenkiintoinen näyttely avautumassa Helsingissä Päivälehden museossa.

"Uuden ja salaperäisen edessä tarkastelee suomalaisten kirjailijoiden ja esoteerisuuden välistä kulttuurihistoriaa ja avaa näkymän siihen, miten suomalaiset kirjailijat avautuivat esoteerisuudelle. Kirjoittaminen merkitsi heille ammattia, yhteiskunnallista toimintaa ja elettyä arkea. Näyttely kertoo, miten niin tunnetut kuin marginaaliin jääneet kirjailijat kohtasivat esoteerisia virtauksia ja aatteita ja miten ne vaikuttivat heidän kirjoittamiseensa ja toimintaansa.
...
esillä on niin tuttuja kirjailijoita kuten J.H. Erkko, Eino Leino, L. Onerva ja Edith Södergran, joita tarkastellaan uudesta näkökulmasta kuin monia enemmän unohduksiin jääneitä kuten Kouta, Helmi Krohn, Kersti Bergroth tai Olly Donner."


Virtuaaliset avajaiset ovat tänään 14.1.2021 klo 17. Yleisölle näyttely avautuu helmikuun alussa. Katso lisää linkin takaa:


https://uudenetsijat.com/2021/01/13/uud ... en-edessa/
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Kavi »

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007765491.html
”Koronasynti” houkuttelee monia nyt enemmän kuin koskaan, ja se on ongelma – asiantuntija kertoo, millaiset ihmiset sortuvat todennäköisimmin.

Jotenkin huvittaa uskonnollinen kielenkäyttö eli puheet syntiin sortumisesta. Mutta ei yllätä jne.
Ei tuosta sen enempää, mutta pistää ajattelemaan olemattomaksi koettua uskonnollista elämää.
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Soror O »

Kavi wrote: Wed Jan 27, 2021 12:22 pm https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007765491.html
”Koronasynti” houkuttelee monia nyt enemmän kuin koskaan, ja se on ongelma – asiantuntija kertoo, millaiset ihmiset sortuvat todennäköisimmin.

Jotenkin huvittaa uskonnollinen kielenkäyttö eli puheet syntiin sortumisesta. Mutta ei yllätä jne.
Ei tuosta sen enempää, mutta pistää ajattelemaan olemattomaksi koettua uskonnollista elämää.
Itseäkin vähän huvitti, että on keksitty tekohengittää tämä käsite eloon. Pelottavia ja uhkaavia mielikuvia tämä käsite ei kyllä itsessäni herätä - vaan lähinnä juuri jotain tahatonta koomillisuutta tässä on. Uskonnollisten käsitteet näyttävät siis ilmeisesti edelleen valtavirtakulttuurin näkökulmasta käyttökelpoisilta. Jos eivät muuten, niin pelottelun välineinä.

Itse olen seurannut ilolla Wall Street Bet -ilmiötä. Ilmiö nimettiin Ylen artikkelissa "nettiväen" :roll: kostoksi rahoitusjärjestelmää (mm. hedge-rahastoja) vastaan. Samassa jutussa ilmiö pyrittiin leimaamaan osoitukseksi "meemisukupolven" nihilismistä. Itse koen ko. liikkeen perusidean syvästi idealistisena ja virvoittavana. Käytännössä WSB käyttää rahoitusjärjestelmän omia ominaisuuksia alleviivatakseen sen irrationaalisuuden. Nähtäväksi jää, syökö tämä vallankumous omat lapsensa.
If you want to reborn, let yourself die.
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Soror O »

Ave wrote: Thu Jan 28, 2021 2:55 pm Itse olen seurannut ilolla Wall Street Bet -ilmiötä. Ilmiö nimettiin Ylen artikkelissa "nettiväen" :roll: kostoksi rahoitusjärjestelmää (mm. hedge-rahastoja) vastaan. Samassa jutussa ilmiö pyrittiin leimaamaan osoitukseksi "meemisukupolven" nihilismistä. Itse koen ko. liikkeen perusidean syvästi idealistisena ja virvoittavana. Käytännössä WSB käyttää rahoitusjärjestelmän omia ominaisuuksia alleviivatakseen sen irrationaalisuuden. Nähtäväksi jää, syökö tämä vallankumous omat lapsensa.
Kyseisessä Independentin artikkelissa (lukuisat mainokset häiritsevät lukukokemusta) lainataan WSB:n avointa kirjetta Melvin Capitalsille (eräälle hedge-rahastolle, joka pelastettiin vuoden 08 romahduksessa julkisin varoin). Ainakin tästä retoriikasta tulee vahvasti idealistinen vaikutelma:

“You’re a firm who makes money off of exploiting a company and manipulating markets and media to your advantage. Your continued existence is a sharp reminder that the ones in charge of so much hardship during the '08 crisis were not punished.”


https://www.independent.co.uk/life-styl ... 94036.html
If you want to reborn, let yourself die.
Locked